اطلاعات بیمه ایبیمه تأمین اجتماعی

سامانه نسخه الکترونیک تامین اجتماعی؛ از ثبت‌نام تا پیگیری 

در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات که در آن همه چیز به سرعت در حال پیشرفت است، استفاده از سامانه‌های الکترونیکی برای ثبت و مدیریت اطلاعات به یک ضرورت تبدیل شده است. از سامانه نسخه الکترونیکی تامین اجتماعی هم بسیاری از بیماران و اعضای کادر درمان برای ثبت و مدیریت اطلاعات مربوط به داروها و دیگر خدمات درمانی استفاده می‌کنند. در کشور ما افراد زیادی از خدمات تامین اجتماعی استفاده می‌کنند، به همین دلیل استفاده از سامانه نسخه الکترونیکی تامین اجتماعی می‌تواند به‌طور‌قابل‌توجهی فرآیند ثبت و مدیریت اطلاعات را تسهیل کند و باعث بهبود کیفیت و سرعت خدمات درمانی مرتبط با تامین اجتماعی شود. در این مقاله به بررسی بیشتر این سامانه و نحوه استفاده از آن می‌پردازیم.

ساده و سریع بیمه کن و تخفیف بگیر. کد تخفیف: off

سامانه نسخه الکترونیکی تامین اجتماعی چیست؟

سامانه نسخه الکترونیکی تامین اجتماعی یکی از سامانه‌های مربوط به خدمات تامین اجتماعی است. از این سامانه برای ثبت و تایید نسخه‌های دارویی تجویز شده توسط پزشکان و همچنین مدیریت و پیگیری آنها توسط بیماران به صورت آنلاین و الکترونیکی استفاده می‌شود. این سامانه به‌سادگی به پزشکان اجازه می‌دهد تا نسخه‌های دارویی را به جای نوشتن در دفترچه‌های کاغذی قدیمی به صورت الکترونیکی ثبت کنند. به این ترتیب، با استفاده از این سامانه مردم می‌توانند به راحتی از خدمات تامین اجتماعی بهره ببرند و فرایند دریافت دارو و خدمات درمانی برای آنها بسیار ساده‌تر و کارآمدتر می‌شود.

ورود به سامانه نسخه الکترونیک تامین اجتماعی چگونه است؟

سامانه نسخه الکترونیکی ۲ دسته کاربر دارد؛ یکی پزشکان و اعضای کادر درمان که می‌خواهند دارو و خدماتی را برای بیمار و مراجعه‌کننده خود تجویز کنند و دیگری بیماران دریافت کننده این خدمات. در ادامه ما ابتدا روش ثبت‌نام و ورود به سامانه نسخه‌نویسی الکترونیکی تامین اجتماعی توسط پزشکان بیان می‌کنیم و سپس به روش مشاهده و دسترسی به سامانه ثبت نسخ تامین اجتماعی توسط بیماران می‌پردازیم.

روش ثبت‌نام پزشکان در سامانه نسخه‌ الکترونیک تامین اجتماعی

برای استفاده از سامانه نسخه الکترونیک باید ابتدا در آن ثبت‌نام کنید. برای ثبت‌نام به صورت آنلاین فقط به یک ابزار دیجیتال مثل لپ‌تاپ، گوشی هوشمند یا تبلت و اینترنت نیاز دارید. ابتدا به آدرس ep.tamin.ir مراجعه کنید. صفحه‌‌ زیر به شما نمایش داده می‌شود. در این صفحه باید بر روی گزینه ثبت‌نام پزشکان که در بالا سمت چپ صفحه وجود دارد کلیک کنید.

روش ثبت نام پزشکان و کادر درمان در سامانه نسخه نویسی الکترونیک تامین اجتماعی

حالا صفحه جدیدی مطابق با تصویر زیر به شما نمایش داده می‌شود که باید در آن مشخصات خواسته‌شده را وارد و سپس بر روی گزینه مرحله بعد کلیک کنید. دقت کنید که وارد کردن اطلاعاتی که با علامت * قرمز مشخص شده‌اند، الزامی است.

سامانه نسخه نویسی الکترونیک تامین اجتماعی

در صفحه جدیدی که باز شده است، باید اطلاعاتی مانند شماره نظام پزشکی، اطلاعات تحصیلی، اطلاعات شغلی و مشخصات محل طبابت را وارد کنید. در صورتی که در چند محل مشغول به کار هستید، می‌توانید با کلیک بر روی گزینه درج محل فعالیت دوم، مشخصات محل کار دیگر خود را هم وارد کنید. پس از ثبت کلیه اطلاعات بر روی دکمه ذخیره کلیک کنید. 

اطلاعات وارد شده توسط پزشک در سامانه ثبت می‌شود و پس از بررسی توسط دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی استان حساب کاربری شما فعال می‌شود. فعال شدن حساب کاربری‌تان در سامانه نسخه الکترونیک سازمان تامین اجتماعی از طریق پیام کوتاه به شما اطلاع داده می‌شود. اگر در هر یک از مراحلی که در بالا گفته شد از فرآیند ثبت نام گرفته تا ثبت نسخه دچار مشکل شدید، می‌توانید یا به دفاتر رسیدگی به اسناد پزشکی استان مراجعه کنید یا با شماره ۱۴۲۰ تماس بگیرید. 

مشاهده نسخه الکترونیکی تامین اجتماعی توسط بیماران

کاربران دیگر سامانه نسخه الکترونیک تامین اجتماعی بیماران طرف قرارداد با این سازمان هستند. بیماران برای مشاهده نسخه الکترونیکی تامین اجتماعی خود باید به آدرس es.tamin.ir مراجعه و گزینه ورود به سامانه را انتخاب کنند. سپس با وارد کردن کد ملی و گذر واژه‌ای که از قبل انتخاب کرده‌‌اند، وارد سامانه شوند. پس ورود به سامانه، باید از فهرست بیمه‌شدگان، ابتدا خدمات سلامت الکترونیک و پس از آن نسخ الکترونیک من را انتخاب کنند.

مشاهده نسخه الکترونیکی تامین اجتماعی توسط بیماران

در این مرحله صفحه جدیدی نمایش داده می‌شود که در آن از کاربر خواسته می‌شود اطلاعاتی را وارد کند. پس از وارد کردن اطلاعات، باید بر روی گزینه جست‌وجو کلیک کنند تا فهرست همه نسخه‌هایی که برای آن‌ها به ثبت رسیده است، نمایش داده شود.

مشاهده نسخه الکترونیکی توسط بیماران

پیگیری نسخه با کد رهگیری تامین اجتماعی

اگر پزشک یا کادر درمان نسخه را در سامانه ثبت کرده باشد،بیمار می‌تواند خدمات مربوطه را در همه اماکن درمانی مانند داروخانه‌ها پیگیری و دریافت کند. بعد از مراجعه به پزشک و تجویز نسخه، برای بیمار یک پیام کوتاه از طرف سایت تامین اجتماعی ارسال می‌شود. این پیامک حاوی شناسه نسخه، تاریخ و نام پزشک است. با استفاده از این شناسه نسخه یا همان کد رهگیری، امکان پیگیری جزئیات و حتی دریافت خدمات تجویز‌شده در نسخه هم در سایت و هم در همه اماکن درمانی فراهم است.

پیگیری نسخه با کد ملی

برای ورود به سایت تامین اجتماعی و به دنبال آن مشاهده نسخه‌های الکترونیکی که برای بیمار تجویز شده، به کد ملی متقاضی نیاز است. البته بیماران می‌توانند فقط با اعلام کد ملی هنگام مراجعه به اماکن درمانی مانند مطب‌های فیزیوتراپی و داروخونه‌ها پیگیر خدمات درمانی خود باشند.

مزیت‌های استفاده از سامانه نسخه الکترونیک تامین اجتماعی

به طور کلی، استفاده از سامانه الکترونیک نسخه‌نویسی برای پزشکان و بیماران مزایای بسیاری دارد؛ به عنوان مثال، برای پزشکان استفاده از این سامانه روشی سریع و کارآمد برای ثبت و تایید نسخه و تجویز دارو محسوب می‌شود. همچنین، این سامانه به پزشکان امکان مشاهده تاریخچه نسخه‌های تجویز شده برای بیماران خود را می‌دهد و به دلیل داشتن پایگاه داده متمرکز، از احتمال بروز خطا در تجویز دارو جلوگیری می‌کند.

از سوی دیگر، برای بیماران استفاده از سامانه الکترونیک نسخه‌نویسی هم منفعت‌هایی دارد؛ اولا، به بیماران اجازه می‌دهد تا نسخه‌های خود را به روشی مطمئن‌تر در اختیار داشته باشند و نگران گم‌شدن و یا از بین رفتن آن نباشند و دیگر اینکه از طریق این سامانه می‌توانند به راحتی پرونده تامین اجتماعی خود را مشاهده کنند. در کل، استفاده از سامانه نسخه الکترونیک تامین اجتماعی برای پزشکان و بیماران باعث ساده‌تر و کارآمدتر شدن فرآیند تجویز و درمان می‌شود.

بیمه مسئولیت پزشکی؛ مزیتی برای پزشکان در دنیای مدرن 

پزشکان در برابر بیماران و باتوجه‌به نسخه‌ای که برای آنها تجویز می‌کنند، مسئولیت‌هایی را برعهده می‌گیرند. آن‌ها برای کاهش ریسک‌های موجود در این فرآیند و آرامش خاطر در حین کار، می‌توانند بیمه مسئولیت پزشکان را خریداری کنند. این بیمه مواردی مانند هزینه‌های مربوط به مطالبات قضایی، خسارات جانی یا مالی به بیماران یا خانواده‌های آنان پس از درمان و ارائه خدمات پزشکی مرتبط با آنان را تحت پوشش قرار می‌دهد. با خرید این بیمه، پزشکان می‌توانند در مقابل خسارات‌هایی که ممکن است در حین درمان برای بیماران رخ دهد، از خودشان محافظت کنند.

سوالات متداول

۱. سامانه نسخه الکترونیکی تأمین اجتماعی دقیقاً چیست و چه کاربردی دارد؟
سامانه نسخه الکترونیکی تأمین اجتماعی یک پلتفرم آنلاین است که به پزشکان امکان می‌دهد نسخه‌های دارویی را به‌صورت دیجیتالی ثبت و تایید کنند. این سیستم به بیماران اجازه می‌دهد تا نسخه‌های خود را به‌صورت الکترونیکی دریافت و پیگیری کنند، که این امر فرایند دریافت دارو و خدمات درمانی را ساده‌تر و کارآمدتر می‌کند.

۲. چگونه می‌توان به سامانه نسخه الکترونیکی تأمین اجتماعی دسترسی پیدا کرد؟
برای دسترسی به سامانه، کاربران (پزشکان و بیماران) باید به وب‌سایت مربوطه مراجعه کرده و با وارد کردن اطلاعات لازم (مانند کد ملی برای بیماران و شماره نظام پزشکی برای پزشکان) وارد حساب کاربری خود شوند.

۳. چطور می‌توان نسخه‌های الکترونیکی را پیگیری کرد؟
بیماران می‌توانند با استفاده از کد رهگیری که پس از تجویز نسخه از طریق پیام کوتاه دریافت می‌کنند، نسخه‌های خود را در سامانه پیگیری کنند. همچنین، امکان مشاهده نسخه‌های الکترونیکی تأمین اجتماعی برای بیماران از طریق وارد کردن کد ملی در سامانه وجود دارد.

۴. آیا استفاده از این سامانه مزایایی برای پزشکان و بیماران دارد؟
بله، استفاده از این سامانه برای پزشکان روشی سریع و کارآمد برای ثبت و تأیید نسخه‌ها است و برای بیماران فرایند دریافت دارو و خدمات درمانی را ساده‌تر می‌کند. همچنین، این سیستم به پزشکان اجازه می‌دهد تا تاریخچه نسخه‌های تجویز شده برای بیماران خود را مشاهده کنند و از احتمال بروز خطا در تجویز دارو جلوگیری می‌کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا