بیمه تأمین اجتماعی

بیمه فراگیر خانواده ایرانی چیست؟

سازمان تأمین اجتماعی در سال‌های گذشته پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته و این موضوع را می‌توان از طرح‌های بیمه‌ای متنوع این سازمان متوجه شد. خدمات تأمین اجتماعی دیگر به یک دفترچه و مستمری بازنشستگی و چند بیمه محدود نمی‌شود. این سازمان توانسته با عرضه طرح‌های جدیدی مانند بیمه زنان خانه‌دار، بیمه تکمیلی، بیمه دانشجویان و … نشان دهد که دغدغه آحاد جامعه را درک کرده و به‌دنبال راه‌حل است تا همه تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. یکی از طرح‌های سازمان تأمین اجتماعی «بیمه فراگیر خانواده ایرانی» است تا هر خانواده بتواند از بیمه‌ها و خدمات مختلف این سازمان بهتر استفاده کند. به‌همین‌دلیل در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی بیمه تأمین اجتماعی خانواده می‌پردازیم که به آن بیمه فراگیر می‌گویند. ‌

بیمه فراگیر خانواده ایرانی چیست؟

بیمه فراگیر خانواده ایرانی درواقع بسته‌ای از انواع بیمه‌هایی است که سازمان تأمین اجتماعی ارائه می‌کند و مرتبط با اعضای خانواده است و خانم‌های خانه‌دار، دانشجویان و دختران را شامل می‌شود. به‌عبارت ساده‌تر، بیمه تأمین اجتماعی خانواده، همان بیمه مشاغل آزاد است، به‌طوری‌که از نظر میزان پوشش‌ها، درصد و نرخ حق‌بیمه درمان تفاوتی با آن نخواهد داشت.

سازمان تأمین اجتماعی یکی از مهم‌ترین نظام‌های بیمه اجتماعی کشور با امکانات و خدمات درمانی و بیمه‌ای گسترده‌ای است؛ از این رو تلاش می‌کند تا در قالب طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی، کلیه مردم کشور را که شایسته دریافت بهترین خدمات هستند، پوشش داده و طیف وسیعی از خدمات را به همه اعضای یک خانواده ایرانی ارائه کند تا نهاد خانواده مستحکم باقی بماند.

بیمه فراگیر خانواده ایرانی چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، بیمه فراگیر خانواده‌های ایرانی همان بیمه مشاغل آزاد است که برای خانم‌های خانه‌دار، دختران و دانشجویان تعریف شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله بیمه مشاغل آزاد چیست؟ معرفی بهترین بیمه برای مشاغل آزاد را در بلاگ ازکی بخوانید.

این طرح شامل چه بیمه‌هایی است؟

هدف اصلی از ارائه طرح بیمه فراگیر به خانواده‌های ایرانی این است که همه اعضای یک خانواده تحت پوشش قرار بگیرند و دیگر نگران هزینه‌های درمان در مراکز درمانی تحت پوشش و همین‌طور بازنشستگی نباشند. در این طرح ۲ بیمه اصلی تحت پوشش قرار می‌گیرد که به شرح زیر است:

بیمه دانشجویی

طرح بیمه دانشجویی از سال ۱۴۰۰ مطرح شده که بر اساس آن دانشجویان با پرداخت مبلغی به‌عنوان حق‌بیمه و به‌صورت ماهانه می‌توانند بیمه شوند. این طرح بیشتر برای بازنشستگی است و اگر دانشجویی بخواهد از خدمات و مزایای درمانی بیمه تأمین اجتماعی استفاده کند، باید مبلغ جداگانه‌ای برای دفترچه درمانی پرداخت کند.

بیمه دانشجویی در ۳ نرخ یا درصد شامل ‍۱۴درصد، ۱۶ درصد و ۲۰ درصد تعریف شده که ۲ درصد آن را دولت پرداخت می‌کند. دانشجویانی که سن آنها بین ۱۸ تا ۵۰ سال است، می‌توانند از این طرح استفاده کنند، بنابراین بیمه دانشجویی مانند بیمه زنان خانه‌دار دارای محدودیت سنی است. البته دانشجویان بیشتر از ۵۰ سال هم می‌توانند از این طرح استفاده کنند، به‌شرط اینکه مبلغی را به‌عنوان مابه‌التفاوت پرداخت کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله شرایط و جزئیات نحوه دریافت بیمه دانشجویی تامین اجتماعی را در بلاگ ازکی بخوانید.

بیمه تامین اجتماعی برای افراد فاقد بیمه

بیمه زنان خانه‌دار

خانم‌های خانه‌دار زمان زیادی را در روز صرف مدیریت خانه و کارهای روزمره می‌کنند، اما زحمت‌های آنها به‌عنوان یک شغل دیده نمی‌شود که شامل مزایایی مانند بیمه باشد. در همین راستا، سازمان تأمین اجتماعی کشور، بیمه تأمین اجتماعی برای افراد فاقد بیمه را راه‌اندازی کرده که یکی از آنها مختص خانم‌های خانه‌دار است. بیمه زنان خانه‌دار یکی از زیرمجموعه‌های بیمه فراگیر خانواده‌های ایرانی است که به‌موجب آن نگرانی‌های همیشگی خانم‌ها برای بازنشستگی و استفاده از خدمات درمانی و مزایای بیمه تأمین اجتماعی برطرف می‌شود. به‌واسطه این طرح، خانم‌های خانه‌دار با پرداخت مبلغی به‌عنوان حق‌بیمه و به‌صورت ماهیانه تحت پوشش خدمات سازمان قرار گرفته و علاوه‌بر بهره‌مندی از خدمات درمانی، از مزایای بازنشستگی نیز بهره‌مند خواهند شد.

سن خانم‌‌هایی که می‌خواهند تحت پوشش این بیمه قرار بگیرند، باید بین ۱۸ تا ۵۰ سال باشد. بنابراین این نوع بیمه، شرط سنی دارد. از طرفی خانم‌های فاقد بیمه یا کسانی که قبلاً تحت پوشش بیمه اجباری بوده‌اند، اما اکنون مشغول به‌کار نیستند یا در خانه به‌صورت دورکاری یا فریلنسری کار می‌کنند، می‌توانند از این طرح استفاده کنند.

خیلی از افرادی که در شرکتی مشغول به‌کار نبوده یا تحت کفالت سرپرست نیستند، برای دریافت بیمه خویش‌فرما اقدام می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله بیمه خویش‌فرما چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

موارد تحت پوشش در بیمه زنان خانه‌دار

  • دفترچه درمان (در صورت واریز حق درمان)؛
  • مستمری بازنشستگی؛
  • ازکارافتادگی؛
  • فوت.

بیمه تامین اجتماعی خانواده

هدف تمامی کسانی که برای دریافت بیمه تأمین اجتماعی اقدام  و در طرح‌های مختلف این سازمان شرکت می‌کنند، دریافت بازنشستگی است. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازنشستگی از سازمان تامین اجتماعی هستید می‌توانید مقاله شرایط و جزئیات کامل سن بازنشستگی تامین اجتماعی را در بلاگ ازکی بخوانید.

شرایط لازم برای استفاده از بیمه زنان خانه‌دار

خانم‌های خانه‌دار برای استفاده از خدمات و امکانات بیمه زنان خانه‌دار باید شرایطی داشته باشند که به شرح زیر است. توجه کنید که طبق شرایط زیر، مهم‌ترین گزینه محدودیت سنی خواهد بود:

  • خانم‌هایی که ۲۰ سال سابقه متوالی بیمه دارند.
  • خانم‌هایی که ۲۵ سال سابقه بیمه متناوب و در شرایط زیان‌آور و سخت دارند.
  • خانم‌هایی که ۲۰ سال سابقه (بدون نیاز به داشتن شرط سنی بازنشستگی برای جانبازان) دارند.
  • خانم‌هایی که ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه بیمه دارند.
  • خانم‌هایی که ۵۵ سال سن و حداقل ۲۰ سال سابقه بیمه دارند.
  • خانم‌هایی که با ۴۲ سال سن مشمول قانون کار با ۲۰ سال سابقه کار هستند.
  • خانم‌هایی که ۳۵ سال سابقه بیمه دارند و در نتیجه نیازی به شرط سنی نخواهند داشت.
  • خانم‌های معلول عادی که ۴۵ سال سن داشته و حداقل ۲۰ سال سابقه بیمه دارند.
  • خانم‌هایی که ۵۵ سال سن داشته و سابقه پرداخت بیمه آنها بین ۱۰ الی ۲۰ سال است.
  • خانم‌هایی که ۵۵ سال سن داشته و حداقل ۵ سال سابقه متناسب با سنوات پرداخت بیمه دارند.
  • خانم‌هایی با ۵۵ سال سن که سابقه آنها زیر ۱۰ سال بوده و با پرداخت حق‌بیمه سال‌های باقی‌مانده، سابقه خود را به ۱۰ سال رسانده‌اند تا بتوانند مستمری دریافت کنند.

همان‌طور که در یکی از بندهای فوق مطالعه کردید، خانم‌های خانه‌دار می‌توانند با پرداخت حق‌بیمه سال‌های باقی‌مانده، سابقه خود را به ۱۰ سال رسانده و سپس مستمری دریافت کنند. اگر مایل به کسب اطلاعاتی کامل درباره خرید سابقه بیمه هستید، می‌توانید مقاله شرایط خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی چیست؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

بیمه تامین اجتماعی خانواده چیست؟

چه کسانی می‌توانند از این بیمه استفاده کنند؟

این طرح به‌‌دلیل اهمیت اعضای خانواده نزد بیمه تأمین اجتماعی با نام بیمه فراگیر خانواده نام‌گذاری شده است؛ اما طرحی جدید و متفاوت نیست. در این طرح خانم‌های خانه‌دار، دختر‌ها و دانشجوهایی که سن آنها بین ۱۸ تا ۵۰ سال است می‌توانند از طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی استفاده کنند.

فرزندان هر خانواده ایرانی قبل از تشکیل خانواده می‌توانند با پرداخت مبلغی به‌صورت ماهانه و به‌عنوان حق‌بیمه از مزایای این طرح بهره‌مند شوند. به‌این‌ترتیب آنها علاوه‌بر بهره‌مندی از خدمات درمانی، می‌توانند زودتر از بقیه به سن بازنشستگی رسیده و در نتیجه مشمول دریافت مستمری شوند. این طرح بیمه تأمین اجتماعی برای افراد فاقد بیمه یا کسانی که به هر دلیل تحت پوشش هیچ‌گونه بیمه‌ای نیستند و از طرفی شغل ثابتی هم ندارند، بسیار کاربردی است و از طریق آن می‌توانند سابقه بیمه ایجاد کنند.

کسانی که در شرکت یا سازمانی مشغول به‌ کار نیستند، می‌توانند برای بیمه اختیاری یا خویش‌فرما اقدام کنند. برای اینکه با موارد تحت پوشش بیمه اختیاری و اجباری بیشتر آشنا شوید، می‌توانید مقاله چه تفاوتی بین بیمه اختیاری و اجباری وجود دارد؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

چطور از بیمه طرح فراگیر استفاده کنیم؟

اکنون که می‌دانید بیمه تأمین اجتماعی خانواده چیست، باید با روش استفاده از آن آشنا شوید. روش استفاده از بیمه فراگیر خانواده بسیار ساده است، تنها کافی است وارد سایت es.tamin.ir شده و برای ثبت‌نام اقدام کنید. فرایند ثبت‌نام کاملاً غیرحضوری است، بنابراین نیازی نیست به دفاتر کارگزاری بیمه تأمین اجتماعی در شهر خود مراجعه کنید. اگر مشکل خاصی در زمان ثبت‌نام رخ داد و قابل حل نبود، می‌توانید با مراجعه به دفتر کارگزاری بیمه در نزدیکی محل زندگی خود مشکل را رفع و ثبت‌نام را تکمیل کنید. البته روش‌های دیگری هم برای رفع مشکل در زمان ثبت‌نام وجود دارد که به شرح زیر است:

  • در زمان ثبت درخواست و در قسمت بالای هر فرم، گزینه راهنما برای استفاده از آن فرم قرار گرفته است. می‌توانید راهنما را باز کرده و مطالعه کنید تا با روش ثبت‌نام یا ثبت‌ درخواست به‌صورت کامل آشنا شوید.
  • در هر مرحله می‌توانید وارد صفحه اپلیکیشن «تأمین اجتماعی من» شده و به قسمت نمایش درخواست‌ها بروید. در این بخش درخواست موردنظر خود را جست‌وجو و سپس در ستون انتهایی جدول همان صفحه روی دکمه عملیات کلیک کنید تا گزینه راهنمای هوشمند اپلیکیشن انتخاب شود.
  • در صورتی که مشکل از طریق ۲ روش فوق حل نشد، می‌توانید با شماره تلفن ۱۴۲۰ یا واحد ارتباط با مشتریان سازمان تأمین اجتماعی در سایت tamin.ir تماس بگیرید.
چطور از بیمه طرح فراگیر استفاده کنیم؟

تفاوت این طرح با سایر بیمه‌ها در چیست؟

همان‌ طور که اشاره شد، بیمه فراگیر خانواده‌های ایرانی نوعی بیمه مشاغل آزاد است. در بیمه مشاغل آزاد هدف تحت پوشش قرارگرفتن افراد بیشتری از جامعه است. بنابراین کسانی که تحت پوشش بیمه فراگیر قرار می‌گیرند، علاوه‌بر پوشش هزینه‌های درمان می‌توانند از مزایایی مانند ازکارافتادگی، مستمری بازنشستگی و فوت بهره‌مند شوند.

در گذشته فقط افرادی که در شرکتی مشغول به‌ کار بودند می‌توانستند خودشان و اعضای خانواده را بیمه کنند، اما با طراحی و اجرای طرح‌هایی مانند طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی و دیگر طرح‌های موجود، تقریباً همه افراد یک خانواده تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند. باتوجه‌به توضیحاتی که ارائه شد، مشخص می‌شود که بیمه فراگیر خانواده‌های ایرانی تفاوتی از نظر خدمات و پوشش‌ها با دیگر بیمه‌های سازمان ندارد.

نکاتی در مورد بیمه فراگیر خانواده

  • متقاضیان این نوع بیمه هم‌چنان می‌توانند از خدمات درمانی والدین یا همسر خود استفاده کنند و نیازی به پرداخت سرانه درمان نخواهند داشت.
  • دریافت‌کنندگان مستمری بازماندگان محدودیتی برای بهره‌مندی از این طرح ندارند. در صورتی که قرارداد منعقد شود، همچنان می‌توانند مستمری بازماندگان خود را دریافت کنند.
  • زنان خانه‌دار و دخترانی که تحت پوشش بیمه همسر و والدین خود هستند، می‌توانند با انعقاد قرارداد از این بیمه استفاده کنند؛ چون بهره‌‌مندی از پوشش بیمه‌ والدین و همسر تنها خدمات درمانی را شامل می‌شود و بازنشستگی را دربرنمی‌گیرد.

بیمه فراگیر خانواده؛ انتخابی خوب برای هر خانواده

سازمان تأمین اجتماعی با هدف تحت پوشش قراردادن تمامی افراد جامعه، طرح‌های مختلف و متنوع بیمه‌ای را طراحی می‌کند که هر کدام از آنها می‌تواند برای گروهی از افراد مناسب باشد. یکی از این طرح‌ها بیمه فراگیر خانواده ایرانی است که طرح جدیدی نیست و در واقع همان بیمه مشاغل آزاد است، چون شرایط و حق‌بیمه آن کاملاً مشابه است. در این طرح خانم‌های خانه‌دار، دختران و دانشجوهایی که سن آنها بین ۱۸ سال تا ۵۰ سال است، می‌توانند تحت پوشش خدمات درمانی، ازکارافتادگی، حقوق بازنشستگی و فوت قرار بگیرند. توجه داشته باشید که افراد مشمول این طرح می‌توانند زودتر از دیگران بازنشسته شوند که خود مزیتی عالی خواهد بود. برای افراد بیشتر از ۵۰ سال شرایطی در نظر گرفته شده است تا تحت پوشش قرار بگیرند که در این مقاله به آن پرداخته شد.

سؤالات متداول

  • بیمه فراگیر خانواده چیست؟
    بیمه فراگیر بسته‌ای است که انواع بیمه‌های مرتبط با خانواده را شامل می‌شود.
  • بیمه‌های بسته بیمه فراگیر کدامند؟
    بیمه زنان‌ خانه‌دار و بیمه دانشجویی از جمله بیمه‌های فراگیر خانواده‌ها است.
  • چه کسانی می‌توانند از بیمه فراگیر خانواده‌های ایرانی استفاده کنند؟
    زنان خانه‌دار، دانشجویان و دختران با محدوده سنی بین ۱۸ سال تا ۵۰ سال می‌توانند از این طرح استفاده کنند.
  • چه تفاوتی بین طرح بیمه فراگیر خانواده‌های ایرانی و دیگر بیمه‌ها وجود دارد؟
    هیچ‌گونه تفاوتی میان پوشش‌ها، خدمات و مزایای بیمه فراگیر خانواده‌های ایرانی و دیگر بیمه‌ها سازمان تأمین اجتماعی وجود ندارد.
  • بیمه فراگیر خانواده‌های ایرانی چه پوشش‌هایی دارد؟
    پوشش‌ هزینه‌های درمان، بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت از جمله پوشش‌های این بیمه است.
  • نرخ حق‌بیمه در بیمه فراگیر خانواده‌های ایرانی برای دانشجویان چقدر است؟
    حق بیمه برای دانشجویان در طرح بیمه فراگیر خانواده‌های ایرانی دارای ۳ نرخ ۱۴درصد، ۱۶درصد و ۲۰درصد است که ۲درصد آن را دولت پرداخت خواهد کرد.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا