بیمه آتش سوزی و زلزله

چگونه خسارت بیمه آتش سوزی را بگیریم؟

ترس از حوادث و بلایای طبیعی مانند آتش سوزی، سیل، زلزله، طوفان و … و ترس از بین رفتن اموال در اثر این حوادث بر لزوم داشتن بیمه آتش‌سوزی تاکید می‌کند. در این بخش قصد داریم ضمن تعریف مختصری از آتش‌سوزی و خطرات مورد تعهد بیمه آتش‌سوزی، به مدارک لازم بیمه آتش سوزی و نحوه پرداخت خسارت بیمه آتش سوزی می‌پردازیم.

موضوع بیمه آتش سوزی، تأمین و پرداخت خسارت های مالی و مادی است كه بر اثر وقوع خطر آتش سوزی به اموال و دارائی‌های بیمه ‌گذار اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی وارد می‌شود.

آتش‌سوزی چیست؟

تعریف آتش عبارت است از ترکيب سريع اکسيژن با مواد داراي کربن که قابل اشتعال هستند و مواد سوختنی محسوب می­شوند؛ این ترکیب معمولا با حرارت، نور و دود همراه است. آتش با کوچک‌ترين غفلت انسان از کنترل خارج شده و مي­‌تواند به صورت ناخواسته به آتش سوزی های بزرگی تبدیل شود و باعث به وجود آمدن خسارت­‌هاي جبران ناپذير جانی و مالی شود.

خطرات تحت پوشش بیمه آتش سوزی

خطرات در بیمه آتش سوزی چه بیمه آتش سوزی صنعتی و چه بیمه آتش سوزی اداری و تجاری از یكدیگر جدا نشده¬اند و به صورت کلی و هر سه خطر با هم تحت پوشش قرار می گیرند. به عبارت دیگر بیمه آتش سوزی شامل خطر های حریق(آتش)، انفجار و صاعقه می شود. در این بخش به اختصار به آنها اشاره می­کنیم:

آتش: تركیب هر ماده با اكسیژن به شرط آنكه با دما همراه باشد. برای ایجاد آتش به سه عنصر اكسیژن، جسم سوختنی و دما نیاز است كه در این حالت مثلث آتش تشكیل می شود. در صورتی که یكی از این سه عنصر وجود نداشته باشد عمل سوختن انجام نخواهد شد.

صاعقه: گونه ای تخلیه الکتریکی است که در اثر الکتریسیته ایستا میان دو ابر و یا ابر و زمین ایجاد می‌شود. مقصود از خطر های صاعقه خسارت¬های ناشی از برخورد مستقیم صاعقه به اموال بیمه شده به هنگام فرود آمدن به زمین است؛ هر چند منجر به آتش‌سوزی نگردد. به طور خلاصه خسارتی كه در اثر حرارت مستقیم یا غیرمستقیم صاعقه یا در اثر نیروی آن تولید شوند خسارت مستقیم صاعقه هستند كه تحت پوشش بیمه قرار میگیرند.

انفجار: در بیمه آتش سوزی انفجار به معنی افزایش شدید در حجم و آزاد شدن ناگهانی انرژی است، که معمولاً با افزایش دما و آزاد شدن گاز همراه است. انفجار ممكن است بصورت مختلف رخ دهد و موجب بروز خسارت شود.

مدارک لازم بیمه آتش سوزی
خسارت آتش سوزی

وظایف بیمه‌گذار بعد از وقوع حادثه آتش‌سوزی

  • بیمه‌­گذار حداکثر ظرف مدت 5 روز از زمان وقوع حادثه بیمه گر را مطلع نماید.
  • حداکثر ظرف مدت 10 روز از زمان وقوع حادثه باید کیفیت حادثه، فهرست لوازم نجات داده شده و مبلغ تقریبی خسارت را برای بیمه گر ارسال کند.
  • برای جلوگیری از توسعه خسارت هنگام وقوع حادثه یا بعد از آن اقدامات لازم را انجام دهد.
  • بدون اجازه بیمه گر تغییراتی در موضوع بیمه ندهد که در ارزیابی خسارت و یا تعیین علت حادثه اختلال ایجاد نماید. مگر آنکه تغییرات در جهت تقلیل خسارت و یا رعایت منافع عمومی ضروری باشد.
  • همکاری لازم را با بیمه گر برای تعیین حدود خسارت انجام دهد، و حداکثر ظرف مدت 15 روز بعد از وقوع حادثه فهرست کاملی از اموال و اشیاء موجود در روز حادثه، فهرست لوازم ازبین رفته و آسب دیده و در صورت درخواست بیمه­‌گر قیمت آنها بلافاصله قبل از تاریخ حادثه را در اختیار بیمه‌گر قرار دهد .

ارزیابی خسارت بیمه آتش سوزی

  1. چنانچه مالی به کمتر از قیمت واقعی بیمه شده باشد، بیمه­‌گر فقط متناسب با مبلغ بیمه شده مسئول جبران خسارت خواهد بود.
  2. قیمت واقعی مورد بیمه در زمان وقوع حادثه و بروز خسارت بر این اصل استوار است که بیمه نباید باعث سود بیمه­‌گذار شود.
  3. در صورتی که مبلغ خسارت وارد شده مورد توافق طرفین نباشد بیمه گر و بیمه­‌گذار حق دارند از ۳ نفر کارشناس برای تعیین میزان خسارت واقعی استفاده کنند.

نحوه‌ی انتخاب کارشناس

  • هریک از طرفین یک نفر کارشناس انتخاب کرده و به صورت کتبی به طرف دیگر معرفی می‌نمایند. کارشناسان منتخب کارشناس سوم را انتخاب می‌کنند، در صورتی که ظرف مدت معین (ظرف مدت یک ماه از آخرین انتخاب) نتوانند کارشناس سوم را معرفی کنند درخواست تعیین کارشناس به دادگاه ذیصلاح ارجاع داده خواهد شد.
  • در صورتی‌ که کارشناس سوم نسبت خویشاوندی با طرف مقابل دارد هریک از طرفین می‌تواند آن کارشناس را رد کند.
  • هریک از طرفین هزینه حق­الزحمه کارشناس منتخب خود را خواهد پرداخت و پرداخت هزینه کارشناس سوم به طور مساوی بین هر دوی آنها ‌تقسیم خواهد شد.

اختیارات بیمه گر در مورد اموال خسارت دیده

بیمه گر این اختیار رادارد که اموال خسارت دیده و نجات داده شده را تصاحب، تعمیر و یا تعویض نماید. تعمیر و یا تعویض اموال خسارت دیده توسط بیمه‌­گر باید ظرف مدتی که عرفاً کمتر از آن مقدور نمی­باشد صورت گیرد.

مهلت پرداخت خسارت بیمه آتش سوزی

بیمه گر موظف است حداکثر ظرف 4 هفته بعد از دریافت تمام اسناد و مدارک لازم بیمه آتش سوزی که بتواند بوسیله آنها میزان خسارت وارده را تعیین، حدود مسئولیت خود را مشخص کند، اقدام به تسویه و پرداخت خسارت بیمه آتش سوزی نماید.

مدارک لازم بیمه آتش سوزی برای دریافت خسارت بیمه آتش سوزی

از مدارک لازم بیمه آتش سوزی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • حداکثر ظرف ۵ روز نسبت به اعلام خسارت به شرکت اقدام نماید.
  • اعلام فهرست لوازم و اشیاء آسیب دیده و قیمت هر یک از آنها.
  • اعلام فهرست وسایل و لوازم سالم و نجات داده شده.
  • گزارش مقامات آتش‌نشانی و نیروی انتظامی.
  • در صورتی ارجاع پرونده به مقام ‌های قضایی، رای نهایی آنها الزامی است.
  • اصل گزارش موسسه ژئوفیزیک در صورت وقوع زلزله
  • در صورت نیاز و درخواست بیمه­گر و کارشناسان بیمه عکس و یا فیلم از محل آسیب دیده.
نمایش بیشتر

30 دیدگاه

  1. سلام و عرض ادب
    آیا بیمه گر می تواند خسارت ناشی از آتش سوزی را در وجه شخصی غیر از بیمه گذار واریز کند ؟
    اگر به شخص دیگری رضایت نامه داده باشد چطور؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      تنها در صورتی خسارت به شخص دیگه‌ای پرداخت میشه که به عنوان ذی نفع مشخص شده باشه یا از طرف بیمه‌گذار وکالت داشته باشه.

      1. سلام خودروی من آتش گرفته است و بدون حضور آتش نشانی خاموشش نمودیم حال بیمه از ما گذارش آتش نشانی را می خواهد ولی آتش نشانی می گوید چون که ما خاموش نکرده آیم گذارش هم نمی دهیم حال باید چه کار انجام دهیم باتوجه به اینکه گذارش نیروی انتظامی را دارم

  2. سلام اگر بیمه طرح اصناف باشیم و به طور عمد شخصی ناشناس آتش بزند و فاکتور تمام اقلام را نداشته باشیم آیا پرداخت میشود و این مراحل چگونه پیگیری میشود
    تشکر

    1. سلام وقت شما بخیر
      پرداخت بیمه بر اساس فاکتور و یا قیمت روز بیمه خواهد بود. به همراه مدارک و اسناد مربوط به بیمه و گزارش انتظامی و آتش نشانی به شرکت بیمه مراجعه کنین و بعد از تشکیل پرونده مراحل طی میشه. با توجه به اینکه میفرمایین توسط شخص ناشناس و به صورت عمدی آتش سوزی رخ داده ، ثابت کردن اینکه توسط خودتون انجام نشده کار سختی خواهد بود.

  3. با سلام
    ما یک باغی داریم که سند ملک به نام پدرم هستش. و تا 10 سال پدرم بیمه اتش سوزی میکرد خانه و لوازم رو.. الان 3 ساله من که پسرش باشم بیمه میکنم و بینامه به نام من است. ولی سند به نام پدرم. در صورت بروز حادثه خسارت به من پرداخت میشه یا حضور پدرم الزامیه؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      خسارت در تمام رشته های بیمه ای به مالک مورد بیمه و صاحب سند پرداخت میشه مگر اینکه شما از طرف ایشون وکیل باشین و یا وکالتا ملک به نام شما باشه

  4. سلام دیر بیمه آتش سوزی آپارتمان(مجتمع ده واحدی) نصب کپسول آتش نشانی از ملزومات بیمه برای خسارت است؟
    آیا بیمه می تواند بدلیل عمد نصب کپسول از پرداخت خسارت شانه خالی کند؟

    1. با سلام.
      موردی که پرسیدید بستگی داره. کارشناس بیمه در زمان بازدید از اپارتمان توصیه های ایمنی رو ضمیمه پرونده میکنه. اگر به طور مثال نصب کپسول آتش نشانی جزو توصیه های ایمنی باشه و خسارتی که به ساختمان وارد شده در نتیجه عدم رعایت اون نکات ایمنی باشه و یا بر اساس نظر کارشناس در صورت نصب کپسول از تشدید خطر جلوگیری میشد بیمه حق داره به استناد ماده 27 شرایط عمومی بیمه اتش سوزی، تمام یا بخی از خسارت رو پرداخت نکنه.

  5. با سلام
    اگر منزلی توسط بانک بیمه اتش سوزی شده باشد میتواند بصورت مجزا توسط خود مالک هم بیمه شود؟ در صورت وقوع حادثه ایا امکان دریافت خسارت از دو بیمه وجود دارد؟

    1. سلام و وقت بخیر.
      شما باید از طریق بانک پیگیری کنید که شرکت بیمه ای که بانک با اون قرارداد بسته چه شرکتی بود. بعد شما میتونید با مراجعه شرکت بیمه، پوشش ها یا سقف تعهدات بیمه نامتون رو با پرداخت حق بیمه بیشتر افزایش بدید

  6. سلام بیمه نامه سیل و لوازم منزل داشتیم. الان سیل اومده و خسارت زده، ایا مبلغ کارشناسی خسارت به صورت نقدی پرداخت میشه و ما میتونیم در محل دیگه ای خانه بسازیم یا اینکه مبلغ خسارت به شرط و برای فقط تعمیر داده میشه؟

    1. سلام و وقت بخیر.
      سوال شما به میزان خسارتی که وارد شده بستگی داره. برای خسارت های کوچک و قابل تعمیر، بیمه به شما خسارت میده و شما باید حتما بخش آسیب دیده رو تعمیر کنید.

    1. با سلام وقت بخیر.
      سوالتون رو واضح تر بفرمایید. اما ساخت بنا هنوز تمام نشده؟ یعنی ساختمان در حال ساخت هست؟

    2. سلام
      من یک دستگاه آپارتمان خریداری کردم ولی به علت خلافی پایان کار شهرداری ندارد آیا برای دریافت خسارت از بیمه سند شش دانگ و پایان کار لازم است؟

      1. سلام دوست عزیز
        خیر شما اگر ساکن ساختمان باشین میتونین بدون داشتن سند هم بیمه آتش‌سوزی خریداری کنین و از مزایاش استفاده کنین. البته بهتره هرچه سریعتر پیگیر رفع خلافی و پایان کار بشید تا در آینده مشکلی براتون ایجاد نشه

  7. سلام خسته نباشید
    بنده مغازه لوازم یدکی داشتم
    یه شب گاز مغازه روشن مونده بود و کل مغازه آتیش گرفت
    بیمه نکرده بودم مغازه رو
    اگر بیمه داشتم بیمه بهم خسارت میداد؟

    1. سلام ممنون از شما.
      بله دوست عزیز، اگه مغازه و وسایل و تجهیزات داخلش بیمه آتش سوزی داشت، خسارتتون پرداخت میشد.

  8. سلام وقت بخیر
    اگر مالک خودرو یک شخص و بیمه به نام کسی دیگه باشه خسارت به بیمه گذار پرداخت میشه یا مالک؟
    تشکر

  9. با سلام ، آیا منزل مسکونی قولنامه ای و فاقد سند ششدانگ را میتوان بیمه آتش سوزی و سرقت کرد

  10. با سلام
    اگر منزل خود را بیمه کنیم ولی پروانه ساختمان نداشته باشیم در زمان خسارت آیا خسارت پرداخت می شود ؟

  11. سلام
    در مورد واحد صنعتی اگر دچار آتش سوزی بشود برای دریافت خسارت باید کارشناس بیمه بازدید کند؟

    1. مریم عزیز سلام
      بله برای همه خسارت‌های آتش‌سوزی این کار انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا