بیمه شخص ثالث

مشکلی که کاربری خودرو‌های اسنپ و تپسی برای شرکت‌های بیمه ایجاد کرده است

«خودروی شخصی با کاربری مسافربری» موضوعی بود که قبل از راه‌اندازی تاکسی‌های اینترنتی به شکل کم‌رنگی وجود داشت اما با ورود اپلیکیشن‌هایی مثل اسنپ و تپسی بیش از پیش اهمیت پیدا کرد. روزانه تعداد زیادی سفر درون شهری به وسیله‌ی رانندگان خودروهای شخصی انجام می‌شود. این درحالی است که بیمه‌ی شخص ثالث این نوع خودروها با کاربری شخصی صادر شده و تناسبی با کاربری خودرو ندارد. در نتیجه ریسکی که شرکت بیمه در قبال اشخاص ثالث تقبل کرده با حق بیمه‌ای که از رانندگان دریافت می‌کند متناسب نیست.

از طرف دیگر طبق اصلاحیه‌ی جدید بیمه‌ی شخص ثالث، خسارت اشخاص ثالث آسیب‌دیده حتی در صورت تقصیر و عدم اعتبار بیمه‌نامه، باید توسط شرکت بیمه یا صندوق خسارات بدنی پرداخت شود. این درحالی است که شرکت بیمه می‌تواند خسارت پرداختی را از راننده‌ی مسبب حادثه مجددا دریافت کند. در نتیجه شرکت بیمه یا صندوق خسارات بدنی متحمل خسارت زیادی میشوند و در نهایت راننده‌ی خودروی شخصی، زیان‌دیده‌ی اصلی این ماجرا است.

این در حالی است که طبق قوانین منتشر شده در سایت اسنپ، این شرکت به رانندگان اعلام کرده، مسئولیتی در قبال محموله یا مسافران آسیب‌دیده ندارد. البته طبق اطلاعیه‌ی جدید اسنپ، این شرکت اقدام به ارائه‌ی بیمه‌ی ثالث با همکاری بیمه‌ی سامان کرده‌است که خود قدم خوبی در زمینه‌ی جلوگیری از ضرر احتمالی رانندگان در آینده می‌باشد. اما این که چه تعداد راننده اقدام به بیمه کردن خودروهای خود می‌کنند مسئله‌ای است که در آینده قابل بررسی است.

موضع شرکت‌های بیمه در حوادث و تصادفات چیست

سوال اصلی این جا است که شرکت بیمه تا چه حد در حوادث و تصادفات این چنینی با راننده‌ی مقصر همکاری می‌کند. ابهامات زیادی درباره‌ی نحوه‌ی پرداخت خسارت از طرف شرکت بیمه وجود دارد. اما بر اساس مشاهدات، همه‌ی شرکت‌های بیمه در پرداخت خسارت رویه‌ی مشترکی را درپیش نگرفته‌اند.

کاربری خودروی
کاربری خودروی

اعمال قاعده‌ی نسبی و عدم پرداخت خسارت به‌طور کامل

به‌طور کلی شرکت بیمه حق دارد با استناد به قاعده‌ی نسبی، قسمتی از خسارت را پرداخت نکند. بعضی از شرکت‌ها بر اساس همین قاعده، خسارت مالی و جانی شخص ثالث را به طور کامل پرداخت نمی‌کنند. برای مثال اگر حق‌بیمه‌ی خودرو با کاربری مسافربری 20 درصد از حق‌بیمه‌ی خودرو از کاربری شخصی بیش‌تر باشد، 20 درصد خسارت مالی و جانی شخص ثالث باید توسط راننده‌ی مقصر پرداخت شود. درنتیجه قاعده‌ی نسبی بر اساس تفاوت حق‌بیمه‌ با کاربری مسافربری و کاربری شخصی اعمال می‌شود. البته عدم پرداخت خسارت توسط شرکت بیمه به این معنا نیست که شخص آسیب‌دیده نمی‌تواند باقی خسارت را از راننده‌ی مقصر بگیرد. مسافر آسیب‌دیده حق دارد با طرح شکایت باقی خسارت را از راننده‌ی مسبب حادثه دریافت کند.

بعضی شرکت‌ها بدون توجه به کاربری خودرو خسارت را پرداخت می‌کنند

نکته‌ی جالب این است که بعضی از شرکت‌ها بدون توجه به این که فرد با خوردوی شخصی اقدام به حمل مسافر کرده، خسارت مالی و جانی ثالث را پرداخت می‌کنند. این درحالی است که بیمه‌ی شخص ثالث عموما برای شرکت‌های بیمه زیان‌ده است. چرا که این بیمه شامل پوشش مال و جانی است و حق‌بیمه‌ای که شرکت از بیمه‌گذاران دریافت می‌کند قابل مقایسه با خسارتی که در قالب دیه، هزینه پزشکی و خسارات مالی پرداخت می‌کند نیست. بی‌توجهی نمایندگان و شرکت‌های بیمه به این مورد در زمان صدور بیمه‌نامه یا پرداخت خسارت به‌ضرر خودشان است. اما با توجه به زیان‌ده بودن بیمه‌ی ثالث و امکان اعمال قاعده‌ی نسبی، به‌نظر می‌رسد تعداد شرکت‌هایی که با اعمال قاعده‌ی نسبی بخشی از خسارت را پرداخت نمی‌کنند بیش‌تر از شرکت‌هایی باشد که خسارات را تمام و کمال پرداخت می‌کنند.

عدم آگاهی رانندگان نسبت به عدم پرداخت خسارت توسط شرکت بیمه

نکته‌ی قابل تامل این است که تعدادی از رانندگان اطلاعاتی درباره‌ی اهمیت ذکر کاربری خودرو ندارند. بعضی از آنان نمی‌دانند اگر کاربری خودرو را به درستی اعلام نکنند نمی‌توانند خسارات را به‌طور کامل از بیمه دریافت کنند.لازم است شرکت‌ها و نمایندگی‌ها در زمان فروش بیمه آگاهی لازم را به مشتریان بدهند. آن هم در شرایط فعلی که بخش قابل توجهی از جامعه در سرویس‌های آنلاین تاکسی‌رانی مثل اسنپ و تپسی فعالیت می‌کنند . از طرفی رانندگان باید بیمه‌ی متناسب با کاربری خودروی خود را تهیه کنند تا در صورت وقوع حادثه دچار مشکل نشوند.

نمایش بیشتر

32 دیدگاه

  1. ایا برای استفاده از بیمه با کاربری تاکسی درون شهری، هنگام خسارت باید دارای گواهی نامه پایه دو باشیم.

    1. با سلام
      تا جایی که من اطلاع دارم در زمان صدور بیمه نامه گواهی نامه شما و پایه دو بودن آن چک میشه. در نتیجه در هنگام دریافت خسارت، شرکت بیمه اگر توجه به این موضوع داشته باشه حق داره پایه دو بودن گواهی نامه شما رو حداقل از روی بیمه نامه چک کنه و به مقتضی شرایط در دادن خسارت سخت گیری کنه.

  2. سلام
    من راننده اسنپ/تپسی هستم با عابر تصادف کردم خیلی خوشحال بودم که همه مدارکم کامله رفتم بیمه گفت چون راننده ای باید موقع بیمه کردن کاربریت رو راننده می زدی، وحالا که نزدی بیست درصد دیه طرف رو خودت باید بدی!
    ای کاش دفتر بیمه یا اسنپ بهم این موضوع رو گفته بود

    1. سلام و وقت بخیر.
      دوست عزیز نظر شرکت بیمه درست بوده و قاعده نسبی برای شما اجرا شده.
      متاسفانه شرکت هایی مثل اسنپ یا تپسی در این زمینه اطلاع رسانی کافی نمیکنن.

    2. خب تویی که به عابر زدی چرا اظهار کردی که راننده ای ؟ مگه سرنشینان ماشین چیزیشون شده بود؟ اشتباه از خودت بود

      1. سلام وقت بخیر بنده پارسال در تبسی ثبت نام کردم ولی فعالیت ندارم .زنگ زدم به پشتیبانی گفتم اسم من را در تبسی غیر فعال کنید من اصلا فعالیت ندارم و بیمه شخص ثالث را شخصی انجام دادم کاربری را راننده اینترنتی انتخاب نکردم ،دشتسبان تبسی گفت اصلا از ما استعلام نمیکنن که مشکلی پیش بیاد .میخواستم ببینم پشتیبان درست میگه ؟

  3. با سلام
    با توجه به مصوبه ۱۳۹۸/۰۶/۲۰ هیئت وزیران، آیا در حال حاضر بیمه شخص ثالث به رانندگان اسنپ و تپسی کمتر از ۲۳ سال با داشتن گواهینامه‌ی پایه ۳ با تاریخ صدور کمتر از ۲ سال، در صورت وقوع حادثه‌ای که مقصر باشند خسارت را پرداخت خواهد کرد؟
    با تشکر.

    1. با سلام وقت بخیر.
      حتی اگر خسارت قابل پرداخت باشد اما نوع کاربری به درستی مشخص نشده باشد و اشاره ای به مسافربری خوردو نشده باشد، خسارت کامل پرداخت نخواهد شد.

  4. با سلام وقت بخیر.
    اگر شخصی تو اسنب کار میکنه و کاربری اژانس داشته باشه در صورت مقصر بودن بیمه بدنه تعلق میگیره گواهینامه پایه سوم هست

    1. سلام وقت شما هم بخیر.
      در بیمه بدنه کاربری ماشین اهمیتی نداره و اگه شما بیمه بدنه معتبر داشته باشید و مقصر باشید، خسارت ماشین بهتون پرداخت میشه

      1. سلام من راننده اسنپم اگر در حین سفر ماشیناز کنترل خارج شد وخدای نکرده ماشین چپ شد ومسافر فوت کرد اسنپ یا بیمه جوابگو هست ؟

        1. سلام دوست عزیز
          شما میتونید برای تمدید بیمتون با شرکت تماس بگیرین و کاربری تاکسی اینترنتی رو انتخاب کنین. با انتخاب این کاربری بیمه خسارت‌های شمارو کامل پوشش میده در غیر اینصورت اگه کاربری شخصی باشه بیمه درصدی از خسارت پرداخت میکنه

  5. موقع بیمه کردن ، نماینده های بیمه هیچ توضیحی نمی دن ، فقط می خوان پول رو بگیرن و بیمه نامه رو صادر کنن، موقع گرفتن خسارت که می شه یک هو سیل عظیمی از قوانین شرکت بیمه ظاهر می شن و دونه دونه با جزئیات کامل بهت توضیح می دن که چون این جوری شده ، پس این جوری می شه و از اون طرف تاکسی های اینترنتی هم که وظیفه دارن به راننده ای که ثبت نامش می کنن تذکر بدن که این بیمه نامه ای که داری برای وسیله ی شخصی هست و اگر در حالی که در تاکسی اینترنتی در حال فعالیت هستی تصادف کنی ،بیمه به صورت کامل جبران خسارت نمی کنه و باید بیمه ی ماشینت رو به کاربری تاکسی یا اژانس تغییر بدی ، هیچ تذکری نمی دن و همین باعث می شه ادمی مثل من به خیال خودش داره کار می کنه یک هو تصادف کنه و متوجه بشه که چه کلاهی سرش رفته

    1. سلام دوست عزیز
      برخی از نمایندگان ممکن است کاربری جدیدی که برای بیمه شخص ثالث تعریف شده را نشناسند و یا معرفی نکنند اما در حال حاضر کاربری جدیدی با عنوان تاکسی اینترنتی برای رانندگان محترم این سامانه‌ها تعریف شده. شما میتونید با مشاوران ما تماس بگیرید و به صورت تلفنی درخواست خرید بیمه شخص ثالث با کاربری تاکسی اینترنتی ثبت کنید تا در صورت وقوع حادثه شرکت بیمه تمامی خسارات را به طور کامل پوشش بدهد.

    2. سلام داش خسته نباشید.بیمه ماشین تمام بشه اسنپ یا تپسی غیره فعال میشه؟ یعنی مسافر میده یانه؟؟یاوقت میده تا بیمه کنم؟اخه میترسم بیمه تمام شده مسافر نده غیره فعال شده.باعرض پوزش ببخشید قربان???❤️

    1. سلام دوست عزیز
      برای خرید بیمه شخص ثالث با کاربری تاکسی اینترنتی، میتونید با مشاوران ما تماس بگیرید تا به صورت دستی کاربری خودروی شما را تایید کنند و بیمه شخص ثالث را مناسب با کاربری شما برایتان تایید کنند. در صورت تمایل با ثبت درخواست مشاوره همکاران ما باهاتون تماس میگیرند

  6. مگه شرکت بیمه امضا گرفته که کیو سوار کن کیو سوار نکن اولش به راننده بگن ….نمیگن چون پدر سوخته بازی در میارن اسنپ و تپسی چه ربطی داره ثالث ثالثه پول حق بیمه گرفته باید کلشو پرداخت کنه

    1. سلام دوست عزیز
      کاربری خودرو وقتی به تاکسی اینترنتی تغییر میکنه وظیفه شرکت مربوطه هست که این موضوع رو به راننده اطلاع بده وگرنه افراد خودشون نمیدونن که باید چنین تغییری اتفاق بیوفته. از نظر قانون هم همین هست و شخصی که کاربری خودروی تاکسی هست حق بیمه بیشتری نسبت به سواری پرداخت میکنه چون مسئولیت بیشتری داره.

      1. جدا از بحث تاکسی های اینترنتی فرض رو بر این بگیریم که خودرویی با کاربری شخصی یکی از بستگان درجه هزار و یا دوست و آشنایی رو سوار خودروی شخصی اش کرده و در همین حین تصادف می‌شود و آن فرد فوت می‌کند الان شرکت بیمه میگه چرا ایشون رو سوار کردید؟ نباید سوارشون می کردید؟

  7. سلام من برای تمدید بیمه رفتم شرکت بیمه و گفتم اسنپ کار میکنم و برام کاربری بیابانی زد!
    گفتم چرا اسم ش عجیبه ؟
    گفت چون مسافر بین شهری هم میزنی ، این از همه کامل تره

    1. سلام دوست عزیز
      برای کاربری شما کاربری تاکسی اینترنتی مناسب بود و ممکنه این کار به این خاطر بوده باشه که حق بیمه بیشتری گرفته بشه. در حال حاضر تغییری نمیتونین ایجاد کنین ولی برای سال آینده میتونین به این شکل تمدید کنین.

  8. سلام من راننده اسنپ و تپسی هستم امروز رفتم ماشین رو که بیمش تموم شده بود بیمه کردم و بیمه تاکسی تلفنی انتخاب کردم حالا برام سوال پیش اومده ایا برای کار در اسنپ و تپسی مشکلی ندارم ضمنا گواهی نامم پایه 3 هست و سنم 24 ساله و 3 سال از گواهینامم میگذره ایا درسته و مشکلی از این خصوص که شنیدم میگن گواهی نامه پایه 3 نباید مسافر کشی کنه اصلا درسته یا ن

    1. سلام دوست عزیز
      اگه منظورتون مشکل از بابت گواهینامه هست بنده چیزی در این زمینه نشنیدم و فکر نمیکنم چنین قانونی باشه. ولی بهتره از کسی که اطلاعات در این زمینه داره سوال کنین تا مطمئن بشین چون بنده در این زمینه اطلاعی ندارم

  9. با سلام. قانون کسر 20 درصد ، در مواقع تصادف، چه در هنگام مسافر کشی و چه اینکه درحال کارنباشی اعمال مبشه؟ شرکتهای بیمه این موضوع رو چطور کنترل میکنند و آیا تمام ماشین ها درهنگام تصادف بابت قضیه بودن در تاکسی های اینترنتی یا نبودن چک میشوند؟ اگه کسی دیگه فعالیت تاکسی اینترنتی نداشته باشه ولی در قدیم کار میکرده چطور باید ثابت کنه؟ اصلا این موضوع رو بیمه ها از کجا متوجه میشوند؟

    1. خوداظهاری! کسی نمیتونه متوجه بشه مگر اینکه طرف خودش بگه یا اینکه حین سفر تصادف کنی و مسافرت جراحت پیدا کنه یا فوت کنه و بعدش مثلا بره بیمه برای دریافت خسارت اونجا ازش بپرسن قضیه رو اونم بگه اگه کسی بدونه این موارد رو می‌تونه با مسافر هماهنگ کنه که این مورد رو عنوان نکنه…ولی به نظرم اگه برای چند ساعت در روز هم تو اسنپ کار می کنید بهتره که کاربری رو متناسب باهاش انتخاب کنید تا بعداً مشکلی پیش نیاد نهایتا دویست سیصد تومن بیشتر میخواد بشه دیگه


  10. 0

    سلام من چطورمیتونم حساب کاربری ام را از اسنپ باکس به اسنپ،ماشین تغییربدم؟؟؟

    ممنون میشم من رو راهنمایی کنید؟؟؟

    1. امیر عزیز سلام
      این سوال رو از پشتیبانی اسنپ بپرسید بهتر می‌توانند راهنماییتون کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا