شرکت های بیمه

چطور از شرکت بیمه شکایت کنیم؟ نحوه شکایت حقوقی از شرکت بیمه

عملکرد شرکت‌های بیمه تازه بعد از وقوع حادثه و خسارت مشخص می‌شود! در شرایطی که ما بیشتر از همیشه به پشتیبانی نیاز داریم ممکن است شرکت‌های بیمه عملکرد مناسبی نداشته باشند و باعث ناراحتی و نارضایتی ما شوند. سامانه شکایات بیمه مرکزی برای چنین شرایطی ایجاد شده‌ است تا بیمه‌گزارانی که از عملکرد و پاسخگویی شرکت‌ها و نماینده‌های بیمه ناراضی هستند بتوانند شکایت از شرکت بیمه در بیمه مرکزی را به راحتی انجام دهند و آن را پیگیری کنند. برای اطلاع از نحوه شکایت از شرکت‌های بیمه این مطلب را تا انتها بخوانید.

پاسخگویی به شکایات از شرکت های بیمه در کم‌تر از ۶ روز!

گرفتن خسارت از شرکت‌های بیمه همه ما را یاد صف‌های طولانی، رفت‌ و‌ آمد‌های زیاد و دردسر می‌اندازند. از سال ۱۳۹۳ سامانه یکپارچه رسیدگی به شکایات بیمه گزاران راه اندازی شد. در ابتدا جواب دادن به هر شکایت به طور میانگین ۷۳ روز طول می‌کشید! خوشبختانه در حال حاضر این مدت زمان به کم‌تر از ۶ روز کاهش یافته است و در صورت بروز هرگونه مشکل با شرکت‌های بیمه می‌توانید با خیال راحت به سایت بیمه مرکزی مراجعه کنید.

ثبت شکایت از شرکت بیمه در بیمه مرکزی

بیمه مرکزی تنها شکایت از شرکت‌های بیمه دارای مجوز را پیگیری می‌کند و باید اصالت بیمه نامه شما هم از طرف بیمه مرکزی تایید شود. اگر در هر کجای روند ثبت شکایت دچار مشکل شدید با شماره زیر تماس بگیرید.

شماره سامانه شکایات بیمه مرکزی: 0212342

برای شروع فرآیند شکایت باید به آدرس زیر مراجعه کنید:

  1. سامانه شکایات بیمه مرکزی
  2. از منوی سمت راست گزینه ثبت شکایت را انتخاب کنید.

سامانه شکایات بیمه مرکزی

مرحله اول: تایید قانون

در این مرحله باید با انتخاب گزینه «تایید قوانین» 24 قانون ارتقا سلامت نظام اداری را بپذیری و به مرحله بعد بروید.

مرحله دوم: انتخاب نوع شکایت

شما باید مشخص کنید که می‌خواهید از چه جایی شرکت کنید یا در واقع کجا دچار مشکل شده‌اید. مراکز صدور، پرداخت خسارت و نماینده‌ها در این بخش به شکل زیر تقسیم شده‌اند:

  • مرحله صدور بیمه نامه و شکایت از بیمه گزار (شرکت بیمه)
  • مرحله پرداخت خسارت (شما زیان دیده هستید و پرونده دارید)
  • مرحله پرداخت خسارت (شما زیان دیده هستید و پرونده ندارید)
  • نمایندگان رسمی شرکت‌های بیمه
  • دفاتر غیر مجاز
  • کارگزاران رسمی دارای پروانه از بیمه‌ی مرکزی
  • ارزیابان رسمی دارای پروانه از بیمه مرکزی
  • صندوق تامین خسارت‌های بدنی (مراجعه‌ی مستقیم)
  • صندوق تامین خسارت‌های بدنی (مراجعه به شرکت)

مرحله سوم: مشخصات بیمه نامه

حالا باید اسم شرکت بیمه، شماره بیمه نامه و عنوان بیمه ‌نامه خود را وارد کنید.

مرحله چهارم: اطلاعات شاکی

اطلاعات زیر در این مرحله از شما گرفته می‌شود:

  • کد ملی
  • تاریخ تولد
  • تلفن ثابت
  • کد پستی
  • موبایل
  • پست الکترونیکی
  • استان و شهر به همراه آدرس
  • وضعیت شکایت (اصالت یا وکالت)

در ادامه این مرحله کد تاییدی به تلفن همراه شما پیامک می‌شود که با وارد کردن آن به مرحله بعد می‌روید.

اطلاعات شاکی برای شکایت از شرکت بیمه

مرحله پنجم: سوابق، شرح شکایت و مستندات

بسته به نوع شکایاتی که مطرح می‌کنید وارد این مراحل می‌شوید، اگر از صدور بیمه‌نامه و دریافت خسارت شکایت دارید باید سوابق بیمه‌ای خودتان را وارد کنید. در غیر این صورت مستقیم وارد شرح شکایت می‌شوید و باید موضوع شکایت از شرکت‌ بیمه را وارد کنید و طرح شکایت را توضیح دهید.

در بخش مستندات تصاویر لازم از مدارک مورد نیاز را ارسال کنید. حجم هر فایل باید کم‌تر از ۱۴ مگابایت باشد. در انتها شکایت شما از شرکت بیمه به ثبت می‌رسد.

پیگیری شکایت از شرکت بیمه

بعد از ثبت شکایت از شرکت‌های بیمه در سامانه بیمه مرکزی به شما کد رهگیری داده می‌شود. برای پیگیری باید دوباره به سایت بیمه مرکزی بروید و از بخش «پاسخگویی و رسیدگی به شکایات بیمه‌ای» گزینه «پیگیری شکایات» را انتخاب کنید. بعد از وارد کردن کد شکایت و کد ملی شاکی نتیجه را مشاهده کنید. یادتان باشد که کد رهگیری به شماره موبایلی که در هنگام ثبت شکایت وارد کرده‌اید، ارسال می شود. بیمه مرکزی شکایت‌ها را به صورت استانی بررسی می‌کند تا مدت زمان رسیدگی به هر شکایت به حداقل برسد.

رسیدگی شرکت‌های بیمه به شکایت‌ها

آیین نامه ۷۱ شورای عالی مبنای رسیدگی به شکایت از شرکت‌های بیمه است. شرکت‌های بیمه موظف هستند تا واحد رسیدگی و پاسخگویی به شکایت‌ها را در سراسر کشور داشته باشند و این واحد باید تحت نظر مستقیبم مدیرعامل آن شرکت عمل کند تا زمان رسیدگی و پاسخگویی به شکایت‌ها به حداقل برسد.

اطلاع تخلفات به بیمه مرکزی

اگر بیمه‌گر یا صندوق پرداخت خسارت در زمان مشخص شده خسارت را پرداخت نکند و به هر دلیلی آن را به تاخیر بی‌اندازد؛ شما می‌توانید موضوع را به بیمه مرکزی اعلام کنید و مطابق نحوه شکایت شرکت بیمه که توضیح داده شد، شکایتتان را ثبت کنید.

بیمه مرکزی موظف است که بعد از ثبت شکایت از شرکت‌های بیمه، اعتراضات را ظرف ۱۵ روز بررسی و پیگیری کند و در ادامه تصمیمات لازم را بگیرد. همچنین اگر برای بیمه مرکزی ثابت شود که شرکت بیمه‌ای در پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث کوتاهی کرده است، طبق ماده ۲۸ قانون، شرکت بیمه جریمه می‌شود و باید جریمه را نقدی پرداخت کنید. حتی در بعضی از موارد و با تایید شورای عالی بیمه، ممکن است پروانه فعالیت این شرکت به حالت تعلیق دربیاید.

سوال این جاست که چرا با تمام فرآیند‌های نظارتی در نظر گرفته شده برای به حداقل رساندن میزان شکایت‌های مردم از شرکت‌های بیمه همچنان شاهد نارضایتی آن‌ها هستیم؟ مدیر نظارت فنی بیمه مرکزی می‌گوید، «برای حل این مشکل در ابتدا، مردم باید نسبت به حقوق خود آگاهی مناسب پیدا کنند؛ زیرا بیشتر اعتراض بیمه‌گزارها از برخی از شرایط بیمه‌نامه‌ها، عدم آگاهی آن‌ها از میزان تکمیل مدارک پرونده است.»

دقت داشته باشید که در گام بعدی باید، اعتراض خود را به واحد بازرسی و ارزیابی عملکرد شرکت بیمه منعکس کنید و اگر نتیجه‌ای دریافت نشد، به سایت بیمه مرکزی مراجعه و  شکایات خود را ثبت کنید تا این نهاد بیمه‌ای رسیدگی‌های لازم را انجام دهد.

به حداقل رساندن نارضایتی از شرکت‌های بیمه

یکی از مهم‌ترین دلایل افراد برای شکایت از شرکت‌های بیمه، نداشتن آگاهی و اطلاعات کامل درباره پوشش‌های بیمه‌نامه و مدارک لازم برای گرفتن خسارت است. در وبلاگ ازکی می‌توانید از کوچک‌ترین قوانین بیمه‌ای به زبان ساده مطلع شوید. همچنین این امکان را دارید که قبل از خرید با مقایسه همه شرکت‌های بیمه،‌ بهترین و ارزان‌ترین بیمه را برای خود تهیه کنید.

از طرفی امکان پرداخت خسارت آنلاین برای بیمه خودرو (بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه)‌ فرآهم شده است. تا شما بدون نیاز به مراجعه حضوری، خسارت مالی کم‌تر از ۲۰ میلیون تومان (خسارت‌های بدون نیاز به کروکی) را از شرکت بیمه خودتان یا راننده مقصر حادثه دریافت کنید.

نمایش بیشتر

21 دیدگاه

        1. سلام. بنده بیمه البرز شدم از طرف شرکت.‌طبق قانون خودشون تا یک ماه پس از عقد میتوانی مدارک جهت اضافه کردن همسر خود داری درغیر اینصورت باید یکسال صبر کنی تا سرقرار داد بعدی.وبرای زایمان هم دوره انتظار گذاشتن . این یعنی اگه بعداز ازدواج بچه داربشی و بیمه هم نیستی چون باید تا سر قرار داد صبر کنی تا بیمه بشی.
          خدا جواب شمارو بده که فقط به فکر این هستید که از بی اطلاعی مردم سود ببرید. جای سود خاک نصیبتون بشه به امید خدا

  1. با سلام
    بیمه باربری بیمه ملت کرده بودم
    تیرماه لنج غرق شد و تمام بار از بین رفت و تاییدیه کارشناس خود شرکت بیمه هم موجوده
    تمام مدارک خواسته شده توسط بیمه رو کامل تحویل دادم ولی الان با توجه به تکمیل پرونده و تایید خسارت بیمه ملت تمایلی به پرداخت خسارت بنده ندارد و میگه باید علاوه بر 20درصد فرانشیز 15درصد دیگه(جمعا 35درصد) هم برامون کم کنی تا خسارت رو پرداخت کنیم وگرنه پرداخت نمیکنیم الان یه ماهه که من گرفتارم

  2. سلام.شرکت های بیمه علی الخصوص بیمه کوثر کلاهبردارترین و مشتری فریبنده ترین در کشوراست.تمام تعهدات و قرارداد انعقاد شده فقط نوشته ای بیش نیست و عمرا کسی بتونه حقش رو ازاین شرکت بیمه بگیره و من با وجود تمام مستندات و شواهد و دلایل کافی مبنی بر اعاده خود داشتم و از بیمه مرکزی هم شکایت ارائه نمودم امابعداز۱سال و۷ماه هنوز رسیدگی نشده و بازرسی بیمه کوثر هم هیچ اطلاعاتی در مورد روند بررسی پرونده ها نداره و فقط میگه باشماره فلان تماس بگیر.جالب است حتی کارشناسان شرکت بیمه کوثر هیچ اطلاعات بیمه ای ندارند و تاسف باراست.بیمه ما طرح آرامش نیروهای مسلح و۶نفره با پرداخت ماهانه حدود۱ونیم میلیون از طرف مادرهمسرم ظلمی است آشکار که حتی بافسخ قرارداد متحمل ضرر هم خواهیم شد و همسرم با نقض عضو دائم ۳میلیون۶۰۰هزار بابت آن پرداخت شد درحالی که در قرارداد ذکرشده تمام سرمایه بیمه عمرفوت ناشی از حادثه باید یکجاپرداخت بشه و از پرداخت ماهانه معاف تااخرین سال قرارداد و پرداخت یکجا سرمایه عمر یا مستمری مادام العمر.

  3. دزدتر از بیمه سامان نیست بهش،اعتماد نکنید نوع مرداخت خسارت کار می کنه که منصرف بشید

  4. متاسفم برای ازکی برای مشتری مداری من سه بار شرکت بیمه ای تغییر دادم برای اینکه مشکلم حل بشه حل که نشد هیچ فقط هزینه اضافی دادم . واقعا متاسفم

    1. کلهر عزیز سلام
      چه مشکلی براتون پیش اومده؟ شماره پیگیری رو برامون ارسال کنید تا باهاتون تماس بگیریم.

  5. بیمه کوثر بدترین بیمه‌ای هست که تا حالا شناختم
    به هیچ یک از تعهداتش عمل نمیکنه و علاوه برمشکل تراشی های غیر قانونی دنبال روزنه‌ای برای فرار از پرداخت خسارت است.الحمدلله هم که قانون فقط طرف اوناس جایی که بیشتر واسشون میماسه

  6. واقعا شما دیگه اشتباه نکنین از سایت از کی بیمه سفارش ندین قیمتش با بیرون یکیه پولتو میگیرن وبعد جوابت رو نمیدن یعنی افتضاح من رو هم رفته 100 دقیقه تماس گرفتم آخرش هیچ

  7. متاسفانه یکی از جاهایی که شعار میده ولی هیچ موقع عمل نمیکنه خود سامانه ازکی هست.من با توجه به شعاری که می‌دادند در مورد صدور آنی بیمه از این سایت بیمه خریدم ولی الان یک روز کامل هست میگذره ولی همچنان منتظر صدور بیمه هستم بارها و بارها با پشتیبانی azki تماس گرفتم و پشتیبانی اعلام میکنه صادر میشه منتظر بمانید و همچنان وعده می‌دهند.کسی که بیمه ماشینش تمام شده و باید بیمه سریعا صادر بشه چرا باید اینقدر اذیت بشه و اعصاب خودش و خانوادش سر این بی تعهدی این سامانه azki به هم بریزه.متاسفم واقعا

    1. حسین عزیز سلام
      متاسفیم که همچین تجربه‌ای براتون پیش اومد. اگه مشکلتون برطرف نشده شما پیگیری سفارش رو توی شبکه‌های اجتماعی برامون ارسال کنید.

  8. سلام بنده چند روز پیش با یه خودرو وانت تصادف کردم و ماشین خودم ۲۰۶ در حد صفر هست طرف وانت مقصر شد و افسر کروکی کشید و من ماشین هرجا بردم از ۴۰ ملیون به بالا به من هزینشو گفتن
    طرف مقصر سقف تعهد مالیش تا ۶۴ ملیون هس ولی کارشناس بیمه کلا ۱۳ ملیون خسارت برام تایین کرده ایا با شکایت از بیمه تمام خسارتم و سقف تعهد مالی رو میتونم بگیرم با توجه به این ک قیمت ماشینم متعارف هست

  9. سلام وقت بخیر ، چطور میشه از شرکت خود شما شکایت کرد ؟ دو روز ثبت درخواست تمدید بیمه نامه شخص ثالث کردم ، پشتیبانی جواب درستی به من نمیده و بیمه نامه هم منقضی شده

  10. همزمان دو تا بیمه شخص ثالث صادر شده و هر دو مبلغ ۵ میلیون گرفتن باید یکی برگردونه این میگه اون اونم میگه این تکلیف چیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا