بیمه عمر و سرمایه‌گذاری

آیا بیمه عمر کلاهبرداری است؟ شگردهای متداول کلاهبردارن بیمه عمر

بیمه عمر و سرمایه‌گذاری یکی از بیمه‌های کاربردی است که علاوه بر پس‌انداز مزایای بسیاری مثل پوشش امراض خاص و امکان دریافت مستمری بازنشستگی و … هم دارد. برای همین هم خیلی از افراد ترجیح می‌دهند به‌جای سرمایه‌گذاری در بورس یا پس‌انداز در بانک برای خودشان یک بیمه عمر بخرند. درواقع بیمه عمر می‌خریم تا خیالمان بابت آینده خودمان و عزیزانمان راحت باشد و بدانیم حتی در نبود ما هم تامین مالی خواهند بود. منتها ویژگی‌ها و مزایای بیمه عمر مثل سود مناسب یا امکان معرفی ذی‌نفعان مختلف باعث شده توجه کلاه‌بردارها هم به این بیمه نامه جلب شود. احتمالا شما هم چیزهای درباره کلاهبرداری بیمه عمر شنیده‌اید و می‌پرسید چگونه باید یک بیمه نامه عمر امن و معتبر بخریم؟ پاسخ به این پرسش را می‌توانید در همین مقاله دنبال کنید.

چه کلاهبرداری هایی در بیمه عمر انجام می شود؟

بیمه عمر حکم سرمایه‌گذاری و پس‌انداز را برای بیمه‌شده و خانواده او دارد. برای همین خیلی‌ها همیشه نگران هستند که بیمه نامه عمر آن‌ها جعلی باشد یا درگیر یک کلاهبرداری در بیمه عمر و سرمایه گذاری شوند. اول از همه خیالتان راحت باشد که هیچ کدام از شرکت‌های بیمه که مجوز رسمی سازمان بیمه مرکزی را دارند، نمی‌توانند با صدور بیمه عمر از مردم کلاهبرداری کنند. این شرکت‌ها حتی اگر ورشکست هم بشوند، براساس قانون دولت باید خسارت‌های مربوط به ورشکستگی شرکت بیمه را برای بیمه‌شدگان عمر جبران کند. با این حال همیشه افراد سودجو و فرصت‌طلبی هستند که از ناآگاهی مردم درباره قوانین و شرایط بیمه عمر سوءاستفاده می‌کنند. به‌طور کلی کلاهبرداران بیمه عمر از یکی از روش‌های زیر استفاده می‌کنند:

  • صدور بیمه نامه جعلی
  • صادر نکردن بیمه نامه
  • خرید بیمه عمر برای افراد بدون اطلاع خودشان
  • صدور بیمه عمر به‌شکل کوتاه مدت
  • دادن وعده‌های دروغ و غیرواقعی درباره پوشش‌ها و درصد سود بیمه نامه

صدور بیمه نامه جعلی

یکی از روش‌های کلاه‌برداران این است که بیمه نامه‌های جعلی چاپ می‌کنند. اطلاعات روی این بیمه‌نامه‌ها مثل شماره بیمه نامه و … همه صوری و غیرواقعی است. معمولا هم این بیمه‌نامه‌های جعلی کد یکتا ندارند یا اگر داشته باشند معتبر نیست. محل فروش و عرضه بیمه نامه جعی بیشتر مکان هایی مانند از کانترهای مستقر در دفاتر پیش خوان دولت یا مترو و حتی نمایندگی‌هایی تازه‌کار و بعضا بدون مجوز است.

صادر نکردن بیمه نامه

خیلی‌وقت‌ها هم شما از یک نفر یا یک مثلا نماینده شرکت بیمه یک بیمه عمر می‌خرید. منتها وقتی حق بیمه را پرداخت می‌کنید هیچ بیمه‌ نامه‌ای برایتان صادر نمی‌شود. البته ممکن است قبل از صدور بیمه نامه یک پیش پرداخت‌های جزئی به‌عنوان بیعانه از شما دریافت شود که باید بعد از صدور و پرداخت کل حق بیمه به شما بازگردانده شود.

خرید بیمه عمر برای افراد بدون اطلاع خودشان

روش دیگر کلاهبردارها برای سوءاستفاده از بیمه عمر این است که بدون اطلاع و رضایت افراد برایشان بیمه نامه عمر می‌خرند. متاسفانه دیده شده که کلاه‌بردار با استفاده از مدارک شناسایی و کارت ملی دیگران آن‌ها را بیمه عمر می‌کند و خودش را در بیمه نامه ذی‌نفع و کسی که قرار است غرامت فوت بیمه عمر و سرمایه بیمه نامه را دریافت کند، ثبت می‌کند. به این کار ذینفع شدن در بیمه عمر می‌گویند و یک کلاه‌بردار برای برداشت سرمایه بیمه‌نامه در زمان حیات بیمه‌شده یا دریافت سرمایه‌های خسارت فوت است.

صدور بیمه عمر به‌شکل کوتاه مدت

یکی دیگر از مواردی که ممکن است با آن در بیمه عمر از بیمه‌شده کلاه‌بردای شود مدت زمان بیمه نامه است. مثلا شما یک بیمه عمر بلند مدت و 30 ساله می‌خرید ولی برای شما یک بیمه نامه کوتاه‌مدت سه یا 5 ساله صادر می‌شود. درواقع شما حتی برای زمانی که اعتبار بیمه عمرتان تمام شده همچنان به شیادان حق بیمه پرداخت می‌کنید!

دادن وعده‌های دروغ و غیرواقعی درباره پوشش‌ها و درصد سود بیمه نامه

یک ترفند دیگر کلاه‌برداران هم این است که درباره پوشش‌ها و تعهدات بیمه‌ نامه و همین‌طور درصد سودی که برای اندوخته و سرمایه بیمه‌شده محاسبه می‌شود دروغ می‌گویند. در این شگرد برای بازریابی و جذب افراد به آن‌ها وعده‌های دروغین و غیرواقعی درباره پوشش‌ها و مزیت‌های بیمه نامه می‌دهند.   حواستان باشد اگر یک پیشنهاد خرید از چیزی که فکر می‌کنید رویایی‌تر است احتمالا با یک کلاه‌برداری مواجه هستید. مثلا به یک بیمه نامه عمر با سود بالا در کمتر از 5 سال نباید اعتماد کنید. چون در ماه‌ها و سال‌های ابتدایی سود بیمه عمر زیاد نیست و بعد از سال پنجم تازه سود و اندوخته بیمه نامه قابل توجه خواهد بود.

روش های کلاهبرداری بیمه عمر

روش های جلوگیری از کلاهبرداری بیمه عمر

حالا که با روش‌های مختلف کلاهبرداری بیمه عمر آشنا شدیم، بهتر است ببنیم از چه راهی می‌توانیم  جلوی کار کلاهبرداران بیمه نامه عمر را بگیریم. واقعیت این است که جلوگیری از کلاه‌برداری بیمه عمر اصلا کار سختی نیست. فقط باید حواستان به چند نکته ساده ولی مهم باشد:

  1. از مراکز و نمایندگی‌های معتبر بیمه عمر بخرید:

هیچ‌وقت در محل‌هایی مانند خیابان، پارک، مترو بیمه عمر نخرید. حتی یک نمایندگی تازه‌کار که هنوز محل ثابتی به عنوان دفتر و محل کار ندارد هم گزینه مناسبی برای خرید بیمه نامه نیست. حتما برای خرید بیمه نامه به کارگزاری یا نمایندگی با سابقه کاری چند ساله که کد بیمه مرکزی دارد مراجعه کنید.

برای اینکه بفهمیم که کدام نمایندگی‌ها و کارگزاری‌ها برای خرید بیمه عمر معتبر هستند می‌توانیم نام و کد شرکت بیمه یا نمایندگی را، از سایت بیمه مرکزی استعلام بگیریم. معمولا روی سایت خود شرکت‌های بیمه هم می‌توانید اسامی و شماره‌ تلفن تمامی نمایندگی‌های فعال و دارای مجوز آن‌ها را ببینید.

  1. استعلام کد یکتای بیمه نامه:

از سال ۱۳۹۹ تمام بیمه نامه‌‌ها یک کد یکتا دارند که برای شناسایی اصالت آن‌ها استفاده می‌شود. بعد از اینکه بیمه نامه عمر برایتان صادر شد حتما کد یکتا یا شماره بیمه ثبت‌شده روی آن را در سامانه سنهاب بیمه مرکزی کنترل کنید.

  1. پرداخت حق بیمه از درگاه‌‌های رسمی و امن:

برای اینکه درگیر عدم صدور بیمه نامه بعد از پرداخت حق بیمه نشوید، بهتر است حق بیمه‌های خود را مستقیما از پنل کاربری یا شناسه واریز به حساب شرکت بیمه پرداخت کنید. برای واریز آنلاین حق بیمه یا با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز بانک هم حتما حواستان به شناسه پرداخت و شناسه قبض که روی دفترچه‌های پرداخت حق بیمه وجود دارد باشد و بعد از کنترل این شناسه‌ها پرداخت مبلغ حق بیمه را انجام بدهید.

چطور بیمه عمر معتبر خریداری کنیم؟

تا اینجا با انواع روش‌های کلاه‌برداری بیمه عمر آشنا شدیم و راه‌های جلوگیری از این کلاه‌برداری را هم بررسی کردیم. به‌طور خلاصه می‌توان گفت با رعایت نکات زیر می‌توانید به‌راحتی یک بیمه نامه عمر معتبر بخرید و با خیال راحت اندوخته بیمه نامه خود را پس‌انداز کنید:

  • زمان خرید بیمه عمر حواستان به کد بیمه مرکزی واحد صادر کننده بیمه نامه باشد. نمایندگی و کارگزی بیمه که برای شما بیمه نامه صادر می‌کند باید سامانه سنهاب و سایت بیمه مرکزی فعال باشد. برخی نمایندگی‌ها کد غیر فعال و یا کد باطل شده دارند!
  • حق بیمه تان را مستقیم به حساب شرکت بیمه واریز کنید. پرداخت حق بیمه به به شماره کارت اشخاص حتی اگر رییس شعبه و دفتر نمایندگی شرکت بیمه باشد اشتباه است.
  • وقتی بیمه نامه شما صادر شد حتما از اعتبار بیمه نامه در سایت بیمه مرکزی مطمئن شوید. برای این کار فقط کافس‌ست که از کد یکتا و شماره بیمه نامه استعلام بگیرید.

به‌ زبان ساده اگر از یک کارگزاری و نمایندگی معتبر بیمه عمر بخرید، هیچوقت در دام کلاه‌بردران نمی‌افتید. خیلی از مواردی که به‌نام کلاهبرداری بیمه عمر پاسارگاد، کلاهبرداری بیمه عمر ایران، کلاهبرداری بیمه عمر پارسیان یا کلاهبرداری بیمه عمر سامان می‌شنویم یا می‌خوانیم درواقع ناشی از ناآگاهی و آشنا نبودن با قوانین و شرایط بیمه عمر است.

فراموش نکنید که سرمایه‌گذاری بیمه عمر در طولانی مدت قابل توجه خواهد بود و سود زیادی دارد.  همیشه مبلغ اندوخته بیمه نامه شما در سال‌های اول قرارداد کمتر است. زیرا حق بیمه کمتری پرداخت کرده‌اید و هزینه پوشش‌های بیمه ای و ریسک بیمه نامه هم از حق بیمه شما کسر شده است. درواقع وقتی بیمه عمر می‌خرید و پس از مدت کوتاهی نهایتا 8 ماه یا حتی 4 ماه می‌خواهید اندوخته خود را بازخرید کنید و پس بگیرید، معمولا مبلغ کمتری نسبت به حق بیمه پرداختی به شما برگردانده می‌شود. معنی این اختلاف حساب، کلاه‌برداری شرکت بیمه نیست.

در سایت ازکی می‌توانید شرایط و قیمت انواع بیمه عمر در شرکت‌های مختلف بیمه را ببینید و با هم مقایسه کنید و یک بیمه نامه عمر با پوشش‌ها و تعهدات کافی را با بهترین قیمت بخرید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا