بیمه خودرو

ناگفته‌های بیمه‌های اجباری وسایل نقلیه: شخص ثالث در برابر بدنه

انواع بیمه‌های اجباری وسایل نقلیه و بیمه‌نامه‌های اختیاری خودرو نقشی کلیدی در حفاظت از سرنشینان و سرمایه راننده دارند. بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه دو پوشش بیمه‌ای متداول برای وسایل نقلیه موتوری است که هر یک به‌نحوی امنیت مالی مالکان را تامین می‌کند. بیمه شخص ثالث به‌عنوان یک بیمه‌نامه اجباری، خسارت‌های مالی/جانی دیگران را در صورت وقوع حوادث رانندگی جبران می‌کند و بیمه بدنه که خرید آن اختیاری است، خسارت‌های وارده به خودرو را تحت‌پوشش قرار می‌دهد.

کدام بیمه‌ها برای وسایل نقلیه مختلف اجباری است؟ 

بیمه شخص ثالث یا بیمه مسئولیت مدنی در برابر اشخاص ثالث یکی از بیمه‌های اجباری وسایل نقلیه است. این بیمه‌نامه خسارات جانی و مالی واردشده به اشخاص ثالث (افرادی غیر از راننده مقصر) در حوادث رانندگی را جبران می‌کند. برخلاف بیمه بدنه داشتن بیمه شخص ثالث برای تمامی وسایل نقلیه موتوری (خودرو، موتورسیکلت و کامیون) الزامی است. در مقابل افراد می‌توانند بیمه بدنه را بسته به تمایل خود و جبران بیشتر خسارت‌های یک حادثه رانندگی خریداری کنند.

البته ممکن است که در برخی از موارد مانند وسایل نقلیه عمومی یا خودروهایی که مورداستفاده شرکت‌ها قرار می‌گیرد، خرید بیمه‌های اضافی دیگری (بیمه مسافر، بیمه حوادث راننده، بیمه باربری و …) نیز الزامی باشد. توجه کنید که نوع وسیله و نحوه استفاده از آن تعیین‌کننده دقیق بیمه‌های اجباری وسایل نقلیه خواهد بود.

چرا بیمه شخص ثالث برای همه وسایل نقلیه ضروری‌ است؟

چرا بیمه شخص ثالث برای همه وسایل نقلیه ضروری‌ است؟ 

از مهم‌ترین دلایل خرید بیمه شخص ثالث برای وسایل نقلیه موتوری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • الزام قانونی: همان‌طور که در قسمت قبل ذکر کردیم در ایران نیز مانند بسیاری از کشورها خرید بیمه شخص ثالث برای وسایل نقلیه موتوری الزام قانونی دارد. بدون داشتن این بیمه‌نامه استفاده از وسیله‌نقلیه در فضای عمومی غیرقانونی است و می‌تواند به جریمه‌های سنگینی منجر شود.
  • مسئولیت اجتماعی: بیمه شخص ثالث نمودی از مسئولیت اجتماعی رانندگان است که مسئولیت‌پذیری مالک خودرو در جامعه را نشان داده و از شهروندان دیگر نیز در برابر خسارات احتمالی محافظت می‌کند.
  • پوشش خسارات مالی: این بیمه‌نامه به راننده یا مالک وسیله‌نقلیه کمک می‌کند تا در صورت وقوع یک حادثه، هزینه‌های سنگین ناشی از خسارات وارده به اشخاص ثالث را پرداخت کنند.
  • محافظت از قربانی‌ها: در یک حادثه رانندگی بیمه شخص ثالث از افرادی که خسارت مالی یا جانی دیده‌اند، پشتیبانی می‌کند.

به‌طور کلی این بیمه‌نامه یک ابزار حمایتی برای رانندگان و اشخاص ثالث و در‌عین‌حال الزامی قانونی برای ایجاد امنیت بیشتر در جوامع است.

بیمه بدنه مکمل بیمه شخص ثالث برای وسایل نقلیه مختلف 

اگرچه بیمه بدنه یکی از بیمه‌های اجباری وسایل نقلیه نیست، اما بیمه‌نامه مکمل شخص ثالث محسوب می‌شود. در‌حالی‌که بیمه شخص ثالث خسارات وارده به اشخاص و اموال دیگران را در یک حادثه رانندگی پوشش می‌دهد، بیمه بدنه به شرح زیر عمل می‌کند:

  • پوشش خسارات خودرو: بیمه بدنه به‌صورت مستقیم خسارت‌های واردشده به خودروی بیمه‌گذار را پوشش می‌دهد. این خسارت‌ها می‌تواند ناشی از برخورد، واژگونی یا سایر حوادث رانندگی باشد.
  • حوادث طبیعی و غیرمترقبه: بیمه بدنه خودروی شما را در برابر حوادثی مثل زلزله، سیل، آتش‌سوزی، طوفان یا حتی سرقت تحت‌پوشش قرار می‌دهد.

صاحبان وسایل نقلیه می‌توانند باتوجه‌به بودجه و نیازهای خود میزان پوشش بیمه بدنه را تنظیم و انتخاب کنند. با داشتن این بیمه‌نامه خیال راننده از مشکلات مالی ناشی از تعمیرات راحت خواهد بود؛ بنابراین اگرچه خرید بیمه بدنه اختیاری است، توصیه می‌شود افرادی که می‌خواهند، هرچه بیشتر از خودروی خود در برابر حوادث ناخواسته محافظت کنند، به فکر تهیه این بیمه باشند.

بیمه بدنه؛ مکمل بیمه شخص ثالث برای وسایل نقلیه مختلف

تفاوت بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث چیست؟ 

تفاوت اصلی بین بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث در نوع پوششی است که هر یک به بیمه‌گذاران ارائه می‌کنند.

بیمه شخص ثالث

  • این بیمه‌نامه به‌طور خاص برای پوشش‌دادن خسارت‌های جانی یا مالی اشخاص ثالث در حوادث رانندگی طراحی شده است و حمایت مالی و قانونی را برای راننده مسئول یک حادثه رانندگی فراهم می‌کند؛
  • جبران خسارت‌های واردشده به اموال دیگران (خودرو، دوچرخه یا ملک) در اثر یک حادثه رانندگی، یکی از مهم‌ترین تعهدات بیمه شخص ثالث است؛
  • شرکت بیمه خسارت‌های وارده به اشخاص ثالث را تا سقف تعیین‌شده و مبلغی که در قرارداد بیمه آمده است، جبران می‌کند؛
  • هزینه‌های پزشکی، معلولیت دائمی یا فوت اشخاص ثالث تحت‌پوشش این بیمه‌نامه است؛
  • داشتن بیمه شخص ثالث در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر برای تمامی وسایل نقلیه موتوری الزامی است.

بیمه بدنه

  • برخلاف بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه پوششی است که خسارت‌های واردشده به وسیله‌نقلیه بیمه‌گذار را جبران می‌کند؛
  • این بیمه‌نامه با جبران خسارات ناشی از حوادث و پرداخت بخشی از هزینه تعمیر خودرو، ارزش مالی آن را حفظ می‌کند؛
  • حتی اگر مالک خودرو در حادثه پیش‌آمده مقصر باشد، می‌تواند برای تعمیرات و بازسازی خودروی خود از این بیمه‌ کمک بگیرد؛
  • مالکان خودروهای گران‌‌قیمت یا وسایل نقلیه‌ای که هزینه تعمیرات بیشتری دارند، می‌توانند از مزایای این بیمه‌نامه استفاده کنند؛
  • خرید بیمه بدنه به انتخاب صاحب خودرو بستگی دارد و اجباری نیست.

خرید آنلاین انواع بیمه خودرو از ازکی

بیمه شخص ثالث به مسئولیت قانونی افراد نسبت به دیگران مربوط است و برای حفاظت از اشخاص ثالثی که قربانی حوادث رانندگی شده‌اند، طراحی شده است. درحالی‌که بیمه بدنه از دارایی خود شخص (خودروی او) محافظت می‌کند. هر دو بیمه‌نامه اجزای مهمی از یک استراتژی مدیریت ریسک برای رانندگان و مالکان وسایل نقلیه به شمار می‌رود.

برای خرید انواع بیمه خودرو می‌توانید وارد سایت ازکی شوید و بیمه مورد نیاز خود را به‌راحتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری خریداری کنید. همچنین ما این امکان را برای بیمه‌گذاران فراهم کرده‌ایم که با مقایسه شرایط و قیمت‌های شرکت‌های مختلف بهترین بیمه‌نامه را انتخاب کنند. برای تصمیم‌گیری بهتر نیز می‌توانید از خدمات مشاوره و پشتیبانی ازکی استفاده کنید.

سوالات متداول

  • آیا بیمه شخص ثالث همان بیمه اجباری خودرو است؟
    بله. بیمه شخص ثالث همان بیمه اجباری برای وسایل نقلیه موتوری است که خسارت‌های واردشده به اشخاص ثالث یا اموال آنها در یک حادثه رانندگی را پوشش می‌دهد.
  • در صورت بروز حادثه شرکت بیمه تا چند روز خسارت اشخاص ثالث را پرداخت می‌کند؟سرعت پرداخت خسارت به شرایط بیمه‌نامه بستگی دارد، اما معمولا این فرآیند (از ارزیابی خسارت و ارسال مدارک لازم تا مرحله پرداخت) از چند روز تا چند هفته طول می‌کشد.
  • آیا بیمه شخص ثالث خسارت‌های ناشی از سرقت خودرو را پرداخت می‌کند؟
    خیر. بیمه شخص ثالث خسارت‌های جانی و مالی وارده به طرف‌های دیگر را پوشش می‌دهد. مالکان وسایل نقلیه و راننده‌ها می‌توانند برای جبران خسارت‌های ناشی از سرقت بیمه بدنه بگیرند.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا