بیمه عمر و سرمایه‌گذاری

بیمه عمر جانبازان چیست و چه خدماتی دارد؟

جنگ هشت‌ساله ایران و عراق سال‌هاست که تمام شده اما دردها و رنج‌های نزدیک به 400 هزار جانباز این جنگ و خانوادهایشان همچنان ادامه دارد. طبق آمار سازمان بنیاد شهید، 127هزار جانباز کشور دچار معلولیت بالای 25 درصد هستند. یعنی احتمالا امکان و شرایط کار کردن و کسب درآمد ندارند. از آن طرف هزینه‌های خدمات درمانی و پزشکی که جانباران برای ادامه زندگی به آن نیاز دارند، واقعا زیاد است. یک فیزیوتراپی یا اسکن ساده وقتی باید به‌صورت مدام و مثلا هفتگی و ماهانه انجام شود، بار مالی وحشتناکی را به دوش خانواده‌های جانبازان می‌گذارد. برای همین هم قوانین به‌درستی راه‌کارهای ویژه حمایتی برای جانباران و خانواده‌هایشان ارائه می‌کند. یکی از این موارد فراهم کردن بیمه عمر جانبازان با پوشش‌های مناسب با توجه به شرایط و وضعیت جسمی‌شان است.

بیمه عمر جانبازان چیست؟

بیمه عمر جانبازان درواقع همان بیمه عمر است، با همان پوشش‌ها و امکانات. این بیمه قرار است هزینه‌های درمانی مربوط به امراض خاص و خدمات پزشکی مورد نیاز جانبازان را جبران کند. همچنین مثل هر بیمه عمر دیگری می‌تواند یک پس‌انداز خوب برای آینده خانواده جانبازان هم باشد.

پراخت غرامت فوت نیز یکی از اصلی‌ترین امکانات این بیمه است. یعنی اگر جانباز در طول دوره بیمه‌نامه فوت کند، مبلغی با نام سرمایه فوت به ذی‌نفعی که نام او در بیمه‌نامه ثبت شده پرداخت می‌شود.

پوشش‌های بیمه عمر جانبازان

فواید بیمه عمر جانبازان، فقط پرداخت غرامت فوت نیست. به‌طور کلی پوشش‌های این بیمه به شکل زیر هستند:

  • جبران هزینه‌های امراض خاص از جمله سرطان، سکته مغزی، سکته قلبی، عمل قلب باز و پیوند اعضای اصلی (ریه، کبد، کلیه، مغز استخوان و قلب)
  • جبران خسارت‌های وارد شده به منزل مسکونی ناشی از آتش‌سوزی
  • پوشش ازکارافتادگی و نقص عضو کلی و جزیی
  • پرداخت هزینه‌های خدامات درمانی پزشکی

شرایط شرکت های بیمه برای جانبازان

از آنجایی که شرایط جسمی جانباران بسیار خاص است و همان‌طور که گفتیم هزینه‌های درمانی و پزشکی زیادی دارند. معمولا ریسک بیمه عمر جانباران برای شرکت‌های بیمه بالاست. به همین دلیل خیلی از شرکت‌های بیمه عملا چیزی به‌اسم بیمه جانبازان ندارند و همان خدمات استاندارد بیمه عمر را به جانبازان هم ارائه می‌کنند. البته طبیعتا پزشک معمتد شرکت بیمه باید قبل از صدور بیمه‌نامه عمر شرایط جسمی و سن بیمه‌شده (جانباز) را تأیید کند.

منتها گفتیم که قوانین حمایتی خاصی برای جانباران وجود دارد. در مورد بیمه عمر هم جانبازان می‌توانند به بنیاد شهید و ایثارگران مراجعه کنند. از سال 1396 به‌بعد این سازمان یک بیمه عمر با شرایط ویژه برای جانبازان ارائه می‌کند. به این‌صورت که اگر جانباز بالای 25 درصد تحت پوشش ارگان دولتی نباشد، دولت باید ۵۰% حق بیمه عمر او را پرداخت کند. اگر هم تحت پوشش ارگانی باشد، همان ارگان باید حق بیمه او را پرداخت کند.

بیمه عمر جانبازان زیر 25 درصد

سازمان بنیاد شهید معمولا برای ارائه خدمات خود جانبازان را به دو دسته جانبازان بالای 25 درصد و جانبازان زیر 25 درصد تقسیم‌بندی می‌کند. در مورد بیمه عمر و حوادث هم همین‌طور است. شرایط بیمه جانبازان بالای 25 درصد در بالا توضیح داده شد. اما تکلیف ۱۴۳ هزار و ۲۱۰ نفر جانبازان با 1 تا 24 درصد معلولیت و ۱۲۹ هزار و ۹۰۳ نفری که تعیین درصد نشده‌اند، چه می‌شود؟

ماده 46 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران می‌گوید برای والدین شاهد و جانبازان زیر ۲۵% و آزاده فاقد درصد جانبازی حداکثر ۵ میلیون تومان سرمایه عمر و حادثه پراخت می‌شود. البته خانواده‌های این عزیزان از جمله والدین و همسرشان هم تا همین سقف تحت پوشش بیمه عمر قرار می‌گیرند.

بیمه-حوادث-جانبازان

مبلغ بیمه عمر جانبازان بعد از فوت چقدر است؟

سوال اصلی احتمالا این است که مبلغ بیمه عمر جانبازان چقدر است؟ بیمه جانبازان با درصد جانبازی بیش از 25% 10 میلیون تومان و با درصد جانبازی کمتر از 25%، 5 میلیون تومان سرمایه عمر و حادثه است.

مبلغ غرامت فوت برای جانبازان بالای 25 درصد و فرزندان شاهد نیز  10 میلیون تومان تعیین شده است. این مبلغ به خانواده‌ یا افرادی پرداخت می‌شود که نامشان در بیمه‌نامه ثبت شده باشد.یمه عمر جانبازان متوفی

برای همسران شاهد نیز مبلغ غرامت فوت و حداکثر مبلغ غرامت حادثه هفت میلیون تومان تعیین شده است.

بیمه حوادث جانبازان

سازمان بنیاد شهید جانبازان را بیمه حوادث هم می‌کند. بیمه حوادث جانبازان غرامت‌های فوت و نقص عضو به‌دلیل حادثه را تا حداکثر سقف ۳۵ میلیون تومان پوشش می‌دهد.

همچنین هرگونه خسارتی که به‌دلیل حوادث غیرمترقبه یا حوادث طبیعی مثل سیل، زلزله، رانش زمین، صاعقه، ترکیدگی لوله آب، بارش برف، آتش‌سوزی و به منزل مسکونی، اسباب و اثاث جانبازان وارد شود، توسط بیمه حوادث جانبازان جبران می‌شود. البته اگر جانباز پرونده ایثارگری در بنیاد شهید داشته باشد.

چه کسانی می‌توانند از بیمه حوادث جانبازان استفاده کنند؟

افراد زیر می‌توانند تحت پوشش بیمه حوادث جانبازان قرار بگیرند:

  • جانبازان ۲۵% وبالاتر
  • فرزندان شاهد، همسران شاهد و والدین شاهد و جانبازان زیر ۲۵%
  • همسر جانبازان متوفی ۲۵% و بالاتر
  • همسران جانبازان متوفی زیر ۲۵% و آزاده فاقد درصد جانبازی و همسرآزاده متوفی فاقد درصد

می‌توان گفت بهترین مزیت بیمه عمر جانبازان پوشش‌های بیمه عمر آن است و مزیت دیگر کمک هزینه پرداخت حق بیمه که با همکاری بنیاد شهید و ایثارگران انجام می‌شود. اگر سوالی درباره بیمه عمر جانبازان دارید، در بخش نظرات پاسخگوی آن‌ها هستیم.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا