بیمه تأمین اجتماعی

سن بازنشستگی تامین اجتماعی در سال 1402 چقدر است؟

بازنشستگی کلمه‌ای است که اگر در دوره جوانی آن را بشنویم، از نظرمان بسیار دور به‌نظر می‌رسد، اما همان‌طور که سال‌ها به‌سرعت می‌گذرند، ناگهان متوجه می‌شویم چند سال کار کرده‌ایم و ماه‌ها سابقه بیمه را هم در پرونده‌ داریم؛ تازه شاید در این زمان باشد که به اهمیت دوره بازنشستگی فکر کنیم. با این حال، اینکه کسی بتواند سی سال سابقه بیمه داشته باشد، کار چندان آسانی نیست و البته با شرایطی می‌توان زودتر بازنشسته شد. در این مقاله به سن بازنشستگی تامین اجتماعی 1402 می‌پردازیم و از جزئیات آن می‌گوییم؛ پس حتما این مطلب را تا به انتها مطالعه کنید، چراکه ممکن است شما هم بتوانید از این قانون استفاده کنید.

هنگام انجام کارهای مربوط به بازنشستگی باید دو عامل را در نظر بگیرید: اول اینکه به سن ذکرشده در قوانین تامین اجتماعی رسیده باشید و دوم، تجمیع سوابق را انجام داده باشید. با وجود قانون اصلی سن بازنشستگی، شرایطی هم وجود دارد که برحسب آن، لازم نیست حتما به حداقل سن درج شده در قانون برسید. به این صورت که اگر در 35 سال سابقه بیمه داشته باشید، فارغ از اینکه چه سنی دارید، می‌توانید درخواست بازنشستگی بدهید. نکته دیگری که در این قانون اهمیت دارد، سن بازنشستگی تامین اجتماعی برای مشاغل سخت و زیان‌آور است. طبق قانون، افرادی که در این نوع مشاغل به کار مشغول هستند اگر 20 سال متوالی یا 25 سال متناوب سابقه بیمه داشته باشند، می‌توانند درخواست بازنشستگی کنند. فرمول سن بازنشستگی برای مشاغل زیان‌آور، یک سال و نیم به ازای هر یک سال است.

ساده و سریع بیمه کن و تخفیف بگیر. کد تخفیف: off

سن بازنشستگی تامین اجتماعی مردان

طبق قانون، سن بازنشستگی تامین اجتماعی برای مردان بیشتر از زنان است. حداکثر این سن برای برای مردان 60 سال تمام ذکر شده اما بسته به برخی شرایط می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال، همانطور که قبلا اشاره کردیم، بسته به این‌که فردی 35 سال سابقه بیمه دارد یا خیر و اینکه شغل او در دسته‌بندی مشاغل سخت قرار دارد یا نه، می‌تواند زودتر از شصت‌سالگی بازنشسته شود.

سن بازنشستگی تامین اجتماعی

سن بازنشستگی تامین اجتماعی زنان

سن بازنشستگی برای بانوان تا اندازه‌ای از آقایان کمتر است؛ به‌طوری که حداکثر سن بازنشستگی تامین اجتماعی زنان در قانون 55 سالگی ذکر شده است. مانند قوانینی که در مورد مردان وجود دارد، برای زنان هم تبصره‌هایی تعیین شده است. خانم‌هایی که سنی بیشتر از 55 سال دارند، چنانچه بین 10 تا 19 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، می‌توانند تقاضای بازنشستگی کنند. همانطور که گفتیم، این سن برای آقایان 60 سالگی در نظر گرفته شده است. علاوه بر مواردی که ذکر کردیم، زنان کارگر مشمول قانون کار هم با داشتن 20 سال سابقه پرداخت بیمه، می‌توانند حتی در سن 42 سالگی هم اقدام به بازنشستگی کنند. گفتنی است که این عدد برای افراد دارای سی سال سابقه به 45 سال می‌رسد.

سن بازنشستگی تامین اجتماعی زنان خانه دار

بیمه زنان خانه‌دار، یکی از محبوب‌ترین انواع بیمه‌ها به‌ حساب می‌آید. این بیمه از زمان ارائه در سال 1387 که در قالب طرح بیمه زنان خانه دار اجرایی شد، افراد بسیاری را به خود جذب کرده است. این قانون به زنان خانه‌داری که در رده سنی بیشتر از 18 و کمتر از 50 سال هستند، اجازه می‌دهد تا تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. برای بازنشسته‌شدن در این نوع بیمه، خانم‌ها باید حداقل 20 سال سابقه پرداخت بیمه و بیشتر از 55 سال سن داشته باشند. مزایای این بیمه را می‌توانید در مقاله «بیمه زنان خانه دار» مطالعه کنید.

سن بازنشستگی تامین اجتماعی مشاغل آزاد

معمولا یکی از نگرانی‌های افرادی که به‌صورت آزاد کار می‌کنند، مسئله بیمه است. برای رفع این مشکل، تامین اجتماعی از طرح بیمه مشاغل آزاد رونمایی کرد که حداکثر سن تهیه آن برای زنان 45 سال و برای مردان 50 سال عنوان شده است. نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید، این است که اگر افراد، سنی بیشتر از حداکثر سن عنوان شده داشته باشند، به ازای آن هر سال از آن باید دو برابر سابقه بیمه داشته باشند. این یعنی اگر مردی 52 سال دارد، باید 4 سال حق بیمه را پرداخته باشد. پرداخت حق بیمه در این روش هم مانند فرد کارمندی است که از سمت کارفرمای خود بیمه شده باشد؛ برای پرداخت حق بیمه هم می‌تواند به‌صورت اینترنتی در وب‌سایت samt.tamin.ir اقدام کند.

سن بازنشستگی تامین اجتماعی رانندگان

 موضوع سن بازنشستگی تامین اجتماعی 1402 برای رانندگان هم اعلام شده و معاون بیمه‌ای وزارت کار و امور اجتماعی در نامه‌ای به معاون حمل‌ونقل سازمان حمل و نقل جاده‌ای، جزئیات آن را تشریح کرده است. طبق این نامه، رانندگان خودروهای سنگین بین شهری با قانون بازنشستگی 25 سال سابقه بیمه با ۳۰ روز حقوق و 55 سال سن می‌توانند درخواست بازنشستگی دهند. گفتنی است که حقوق بازنشستگی این دسته افراد، با چنین شرایطی معادل 30 روز کامل خواهد بود.

سن بازنشستگی مردان

حداقل و حداکثر سن بازنشستگی تامین اجتماعی

همان‌ طور که اشاره کردیم، حداقل سن بازنشستگی به کارهای سخت و زیان‌آور تعلق دارد که افراد شاغل به آن می‌توانند چنانچه 20 سال متوالی یا 25 سال متناوب مشغول کار بوده‌اند، درخواست بازنشستگی دهند. آخرین سن بازنشستگی امسال را هم 55 سال برای زنان و 60 سال برای مردان اعلام کرده‌اند. اگر هم افراد بخواهند با ده سال سابقه بیمه اقدام به بازنشستگی کنند، آقایان باید بیشتر از 60 سال و خانم‌ها باید بیشتر از 55 سال داشته باشند. شرایط بازنشستگی تامین اجتماعی با 20 سال سابقه برابر با حداقل حقوق پایه و بیشتر است.

نحوه محاسبه و شرایط مستمری بازنشستگی در 1402

مستمری بازنشستگی مقدار پولی است که ماهانه به طور مستمر و تا پایان عمر به افراد دارای شرایط بازنشستگی تعلق می‌گیرد. بعد از اینکه فرد به سن بازنشستگی رسید، می‌تواند برای دریافت مستمری خود اقدام کند. شاید برایتان سوال باشد که نحوه محاسبه مستمری به چه صورت است. در ادامه فرمول آن را آورده‌ایم:

سابقه بیمه به سال * (۱/۳۰) * (۲۴/مجموع حقوق بیمه‌شده ماهانه در ۲۴ ماه آخر) = حقوق ماهانه

قانون ۴۲سال سن و ۲۰ سال سابقه کار برای بیمه اختیاری هم صدق می کند؟

قانون ۴۲ سال سن و ۲۰ سال سابقه فقط برای بیمه‌شدگان مشمول قانون کار یا همان بیمه اجباری است. بنابراین اگر در کارخانه یا شرکتی مشغول به کار هستید و این شرایط را دارید، می‌توانید خود را بازنشسته کنید.

آیا اشتغال مجدد بعد از بازنشستگی تاثیری بر میزان مستمری دارد؟

اگر فردی بعد از بازنشستگی شاغل شود، باید این موضوع را به سازمان تامین اجتماعی اعلام کند. سپس مستمری او قطع می‌شود و کارفرمای جدید باید او را بیمه کند. هر زمان که کارفرما ترک کار فرد را اعلام کند، مستمری قبلی با احتساب افزایش سال‌هایی که مجدد کار کرده و بیمه رد کرده است، به او داده می‌شود و مبلغ مستمری او افزایش پیدا خواهد کرد.

شرایط بازنشستگی پیش از موعد تامین اجتماعی

افراد با دارا بودن شرایط خاصی می‌توانند اقدام به بازنشستگی پیش از موعد کنند. مثلا درمورد آقایان:

  • درصورتی که فرد بیشتر از 60 سال سن و حداقل 10 سال سابقه بیمه داشته باشد؛
  • بدون محدودیت سنی، 35 سال سابقه بیمه داشته باشد.

 

یا

  • 20 سال به طور متوالی یا 25 سال به طور غیرمتوالی در مشاغل سخت مشغول به کار باشد.

همین‌طور سن بازنشستگی پیش از موعد برای خانم‌ها هم به این صورت است:

  • با داشتن حداقل 45 سال سن، 30 سال سابقه کار داشته باشند؛
  • با داشتن حداقل 42 سال سن، سابقه 20 سال فعالیت به صورت متوالی یا 25 سال به طور متناوب در مشاغل سخت را داشته باشند؛
  • بدون توجه به شرط سنی، 35 سال سابقه بیمه داشته باشند.

یا

  • با داشتن حداقل 10 سال سابقه کار، بیشتر از 55 سال سن داشته باشند. (میزان حقوق بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه در سال ۱۴۰۲، متناسب با سنوات پرداخت حق‌بیمه پرداخت می‌شود.)

نکته دیگر، در خصوص پرستاران است؛ اگر افراد 25 سال سابقه کار داشته باشند و حداقل 20 سال آن را در مشاغل سخت گذرانده باشند، با 5 سال ارفاق سنوات می‌توانند برای بازنشستگی اقدام کنند.

جمع‌بندی

در این مطلب شما را با سن بازنشستگی تامین اجتماعی و عوامل موثر بر آن آشنا کردیم. در آیان ماه ۱۴۰۲ طرح افزایش سن بازنشستگی در جلسه علنی تصویب شد و در نهایت در ۲۴ دی توسط سخنگوی شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفت اما تاکنون برای اجرای آن تعیین تکلیف نشده است. شما درمورد سن بازنشستگی چه نظری دارید؟ برایمان بنویسید.

سوالات متداول

  • سن بازنشستگی تامین اجتماعی مردان چقدر است؟
    حداکثر سن بازنشستگی برای مردان ۶۰ سال تمام است.
  • سن بازنشستگی تامین اجتماعی زنان چقدر است؟
    حداکثر سن بازنشستگی تامین اجتماعی زنان در قانون 55 سالگی است.
  • سن بازنشستگی تامین اجتماعی رانندگان خودروهای سنگین چقدر است؟
    رانندگان خودروهای سنگین بین شهری با قانون بازنشستگی 25 سال سابقه بیمه با ۳۰ روز حقوق و 55 سال سن می‌توانند درخواست بازنشستگی دهند.
  • اگر کسی بازنشسته باشه و کار کنه و بیمه براش رد بشه آیا تاثیری رو مستمری داره؟
    بله. مستمری فرد با احتساب سال‌هایی که مجدد کار کرده است و برای او بیمه رد شده، افزایش می‌یابد.
نمایش بیشتر

73 دیدگاه

  1. توجه توجه مهم و خیلی مهم.سلام علیکم. اقایان مسوولین و وزیر.احتراما به عرض میرساندلطفا این مطلب را تا اخر با دقت بخانید تاکید میشود مخصوصا قسمتهای اخر این مطلب، تا نکته ی منفی این لایحه شناسایی شود زیرا اگر این نکته در نظر گرفته نشود این لایحه به ضد خودش تبدیل میشود چون این نکته ی منفی که در این لایحه جدید نهفته ضرر ان به مراتب از ادامه ی قانون فعلی بیشتر میشود، برای رفع این نکته منفی مکمل ان بیان شده که اگر این لایحه با مکمل ان که در ادامه وقسمت پایانی مطلب میاید ادغام بشود نکته منفی و ضرر ان تبدیل به سود میشود که هم منفعت دولت محترم و هم منفعت کارگر را در برمیگیرد.در ابتدا تاکید میشود که برای کارکنان مشاغل سخت و زیان اور این دو مزیت حق انان میباشد که اولا با ۲۰ سال سابقه در جوانی، حقوق کامل ۳۰ روز در ماه را بگیرند ولی مزیت سوم که سقف حقوق تامین اجتماعی یعنی ۳۵ روز حقوق در ماه، نباید شامل این عزیزان بشود به دلایل زیر. اول: این بیعدالتی نسبت به کارکنان مشاغل عادی میباشد چون کارکنان مشاغل عادی برای اینکه سقف حقوق ۳۵ روز در ماه را بگیرند باید ۳۵ سال کار کنند ولی کارکنان مشاغل سخت با ۲۳ سال و ۴ ماه به سقف حقوق تامین اجتماعی میرسند(۳۵=۱/۵×۲۳/۴ ) یعنی این راهه ۳۵ ساله را ۱۱ سال و ۸ ماه میانبر میزنند. دوم: همانطور که مسولین وکارشناسان محترم دولتی و بیمه ای گفته اند نزدیک به ۵۰ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی که از لحاظ تعداد بسیار بیشتر از سایر بازنشستگان ارگانها ی دیگر است مربوط به بازنشستگان سخت و زیان اور است. با توجه به لایحه جدید دولت محترم در لایحه جدید برای بازنشستگان مشاغل سخت و زیان اور سقف سنی ۴۸ سال را گذاشته اند ولی با توجه به اینکه کارکنان مشاغل سخت وزیان اور اکثرا تحصیلات دانشگاهی ندارن در نتیجه سریع جذب کار میشوند و خیلی سریع به طور میانگین در سن ۴۲ سالگی، ۲۰ سال سابقه بیمه را پر میکنند. واگر طبق قانون جدید شرط سن ۴۸ سال برای انها تصویب شود . این یعنی میانگین سابقه این عزیزان میشود ۲۶ سال، در نتیجه سقف حقوق تامین اجتماعی که ۳۵ سال است شامل اکثر انها میشود واین یعنی دیگر کسی با سابقه ۲۰ سال، و در نتیجه ۳۰ روز حقوق در ماه بازنشسته نمیشود واکثرا با ۳۵ روز حقوق بازنشسته میشوند چون کسی که در مشاغل سخت وزیان اور کار میکند اگر ۳ سال و ۴ ماه بیشتر از ۲۰ سال کار کند سقف حقوق تامین اجتماعی را که ۳۵ روز است میگیرد چون اگر سابقه ۲۳/۴ را ضربدر ۱/۵ بکنیم میشود ۳۵ سال .زیرا هر یک سال سابقه مشاغل سخت و زیان اور برابر است با یک سال و نیم. ودر نتیجه تامین اجتماعی باید به جای ۳۰ روز حقوق در ماه ۳۵ روز حقوق به این عزیزان بدهد و با کمی ریزبینی و دقت میتوان دریافت که
    این لایحه در صورتی به نفع دولت و صندوق بازنشستگی میشود که سقف حقوق در بازنشستگیهای پیش از موعد، علی الخصوص مشاغل سخت و زیان اور، یعنی کمتر از ۳۰ سال با هر مقدار سابقه حتی اگر شخص ۲۹ سال سابقه هم داشته باشد، باید همان ۳۰ روز حقوق در ماه را دریافت کند و گرنه این میشود پاشنه اشیل این لایحه که اکثربازنشستگان مشاغل سخت و زیان اور با ۳۵ روز حقوق در ماه ضرر بسیار بیشتری به دولت و صندوق بازنشستگی میزنند واین لایحه در صورتی میتواند مثمر ثمر باشد که شرط سنی ۴۸ سال با کاهش سقف بیمه تامین اجتماعی از ۳۵ به ۳۰ همراه باشد وگر نه ضرر این لایحه بسیار بیشتر از قانون فعلی میشود.پس با رسیدن سابقه کارکنان مشاغل سخت و زیان اور به ۲۰ سال سابقه، سنوات حقوق این عزیزان باید در عدد ۳۰ روز در ماه متوقف شود حتی با افزایش سابقه ی این عزیزان تا ۳۰ سال. به طور مثال اگر شخصی حتی ۲۹ سال در مشاغل سخت و زیان اور سابقه بیمه داشته باشد باید همان ۳۰ روز حقوق در ماه را بگیرد ونه سقف حقوق ۳۵ روز در ماه. واگر شخصی تا ۲۹ سال در شغلی دوام اورده و تامین اجتماعی به این شخص سختی کار داده اشتباه کرده چون شخصی که از ۲۵ سال تا ۲۹ سال در شغلی دوام اورده پس شغلش انقدرها هم سخت نبوده که توانسته ۲۵ سال به بالا در ان شغل تحمل کرده ودوام اورده و اصلا نباید جزو مشاغل سخت قرار میگرفته .در اخر اصلاح قوانین مشاغل سخت و زیان اور تا وقتی که جمعیت انها زیادتر نشده باید تغییرات انجام شود وگرنه اینکار با افزایش متقاضیان و مشمولان سخت تر میشود. و واقعا این به دور از انصاف و عدالت است شخصیکه ۲۳ سال و ۴ ماه سابقه داشته باشد ۳۵ روز حقوق یعنی سقف سابقه تامین اجتماعی را بگیرد وهر سال افزایش حقوقش باید ضربدر ۳۵ روز شود و نه ۳۰ روز، و ۵ روز واقعا عدد بزرگی میباشد برای افزایش حقوق. چرا باید شخصیکه ۶سال و ۸ ماه هنوز مانده حتی عدد ۳۰ روز را پر کند(۶/۸=۲۳/۴_ ۳۰) باید ۳۵ روز حقوق در ماه بگیرد چه برسد که بخاهد ۳۵ سال کار کند.و این ظلم به اشخاصی میباشد که جزو مشاغل سخت و زیان اور قرار نمیگیرند چون برای اینکه بخاهند سقف سنوات بیمه تامین اجتماعی را بدست اورند باید ۳۵ سال کار کنند، خیلی از این اشخاص حتی عدد ۳۰ سال سابقه را هم به دلایل مختلف نمیتوانند کار کنند چه برسد ۳۵ سال. اگر دولت محترم فقط سقف حقوق بازنشستگان پیش از موعد علی الخصوص سخت و زیان اور را بردارند و بقیه موارد قوانین موجود سخت و زیان اور ثابت بماند و تغییر نکند و حتی شرط سنی هم لحاظ نشود مثل قبل، هم این بیعدالتی پاک میشود و هم ۵ روز حقوق به نفع دولت و تامین اجتماعی رقم میخورد چون قریب به ۹۰ درصد اشخاصی که سختی کار به انها تعلق میگیرد برای اینکه سقف حقوق ۳۵ روز را بگیرند ۳ سال و ۴ ماه از ۲۰ سال را اضافه تر میمانند. که این ۳ سال و ۴ ماه به چشم به هم زدنی میگذرد. وچون تعداد بازنشستگان مشاغل سخت وزیان اور بخاطر ضعف قوانین موجود شرکتها یکی پس از دیگری به راحتی سختی کار میگیرند با افزایش تصاعدی در هر سال مواجه خاهد شد و حتی تعداد بازنشستگان مشاغل سخت به عدد ۷۰ درصد کل بازنشسته ها خاهد رسید انهم بازنشستگانی که دولت و تامین اجتماعی به جای ۳۰ روز حقوق باید ۳۵ روز حقوق به انها دهد. با التماس دقت و ریزبینی در این لایحه خداوند یار ونگهدارتان.

      1. استاد اینها اگر حوصله مطالعه داشتن میرفتن سواد یاد می گرفتن تا مدون را مودون نخوانند خدا خیرت بده کارو مشکل کردی برا مسئولین

      2. بردار این طرح کجاش به نفع ملته اینجوری که سیخ میسوزه حالا کباب بماند تمام این طرح به نفع دولته این چی اگه یکی ۲۵ سال تو شغل سخت کار کرده پس حتما شغلش سخت نبوده این استدلال هارو از کجا در میارید نمیدونم فقط در مورد چیزی دانش تخصصی نداریم نظر تخصصی ندیم

    1. برادر شنگول شما نیخاستم ببینم کار شما چیه اگه تونستی یک ماه در کارهای سخت و زیان اور کار کنی بهت حق میدم که این حرفها را بزنی دوست من ما کارگران کار سخت بعد از بیست سال دیگه نای راه رفتن هم نداریم چه چهل ساله بازنشت بشیم چه شصت سالمون بشه .در مشاغل سخت بعد از 15 و 16سال دیگه توان کاردن نداریم چه برسد که بخان سن را بالا ببرن

      1. معلومه این بنده خدا شنگول خیلی خیلی شنگوله خواهر چشم سرویس میشه 20سال هم بخوره بعد میگه چشم هم بزنی تمومه آقای شنگول تو دیگه دست بردار حتما کارت خیلی راحته که سالات با چشم هم زدن میگذره خجالت بکش نزن این حرفا جای ملت تو محیط سخت…

    2. سلام از مقاله نوشتن شما معلومه پشت میز میشینی تا حالا بیل دستت گرفتی سر و کارت باسیمان و رطوبت و گرد وخاک بوده تو سرو صدا بودی بفهمی چی میگم هر روز حداقل ۸ ساعت دستت تو گازوئیل بوده لطفا شغل خودتو با بقیه شغلا مقایسه نکن نشستی پشت میز و داری مقاله تنظیم میکنی یکماه بیا موزاییک سازی کار کن تا بفهمی سختی کار چیه

    3. شنگول مشنگ بنظرمیاد تا فی خلدون میسوزه منی که درشرکت سختی وزیان آور کار میکنم با ۲۳سابقه سابقه و۴۲سال سن ۳۵ روز حقوق بگیرن آخه اسکول سخت و زیان آور یعنی ریه چشم گوش زانوها وازلحاظروانی و روحی واقعا سخته کار کنی باید باکسی که زیر کولر گازی یا کنار بخاری کار میکنه فرق داشته باشه اینم با اطمینان کامل میگم به هیچ عنوان طرح رای نمیاره توهم برو ۳۵سال کار کن تا جونت دربیار اوشکول.

      1. سلام من متولد اسفند 1342هستم میتونم اول سال 1402 تقاضای بازنشستگی کنم یا باید تا اسفند ماه صبر کنم لطفاً راهنمایی بفرمایید

          1. ۲۷ سال سابقه دارم و فعلا خودم بیمه مشاغل آزاد دارم میریزم متولد اسفند 1342هستم آیا فروردین 1402 میتونم تقاضای بازنشستگی کنم یا باید حتما اسفند ماه تقاضای بازنشستگی برای شصت سالگی بدم

    4. اون بدبختی که سختی کار میگیره ، حتی اگه ۱۲ سالم زودتر بازنشسته بشه ، مطمئن باش ۲۴ سال زودتر از دنیا میره ،
      اصلا میدونی سخت و زیان آور برا چیه ؟!
      کسی که نه ریه داره ، یا نه اعصاب داره ، یانه خون سالم داره و یاهای خیلی بشتر ، ۱۲ سالم زودتر باز نشسته بشه بازم پول خون خودشو گرفته .
      عدالت رو با دقت بیشتری معنا کن

    5. این فضولیهف به تو نیومده تو هم بیا 10 سال هرروز از دکل برو بالا باز هم زبونت باز میشه

      1. حکایت امروز ما حکایت اون ضرب المثل است که میگه بمیرم درو کن دیگه کسی باز نشست نمیشه میمیره

    6. آقای خیلی شنگول،کاملا معلومه نفست از جای خیلی گرم و راحتی میاد که نشستی برای قشره از جان گذشته ای که در مشاغلی کار می کنند که خیلیهابه دلیل فرسودگی زودتر از موعد ریه و مفاصل و چشم و گوش و قلب و عروق به دلیل شب کاریهای و محیط کار وحشتناک مثل کار در ارتفاع ،ریخته گری ،سالن پرس و…راضی به کار نیستند
      نسخه می نویسی،خیلی از اشخاصی که در مشاغل سهت و زیان آور کار می کنند حداقل ۲۰سال زودتر از دنیا می رن،بخاطر مشکلات جسمی فراوان که
      دیگه جانی برای کار بعد از بازنشستگی
      براشون نمی مونه،خودت کار پست میزیتو رها کن بیا مشاغل سخت کارکن
      تا از به اصطلاح مزایای آن استفاده کنی،شنگول مشنگ…..

    7. بحق اهل بیت(ع) خیر نبینی?
      یه چهارنفر مفت خور و مال حرام خور هستن که کارگران بدبخت را به این روز انداختن،، اگه کسی بخواد به اندازه یه جو ازحق کارگر بخور و سنگ اندازی کنه درمورد بیمه و بازنشستگی،، بحق پهلوی شکسته حضرت زهرا(س) هم خودش وهم خانواده اش خیر وخوشی نبینند???
      فقط وفقط تمام قانون ها وتبصره ها شامل قشر بدبخت وزحمتکش کارگری میباشد،،، آه ازاین همه ظلم وتبعیض???

    8. نگران نباش تامین اجتماعی فقط تا سقف ۳۰روز حقوق رو میدن بیشتر نمیده ما ۵سال بیشتر پرداخت کردیم یعنی ۳۵ سال سرمون کلاه رفت وقتی اومدیم ببینیم جی ب چیه فهمیدیم ک ۵ سال هم الکی پول بیمه دادیم

    9. سلام
      برادرمن اولا شما تشریف ببرید در مورد مشاغل سخت و زیان آور مطالعه بفرمایید .دوم اینکه تا تو اون محیط کار نکردی لطفا کاسه داغ تر از آش نشید.سوما دوستان مسئول همین الانشم دارند بشدت کم کاری می کنند و بسیاری از مشاغل سخت رو تو اساسنامشون نیاوردند.چهاذم اینکه کجا خوندید و دیدید مشاغل سخت افراد تحصیل نکرده آمد.شما در مورد امواج چی میدونید؟آیا سواد این مبحث رو دارید .آیا میدونید فاسد شدن خون بر اثر امواج چی هستش؟ من یکی از افرادی هستم که با امواج سر کار دارم.متاسفانه متاسفانه علی رغم اینکه جز مشاغل سخت هستم سازمان ما تامین اجتماعی رو دور زده و عناوین شغلی ما رو فقط با یک عنوان خاص زده. که سختی کار نخوره. اما تو فیس سختی کار میداد یکدفعه از ترس شکایت دیگه اونم نداد .خدا لعنتشون کنه اگر ۴ درصد میداد برامون لحاظ میکردند.و در آخر تنگ نظر نباشید و سفره دار باشیم به جای جمع کردن حق مردم و دادن به …

    10. شما انگار خیلی زورت میاد که مشاغل سخت بخوان با ۲۰ سال بازنشست بشن، آخه آدم بی عقل نادون، اگه شرایط مشاغل سخت بخواد مثل شغل جنابعالی باشه، که فقط فکت کار میکنه، و از مشاغل سخت فقط یه چیزی شنیدی، که هیچ کس وارد این مشاغل نمیشه. همین طور که الان با همین شرایط نیروی کار در این مشاغل کمه. اینکه میگی مشاغل عادی باید ۳۵ سال کار کنن، کار اونها برا مشاغل ما تفریح حساب میشه، و اغلب دلشون نمیخواد بازنشست بشن. اضافه کار فله ای و …. مشاغل سخت از ده سال به بعد یا مشکل جسمی پیدا میکنن، یا روحی.
      من حاضرم با ۱۵ سال سابقه و بیست روز حقوق بازنشست بشم. جونی برا آدم نمیمونه

    11. تو کارخونه ما تا این چند سال پیش اپراتورهای کوره و بقیه قسمتها بخاطر سختی کار بازنشست میشدن و الان بخاطر لجبازی کارفرما و دادن رشوه به بازرسان نمیزارن اپراتورهای کوره بهشون سختی کار بخوره،بعدشم تمام کارگران تو محیط کار با استرس زیاد کار میکنن و من بعید میدونم کارگر بتونه سی سال کار بکنه، سی سال کار مال کارمنداست که حال میکنن

    12. تو این 45سال زندگی ندیدم طرحی بیارن که به سود مردم باشه فقط جیب خودشون..من 30سال بیمه دارم سنم 45سال حالا باید 5سال اضافه بمونم تا بازنشسته بشم…البته آرزو به گور میریم با این مسولیت دلسوز

    13. تورو خدا هر نظریو پخش نکنید ممکنه مسوولی یا کسی ببینه تحت تاثیر قرار بگیره یا لااقل بزارید وسط کامنتا یا پایین که تو چشم نباشه خیلی کم بدبختی داریم اینم میاد کار یاد اینا میده

    14. آیا در مشاغل سخت و زیان آور کار کرده آید که چنین طرحی را میدهید که سه سال و چهار ماه را میگید حق بیمه بدهند ولی جز مزد بازنشستگی قرار میگیره اولا که بیست سال کارهای سخت و زیان آور اندازه چهل سال کار عادی هست شما چون کار نکردی نمیدونی شب سر کار بودن چیه زن و بچه تک و تنها تو خانه ماندن یعنی چه کنار مواد خطرناک بودن. یعنی چه
      سه سال و چهار ماه اضافه خدمت کردن و حق بیمه دادن ولی اضافه نشدن به حقوق بازنشستگی واقعا فقط فکر کنم از روی شکم سیری. و تا آگاهی و یا پشت میز نشینی است سه سال اضافه کارکردن در آخرتی بازنشستگی مثل اینه ده سال کار کنی
      در ضمن کارگران مشاغل سخت در اواخر نزدیک به بیست سال فقط باری بر دوش بیمه تامین اجتماعی هستند چون همش مریض احوال هستند که دولت باید حق استعلاجی براشون پرداخت کنه غیر از این فقط ده درصد کارکنان در سن چهل و دو سالگی شاید بازنشسته میشدند چون کارخانجات چنان قوانین را دور می‌زنند که یا آدم مجبور به ترک کار میشه یا وقت بازنشستگی میبینی پنجاه نفر را زدند مدیر منابع انسانی همین کاری که شرکت ما کرده
      درضمن فکر نکنید نسل جدید مثل ما به حمالی تن میدهند روزی ده نفر می‌آمد کارخونه ما نه نفر میرند و بخاطر فضای مجازی همه شوند کار راحت میخواهند نه اینکار ها را
      با التماس تفکر و انصاف

    15. آقای شنگول خان ازاین فتنه ها دست بکشید بدبخت کارگر روزی 12ساعت کار میکنه حقوق یه کارمند رو نمیگیره حالا شمابرای کارگر تعیین تکلیف نکنید شما تا اسیدتنفس کردین شما با مشکل ریه مواجه شدید شما میدونید کر شدن یعنی چه در آخر کارگر بدبخت باید پول سختی کار را هم خودش پرداخت کنه با عرض معذرت خفه شو

    16. احمق جون ی سر تابستون بیا عسلویه برو تو مخزن جوشکاری کن این چرندیات به خودی خود از ذهن مریضت پاک میشه

    17. چرا زورت میاره خیلی ناراحتی تو هم برو تو مشاغل سخت کار کن تا این شرایطی که میگی شامل حالت بشه.تو چند تا سایت این مطلب مزخرفات نوشتی دنبال چی میگردی مفت خور بخیل

    18. سلام نظری در مورد این ندارین که کسانی که شغل سخت و زیان آور دارن هم در خطر بیشتر کار میکنند و هم هر ماه حق بیمه بیشتری پرداخت میکنند؟حق نیست که زود تر از موعدباز نشسته بشن؟پس چرا میگن سخت وزیان آور؟

    19. باتوجه به‌ اسمت احتمالا آبکی زدی شنگول شدی نشستی شیش ونیم متر نوشتی
      بیخیال شو داش
      مستی که از سرت پرید
      متوجه میشی چی نوشتی

    20. سلام آقای ملنگ اگر۱۲ساعت به علاوه ۳ساعت رفت وبرگشت از محل کار تا منزل راباسرویس های غرازه آن هم توگرمای۶۵درجه جنوب وشرجی۹۵درجه بين کشتی گوگرد وسنگ آهن و کشتی گندم که‌ تمام گرد وخاک وپرک گندم هوا میده و دود تریلرها اسقاطی وصدای ناهنجار که مواد معدنی اولیه راجابه جامیکنندوخودهم پای کشتی کوک هستی. حالابگوچقدرعمر کنی.

    21. سلام آقای شوتی تواز آن دسته ازآدمها هستی که‌ توی محل کار بیشتر زیر آب دیگران را می زنندو می گويند محز دلسوزی گفتم دولت پاچه خواری نمی خواهد توی کاری که‌ اطلاع نداری نظر نده تواگر سواد داری به‌ نفه مردم به کارببندوگرنه اين فکر های مارمولکی را خیلی ها بهتر از تومیدانند۰ایشاله توی شرایط سخت وزیان آورکارکنی تابدانی چقدرمیشودعمرکرد.

    22. تو دیگه کی هستی کلت داغه بنده خدا
      طرف تا بازنشته میشه تمام سیستم بندش زیان میبینه و باید بره پول بازنشتگیشو خرج بیمارستان کنه
      تو اصلا چی میدونی از کار سخت و زیان آور
      یک رو بیا تو محیط آلوده اسیدی کار کن یا تو شرکت های ریسندگی و بافندگی ک محیطی ۸۰ درصد از آن رو پرز فرا گرفته
      ویا پهلوی کوره ها ک دیگه بدتر..

  2. چرا برای کارگران ساختمانی که سختی کار حتی اجازه نمیده بیشتراز ۵۰ سال عمر کنن فکری نمیشه این عدالت است کدوم کار گر ۶۰ سال عمر میکنه اصلا عمر کنه مگه تا ۶۰ سال میتونه کارهای سخت بکنه من خودم کار گر ساختمانیم به علت تنگ دستی ۴سال بیمه نتونستم پرداخت نمایم رفتم تامین اجتماعی بابت بیمه بیکاری گفتن باید کار فرما داشته باشید این دیگه چه قانونیه خجالت اوره برقکار ساختمان کارفرماش کجابوده سختی کار گردخاک خوردن سر و کله زدن با همه اساتید کاری خطر برقگرفتگی اینا همه کم نیست ظلم میکنید با این قانون در حق ما

  3. به نظر من شرایط بازنشستگی باید مثل قبل باشد.واگر دولت بدهی خود را به تامین اجتماعی پرداخت کند تمام مشکلات ودغدغه های کارگران باسابقه حل خواهد شد…..

  4. سلام.دوست دارم شما یک ماه در مشاغل سختی زیان اور کار کنی.در واقع انسان توانایی شنوایی بینایی اعصاب مفاصل و….رو از دست میده وعمرش کاهش پیدا میکنه و با کسی که ۳۰ سال اداری کار میکنه خیلی فرق داره.در ثانی۴ یا۶ درصد بیشتر بیمه میریزه.

  5. سلام اقای شنگول این چه دیدگاهی هست که شما بیان میکنید ایا شما هیچ فکر کردید ان ۲۳سال یا۳۰سال چه عمری هست که طرق تو شرایط سخت کار کرده چه خطراتی بوده کار میکرده صبح که میره سر کار به امید خدا ولی بر گشتش دیگه با اما واگرهای بی پایان بوده چه شرایط سخت ووحشتناکی که روبرو میشه که بقول شما این اجحاف هست درحق شما اگر فرمایشات شما اگر هم درست باشد پس چرا شما تا حالا نیومدید تو این شرایط سخت کار کنید وزودتر از بقیه باز نشسته شوید چرا تا حالا نیومدید کنار کوره که دمای ان تا ۸۰۰درجه هست کار کنی که این همه عذاب وجدان نگیری در اخر خدا شما را براه راست هدایت کند واینقدر تنگ نطر در مورد بقیه برادرانت نباش

    1. از مقاله نوشتن شما معلوم است که مطالعه دقیقی از مشاغل سخت نداری وگرنه همچین نطقی نمی‌نوشتی
      هنوز داخل معدن سنگ آهن ۲۴ساعت موتور گيربكس تعمیر انجام دادیه که همش زیر گرد و خاک و سلیس و گوگرد باشی یا ۴۸ ساعت نوار نقاله تعویض کردی زیر گرد خاک سنگ شکن و استکر روی سرت باشه که برابری میکنه با یکسال کار جنابعالی که داخل دفترت مینشی

      لطفا ی سری هم به آمار بازنشستگان مشاغل سخت بزن ببین بعد بازنشستگی کجا هستن توی هنون سن پایینی که فرمودی یا دنبال درمان سرطان یا پیوند کبد و کليه و یا پیوند قلب هستن
      خواهشمند قبل از هر راهنمایی ی تحقیقاتی هم بکن

  6. سلام
    درمورد رانندگان ماشین سنگین صحبتهایی دارم خدمتتون

    یک نفرجوان شروع بکار رانندگی میکند خوب اول شروع کارش یک سالم و تنومند است. ازاول کارش بی خوابی میخاد بکشه بیمه هم تموم ماها بپردازد حتی اگریک ثانیه هم از ساعت بیمه اش دیرتر بشود باید دوبله بپردازد چون شامل جریمه میشود هزار عیب ومریضی هم به جسم ناتوانش اضاف میشود ووووو
    نه بیمه بیکاری دارد ونه عیدی ونه مزایا وهیچ فقط زمانیکه بیماربشود ویا تصادف کند اندک حقوقی بهش بدهند خوب این بنده خدا مستاجرهست زن وفرزندهم دارد ماشین هم مال خودش نیست اکثراوقات بیکارهست چون توانش نمیرسد خودش ماشین بخرد دراین مدت بیست سال باید خیلی حرفها بشنود وسختیهاهم تحمل کند چرا
    به این راننده بیچاره ماشین سنگین از دم قسط نمیدهند تا بتواند برا خودش کارکند و از چندین سال زحمتی که میکشد حداقل برازن وفرزندانش خانه ای بخرد و غیره مثل تموم کسانیکه وضع خوبی دارند
    آیا یک راننده تهیدست مستحق است تمام عمرش برا مردم کارکند و با رنج وبدبختی زندگی کند

    خواهشمندم رانندگان سنگین رو حمایت کنید ممنون ومتشکرم

  7. باید توی ارتفاع ۲۰ متر هر روز کار کنی یا توی خطوط برق فشار قوی کار کنی اون موقع میفهمی ک سختی ک زیان اور چیه
    باید توی ایستگاهای برقرفشار قوی که سرطان زاست یا توی معدن سختی کار را از ۲۰ سال بکنن ۱۵ سال این بدبخت ها اگر ۲۰ سال کار کنن یا سرطان پوست گرفتن یا سرطان خون گرفتار میشن پس این نظریه هیچ کارشناسی نیست دقیقا مثل اینه که ی ادم دیونه ی سنگ بنزاره توی چاه ک ۱۰۰۰ تا ادم عاقل نمیتونن اون سنگ را دربیارن

  8. سلام من خواهرشهیدم دوتامعلول دارم همسر وپسرجوانم متاسفانه حق کارافتادگی همسرم بدلیل تعلل کارفرما بیمه تااززیربارشانه خالی کنندراالان مدت ۱۴سالست پایمال کردندوحق کارپسرمعلولم راکارفرمااداره کارباسواستفاده ازمعلولیت پسرم وبه دلیل رشوه گرفتن بازرس اداره کاردرتاییدحصورپسرم متاسفانه پایمال میکنندتمام این حرفهایم بامستندات قانونی میباشددریغاوافسوس ازعدالتی شاکرخدایم هزاران بارکه اخرتی هست

  9. سلام ،۲۵ سال سابقه دارم سنم ۴۲ سال هست چرا باید تا سن ۵۰ سالگی کارکنم این انصاف نیست اون ۲ روز اضافه حقوق رو نمیخوام

  10. سلام مدیران کشوری، بچه های رزمنده خودشون دارند بیمه واریز میکنند با قوانین آسان و برداشتن سن و با حداقل سه ماه حضور در جهبه و داشتن ده سال سابقه بیمه انها را میشه بازنشست کرد آیا میدانید که امام گفت
    نگذارید پیسکسوتان جهاد و شهامت در پیچ و خم های زندگی به فراموشی سپرده شوند
    ا

  11. بردار این طرح کجاش به نفع ملته اینجوری که سیخ میسوزه حالا کباب بماند تمام این طرح به نفع دولته این چی اگه یکی ۲۵ سال تو شغل سخت کار کرده پس حتما شغلش سخت نبوده این استدلال هارو از کجا در میارید نمیدونم فقط در مورد چیزی دانش تخصصی نداریم نظر تخصصی ندیم

  12. با سلام
    جناب شما اگر دلت برای دولت می‌سوزه که نکنه پول مفت به ما کارگردان مشاغل سخت و زیان میده که هیچ وقت اینطوری نیست لطف کنید برای مسعولین تأمین‌اجتماعی لایحه بدین که اختلاس‌های آنچنانی نکنن تا شما از همه چی بیخبر برای جبران خالی بودن خزانه سازمان بفکر زدن جیب ما کارگردان نیفتید

  13. سلام با ۶۳ سال سن متاسفانه زمان جنگ بیمه هایم برام منظور نشده و ۲۸ ماه جبهه رفتم قرارشد با بیمه حساب بشه.الان تامین اجتماعی میگه هیچ حق بیمه ای ندارید.می توانم بیمه برا خودم از اول رد کنم؟

  14. من 30سال سابقه دارم سنم44سال …دیگه حس کار کردن ندارم می‌خوام بازنشسته بشم …حالا شرط سنی باید 50سال باشه…من چکار کنم با این قانون شرط سنی….تورو خدا یه آدم دانای پاک طینت نیست یه قانون خوب برا ملت تنظیم کنه پدرمون درآمد دیگه

  15. سلام من راننده تریلی هستم حدود ۳۵ سال سابقه کار دارم که حق بیمه من را دهه سال ۱۳۷۰ بابری ها طبق بارنامه من حق بیمه ام را داده ام به باربری طبق بارنامه ولیکن بابری حق بیمه من راننده را پرداخت نکرده و دستم هم بجایی نرسیده چندین سال است. و الان با ۲۹ سال سابقه و ۵۹ سال سن هنوز دارم حق بیمه پرداخت میکنم و خانه نشین شدم بخاطر عمل دیسک کمر و کارافتاده هم حتی من را نکردند چندین بار کمسیون پزشکی رفتم ونتیجه نگرفتم و الان دارم با بدبختی حق بیمه ماهیانه را پرداخت میکنم اگر راهی داره منو راهنمایی کنید با تشکر.۰۹۰۵۱۸۳۳۲۲۷

  16. برادر محترم شما حالا که پشت میزو صندلی نشستی داری شر و ور میگی و حرف مفت میزنی فکر کنم اگه خودتا درگیر کار های سخت و زیان آوری کنی خیلی بهت فشار بیاد به همون بیست سال هم نرسی توی همون یکی دو سال اول اون یه ذره خاک اره تو مختم آتیش بگیره.
    گل بگیرن در اون دانشگاهی را که تو و امثال تو بی سواد از توش فارغ التحصیل میشند. بدون کار کارشناسی و تحقیق فقط زر و زر میکنید و چرت و پرت سر هم میکنید واقعا خاک بر سر تو و امثال تو کنند.
    .فکر کنم مدرکتا توی دوران کرونا گرفتی که همه جا غیر حضوری بوده از اون مقالت پیداست که نابغه هستی مغز فندقی

    1. کسانی که کار سخت و زیان آور انجام میدهند. عوارض جسمی روحی شخص رو از بین می‌برد.وقتی که باز نشست میشه دو سال بیشتر زنده نیست یا سرطان خون میگره یا سکته مغزی می‌کنه یا مشکل تنفسی داره. شنگول خان بیمه عادی داره 120سال عمر میکنه

  17. تو تا حالا کجا بودی؟
    نظر دادن به امثال تو نیومده که هنوز مفهوم سختی کار رو نمیفهمی برا اونایی که حتی با مدرک پایین و سن کم شروع بکار میکنن یعنی جوونیشون رو کار کردن!
    با اسم سختی کار فقط مثل یک اصطلاح حرف میزنی مفهومش رو نمیفهمی، وقتی ی فرد تو بیمارستان کار میکنه و صبح و عصر و شب باید کشیک بده اولا هم درس خونده، هم سختی کشیده، هم بی‌خوابی، هم باید بعضی روزا بعد شب کاری بمونه جلسه، هم باید از زندگیش و بچه ش بگذره میفهمی وقتی بچه یک ساله ت و شب نمیبینی چون سر کاری یعنی چی؟ میفهمی وقت نداری نظارت کنی بر تکالیفش چون عصر سر کاری و شب میای خوابه یعنی،چی؟
    سختی کار رو استرس محیط و همش دیدن درد و رنج بیمار رو در طی تمام این سال‌های کاری دیدن میفهمی یعنی چی؟ حداقل بخاطر کرونا ی گوشه از بدبختی های کار بیمارستانی رو دیدی ولی باز توجه توجه نطق میکنی اصلا تو رو چه به حرف زدن

    1. بابا ول کنید دیگه ..شنگول بدبخت یه غلطی کرد یه حرف نسنجیده ای زد بیخیالش سین
      مثلا خواسته بگه منم حالیم میشه و تحصیلکرده ام ??

  18. کارهربزی نیست خرمن کوفتن
    گاونرمی خواهدومردکهن
    سوسول آقاشمااساتیدحتی نمیتونی برای عکاسی کنار پستهای مشاغل سخت وزیان آورعکس بگیرید
    نظرنمی دادین سنگین بودین.

  19. سلام 27سال سابقه دارم متولد اسفند ماه 1342 هستم برای بازنشستگی باشصت سال سن میتونم اول سال 1402 تقاضا بدم یا باید تا اسفند 1402 صبر کنم ممنون از راهنمایی شما

  20. سن بازنشستگی بایدکرد هم بشه .
    به ما بچه های که باباشون زجر کشیدن و روز خوش ندیدن این چند صباح رو بزارین با پدر مادراشون زندگی کنن به خدا مرگ نزدیگ شده.
    لذت زندگی با اونارو از ما نگیرید هر چند لذتی برای ما دیگه نمونده .التماس رحم.

  21. سلام عزیزان پیامهای یکا یک شما راخواندم عزیزان بنده خدا به قول شما شنگول منظورایشان حقیقت نه طرف دار دولت هست نه مردم بیمه شده . عده ای اوایل انقلاب خیلی سخت می گرفتند برای گزینش نمی توانستند وارد هیچ ارگانی شوند خلاصه کم کم بعد ازسالها به هرطورشده وارد شدند بانظام میانه خوبی نداشتند و ندارند با طرحهای خودشان قصد دارند مردم بدبین کنند به عنوان مٽال وزیر زد انقلاب صبح وارد اداره می شود می نویسد وضعیت بی حجابی خیلی بالا گرفته ازفردا برخورد محکم نمونه اش را دیدید بدترین افراد کسانی هستند ملت را به نظام و انقلاب بدبین کنند و اشوب کنند دیدید که

  22. سلام من سال۹۸ سکته قلبی ودر سال ۴۰۰ عمل باز والان ef30%بااین حساب میتوانم ازکارافتادگی کلی باشم

  23. سلام ، برای افرادی که به 60 سال سن میرسند امکانی را فراهم کنند تا مابه التفاوت سنوات تا سی 30 سال خدمت را واریز کنند . بعضی از افراد مثل من امکان پرداخت حق بیمه را در 10 سال اول خدمتم نداشتم چون ثبات در امد نداشتم و نگرانم روزیکه بازنشسته بشم حقوق 17 سال رو بگیرم و از عهده مخارج روزگار پیری بر نیام .

    1. دو طرح برگرفته شده از تز دکترا برای تامین اجتماعی .یک ایراد و اجحافی که در مورد بازنشستگان مشاغل سخت میباشد این است که هر سابقه ای به سابقه اصلی انها اضافه میشود بعنوان سابقه ارفاقی نامگذاری میشود در صورتیکه وقتی قانون میگوید هر سال کار در مشاغل سخت معادل ۱/۵ سال است پس هر چه محاسبه شود باید بعنوان سابقه اصلی شخص نامگذاری شود و منتی برای بازنشستگان زحمتکش مشاغل سخت بوجود نیاید . وبرای اینکه درامدی برای تامین اجتماعی و دولت بوجود بیاید میشود بنا به وسع و توان بازنشسته و بصورت اختیاری بصورت نقدی یا قسطی سوابق ارفاقی را با مبلغی معادل مثلا ۲ برابر حق بیمه معمولی تبدیل به سابقه اصلی کرد تامین اجتماعی باید از هر چیز در دسترس و از عناصر داخلی که در اختیار دارد بتواند درامدزایی کند مثلا کسی که با ۲۰ سال سابقه ۱۰ سال سابقه ارفاقی گرفته این مدت را اگر دو برابر حق بیمه معمولی فرد شاغل پرداخت کند معادل ۲۰ سال پرداخت فرد شاغل معمولی میشود فقط با تغییر واژه سابقه ارفاقی به سابقه اصلی. همچنین یکی دیگر از طرحهای دیگر که میشود برای تامین اجتماعی و دولت درامد زایی کرد اگر مثلا دولت و مجلس و تامین اجتماعی بیایند و طرحی بدهند به صورت دائم یا موقت که بشود هر سال تمدید شودکه تمام بازنشستگان بصورت اختیاری و تصاعدی و به نرخ تورم روز میتوانند بعد از بازنشستگی حداکثر تا ۵ سال سابقه سنوات بیمه را بخرند مثل طرحی که مجلس برای افراد با سابقه حداقل ۵ سال داده که میتوانند ۵ سال سابقه را بخرند تا سابقه شان به ۱۰ سال برسد پولی به مراتب بیشتر از ان شخص که ادعا میکند من سالیان زیادی حق بیمه پرداخته ام نصیب تامین اجتماعی و دولت میشود و اینگونه باشد که مثلا برای اشخاص با سابقه ۱۰ تا ۲۰ سال ۲ برابر حق بیمه افراد شاغل و برای افراد با سابقه ۲۰ تا ۳۰ سال ۳ برابر حق بیمه افراد شاغل و برای افرادی که میخواهند سابقه ۳۰ تا ۳۵ سال را بخرند ۴ برابر حق بیمه افراد شاغل بپردازند که این پرداخت بسته به وسع و توان شخص بصورت قسطی یا نقدی باشد و اینگونه باشد که اگر شخص نقدی پرداخت کرد از ماه بعد به سابقه اصلی شخص اضافه شود و نه به سابقه ارفاقی شخص چون چند برابر یک بیمه پرداز عادی پرداخت کرده مثلا اگر کسی با سابقه ۳۰ سال در تامین اجتماعی بازنشسته شده اگر بخواهد تا سابقه ۳۵ سال را بخرد باید ۴ برابر شخص شاغل بپردازد تا سابقه اش به عدد ۳۵ برسد این یعنی درامدزایی برای دولت و تامین اجتماعی معادل ۲۰ سال حق بیمه یک شخص شاغل به نرخ تورم روز.

  24. راهنمایی های حقوقی و آشنا کردن کارگران و کارمندان به حقوق و شرایط شأن بسیار عالی است هرچند بعضی از عزیزان از شنیدن واقعیت ناراحت شده و حرفی که بر خلاف خواسته شان باشد را تاب نمی‌آورند و از الفاظ زشت استفاده میکنند ولی رویهم رفته هر روشنگری عالی است

  25. سه طرح کارشناسی ۱- طرح برای درامد زایی تامین اجتماعی و ایجاد رضایتمندی برای بازنشستگان و خانوادشان. باید طرح خرید سابقه حق پرداخت بیمه بازنشستگان را که برای سوابق زیر ده سال تصویب واجرایی شده برای تمام سوابق دیگر تصویب و اجرایی شود و حداکثر خرید سابقه تا سقف ۵ سال باشد ولی با این تفاوت که خرید سابقه برای سوابق دیگر اختیاری و بصورت تصاعدی باشد. مثلا اینگونه باشد که خرید سابقه برای سوابق کمتر از ده سال، یک برابر یا مساوی با حق بیمه معمول باشد. و خرید سابقه برای سوابق ده سال تا ۱۵ سال ۳ برابر حق بیمه معمول باشد. و خرید سابقه برای سوابق ۱۵ تا ۲۰ سال ۴ برابر حق بیمه معمول .و خرید سابقه برای سوابق ۲۰ تا ۲۵ سال ۵ برابر حق بیمه معمول باشد و برای سوابق ۲۵ تا ۳۰ سال ۶ برابر حق بیمه معمول و برای سوابق ۳۰ تا ۳۵ سال ۷ برابر حق بیمه معمول باشد میشود واین سابقه به سابقه اصلی بازنشسته اضافه شود. و خرید سابقه به دو صورت انجام شود یکی به صورت نقدی که اگر شخص به صورت نقدی خرید سابقه کرد از ماه بعد افزایش سابقه اش اعمال شود یا اینکه بصورت قسطی سابقه اش را بخرد ولی با توجه به تعیین مبلغ حق بیمه همان سال که افزایش پیدا میکند. و ضامن این پرداخت حق بیمه هم حقوق بازنشسته باشد. ۲- باسلام. پیشنهاد. اگر خرید سنوات سابقه تا ۵ سال برای سایر سوابق هم اجرا بشود البته به صورت تصاعدی و اختیاری.هم برای تامین اجتماعی درامد زا میباشد وهم برای بازنشستگان ارتقا ایجاد میشود وباعث رضایتمندی بین انها میشود مثلا اگر شخص ۳۰ سال سابقه دارد با خرید ۵ سال سنوات بصورت نقدی یا قسطی سابقه اش ۳۵ سال بشود ولی برای خرید سابقه از ۳۰ تا ۳۵ سال مثلا ۷ برابر پرداخت حق بیمه معمول باید بپردازد که این میشود مساوی ۳۵ سال پرداخت حق بیمه شخص بیمه پرداز معمولی در عرض ۵ سال (۳۵سال= ۵سال×۷) ویا اگر شخصی ۱۷ سال سابقه داشته باشد با خرید ۵ سال سابقه بصورت نقدی یا قسطی سابقه اش به ۲۲ سال ارتقا پیدا کند .و مثلا باید ۴ برابر حق بیمه معمول پرداخت کند. که میشود ۲۰ سال سابقه حق پرداخت بیمه معمولی در عرض ۵ سال. ضمانت این خرید سنوات هم باید حقوق بازنشسته باشد.باتشکر…………..طرح بیمه پردازی بعد از بازنشستگی تا ۵ سال. با عرض سلام خدمت رییس محترم تامین اجتماعی. موضوع: طرح برای افزایش رضایتمندی و امید بازنشستگان که به خانواده انها هم سرایت میکند و همچنین درامدزایی چند برابری تامین اجتماعی. احتراما به عرض میرسانم. همانطور که طرحی برای خرید سنوات بازنشستگان از ۵ تا ۱۰ سال تایید وتصویب شده این طرح باید تسری پیدا بکند و شامل حال تمام سوابق حتی تا بالا ترین سابقه نیز بشود با این فرق که خرید سابقه برای بازنشستگان با سابقه بالاتر چند برابر باشد وبه صورت قسطی برای افراد کم درامد و یا نقدی باشد بستگی به توانایی مالی شخص وبه اینصورت باشد که حتی خرید سال سابقه نیز اختیاری باشد ولی حد ان تا ۵ سال باشد و بعد از قرارداد شخص با تامین اجتماعی یک حساب بیمه جدا برای شخص باز شود مثل حساب بیمه خویش فرما وسوابق در ان محاسبه شود حالا اگر نقدی باشد هر ماه از ان مبلغ کم شود وبه سابقه شخص اضافه شود واگر قسطی باشد که هر ماه شخص باید مثل حساب پرداخت خویش فرما انرا پرداخت کند. وتاکید میشود،پس از اتمام مدت قرارداد محاسبه شود وبه سابقه شخص اضافه گردد . به طور مثال کسی که سابقه ۳۰ سال دارد با خرید ۵ سال سابقه، سابقه اش به ۳۵ سال برسد بعد از ۵ سال.ویا کسیکه ۱۷ سال سابقه دارد با خرید سابقه تا ۵ سال سابقه اش به ۲۲ سال برسد. درست مثل بیمه پردازانی که قبل از بازنشستگی بیمه خویش فرما برای خود پرداخت میکنند. و ضامن دریافتیه ان حقوق خود بازنشسته باشد. حالامیشود در متن قرارداد گنجانده شود که از حقوق بازنشستگی کم شود ویا اینکه بازنشسته خودش هر ماه حق بیمه را بپردازد لازم به ذکر است سود این طرح این است که حقوق بازنشسته قطع نمیشود وحتی میشود منبعی برای پرداخت حق بیمه شخص ومنبع درامد جدید برای تامین اجتماعی که هر دو طرف از این قضیه نفع میبرند وحتی نفع ان برای تامین اجتماعی از بیمه پردازان عادی بیشتر وچند برابر میشود. چون شخص بازنشسته به صورت اختیاری برای ارتقای سابقه اش تشویق وراضی میشود که حتی چند برابر مبلغ بیمه پردازان خویش فرما حق بیمه بدهد وچون تا ۵ سال میباشد وزمان زیادی نیست سود ان برای تامین اجتماعی مساوی ۱۰ سال تا ۳۵ سال حق بیمه فردی میشود که بازنشسته نیست وبیمه خویش فرما میپردازد مثلا برای خرید سوابق ۱۰ سال تا ۱۵ سال شخص سه برابر بیمه پرداز معمولی بپردازد و برای خرید سوابق از ۱۵ سال تا ۲۰ سال شخص ۴ برابر نرخ بیمه معمول و برای خرید سوابق ۲۰ تا ۲۵ سال شخص ۵ برابر حق بیمه معمول وبرای سوابق ۲۵ تا ۳۰ سال شخص ۶ برابر حق بیمه معمول و برای خرید سوابق ۳۰ تا ۳۵ سال شخص ۷ برابر حق بیمه معمول بپردازد یعنی مساوی ۳۵ سال پرداخت حق بیمه شخصی که دارد به صورت عادی بیمه پرداخت میکند(۳۵سال=۵سال×۷) و این یعنی اینکه تامین اجتماعی در عرض ۵ سال توانسته حق بیمه ۳۵ سالِ یک شخص بیمه پرداز عادی را دریافت کند ………..۳- طرح برای درامد زایی تامین اجتماعی و ایجاد رضایتمندی برای بازنشستگان و خانوادشان. باید طرح خرید سابقه حق پرداخت بیمه بازنشستگان را که برای سوابق زیر ده سال تصویب واجرایی شده برای تمام سوابق دیگر بدون محدودیت تصویب و اجرایی شود و حداکثر خرید سابقه تا سقف ۵ سال باشد ولی با این تفاوت که خرید سابقه برای سوابق دیگر اختیاری و بصورت تصاعدی باشد. مثلا اینگونه باشد که خرید سابقه برای سوابق کمتر از ده سال، یک برابر یا مساوی با حق بیمه معمول باشد. و خرید سابقه برای سوابق ده سال تا ۱۵ سال ۱/۵ برابر حق بیمه معمول باشد. و خرید سابقه برای سوابق ۱۵ تا ۲۰ سال دو برابر حق بیمه معمول .و خرید سابقه برای سوابق ۲۰ تا ۲۵ سال ۲/۵ برابر حق بیمه معمول باشد و برای سوابق ۲۵ تا ۳۰ سال ۳ برابر حق بیمه معمول و برای سوابق ۳۰ تا ۳۵ سال ۴ برابر حق بیمه معمول باشد واین سابقه به سابقه اصلی بازنشسته اضافه شود. و خرید سابقه به دو صورت انجام شود یکی به صورت نقدی که اگر شخص به صورت نقدی خرید سابقه کرد از ماه بعد افزایش سابقه اش اعمال شود یا اینکه بصورت قسطی سابقه اش را بخرد ولی با توجه به تعیین مبلغ حق بیمه همان سال که افزایش پیدا میکند. و ضامن این پرداخت حق بیمه هم حقوق بازنشسته باشد.

  26. هیچ وقت از پشت فرمان تراک یا وابکو ساعت 6عصر پیاده شدی بعد کارفرما بیا جلو بگوید می شه شیفت شب را بچراخانی یا شب کار کنی

  27. برای رفع مشکل بیکاران و راحتی کارگران زحمت کش که فرسوده شده اند و میخواهند زودتر بازنشسته شوند پیشنهاد میشودحالت سومی هم که مناسب تر است ایجاد کنیم که عبارتند از 50 سال سن و 30 سال سابقه که با افزایش سن سابقه را کم کنیم یعنی 52 سال سابقه 28 سال و 54 سال سن 26تا برسد به 60 سال سن و 20سال سابقه .

  28. با سلام. لطفا برای خانم ها شرایطی در نظر بگیرید که بالای چهل سال با بیست سال سابقه بتونن بازنشست بشن با شرایط حقوقی مناسب. شرایط کاری برای خانم ها در ادارات سخت است. متشکرم ?

  29. آدمی که خودش بیکاره راحت میتونه لایحه و بخشنامه بنویسه بیا یکم کار کن ببین همین 30 سالشم زیاده پس کی ما باید از زندگیمون لذت ببریم تا آخر عمر باید کار کنیم بعدشم بیفتیم دنبال دوا و درمون آخه این چه قانون مسخره ایه که در میارید یکم خودتون را جای ما بزارید الان کدوم بیکار را داریم تو جامعه یکی دو نفر را دیدید میگید بیکار ، والا تا آونجا که من میدونم تمام همکارای بازنشته ما الان هم دارن کار میکنند یکم فکر کمید

  30. اقا همتون دروغ میگین من فرزند کارفرما هستم 20سال بیمه پرداخت کردم رفتم برابازنشستگی گفتن کارگاه شما خانوادگی بازنشست نمیشین الان من 25سال بیمه پرداخت کردم دیکس کمر گرفتم مگه ما فرزندان کارفرما کم کارمیکنیم یا کارنمیکنیم چ فرق ما بابقیه هست پس خواهشن حرفای الکی نزنین

  31. خدا ازت نگذره نامرد اگه تومسئول بودی کارگران وبازنشستگان از گشنگی میمردن خاک به اون شعور نداشته ات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا