بیمه تأمین اجتماعی

خرید بیمه سربازی تامین اجتماعی و تبدیل آن به سابقه کار

در چندین سال اخیر تلاش‌های زیادی شده تا خدمت سربازی که برای همه مردها و پسرها اجباری است، تا حد امکان منطقی‌تر و با درنظر گرفتن کارایی‌ها و تواناهایی‌های افراد سپری شود. یکی از مواردی که قانون به‌عنوان تشویقی برای بهتر کردن شرایط سربازی درنظر گرفته، امکان اضافه کردن سال‌های خدمت وظیفه عمومی به‌عنوان سال‌های کاری است. با این روش دو سالی که آقایان در خدمت سربازی سپری می‌کنند به‌نوعی بخشی از سوابق بیمه‌ای آن‌ها برای بازنشستگی محاسبه می‌شود. البته باید حق بیمه مشخصی برای این دو سال پرداخت کنند به‌اصطلاح بیمه سربازی را بخرند. اگر شما هم به‌تازگی مشمول سربازی شده‌اید یا به‌سلامتی کارت پایان خدمت خود را گرفته‌اید و می‌خواهید بدانید خرید بیمه سربازی چگونه است و چقدر باید حق بیمه پرداخت کنید، حتما این مقاله را از دست ندهید.

ساده و سریع بیمه کن و تخفیف بگیر. کد تخفیف: off

بیمه سربازی چیست؟

بیمه سربازی درواقع یک پوشش بیمه‌ای برای سربازان است تا در طول 24 ماه خدمت سربازی بتوانند از خدماتی مثل خدمات پزشکی و درمانی در بیمارستان‌های ارتش یا سایر مراکز درمانی تحت قرارداد با نیروهای مسلح استفاده کنند. اما مهمترین نکنه درباره بیمه تامین اجتماعی سربازی این است که، در ازای گذراندن هر سال خدمت، یک سال سابقه بیمه برای سربازان ثبت می‌شود. یعنی می‌توانند درخواست کنند تا این دو سال هم برایشان به سوابق بیمه‌ تامین اجتماعی اضافه شود.

به‌طور کلی تمامی بیمه شدگان، مقرری‌بگیران بیمه بیکاری و همچنین مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی از سال 1384 می‌توانند سوابق مدت خدمت نظام وظیفه عمومی خود را به سوابق کاری‌شان اضافه کنند. با این کار دو سال زودتر بازنشسته خواهند شد. البته باید حق بیمه متعلقه به‌عنوان سابقه پرداخت حق بیمه برای برخورداری از حمایت‌های مقرر در قانون تأمین اجتماعی را پرداخت کنند یا به‌اصلاح بیمه سربازی خود را بخرند.

 شرایط خرید بیمه سربازی 1401 چگونه است

همان‌طور که گفتیم خرید بیمه سربازی اعم از خرید بیمه سربازی ایثارگران یا خرید بیمه سربازی رزمندگان، شامل حال تمامی بیمه‌شدگان، مقرری‌بگیران بیمه بیکاری و همچنین مستمری بگیران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی می‌شود. منتها این افراد باید حتما شرایط زیر را داشته باشند تا بتوانند درخواست خرید خدمت سربازی برای بیمه را بدهند:

  • حداقل دوسال سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تامین اجتماعی داشته باشند
  • کارت پایان خدمت نظام وظیفه داشته باشند (برای افراد کمتر از ۵۰ سال سن داشتن کارت پایان خدمت الکترونیکی الزامی است)

ارائه تقاضا و پرداخت حق بیمه متعلقه می‌تواند  بلافاصله بعد از پایان دوران خدمت باشد. درضمن حتما نیازی نیست تا در زمان ثبت درخواست برای فرد حق بیمه رد شود یا به‌اصلاح فردبیمه‌پرداز سازمان باشد. یعنی برای ارائه تقاضای خرید بیمه سربازی فقط دارا بودن حداقل دوسال سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان و داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه کافی است.

سوابق بیمه سربازی

قانون جدید خرید بیمه خدمت سربازی

افرادی که قصد خرید بیمه سربازی و اضافه کردن آن به سابقه بیمه خود را دارند همیشه باید به دنیال قوانین جدیدی که وضع می‌شود، برای اطلاع داشتن از آخرین وضعیت باشند. بر اساس آخرین قانون، برای افرادی که قبل از 7 مرداد سال 1385 دوره خدمت سربازی‌شان را تمام کرده باشند، در صورتی که قبل از شروع دوره سربازی برایشان بیمه رد شده باشد، دوره سربازی به عنوان ادامه سال‌های شغلی و سابقه کاری  آن‌ها تلقی می‌شود. بر این اساس آن‌ها لاز نیست که هزینه‌ای برای خرید بیمه سبازی پرداخت کنند. تنها کاری که باید انجام شود پر کردن فرم درخواست و ارائه آن است.

قیمت بیمه سربازی در سال 1401

دیدیم برای اضافه کردن سوابق مدت خدمت نظام وظیفه عمومی به سوابق تامین اجتماعی باید مبلغ مشخصی حق بیمه متعلقه به‌عنوان سابقه پرداخت حق بیمه پراخت شود. چون درواقع سربازان در دو سال خدمت خود هیچ مبلغی برای بیمه پرداخت نکرده‌اند. این مبلغ معمولا بسته به سال پایان خدمت و ارائه درخواست خرید بیمه خدمت سربازی متفاوت است.

به‌طور کلی برای محاسبه حق بیمه متعلقه برای خرید بیمه سربازی میانگین حقوق و مزایای مبنای کسر حق بیمه آخرین دو سال فرد بیمه شده قبل از ارائه تقاضا درنظر گرفته می‌شود. البته مبلغ حقوق و مزایا نباید از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در سال محاسبه کمتر باشد.  مبلغ خرید بیمه سربازی 1401 هم با فرمول زیر محاسبه می‌شود:

میزان حق بیمه متعلقه = (نرخ) ۷% * مدت زمان خدمت * میانگین حقوق دو سال آخر کاری داوطلب

در این فرمول حق بیمه‌ای که باید پراخت شود با نرخ ۳۰درصد محاسبه شده و از متقاضی دریافت می‌شود. از این 30 درصد هم 23 درصد سهم دولت و 7 درصد هم باید خود متقاضی پرداخت کند.

قیمت خرید بیمه سربازی چگونه محاسبه می شود

برای محاسبه مبلغ پرداختی حق بیمه سربازی در سال 1401، باید به سایت eservices.tamin.ir مراجعه کنیم. البته حتما قبلا در این سایت ثبت‌نام کرده باشیم و با نام کاربری و رمز عبورمان وارد شویم. سپس می‌توانیم از خدمات غیر حضوری سازمان تامین اجتماعی از جمله خرید سابقه بیمه سربازی استفاده کنیم و مبلغ پرداختی برای خرید بیمه دوران سربازی را محاسبه کرده و اینترنتی پرداخت کنیم.

آیا خرید بیمه سربازی رایگان هم داریم؟

شاید برای خیلی‌ها سوال شود که آیا شرایطی وجود دارد که بیمه سربازی رایگان باشد. یعنی  متقاضی از پرداخت بیمه سربازی معاف ولی سال‌های خدمت به سوابق بیمه‌ای او اضافه شود.

خبر خوب اینکه بله. خرید بیمه سربازی معافیت هم دارد. ماده ۹۵ قانون تامین اجتماعی می‌گوید: «تمامی بیمه شدگان و دریافت کنندگان مستمری‌های بازنشستگی و ازکارافتادگی که قبل و بعد از خدمت سربازی خود به اعتبار اشتغال درکارگاه‌های مشمول قانون تامین اجتماعی و به واسطه رابطه مزد بگیری دارای سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان هستند، چنانچه وقوع کلیه مراحل فوق، شامل انجام دوره خدمت سربازی و مدت سوابق بیمه‌ای قبل و بعد از خدمت نظام وظیفه، تماماً قبل از تاریخ ۸۵/۵/۷ تحقق یافته باشد، از پرداخت حق بیمه دوره خدمت سربازی معاف هستند.»

یعنی تمام کسانی که خدمت سربازی‌شان قبل از سال ۱۳۸5 تمام شده اگر دو شرط زیر را داشته باشند، برای اضافه کردن خدمت در سابقه بیمه نیازی به پرداخت هزینه ندارند و فقط باید در زمان مشخص درخواست خود را در سازمان تامین اجتماعی ثبت کنند:

  1. قبل از خدمت حق بیمه پرداخت کرده باشند
  2. مشغول به کاری باشند که برای آن حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت شود

در این شرایط خدمت نظام وظیفه عمومی این افراد هم در ادامه سابقه کارشان محسوب شده و نباید مبلغ اضافه‌ای برای قرار گرفتن آن در سابقه بازنشستگی پرداخت کنند.

کدام گروه افراد از پرداخت حق بیمه سربازی معاف هستند؟

همانطور که در بالا گفته شد با توجه به ماده 95 قانون تامین اجتماعی، افرادی که قبل و بعد از سربازی دارای بیمه تامین اجتماعی باشند و خدمت آن‌ها پیش از تاریخ 7 مرداد سال 1385 تمام شده باشد از پرداخت حق بیمه سربازی معاف هستند. البته این افراد باید بلافاصله پس از اتمام  دوره خدمت سربازی حداقل برای 3 ماه مشغول به کار شده باشند.

مدارک مورد نیاز برای خرید بیمه سربازی تامین اجتماعی

برای خرید بیمه سربازی قبل از هر چیزی به کارت پایان خدمت نظام وظیفه معتبر نیاز داریم. دراقع در زمان ثبت تقاضا برای اضافه کردن بیمه سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی باید مدارک زیر را ارائه کنیم:

  • اصل شناسنامه به همراه کپی از تمامی صفحات آن
  • اصل و کپی کارت ملی
  • کپی و اصل کارت پایان خدمت

خرید سابقه دوران خدمت وظیفه برای رزمندگان

افراد رزمنده‌ای که دوران سربای خود را در جبهه گذرانده‌اند هم می‌توانند برای خرید بیمه دوده سزبازی مابق با دیگر افرداد عمل کنند. افرادی که به صورت داوطلبانه هم در جبهه‌ها حضور داشتند می‌توانند مدت زمان دوره حضورشان در جبهه را به سابقه بیمه خود بیافزایند.

خرید بیمه سربازی بعد از بازنشستگی

گفتیم که امکان خرید سربازی و اضافه کردن آن به سوابق بیمه برای افزایش سابقه کار و یا بازنشستگی پیش از موعد راه حل مناسبی است. اما آیا پس از بازنشستگی هم امکان خرید بیمه سربازی وجود دارد؟ پاسخ این سوال بله است. شما در هر زمان در صورتی که شرایط گفته شده برای خرید بیمه سربازی را دارا باشید می‌توانید اقدام به خرید آن کنید.

چگونه خدمت سربازی را به سابقه بیمه تامین اجتماعی اضافه کنیم؟

خرید بیمه سربازی غیر حضوری است. یعنی از طرق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی انجام می‌شود. این سامانه به پایگاه اطلاعاتی سازمان وظیفه عمومی ناجا دسترسی دارد و فقط کافی‌ست تا وارد سایت eservices.tamin.ir شوید. بعد از ورود با نام کاربری و رمز عبور خود باید از  منوی بیمه‌شدگان  و زیرمنوی امور بیمه‌شدگان گزینه محاسبه خرید خدمت سربازی را انتخاب کنید.

اگر به‌هردلیلی اطلاعات دوره خدمت انجام شده، توسط سازمان وظیفه عمومی ناجا در سایت تامین اجتماعی بازخوانی نشود باید به‌صورت حضوری به شعبه‌ای به ان حق بیمه پرداخت می‌کنید سر بزنید.

خرید بیمه سربازی تامین اجتماعی

البته درخواست احتساب سوابق دوره حضور در جبهه هم فقط در شعبه دریافت کننده حق بیمه ثبت می‌شود.

نحوه مشاهده سوابق و خرید بیمه سربازی

برای استفاده از سایت خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی باید حتما با یک شماره تلفن همراه که به‌نام خود بیمه‌شده است در این سایت ثبت نام کنید. بعد از ثبت‌نام یک نام کاربری (کد ملی) و رمز عبور در اختیارتان قرار می‌گیرد که می‌توانید با آن وارد سایت شوید و کارهایی مثل مشاهده سوابق و خرید بیمه سربازی را انجام بدهید.

به‌طورکلی مراحل ورود به سایت تامین اجتماعی و مشاهده سوابق و خرید بیمه سربازی به‌شکل زیر است:

مراجعه به آدرس اینترنتی https://account.tamin.ir/auth/login و وارد کردن کد ملی و رمز عبور

بعد از ورود به سایت باید وارد منوی بیمه شدگان و سپس امور بیمه‌شدگان شویم و گزینه محاسبه خرید خدمت سربازی را انتخاب کنیم.

در صفحه جدید مشخصات مربوط اطاعات نظام وظیفه در ناجا و حق بیمه پرداختی و دریافتی دو سال آخر به شما نمایش داده می‌شود. می‌توانید جدول نرخ محاسبه حق بیمه سربازی را براساس دریافتی دو سال آخر محاسبه کنید.

در مرحله بعد باید مشخص کنید که می‌خواهید 7 درصد حق بیمه متعلقه را نقدی پراخت کنید یا قسطی. اگر بخواهید پرداخت را اقساطی انجام بدهید باید تعداد ماه‌های اقساط را هم مشخص کنید. با این کار میزان قسط هر ماه و تاریخ پرداخت هر قسط برایتان نمایش داده می‌شود. در زمان‌های تعیین شده می‌توانید اقساط خود را از طرق همین صفحه اینترنتی پرداخت کنید.

خرید بیمه سربازی اقساطی

سوابق سربازی فقط بعد از پرداخت کامل حق بیمه سهم بیمه شده در مهلت‌های تعیین شده به سابقه تامین اجتماعی متقاضی اضافه می‌شود. نحوه پرداخت حق بیمه سهم متقاضی می‌تواند نقد و قسطی باشد. درواقع خرید بیمه سربازی قسطی شامل پرداخت حق بیمه به‌صورت اقساط ماهانه (حداکثر در ۱۲ قسط) است. حواستان باشد که اقساط حق بیمه متعلقه حتما باید در زمان تعیین شده پرداخت شود.

نحوه پرداخت اقساط خرید بیمه سربازی به این شکل است که باید در سایت خرید خدمت سربازی تامین اجتماعی، از قسمت نوع پرداخت گزینه تقسیط را انتخاب نمایید. پس انتخاب این گزینه و نعیین مدت زمان پرداخت، مبلغ هر قسط به شما نمایش داده می‌شود. در سایت ازکی می‌توانید تمامی قوانین مربوطه به بیمه تامین اجتماعی و پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی را براساس آخرین بخش‌نامه‌ها پیگیری کنید.

پرداخت بیمه سربازی تامین اجتماعی

همانطور که گفته شد برای مشاهده سوابق و خرید بیمه سربازی باید به سایت تامین اجتماعی مراجعه کنید. اگر قصد پرداخت بیمه به صورت نقدی را دارید باید به این نکته توجه کنید که تنها تا پایان آن ماهی که در آن مبلغ محاسبه شده است فرصت دارید. در صورت عدم پرداخت، باید دوباره محاسبه حق بیمه انجام شود. اگر هم تمایل به پرداخت این مبلغ به صوت قسطی دارید باید دقت داشته باشید که مدت زمان اقساط یک ساله است. همچنین اگر پرداخت یک قسط را فراموش کردید، در هنگام پرداخت، مبلغ آن باید به قیمت روز محاسبه شود.

سوالات متداول

۱. بیمه سربازی چیست؟
بیمه سربازی یک پوشش بیمه‌ای است که به سربازان امکان استفاده از خدمات پزشکی و درمانی در بیمارستان‌های ارتش یا سایر مراکز درمانی تحت قرارداد با نیروهای مسلح را می‌دهد. مهمتر از آن، این بیمه امکان اضافه کردن دو سال خدمت سربازی به سوابق بیمه‌ای برای بازنشستگی را فراهم می‌کند.

۲. شرایط خرید بیمه سربازی چگونه است؟
برای خرید بیمه سربازی، فرد باید حداقل دو سال سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تامین اجتماعی و کارت پایان خدمت نظام وظیفه داشته باشد. ارائه تقاضا و پرداخت حق بیمه متعلقه می‌تواند بلافاصله بعد از پایان دوران خدمت انجام شود.

۳. چگونه می‌توان هزینه بیمه سربازی را محاسبه کرد و پرداخت کرد؟
میزان حق بیمه متعلقه برای بیمه سربازی بر اساس میانگین حقوق و مزایای دو سال آخر کاری فرد محاسبه می‌شود. برای محاسبه و پرداخت این مبلغ، فرد باید به سایت eservices.tamin.ir مراجعه کرده و اطلاعات لازم را وارد کند.

۴. آیا امکان خرید بیمه سربازی رایگان وجود دارد؟
بله، بر اساس ماده ۹۵ قانون تامین اجتماعی، افرادی که دوره سربازی‌شان قبل از سال ۱۳۸۵ تمام شده و قبل و بعد از آن دارای بیمه تامین اجتماعی بوده‌اند، از پرداخت حق بیمه سربازی معاف هستند و خدمت سربازی‌شان به سوابق بیمه‌ای‌شان اضافه می‌شود.

۵. چگونه می‌توان خدمت سربازی را به سابقه بیمه تامین اجتماعی اضافه کرد؟

خرید بیمه سربازی و اضافه کردن آن به سوابق بیمه تامین اجتماعی به صورت غیر حضوری از طریق سامانه خدمات تامین اجتماعی انجام می‌شود. فرد باید با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود در سایت eservices.tamin.ir وارد شود و مراحل مربوطه را دنبال کند.

نمایش بیشتر

4 دیدگاه

  1. کارگران ساختمانی واقعا در شرایط بسیار اسفناکی هستند نه مزایایی در نظر گرفته شده ونه عیدی وپاداشی از هیچ ارگانی دریافت میکنند فقط تنها امتیازی که دارند اینست که حق بیمه ی کمتری پرداخت میکنند امیدواریم که تدبیری اندیشده شود این قشر هم به رفاه نسبی برسد

    1. سلام متاسفانه همینطوره و جز مشاغل سخت هم نیست این درحالیه که بیشترین مسدومیت کاری مربوط ب کارگران ساختمانی
      از مسئولین این سایت میخواهم ک صدایه کارگران ساختمان باشن

      با تشکر

  2. سلام ،
    من کارگر تاسیسات دریایی سکوهای دریایی هستم
    شغلم بسیار حساس و سخت است ، الان بیشتر از ۲۰ سال دارم کار میکنم ولی هیچ مزایا یا سختی کاری در نظر نگرفته شده
    بااینکه مونتاژکار هستم برایم بیمه کارگر ساده رد میکنند
    کار گاه هم میشه گفت همه کارش به صورت فنی اعمال میشه ، ایا دراین کارگاه نباید حداقل ۲۰ کارگر فنی داشته باشه تا سازه ساخته بشه پس چرا ناظران بیمه هیچ اقدامی برا پیگردی نمیکنند ،
    تازه ۳ماه از بیمه امسال فقط رد نکردن
    لطفا پیگیری کنید

  3. بنده نیز آسیب دیدمو کارگرساختمانیم فقط امام زمانمو منتظرم بیاد ک درست بشه امیدی ندارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا