اطلاعات بیمه ای

بیمه ودیعه مسکن چیست و چه شرایطی دارد؟

حدود ۸.۵ میلیون خانوار مستاجر در کشور زندگی می‌کنند. با توجه به هزینه‌های رهن و اجاره  و رشد 51 تا 54 درصدی اجاره‌بها در پایتخت و حتی کل کشور، تفریبا بیش از ۵۰ درصد از هزینه سبد خانوار برای داشتن سرپناه مصرف می‌شود. به زبان ساده برای اجاره یک خانه کوچک 50 تا 60 متری در محله‌های متوسط به پایین شهرهای مختلف باید دست‌کم سرمایه قابل قبولی به‌عنوان پول پیش ودیعه بگذاریم. سرمایه‌ای که احتمالا برای اجاره مجدد خانه باید مبلغ قابل توجهی هم به آن اضافه کنیم. حالا اگر خدای نکرده مالک (موجر) فوت کند یا به‌علت ورشکستی نتواند از پس بازپرداخت این ودیعه بربیاید تکلیف مستاجر چیست؟ بد نیست بدانید تعداد زیادی از شکایت‌های ثبت‌شده در دستگاه‌ قضائی مربوط به دعاوی عدم پرداخت پول پیش توسط مالک است. با توجه به همین مسائل شرکت‌های بیمه برای حمایت از مستاجران نوعی بیمه به‌نام بیمه‌ ودیعه مسکن ارائه می‌کنند.

اگر شما هم یکی از میلیون‌ها مستاجر کشور هستید و می‌خواهید خیالتان بابت سرمایه‌ای که به‌عنوان ودیعه به موجر پرداخت می‌کنید راحت باشد، این مقاله را تا انتها بخوانید.

بیمه ودیعه مسکن چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟

بیمه‌ ودیعه مسکن یک بیمه نامه برای حمایت از مستأجران در مقابل مشکلات حقوقی است که احتمال دارد بین مالک و مستأجر به وجود آید. با این بیمه نامه پول پیش یا ودیعه‌ای که مستاجر برای اجاره خانه به‌عنوان قرض‌الحسنه به امانت می‌گذارد درمقابل حوادثی مثل فوت ، ورشکستگی و یا کلاهبرداری مالک بیمه می‌شود. یعنی اگر مالک فوت کند یا ورشکسته شود یا بعد از فسخ یا انقضای قرارداد اجاره، مبلغ ودیعه مورد اجاره (سرمایه مورد بیمه) را به مستاجر پرداخت نکند،  بیمه‌شده می‌تواند مبلغ ودیعه  یا همان پول پیش خود را از شرکت بیمه دریافت کند.

بیمه ودیعه مستاجر در حال حاضر فقط توسط شرکت بیمه کوثر صادر می‌شود. آن هم پس از ارائه مدارک مربوط به اجاره خانه توسط مشاور املاک. در ادامه شرایط بیمه پول پیش مسکن را با هم مرور می‌کنیم.

استفاده از بیمه ودیعه مسکن چه شرایطی دارد؟

شرکت بیمه کوثر بیمه نامه ودیعه مستاجر را براساس شرایط عمومی و خصوصی مشخصی صادر می‌کند. به‌طور کلی شرایط صدور بیمه‌ ودیعه مسکن عبارتند از:

  • از تاریخ عقد قرارداد رهن و اجاره بیش از یک ماه  گذشته باشد.
  • تنها قراردادهایی قابل بیمه شدن هستند که کد رهگیری در سامانه املاک داشته باشند. یعنی قرارداد اجاره باید در سامانه ثبت معاملات و املاک ثبت شود.
  • قولنامه‌های دست نویس قابل قبول نیست.
  • برای تمدید قرارداد باید مجدداً قرارداد جدید تنظیم شود و پشت نویسی قولنامه قابل قبول نیست.

بیمه ودیعه مستاجر به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

تمام کسانی که اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات دارند و  کد رهگیری برایشان ثبت شده است می‌توانند ودیعه اجاره خود را بیمه کنند. فرقی هم نمی‌کند که ملک مورد اجاره مسکونی باشد یا تجاری و اداری. با بیمه ودیعه مسکن اگر بین مستاجر (بیمه‌شده) و مالک ملک تجاری یا مسکونی اختلافی به‌وجود بیاید و مستاجر نتواند مبلغ ودیعه را از مالک پس بگیرد، این مبلغ توسط  شرکت بیمه به او پرداخت می‌شود .

تعهدات بیمه‌ ودیعه مسکن

تعهدات بیمه ودیعه مسکن چقدر است؟

تعهدات بیمه‌ ودیعه مسکن برای ساختمان‌‌های مسکونی یا تجاری و اداری متفاوت است. به‌طور کلی بیمه نامه ودیعه مستاجر براساس کاربری ساختمان با سقف تعهدات زیر صادر می‌شود:

  • برای واحدهای مسکونی تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان
  • برای واحدهای تجاری تا مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان

نحوه دریافت خسارت بیمه پول پیش مستاجر

تعهدات بیمه نامه پس از اتمام قرارداد اجاره آغاز می‌شود و بیمه‌شده حداکثر یک ماه پس از اتمام قرارداد اجاره؛ فرصت دارد تا برای دریافت خسارت به شرکت بیمه مراجعه کند. سپس بعد از تایید بروز اختلاف میان موجر و مستاجر 80 درصد ودیعه مسکن به مستأجر پرداخت می‌شود و 20 درصد بقیه نیز در زمان اخذ پول از موجر به مستاجر پرداخت خواهد شد.

اگر هم مستأجر به مراجع ذی‌صلاح  مراجعه کند مبلغ ودیعه پس از صدور شورای حل اختلاف که 2 ماه زمان می‌برد به مستاجر پرداخت خواهد شد. حواستان باشد حق‌بیمه‌ را مستأجر پرداخت می‌کند و خسارت هم برای خود واریز می‌شود.

نحوه محاسبه قیمت بیمه ودیعه مستاجر

قیمت بیمه‌ ودیعه مسکن به مبلغ رهن و اجاره و همچنین کاربری ساختمان بستگی دارد. به‌طور کلی نررخ حق بیمه برای بیمه پول پیش مستاجر برای منازل مسکونی و ساختمان‌های تجاری یا اداری با فرمول زیر محاسبه می‌شود:

  • نرخ‌ حق بیمه اجاره واحدهای مسکونی با تقسیم عدد 88/2 بر عدد 1000
  • نرخ حق بیمه اجاره واحدهای تجاری با تقسیم 05/3 بر عدد 1000

در سایت ازکی می‌توانید انواع بیمه نامه ساختمان شامل بیمه آسانسور یا بیمه آتش سوزی و زلزله را به‌صورت آنلاین بخرید. قبل از خرید هم می‌توانید قیمت و پوشش های این بیمه‌ها برای ساختمان‌های تجاری و اداری یا مجتموع‌های مسکونی و آپارتمانی و حتی ویلایی در شرکت‌های مختلف بیمه را با هم مقایسه کنید و بهترین بیمه را با مناسب‌ترین قیمت برای ساختمان خود انتخاب کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا