بیمه تأمین اجتماعی

راهنمای کامل لیست بیمه تامین اجتماعی برای کارفرمایان

کارفرما هستید و نیروهای کار مختلفی دارید؟ پس حتماً می‌دانید که باید به‌طور ماهانه، برای آن‌ها حق بیمه رد کنید. برای اینکه کارکنانتان از خدمات بیمه تأمین اجتماعی بهره‌مند شوند، نیاز به پرداخت مبلغی ماهانه به سازمان تامین اجتماعی دارید. واریز حق بیمه از راه فرستادن لیست بیمه تامین اجتماعی صورت می‌گیرد. بخشی از مبلغ حق بیمه را کارکنان می‌پردازند و بخشی از آن هم از سوی کارفرما پرداخت می‌شود. ارسال لیست بیمه هم وظیفه کارفرما است. در ادامه درباره این لیست، اطلاعات کاملی برایتان آماده کرده‌ایم.

لیست بیمه تامین اجتماعی چیست؟

پیش از هرچیز، باید بدانید که منظور از لیست بیمه تامین اجتماعی چیست و چه کاربردی دارد. این لیست شامل فهرستی از سابقه بیمه کارکنان هر کارفرما است و در آن اطلاعاتی مانند موارد زیر درج می‌شود:

  • نام و کد ملی کارکنان؛
  • دستمزد روزانه، ماهانه؛
  • مزایای مشمول بیمه؛
  • سهم حق بیمه کارکنان؛
  • کسورات.

کارفرما باید اطلاعات موردنیاز این لیست را درباره کارکنان خود تکمیل کند. نیروهای کار هر مجموعه برای دریافت خدمات و مزایای بیمه تامین اجتماعی باید در این فهرست حاضر باشند. اگر کارگاه یا مجموعه کاری حرفه‌ای دارید، باید حتماً به‌فکر تهیه این لیست و پرداخت حق بیمه برای کارکنان خود باشید. چنین روندی قانونی است و سرپیچی از آن جرم محسوب می‌شود.

لیست بیمه تامین اجتماعی را چطور تهیه کنیم؟

برای تهیه لیست بیمه تامین اجتماعی، کارفرما باید به یکی از شعب تامین اجتماعی در دسترس خود مراجعه کند. در آنجا، با ارائه مدارک و مراحل لازم می‌تواند کد کارگاهی دریافت کند و اطلاعات لازم برای استفاده از خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی در سامانه این سازمان به او داده می‌شود.

این اطلاعات شامل نام کاربری و رمز عبور هستند. کسانی که اطلاعات لازم را دارند، نیازی به مراجعه حضوری به شعبه ندارند. آن‌ها با مراجعه به سامانه تامین اجتماعی می‌توانند اطلاعات خود را مرور و ویرایش کنند.

کارفرمایان برای تهیه لیست خود باید از نرم‌افزاری استفاده کنند که در سایت تامین اجتماعی وجود دارد. این نرم افزار ارسال لیست بیمه (List disk) به کاربران کمک می‌کند تا فهرست کارکنان خود را تنظیم کنند.

بعد از دانلود برنامه گفته‌شده، باید اطلاعات زیر به آن وارد شود:

  • ثبت مشخصات و ویژگی‌های مجموعه کاری؛
  • درج اطلاعات مربوط به کارکنان مجموعه کاری؛
  • تنظیم فهرست بیمه ماهانه؛
  • ثبت جزئیات کارکرد؛
  • مرور و تأیید نهایی فهرست؛
  • تنظیم بکاپ یا نسخه پشتیبان از فهرست؛
  • تهیه دیسکت از فهرست.

با مراجعه به سامانه تامین اجتماعی به‌نشانی tamin.ir، به بخش خدمات مراجعه و از بخش کارفرمایان، گزینه دریافت نرم‌افزار ارسال حق بیمه را انتخاب کنید. دانلود و استفاده از این نرم‌افزار روند ساده‌ای دارد و با مراجعه به آن، خودتان متوجه فرایند می‌شوید. سپس مراحل بالا را پیگیری کنید تا فهرست تشکیل شود.

چطور از طریق نرم‌ افزار لیست بیمه تامین اجتماعی را ارسال کنیم؟

برای ارسال لیست تامین اجتماعی، باید به سامانه جدید تامین اجتماعی یعنی eservices.tamin.ir مراجعه کنید. این فرایند هم به‌شرح زیر انجام می‌شود:

  • در سامانه eservices.tamin.ir، ثبت‌نام کنید؛
  • از بخش «میز خدمات»، گزینه «ارسال لیست» را انتخاب کنید؛
  • وارد منوی «کارفرمایان» شوید و گزینه «لیست حق بیمه» را انتخاب کنید؛
  • در مرحله بعد، گزینه «ارسال لیست حق بیمه» را انتخاب کنید.

فرایند ارسال لیست بیمه بسیار ساده است و زمان زیادی از شما نمی‌گیرد. حواستان به مراجعه به سامانه جدید باشد. این سامانه طراحی مطلوبی دارد و کاربردوست است. با مراجعه به آن، به‌سادگی متوجه می‌شوید که باید چه مراحلی را طی کنید و کار را چطور پیش ببرید.

ارسال لیست بیمه از طریق سامانه samt.tamin.ir

برای ارسال لیست ماهانه کارکنان، در حال حاضر باید فقط به سامانه eservices.tamin.ir مراجعه شود. با ورود به سامانه samt.tamin.ir، در صفحه نخست با پیامی روبه‌رو می‌شوید که به این شرح است:

کارفرمای گرامی برای ارسال لیست ماهانه کارکنان از طریق نشانی eservices.tamin.ir و منوی “کارفرمایان” گزینه “لیست حق بیمه” اقدام نمایید.

با تنظیم لیست و مراجعه به سامانه جدید، روند ارسال فهرست در عرض چند دقیقه انجام می‌شود. سامانه جدید مربوط به خدمات تامین اجتماعی سرعت و طراحی بسیار مناسبی دارد. دسترسی به اطلاعات و سوابق بیمه در آن هم مقدور است و شما را سریع به هدفتان می‌رساند.

دریافت برگ پرداخت حق بیمه پرسنل چگونه است؟

پس از اینکه لیست بیمه تامین اجتماعی را تکمیل و آماده می‌کنید، نوبت به دریافت برگه پرداخت حق بیمه پرسنل می‌رسد. در همان سامانه eservices.tamin.ir، روی گزینه «دریافت برگ پرداخت» کلیک و «دریافت رسید» را انتخاب کنید. این روش ساده و سریع است. در همان پلتفرم می‌توانید حق بیمه را آنلاین بپردازید.

شما می‌توانید از راه درگاه پرداخت اینترنتی یا روش‌های زیر اقدام به پرداخت مبلغ رسید کنید:

درگاه‌های اینترنتی بانک‌ها بانک رفاه، تجارت، ملت و سپه
تلفن همراه و کد دستوری شماره‌گیری کد دستوری #713*714*
با USSD شماره‌گیری کد دستوری #140*4*
تماس تلفنی شماره‌گیری شماره 0218403000

انتخاب روش مطلوب به‌عهده خودتان است و بنا به ترجیحات و امکاناتی که دارید، اقدام به پرداخت هزینه کنید. باید ببینید که کدام روش ساده‌تر است و به آن دسترسی دارید.

مهلت بارگذاری لیست بیمه و پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی

تمام کارفرمایان و کارگاه‌های مشغول به فعالیت حرفه‌ای باید در زمان مناسب، اقدام به بارگذاری فهرست بیمه کنند. با تکمیل لیست و پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی در زمان مناسب، روند پردازش و ارائه خدمات به کارکنان به‌جریان می‌افتد.

براساس ماده ۳۹ قانون تامین اجتماعی، کارفرما باید لیست ماهانه را در همان ماه و حداکثر تا آخرین روز ماه بعد ارائه کند. اگر کارفرمایان در بازه‌های زمانی معین، اقدام به پرداخت حق بیمه و بارگذاری لیست نکنند، جریمه می‌شوند. جریمه هم بابت پرداخت‌نکردن حق بیمه لحاظ می‌شود و هم بابت دیرکرد؛ یعنی در هر دو صورت، مبلغی جریمه شامل حال کارفرما خواهد شد.

تکمیل به‌موقع لیست و پرداخت حق بیمه را فراموش نکنید

کارفرمایان باید نسبت به انجام تعهداتشان به کارکنان مسئول باشند. تکمیل لیست و پرداخت حق بیمه ماهانه کارکنان روند پیچیده‌ای ندارد. با وجود دسترسی به خدمات اینترنتی، چنین فرایندی ساده و سریع پیش می‌رود. اگر کارفرما هستید، این موضوع را مرتب پیگیری کنید و پشت گوش نیاندازید، چون جریمه‌ای که به شما تعلق می‌گیرد، قابل توجه است و شما را به دردسر می‌اندازد. روش‌های نوین دریافت خدمات بیمه بسیار جذاب است و کاربران را به‌سادگی به خواسته‌شان می‌رساند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا