اطلاعات بیمه ای

بیمه سرقت چیست؟ | خسارت‌های تحت پوشش بیمه سرقت

با وجود استفاده‌ از سیستم‌های پیشرفته‌ دزدگیر در کارخانه‌‌ها، منازل‌ و واحدهای ‌تجاری، برای جلوگیری از سرقت ، دزدان‌ حرفه‌ ای همچنان‌ به‌ کار خود ادامه‌ می‌‌دهند؛ هر ساله‌ در سراسر دنیا، وجوه‌ نقد، جواهر آلات‌ و اشیاء قیمتی به‌ وسیله‌ دزدان‌ به‌ سرقت‌ می‌رود و این ‌سرقت‌ها مبالغ‌ سرسام ­آوری را در بر می‌گیرد و بیمه سرقت می‌تواند جبران کننده این مبالغ باشد.

از جمله‌ گروه‌های فعال‌ در این‌ زمینه‌ که می‌‌توان‌ از آنها نام‌ برد: سارقان‌ منازل‌ مسکونی، سارقان‌ بانک‌ها و جواهر فروشی‌ها، دزدان‌ انبارهای کالا، سارقان‌ مسلح‌، دله‌ دزدان‌ فروشگاه‌ها، کیف‌ زن‌ها، جیب برها و … می‌باشند.

با توجه‌ به خسارت‌های هنگفتی که‌ این‌دزدی‌ها برای انسان‌ها به وجود می‌‌آورد، برای اولین‌ بار در حدود یک‌ صد سال‌ پیش‌، مؤسسه‌ لویدز لندن‌ اقدام‌ به‌ ارائه‌ بیمه سرقت کرد.

سرقت چیست؟

دزدی یا سرقت در حقوق کیفری به گرفتن غیرقانونی اموال دیگران بدون رضایت آنها می‌گویند. به کسی که عمل دزدی را انجام می‌دهد دزد می‌گویند.

یکی از قدیمی ترین جرائم که همراه با پیدایش مفهوم مالکیت در جوامع بشری به وجود آمده و معمولاً مجازاتهای سختی هم برای مرتکبین آن در نظر گرفته شده است، جرم سرقت می‌باشد.

بیمه سرقت چیست؟

بیمه ایست که خسارت‌های‌ به وجود آمده در اثر سرقت‌ (همان فقدان‌ کالا) و همچنین خسارت‌های‌ به وجود آمده در اثر سرقت‌ به ‌اشیاء مورد بیمه‌ و یا خسارت‌های‌ وارد به‌ محلی که‌ اشیاء مورد بیمه‌ در آن‌ قرار دارد، را تحت‌ پوشش‌ قرار می‌دهد.

به‌ صورت کلی پوشش‌ بیمه‌ دزدی و سرقت‌ را می‌توان‌ به‌ سه‌ دسته‌ کلی تقسیم‌ کرد:

  • بیمه‌ سرقت‌ از منازل‌ مسکونی
  • بیمه‌ سرقت‌ از واحدهای ‌تجاری و صنعتی (مغازه‌‌ها، کارخانه‌ها، ادارات‌، انبارها و کلوب‌های ‌ورزشی و …‌)
  • بیمه‌ سرقت‌ از بانک‌ها

در بیمه نامه‌ سرقت‌، خطر دزدی و خسارت‌هایی که‌ در اثر دزدی به‌ بیمه‌گذار وارد می‌شود، بیمه‌ می‌گردد. معمولا بیمه‌ دزدی با سایر بیمه ‌نامه‌ها ترکیب‌ می‌شود که‌ از رایج‌ ترین‌ آنها ترکیب‌ با بیمه‌ آتش‌ سوزی است. بیمه آتش سوزی یکی از بیمه‌هایی است که به صورت معمول سرقت اثاث و لوازم منزل را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد. همچنین بیمه آتش سوزی اداری و تجاری می‌توان خسارات ناشی از سرقت مغازه‌های و ادارات را پرداخت کرد. برای پوشش بیمه سرقت کارخانه‌های صنعتی بیمه آتش سوزی صنعتی را باید خریداری کرد.

خسارت‌های تحت‌ پوشش‌ بيمه سرقت

در بیمه‌ دزدی خسارت‌های‌ وارد به‌ اموال‌ زمانی قابل‌ جبران‌ است‌ که‌ سرقت‌ با شکستن‌ حرز همراه‌ باشد. و سارق‌ یا سارقان‌ به‌ یکی از طرق‌ زیر به‌ قصد سرقت‌ وارد محل‌ مورد بیمه‌ شده‌ باشند:

  • شکستن‌ در یا پنجره‌ و یا سوراخ‌ کردن‌ سقف‌ و دیوار.
  • ورود به‌ محل‌ مورد بیمه‌ به صورت مخفیانه.
  • ورود به‌ محل‌ مورد بیمه‌ از طریق‌ بالا رفتن‌ از دیوار.
  • ورود از در مورد بیمه‌ به وسیله‌ کلید‌های ساختگی.
  • باز کردن‌ در با کلید‌های اصلی مشروط بر اینکه‌ کلید‌های مزبور به‌ صورت‌ غیر قانونی و از راه‌ دزدی در اختیار دزدان‌ قرار گرفته‌ باشد.
سرقت
سرقت منزل

سایر خسارت‌های تحت‌ پوشش‌ بيمه سرقت

با توجه‌ به‌ مطالب‌ گفته شده‌، تمام خسارت‌های‌ وارد به‌ اشیاء و اموال مورد بیمه‌ اعم‌ از سرقت‌، بروز خسارت‌ به‌ اشیاء و یا خود مورد بیمه‌، غارت‌ اموال‌ بیمه‌ اعم‌ از اینکه‌ با اعمال‌ زور و حادثه‌ همراه باشد یا خیر، تحت‌ پوشش‌ بیمه‌ ای قرار دارد.

در بیمه‌ دزدی منازل‌ مسکونی می‌‌توان‌ وجوه‌ نقد، فلزات‌ قیمتی و اوراق‌ بهادار را نیز با توافق‌ بیمه‌گر و تا مبلغ‌ معینی ‌بیمه‌ کرد؛ که‌ معمولاً در این‌ مورد حدود تعهدات‌ بیمه‌گر محدود است‌. سرقت‌های مسلحانه‌ از بانک‌ها در زمان‌ حمل‌ وجوه‌ نقد بین‌ شعب‌ و خزانه‌ و یا موجودی صندوق‌ها و پشت‌ گیشه‌‌ها هم‌ براساس‌ شرایط خاصی تحت‌ پوشش‌ قرار می‌گیرد.

خطرات‌ ناشی از تصادف‌ اتومبیل‌ حامل‌ وجوه‌ نقد، سوانح‌ مربوط به‌ هواپیمای حامل‌ وجوه‌ نقد و اوراق‌ بهادار، از جمله‌ هواپیما ربایی هم‌ تحت‌ پوشش‌ بیمه‌ ای قرار می‌گیرد. معمولاً حق‌ بیمه‌ این‌ گونه ‌بیمه ‌نامه‌‌ها در مورد خزانه‌‌ها با توجه‌ به‌ نوع‌ خزانه‌ و امکانات‌ ایمنی و نگهداری آن‌ محاسبه‌ می‌شود. حال‌ آنکه‌ وجوه‌ در راه‌ و در جریان‌ حمل‌ و همچنین‌ وجوه‌ موجود در شعبه‌ و گیشه‌ براساس‌ حجم‌ گردش‌ پول‌ در طول‌ سال‌ و با درنظر گرفتن‌ امکانات‌ ایمنی محاسبه‌ می‌گردد. در سرقت‌ از بانکها، معمولا سرقت‌هایی که‌ با شکستن‌ حرز همراه‌ است‌ و یا سرقت‌های مسلحانه‌ تحت‌ پوشش‌ بیمه‌ قرار می‌گیرند. در پوشش‌ دزدی بانک‌ها، باتوجه‌ به‌ نوع‌ فعالیت ‌آنها، اوراق‌ بهادار، مسکوکات‌ طلا و ارزهای خارجی هم‌ دارای پوشش‌ هستند.

 

خسارت‌های خارج‌ از پوشش بيمه سرقت (استثنائات‌)

در انواع‌ بیمه‌نامه‌‌های دزدی، مواردی مستثنی و خارج‌ از تعهد بیمه‌گر است‌، که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم. البته در صورتی که توافقی‌ بین ‌بیمه‌گر و بیمه‌گذار صورت گیرد، می‌توان بعضی از آنها را با پرداخت اضافه‌ نرخ‌ تحت‌ پوشش‌ قرار داد:

  • خسارت‌های‌ وارد به‌ وجوه‌ نقد، ارزهای خارجی، تمبر، سفته‌ و انواع‌ اوراق‌ بهادار.
  • خسارت‌های‌ ناشی از تبانی و همدستی دزد با هر یک‌ از کارکنان‌ و مستخدمان‌ بیمه‌گذار.
  • خسارت‌های‌ مستقیم‌ ناشی از اشعه‌ یون‌زا، رادیواکتیویته‌، تشعشعات‌ و سوخته‌های هسته‌ای و فضولات‌ اتمی و یا مواد منفجره‌ در محل‌ مورد بیمه.
  • خسارت‌های‌ ناشی از جنگ‌ داخلی و خارجی، شورش‌، بلوا، غارت‌، اقدامات‌ خصمانه‌ دشمن‌ خارجی، ضبط، قیام‌ و ملی‌شدن.
  • عدم النفع‌ ناشی از خسارت.
  • عدم‌ صداقت‌ و امانت‌ کارکنان‌ بیمه‌گذار.
  • اشتباهات‌ دفتری، حسابداری و کامپیوتری (عمدی یا سهوی).
  • خسارت‌های‌ ناشی از حمل‌ پول‌ در وسیله‌ حمل‌ بدون‌ محافظ، جز در مواردی که‌ اضطراری و معقول‌ باشد.

وظایف بیمه‌گذار در بیمه سرقت

علاوه بر پرداخت حق بیمه مقرر و انجام اقدامات ایمنی در جهت جلوگیری از وقوع سرقت، بیمه‌گذار موظف است، چنانچه اموال بیمه شده، به سرقت رفته و یا در نتیجه سرقت خسارتی به آن وارد شود، اقدامات زیر را در اسرع وقت انجام دهد:

  • بیمه‌گذار باید بلافاصله بعد از سرقت، اداره آگاهی یا کلانتری یا سایر مراجع انتظامی ذیصلاح را مطلع کرده و با مقامات ذیصلاح نهایت همکاری را در زمینه دستگیری سارق و کشف اموال و اشیاء مسروقه اعمال کند.
  • بیمه‌گذار باید موضوع را فوراً با ذکر مبلغ تقریبی خسارت به صورت شفاهی یا از طریق تلفن به بیمه‌گر اعلام دارد و در نهایت نیز در اختیار بیمه‌گر قرار دهد.
  • بیمه‌گذار باید ظرف مدت دو روز پس از اعلام خسارت فهرست کاملی شامل اموال مسروقه یا خسارت دیده تهیه و مراتب را کتباً تأیید نماید.
  • چنانچه بیمه‌گذار بعد از وقوع حادثه اطلاعاتی در مورد سرقت به دست آورد، بلافاصله بیمه‌گر را از آن مطلع کند.

فرانشیز در بیمه سرقت

در صورت بروز حادثه و قابل پرداخت بودن خسارت، سهم درصدی از آن به عنوان فرانشیز (سهم بیمه‌گذار) از خسارت کسر خواهد شد.

بیمه سرقت منازل تحت پوشش بیمه آتش سوزی

برای منازل مسکونی بیمه سرقت به صورت مجزا وجود ندارد و تحت پوشش بیمه آتش سوزی است، با خرید بیمه آتش سوزی و پوشش سرقت با شکست حرز از وب‌سایت ازکی می‌توان منزل خود را تحت پوشش بیمه سرقت قرار داد.

نمایش بیشتر

18 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر ، من یک دستگاه ژنراتور برق دارم که در مکانی در شهرک صنعتی قرار دارد حال میخواهم بیمه سرقت و آتش سوزی نمایم شرایطش چیه و کدوم بیمه بهتره؟ باتشکر شماره تماس 09159151056

    1. با سلام
      پس از سرقت بیمه چند درصد وسایل سرقت رفته رو میده ؟من از یک نمایندگی پرییدم و گفتند ده درصد آیا صحت دارد ؟

  2. با سلام
    من از طریق اداره بیمه تکمیلی دارم که بیمه آتش سوزی وسرقت از منزل رو هم پوشش میده،تعداد دو دستگاه دوچرخه از داخل پارکینگ سرقت شده آیا بیمه دانا خسارتی پرداخت میکنه؟ با تشکر

    1. سلام وقتتون بخیر.
      بستگی داره شرایط بیمه نامتون به چه صورت باشه و اینکه سرقت با شکست حرز بوده یا نه. بهتره به شعب بیمه دانا مراجعه کنید

  3. سلام بنده معازه لوازم یدکی دارم خیلی استرس سرقت رو دارم سرمایم الان حدود یک میلیارد میشه چجوری هم بیمه اتش سوزی کنم هم سرقت ممنون

    1. با سلام.
      دوست عزیز شما باید برای خرید بیمه آتش سوزی مراکز غیر صنعتی اقدام کنید. این بیمه در حال حاضر به صورت مستقیم از سایت ازکی قابل خرید نیست، ولی اگه با کارشناسان ما تماس بگیرید، بعد از ازائه اطلاعاتتون میتونید بیمه رو خریداری کنید.

  4. سلام بر شما
    من دو عدد فرش دستباف و یک دوچرخه گران قیمت دارم که قیمت بالایی دارند (دوچرخه را داخل خانه نگه می دارم) می خواستم ببینم نحوه بیمه سرقت و آتش سوزی برای آنها چگونه است؟
    به طور کلی آیا بیمه ها برای بیمه سرقت و آتش سوزی لیستی از لوازم برمی دارند و همانها را بعد از بازدید بیمه می کنند یا جور دیگریست؟

    1. سلام دوست عزیز
      بیمه آتش‌سوزی با پوشش سرقت شامل وسایل خونه هم میشه، به جز بعضی از موارد مثل جواهرات قیمتی، پول، طلا و … . برای اینکه اقلامی که فرمودین بیمه بشن کارشناس بیمه براوردی از قیمت اونهارو از شما میخواد و بعد از بازدید و تایید قیمت به لیست اقلام بیمه شده اضافه میشن. البته خسارت بعد از سرقت یا آتش‌سوزی معمولا بر اساس ارزش وسایلی که اسیب دیدن مشخص میشه نه نوع و تعداد اقلام

    1. سلام دوست عزیز
      پوشش سرقت زیرمجموعه بیمه آتش‌سوزی هست. از اونجایی که ریسک کارگاه نجاری برای آتش‌سوزی خیلی زیاد هست ممکنه خیلی از شرکت‌ها این بیمه رو ارائه ندن. بهتره با شماره 02154864 تماس بگیرین تا همکاران ما دقیق‌تر شمارو راهنمایی کنن.

  5. سلام وقت بخیر
    من یک باغچه با یک ویلا کوچک دارم که داخل ویلا نیز با اسباب و اثاثیه منزل از قبیل یخچال،گاز،فرش،کولر، آبگرمکن و … تجهیز گردیده است. با توجه به اینکه سکونت در ویلا بصورت دائم نیست نگرانی سرقت لوازم وجود دارد.
    خواهشمند است جهت شرایط انجام بیمه سرقت محل مورد نظر راهنمایی فرمایید.

    1. سلام دوست عزیز
      شما باید بیمه آتش‌سوزی منازل مسکونی با پوشش سرقت رو خریداری کنین. برای اینکار میتونین از طریق سایت بخش بیمه آتش‌سوزی اقدام کنین و متراژ ویلا و ارزش وسایل داخلش رو وارد کنین یا میتونین با شماره 02154864 تماس بگیرین تا همکاران ما دقیق شمارو راهنمایی کنن.

  6. سلام
    من یک سالن پرورش پرنده زینتی (طوطی سانان) دارم. می شود پرنده ها را به ارزش روز بیمه سرقت کرد؟

  7. من یک دوربین داشتم که گرون قیمته و میخواستم بیمه سرقت کنم. چقدر پس از اینکه به سرقت بره خسارتش پرداخت میشه و این خسارت چند درصد از قیمت دوربینه. آیا سقفی داره؟

  8. سلام بنده یک مغازه دارم که توش کولر گازی دارم و ارزشش حدودا ۵۵۰ میلیونه چجوری میتونم بیمه آتش سوزی و سرقت انجام بدم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا