بیمه تأمین اجتماعی

همه چیز درباره تمدید دفترچه بیمه تأمین اجتماعی

بیمه تأمین اجتماعی یکی از انواع بیمه‌های پایه است که بخش عظیمی از کشور تحت پوشش آن قرار دارند. این بیمه با هدف ارائه دفترچه درمان و بازنشستگی طراحی شده است و در بخش‌های مختلفی هزینه‌های درمان را تحت پوشش قرار می‌دهد. دفترچه بیمه تأمین اجتماعی یکی از مزایایی است که بیمه‌شده‌های این سازمان دریافت می‌کنند و از طریق آن می‌‌توانند هزینه‌های ویزیت، دارو و روش‌های درمان را تا حدی کاهش دهند. باتوجه‌به اینکه دریافت خدمات منوط به تمدید دفترچه بیمه تأمین اجتماعی است، در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی مدارک تمدید دفترچه بیمه و روش‌های تمدید آن می‌پردازیم.

ساده و سریع بیمه کن و تخفیف بگیر. کد تخفیف: off

استعلام تمدید دفترچه بیمه تأمین اجتماعی

یکی از اولین مراحل برای تمدید دفترچه تأمین اجتماعی، استعلام سابقه است. باتوجه‌به اینکه در هر بار تمدید، دفترچه افراد بیمه‌شده تا تاریخ مشخصی اعتبار دارد، بنابراین بیمه‌شده باید در زمان مقرر برای تمدید اقدام کند. بارها پیش آمده که بیمه‌شده‌ای به یکی از مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه تأمین اجتماعی مراجعه کرده است، اما چون دفترچه او اعتبار نداشته نتوانسته از خدمات آن مرکز استفاده کند. در این شرایط بهتر است قبل از هر اقدامی برای استعلام اعتبار دفترچه خود اقدام کنید. سوابق بیمه‌ای هر فرد در سازمان تأمین اجتماعی ثبت شده و بیمه‌شده با درج اطلاعات لازم در سایت این سازمان یا از طریق کدهای دستوری می‌تواند برای استعلام سوابق خود اقدام کند.

تمدید دفترچه بیمه تامین اجتماعی چگونه است؟

توجه داشته باشید که تنها افرادی می‌توانند تحت پوشش خدمات سازمان تأمین اجتماعی قرار بگیرند که حق‌بیمه پرداخت می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله همه چیز درباره حق‌بیمه تامین اجتماعی و شرایط و قوانین آن را در بلاگ ازکی بخوانید.

مدارک لازم برای تمدید دفترچه بیمه تأمین اجتماعی

مدتی است کلیه فعالیت‌های مربوط به سازمان تأمین اجتماعی اینترنتی یا آنلاین شده و حتی استفاده از کد ملی هم جایگزین ارائه دفترچه بیمه تأمین اجتماعی شده است؛ بنابراین دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای تمدید دفترچه بیمه تأمین اجتماعی نیست. با وجود این برخی از بازنشسته‌ها چون نمی‌توانند با ابزارهای آنلاین کار کنند، مراجعه حضوری به دفاتر کارگزاری بیمه تأمین اجتماعی را ترجیح می‌دهند. در تمدید دفترچه تأمین اجتماعی غیرحضوری یا حضوری به مدارک زیر نیاز دارید.

مدارک تمدید دفترچه بیمه تأمین اجتماعی

تفاوتی ندارد که از چه روشی برای تمدید دفترچه اقدام کرده‌اید، به‌صورت‌کلی مدارک زیر را باید ارائه کنید.

دفترچه قبلی بیمه‌گذار

کلیه کسانی که تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفته‌‌اند که شامل بیمه‌شده اصلی و بیمه‌شده‌های فرعی است، باید دفترچه قبلی خود را تحویل کارگزاری دهند تا فرایند تمدید دفترچه بیمه آنها انجام شود.

شناسنامه

شناسنامه یکی از اصلی‌ترین مدارک تمدید دفترچه بیمه تأمین اجتماعی است. ارائه شناسنامه برای فرزندان دختر که سن آنها بیشتر از ۱۵ سال است، ضروری است؛ چون برای استفاده از خدمات دفترچه تأمین اجتماعی پدر خانواده، دختر نباید ازدواج کرده باشد یا برای او حق بیمه‌ از جای دیگر پرداخت نشده باشد.

اگر دختر خانواده ازدواج کند از کفالت سرپرست خانواده یا پدر خارج شده و نمی‌تواند از این طریق دفترچه دریافت کند. به‌عبارت ساده‌تر، دختران پس از ازدواج یا اشتغال در شرکتی که آنها را بیمه کرده، به‌طورکامل از خدمات بیمه تأمین اجتماعی سرپرست خانواده محروم می‌شوند. در صورت ازدواج دختر، او باید تحت تکفل همسر خود قرار بگیرد و در نتیجه به‌عنوان یک بیمه‌شده فرعی از خدمات بیمه تأمین اجتماعی استفاده کند.  هدف از دریافت شناسنامه در زمان تمدید حضوری دفترچه بیمه تأمین اجتماعی، تعیین وضعیت ازدواج و تحت تکفل بودن خانواده خواهد بود.

مدارک لازم برای تمدید دفترچه بیمه تأمین اجتماعی

گواهی اشتغال به تحصیل

برای تمدید دفترچه فرزندان بیشتر از ۱۹ سال که تحت تکفل بیمه‌شده اصلی در سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند، باید گواهی اشتغال به تحصیل ارائه شود. بنابراین زمانی‌ که فرزند پسر خانواده به سن ۱۹ سال می‌رسد یا باید مشغول به تحصیل بوده و یا باید از کار افتاده باشد تا بتواند تحت تکفل سرپرست خانواده قرار بگیرد. تنها در این صورت است که سرپرست خانواده به‌عنوان بیمه‌شده اصلی می‌تواند بیمه‌شده فرعی یعنی فرزند پسر بیشتر ۱۹ سال خود را تحت کفالت قرار دهد.

روش‌های تمدید دفترچه بیمه تأمین اجتماعی

روش‌های تمدید دفترچه تأمین اجتماعی به‌صورت کلی به ۲ دسته اصلی حضوری و غیرحضوری یا آنلاین تقسیم می‌شود.

تمدید دفترچه بیمه تأمین اجتماعی به‌صورت حضوری

در سال‌های گذشته ساده‌ترین روش برای تمدید دفترچه بیمه، مراجعه حضوری بود، اما در حال حاضر امکان تمدید حضوری وجود ندارد و کلیه متقاضیان باید برای تمدید غیرحضوری یا اینترنتی اقدام کنند.

روش‌های تمدید دفترچه بیمه تأمین اجتماعی به‌صورت غیرحضوری

تمامی بیمه‌شده‌های تأمین اجتماعی می‌دانند که هر چند وقت یک‌بار باید دفترچه خود را تمدید کنند؛ چون اعتبار آن تمام می‌شود. تمدید غیرحضوری دفترچه تأمین اجتماعی راهکاری عالی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و وقت است.

بیمه‌شده‌های تأمین اجتماعی از چند روش مختلف می‌توانند برای تمدید دفترچه خود اقدام کنند. اگر تاریخ دفترچه شما به پایان رسیده، یعنی زمان تمدید آن فرا رسیده است. باتوجه‌به عدم امکان تمدید دفترچه به‌صورت حضوری باید یکی از روش‌های غیرحضوری را انتخاب کنید که در ادامه بررسی می‌شود. تمامی بیمه‌شده‌ها باید بدانند که تمدید دفترچه خدمات درمانی آنلاین یا تمدید دفترچه خدمات درمانی غیرحضوری چطور انجام می‌شود.

کد دستوری تمدید دفترچه تأمین اجتماعی

استفاده از کد دستوری یکی از روش‌های تمدید دفترچه بیمه تأمین اجتماعی است. برای این کار ۲ کد دستوری تعریف شده که به شرح زیر است:

  • بدون نیاز به اینترنت و با استفاده از کد دستوری *۴*۱۴۲۰# می‌توانید برای استعلام اعتبار دفترچه درمانی خود اقدام کنید. پس از واردکردن کد دستوری، گزینه ۱ را انتخاب و سپس کد ملی را وارد کنید.
  • بدون نیاز به اینترنت و با استفاده از کد دستوری *۱۶۶۶# می‌توانید برای استحقاق‌سنجی بیمه خود اقدام کنید. پس از وارد کردن کد دستوری، گزینه ۱ را انتخاب و سپس کد ملی را وارد کنید.

روش‌های تمدید دفترچه بیمه تأمین اجتماعی به‌صورت غیرحضوری

برای مشاهده سوابق هم می‌توانید از کد دستوری استفاده کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله نحوه مشاهده سوابق بیمه با کد دستوری بیمه تأمین اجتماعی را در بلاگ ازکی بخوانید.

اپلیکیشن موبایل تأمین اجتماعی من

یکی از روش‌های تمدید دفترچه توسط بیمه‌شده، استفاده از خدمات و امکانات اپلیکیشن موبایل سازمان تأمین اجتماعی با نام «نرم‌افزار اپلیکیشن تأمین من» است. این اپلیکیشن را می‌توانید از اینجا دانلود کنید. پس از ورود به اپلیکیشن، کد ملی خود را وارد کنید تا وضعیت بیمه بررسی شود.

استفاده از سایت تمدید دفترچه تأمین اجتماعی

اگر دسترسی به اپلیکیشن تأمین من ندارید یا کدهای دستوری جوابگو نبودند، می‌توانید از سایت سازمان تأمین اجتماعی استفاده کنید. پس از ورود به سایت medical.tamin.ir باید کد ملی خود را وارد کنید.

سازمان تأمین اجتماعی ۲ صفحه را معرفی کرده که مختص مراکز درمانی است. بنابراین مراکز درمانی می‌توانند از طریق این سایت‌ها برای استعلام استحقاق درمان مراجعه‌کننده خود استفاده کنند. سایت‌های مختص مراکز درمانی به شرح زیر است:

پزشکان برای صدور نسخه الکترونیک از سامانه مختص خود استفاده می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله سامانه نسخه الکترونیک تأمین اجتماعی؛ از ثبت‌نام تا پیگیری را در بلاگ ازکی بخوانید.

استفاده از بارکدخوان دوربین گوشی همراه

اگر به کد ملی خود دسترسی ندارید، می‌توانید از قابلیت بارکد‌خوان دوربین گوشی خود استفاده و بارکد دفترچه را اسکن کنید. برای استفاده از این روش باید ابتدا وارد سایت hamrah.tamin.ir شوید.

در برخی موارد کاربران و بیمه‌شده‌ها گذرواژه ورود خود به سایت تأمین اجتماعی را فراموش می‌کنند. برای کسب اطلاعات در این زمینه می‌توانید مقاله فراموشی گذرواژه سوابق بیمه؛ تغییر رمز عبور در سامانه سوابق بیمه تأمین اجتماعی را در بلاگ ازکی بخوانید.

سایت تمدید دفترچه تامین اجتماعی

مراحل تمدید دفترچه بیمه تأمین اجتماعی

مراحل تمدید دفترچه بیمه باتوجه‌به اینکه فرد در کدام دسته قرار می‌گیرد، متفاوت خواهد بود. به‌همین‌دلیل در ادامه مراحل تمدید هر کدام از دسته‌ها به‌صورت جداگانه بررسی خواهد شد.

مراحل تمدید دفترچه بیمه‌شده اصلی به‌صورت آنلاین

مراحل تمدید دفترچه بیمه‌شده اصلی تفاوت‌هایی با بیمه‌شده فرعی دارد. بیمه‌شده اصلی برای تمدید دفترچه خود باید وارد سایت رسمی سازمان تأمین اجتماعی شود. پس از ورود به سایت، بیمه‌شده باید شماره کد ملی و شماره بیمه‌نامه خود را وارد و سپس برای تمدید دفترچه بیمه اقدام کند.

مراحل تمدید دفترچه بیمه‌شده فرعی به‌صورت آنلاین

در زمان تمدید دفترچهٔ بیمه‌شده فرعی، سازمان تأمین اجتماعی به جنسیت و سن بیمه‌شده فرعی توجه کرده و طبق سن و جنسیت، مدارکی را دریافت خواهد کرد.

  • اگر سن بیمه‌شده فرعی کمتر از ۱۵ سال باشد، باید مدارکی مانند عکس از صفحه اول دفترچه بیمه قبلی، عکس از صفحه اول شناسنامه و یک قطعه عکس جدید از بیمه‌شده فرعی، بارگذاری شود.
  • اگر سن بیمه‌شده فرعی بیشتر از ۱۵ سال باشد، باید علاوه‌بر مدارک گفته شده در بالا، عکس صفحه دوم شناسنامه هم ارسال شود تا شرایط ازدواج برای سازمان تأمین اجتماعی محرز شود.

مراحل تمدید دفترچه بیمه‌شده دختر به‌صورت آنلاین

فرزند دختر به‌عنوان بیمه‌شده فرعی شناخته شده و اگر زیر ۱۵ سال سن داشته باشد، بیمه‌شده اصلی برای تمدید دفترچه او باید عکس دفترچه قبلی، صفحه اول شناسنامه و یک عکس ۳*۴ را بارگذاری کند. اگر فرزند دختر بیمه‌شده اصلی بیشتر از ۱۵ سال سن داشته باشد، سازمان باید وضعیت ازدواج او را بررسی کند. بنابراین در این شرایط، بیمه‌شده اصلی باید صفحه دوم شناسنامه را هم بارگذاری کند. دلیل دریافت تصویر صفحه دوم شناسنامه دختران این است که در صورت ازدواج، آنها از تکفل پدر خود خارج شده و باید تحت تکفل همسر خود قرار بگیرند.

مراحل تمدید دفترچه بیمه‌شده پسر به‌صورت آنلاین

اگر فرزند پسر به‌عنوان بیمه‌شده فرعی سنی کمتر از ۱۹ سال داشته باشد، بیمه‌شده اصلی برای تمدید دفترچه او باید مدارکی شامل تصویر دفترچه بیمه قبلی، تصویر صفحه اول شناسنامه و یک قطعه عکس ۳*۴ بارگذاری کند.

بیمه‌شده اصلی پس از بارگذاری مدارک باید زمان و مکان تحویل دفترچه را در سامانه وارد کند. پس از تمدید، دفترچه به آدرس بیمه‌شده ارسال خواهد شد.

تمدید دفترچه بیمه خدمات درمانی آنلاین

تمدید دفترچه تأمین اجتماعی و خدمات ازکی

همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید، در حال حاضر امکان تمدید دفترچه تأمین اجتماعی به‌صورت حضوری وجود ندارد. این سازمان روش‌های غیرحضوری مختلفی تعریف کرده است تا بیمه‌شده‌ها بتوانند از طریق آن برای صدور، تمدید یا تعویض دفترچه خود اقدام کنند. سایت ازکیهم خدمات متنوعی در این زمینه ارائه می‌کند که شامل صدور دفترچه تأمین اجتماعی، تعویض دفترچه تأمین اجتماعی و تمدید دفترچه تامین اجتماعی در ازکی هستند.

سؤالات متداول

  • چه زمانی باید برای تمدید دفترچه تأمین اجتماعی اقدام کرد؟
    هر بیمه‌شده بر اساس معیارهای مختلفی مدت اعتبار دفترچه بیمه متفاوتی خواهد داشت. بنابراین هر زمان که اعتبار دفترچه بیمه فرد تمام شد، باید از طریق یکی از روش‌های غیرحضوری برای تمدید آن اقدام کند.
  • مدت اعتبار دفترچه تأمین اجتماعی بر چه اساسی تعیین می‌شود؟
    مدت اعتبار دفترچه تأمین اجتماعی بر اساس نوع مخاطب اصلی و تبعی، نوع ارتباط اجباری و اختیاری و حرفه مشاغل آزاد و مستمری‌بگیر، میزان کل سوابق پرداختی حق‌بیمه و نوع کارفرما حقیقی یا حقوقی تعیین می‌شود.
  • روش‌های تمدید دفترچه تأمین اجتماعی کدام است؟
    استفاده از کد دستوری *۱۶۶۶# و *۴*۱۴۲۰#، استفاده از اپلیکیشن تأمین من، ورود به سایت سازمان تأمین اجتماعی به آدرس Medical.tamin.ir از جمله روش‌های غیرحضوری تمدید دفترچه هستند.
  • آیا می‌توان دفترچه تأمین اجتماعی را حضوری تمدید کرد؟
    خیر. در حال حاضر تنها روش ممکن برای تمدید دفترچه بیمه‌شده‌ها، روش‌های غیرحضوری است.
  • مدارک لازم برای تمدید دفترچه تأمین اجتماعی کدام است؟
    مدارک لازم برای دختران زیر ۱۵ سال و پسران زیر ۱ سال شامل صفحه اول دفترچه قبلی، صفحه اول شناسنامه و یک قطعه عکس ۳*۴ است. مدارک لازم برای دختران بیشتر از ۱۵ سال شامل مدارک ذکر شده به اضافه صفحه دوم شناسنامه خواهد بود تا وضعیت ازدواج برای سازمان محرز شود.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا