بیمه بدنه

همه چیز درباره تخفیف بیمه بدنه و نکات مربوط به آن

بیمه بدنه جزو بیمه‌های اتومبیل است که برخلاف بیمه شخص ثالث بیمه‌ای اختیاری است. اما با توجه به افزایش قیمت خودروها نیاز به خرید این بیمه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به خصوص در شرایطی که در یک حادثه رانندگی بیمه ثالث تنها خسارت مالی شخص زیان دیده را پرداخت می‌کند. در نتیجه اگر راننده مقصر بیمه بدنه نداشته باشد، باید تمام خسارت خودروی خود را شخصا پرداخت کند. با توجه به این که ارزش خودرو در تعیین قیمت بیمه بدنه نقش موثری دارد و قیمت خودرو رو به افزایش است، مبلغ حق‌بیمه آن در سال‌های گذشته سیر صعودی داشته است. به همین علت آگاهی از تخفیف بیمه بدنه در شرکت‌های مختلف اهمیت بالایی پیدا می‌کند.

بیمه بدنه چیست؟

بیمه بدنه خطرات ناشی از آتش سوزی، سرقت کلی و حادثه را تحت پوشش قرار می‌دهد. درکنار آن می‌توانید با پرداخت حق‌بیمه اضافی از دیگر پوشش‌های بیمه بدنه هم استفاده کنید. شکست شیشه، هزینه ایاب و ذهاب، نوسانات قیمت، خسارت ناشی از اسید پاشی و مواد شیمیایی و بلایای طبیعی جزو پوشش‌های اضافی بیمه بدنه هستند.

شرایط دریافت تخفیف بیمه بدنه

شرکت‌های بیمه می‌توانند تخفیفات زیادی را بر بیمه بدنه اعمال کنند. تخفیف عدم خسارت بیمه بدنه، تخفیف بر اساس ارزش خودرو و بر اساس تخفیف عدم خسارت بیمه ثالث، تخفیف خرید نقدی و تخفیف بیمه بدنه خودروی صفر از جمله مهم‌ترین تخفیفات بیمه بدنه است که اکثر شرکت‌ها این تخفیفات را ارائه می‌کنند.

اما بعضی تخفیفات بیمه بدنه توسط تعداد کمی از شرکت های بیمه اعمال می‌شود. به طور مثال بیمه پارسیان، سامان و پاسارگاد درصدی تخفیف بر بیمه بدنه برای دارندگان حساب بلند مدت در بانک های پارسیان سامان و پاسارگاد در نظر می‌گیرند. تخفیف خودروهای وارداتی و تخفیف بر اساس سال تولید خودرو از دیگر مواردی است که به عنوان تخفیف بیمه بدنه می‌توان به آن ها اشاره کرد.

انواع تخفیفات بیمه بدنه

تخفیف بیمه بدنه انواع مختلفی دارد. مهترین تحفیف‌های بیمه بدنه عبارتند از:

  • تخفیف خرید نقدی
  • تخفیف عدم خسارت بیمه بدنه
  • تخفیف بیمه بدنه ماشین صفر
  • تخفیف گروهی بیمه بدنه
  • تخفیف مناسبتی بیمه بدنه
  • تخفیف خرید نقدی

تخفیف خرید نقدی بیمه بدنه

بعضی شرکت‌ها این امکان را فراهم کرده اند تا افراد بتوانند علاوه بر پرداخت نقدی حق‌بیمه، آن را به شکل قسطی هم پرداخت کنند. اما بسیاری از شرکت‌های بیمه برای افرادی که حق‌بیمه خود را به شکل نقدی پرداخت می‌کنند تا 10 درصد تخفیف درنظر می‌گیرند. بیمه پاسارگاد، ایران، پارسیان، دانا، البرز و آسیا از جمله شرکت‌هایی هستند که بابت دریافت نقدی حق‌بیمه تخفیف قابل توجهی درنظر می‌گیرند.

"<yoastmark

تخفیف بیمه بدنه خودروی صفر

اکثر شرکت‌های بیمه بر حق‌بیمه خودروهای صفر تخفیف اعمال می‌کنند. تخفیف بیمه بدنه خودرو صفر به خودروهایی تعلق می‌گیرد که بیش از سه ماه از تحویلشان نگذشته باشد. البته ممکن است هر شرکتی برای تعریف خودروی صفر معیارهای مختلفی را به شرح زیر درنظر بگیرد:

  • مقدار کیلومتر کارکرد خودرو
  • میزان زمانی که از پلاک کردن خودرو گذشته
  • میزان زمانی که از شماره‌گذاری خودرو گذشته
  • میزان زمانی که از تولید خودرو گذشته
  • سایر مواردی که ممکن است شرکت‌های بیمه به‌عنوان ملاک خودروی صفر تعیین کنند.

تخفیف بیمه بدنه خودرو صفر بیمه ایران

بسیاری از شرکت‌های تولید کننده خودرو، در هنگام تحویل وسیله نقلیه، برای مدت محدودی به مشتریان خود بیمه بدنه و یا کارت طلایی ارائه می‌کنند. البته عموما، تمام خطرات تحت پوشش این بیمه‌ها قرار نمی‌گیرد و به همین دلیل، مالکان خودروهای صفر تمایل دارند، بیمه بدنه با پوشش بیشتر را از شرکت‌های بیمه، خریداری کنند. از جمله این شرکت‌ها بیمه ایران است که برای خودروهای صفر تخفیف قابل توجهی بین 30 تا 40 درصد در نظر می‌گیرد. علاوه بر این تخفیف، تخفیف عدم خسارت، تخفیف گروهی، و تخفیف ویژه خودروهای با کیفیت در بیمه ایران ارائه می‌شود.

برای استعلام قیمت بیمه بدنه خودروی صفر ایران به سایت ازکی مراجعه کنید. همچنین می‌توانید به منظور انتخاب بهترین بیمه بدنه خودروی صفر بر اساس جدیدترین اطلاعات شرکت‌های بیمه با مشاوران ازکی تماس بگیرید.

تخفیف عدم خسارت بیمه بدنه

اگر بیمه‌گذار در طول مدت بیمه‌نامه دچار حادثه نشود و از شرکت بیمه خسارتی دریافت نکند، مشمول تخفیف عدم خسارت خواهد شد. میزان تخفیف عدم خسارت بر اساس سال‌هایی که فرد از بیمه‌نامه خود برای دریافت خسارت استفاده نکرده باشد، به شرح زیر است:

  • یکسال تخفیف عدم خسارت : 25%
  • دو سال تخفیف عدم خسارت: 35%
  • سه سال تخفیف عدم خسارت: 45%
  • چهار سال تخفیف عدم خسارت و بیشتر: 60%

جدول تخفیف بیمه بدنه

همانطور که گفته شد اگر بیمه گذار در طول مدت مشخصی دچار سانحه نشود و شرکت بیمه گذار مجبور به پرداخت خسارت به او نشود، در راستای ترقیب افراد به رعایت قوانین راهنمایی رانندگی و احتیاط بیشتر، تخفیف‌هایی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. میزان این تخیف در شرکت‌های مختلف متفاوت است و بعضی از آن‌ها تا 4 سال و بعضی دیگر تا 5 سال افزایش میزان تخفیف دارند. اگر برای شماهم این پرسش وجود دارد که تخفیف بیمه بدنه سالی چند درصد است و شرکت شما تا چند سال این تخفیف‌ها را افزایش می‌دهد به جدول زیر مراجعه کنید.

تخفیف بیمه بدنه بر اساس تخفیف عدم خسارت ثالث

تعدادی از شرکت‌ها بر اساس تخفیف عدم خسارت ثالث، درصدی را از حق‌بیمه بدنه نیز کسر می‌کنند. در واقع هر چه تخفیف عدم خسارت ثالث شما بیشتر باشد تخفیف بیمه بدنه بیشتری می‌توانید دریافت کنید. بعضی شرکت‌ها درصورتی این تخفیف را اعمال می‌کنند که مشتریان، بیمه شخص ثالث خود را نیز از آن‌ها خریده باشند. بیمه دانا، البرز، آسیا و پارسیان جزو شرکت‌هایی هستند که به ازای سال‌های عدم خسارت بیمه ثالث، برای بیمه بدنه تخفیف در نظر می‌گیرند. البته بیمه پارسیان برای دارندگان بیمه ثالث شرکت‌های دیگر هم تخفیف بیمه بدنه را بر این اساس ارائه می‌کند.

تخفیف بیمه بدنه برای دارندگان دیگر محصولات شرکت بیمه مثل بیمه عمر

بعضی از شرکت‌ها به بیمه‌گذارانی که بیمه عمر یا آتش سوزی خود را از همان شرکت خریده باشند، تخفیف بیمه بدنه می‌دهند. بیمه سامان، آسیا و پاسارگاد از جمله شرکت‌هایی هستند که به دارندگان بیمه عمر تخفیف بیمه بدنه ارائه می‌کنند. بیمه سامان علاوه بر بیمه عمر برای افرادی که بیمه آتش سوزی دارند هم، تخفیف بیمه بدنه در نظر می‌گیرد.

تخفیف‌های گروهی بیمه بدنه چیست؟

برخی شرکت‌ها برای گروه‌های خاصی یک سری تخفیف‌ها ویژه بیمه بدنه در نظر می‌گیرند. درصد این تخفیف‌ها برای هر گروه و در هر شرکت بیمه فرق می‌کند. اصلی‌ترین گروه‌هایی که تخفیف‌های خاص بیمه بدنه شامل حالشان می‌شود عبارتند از:

  • ساکنان و شاغلان منطقه آزاد
  • دارندگان حساب بلند مدت
  • افراد هیات علمی دانشگاه‌های
  • کسانی که بیمه عمر یکسان دارند
  • کسانی که بیمه شخص ثالث یکسان دارند

 تخفیف بیمه بدنه خودرو های وارداتی

معمولا شرکت‌های بیمه یک درصد تخفیف هم برای ماشین‌های وارداتی درنظر می‌گیرند. چون این ماشین‌ها معمولا کیفیت بسیار خوبی دارند و ضریب ریسک پایینی برای تصادف و خسارت دارند. میزان تخفیف ماشینهای واردتی از 10 درصد تا 45 درصد متفاوت است. درواقع به هر نوع ماشین وارداتی یک درصد مشخص تخفیف بیمه بدنه تعلق می‌گیرد.

 تخفیف بیمه بدنه برای مناطق آزاد

اگر بیمه‌شده ساکن یا شاغل مناطق آزاد باشد و ماشین او پلاک منطقه آزاد داشته باشد می‌تواند از این تخفیف استفاده کند.

تخفیف‌های مناسبتی بیمه بدنه

خیلی از شرکت‌های بیمه در مناسب‌های خاصی مثل اعیاد مذهبی و ملی تخفیف‌های خاصی برای بیمه بدنه به مشتری‌ها می‌دهند. یعنی اگر در این روزها یا دوره‌های زمانی که اعلام می‌شود کارهای خرید یا تمدید بیمه بدنه ماشین‌تان را انجام بدهید می‌توانید از این تخفیف استفاده کنید.

نحوه محاسبه تخفیفات بیمه بدنه اتومبیل

همانطور که گفته شد برای محاسبه تخفیف بیمه بدنه تعداد سال‌هایی که بیمه‌شده تصادف نداشته و خسارت نگرفته درنظر گرفته می‌شود. همچنین اگر ماشین بیمه‌شده صفر باشد یا حق بیمه نقدی پرداخت شود هم درصدی به تخفیفت بیمه بدنه اضافه می‌شود.

از بین رفتن تخفیف بیمه بدنه

اگر راننده تصادف کند و به‌عنوان مقصر حادثه از بیمه بدنه ماشین‌ش خسارت بگیرد تمامی تخفیف‌های قبلی او پاک می‌شود. البته اگر راننده مقصر حادثه نباشد و مثلا در یک تصادف زنجیره‌ای سقف تهعدات بیمه ثالث راننده مقصر کافی نباشد هم می‌تواند از بیمه بدنه خودش برای جبران هزینه‌ها استفاده کند. در این صورت تخفیف بیمه‌شده از بین نمی‌رود.


بیشتر بخوانید : در تصادف‌ زنجیره‌‌ای مقصر کیست


مهلت استفاده از تخفیف بیمه بدنه چقدر است

مشخص است هیچکدام از تخفیف‌هایی که از سوی شرکت‌های بیمه ارائه می‌شود، فرصتی نا محدود ندارند. هر شرکت بیمه برای استفاده از خدماتش فرصتی را در نظر می‌گیرد. در جدول‌های پایین می‌توانید مدت زمان مجاز برای استفاده از تخفیفات بدنه بعد از تاریخ انقضا بیمه نامه هر شرکت بیمه را مشاهده کنید.

شرکت بیمه

مدت زمان مجاز برای استفاده از تخفیفات

سامان

بدون محدودیت

ملت

حداکثر یک سال

ایران

حداکثر یک سال

ما

حداکثر یک سال

پارسیان

حداکثر یک سال
آسیا

حداکثر یک سال

رازی

حداکثر یک سال

سرمد

حداکثر یک سال

دانا

حداکثر 11 ماه

کوثر

حداکثر 9 ماه
پاسارگاد

حداکثر 9 ماه

تعاون

حداکثر 9 ماه

البرز

حداکثر 6 ماه

کارآفرین

حداکثر 4 ماه

سینا

حداکثر 3 ماه

 تخفیف بیمه بدنه بعد از تصادف

حالا به این فکر کنید که چند سالی است که از خرید بیمه بدنه خودرویتان گذشته است و همه این سال‌ها را بدون تصادف و خسارتی گذرانده‌اید و روی تخفیف بیمه بدنه برای سال جدید هم حساب کرده‌اید. ناگهان یک تصادف همه برنامه‌های شما را به هم می‌ریزد. در گذشته اگر این اتفاق می‌افتاد تمام سوابق تخفیف بیمه پاک می‌شد، اما طبق قوانین جدید میزان تخفیف به صورت پلکانی کاهش می‌یابد. به صورتی که با اولین تصادف 20 درصد، تصادف دوم 30 درصد و بقیه تصادف‌ها به همین ترتیب از درصد تخفیف کم می‌کنند.

حداکثر تخفیف بیمه بدنه

با وجود تنوع در تخفیفات بیمه بدنه، شرکت‌ها نباید بیش از 70 درصد تخفیف به مشتریان ارائه کنند. بعضی از شرکت‌ها حداکثر تخفیف را اعمال می‌کنند و بعضی حتی کمتر از این مقدار را در نظر می‌گیرند. البته باید توجه داشت که شرکت‌هایی که کمترین تخفیف را اعمال می‌کنند همیشه گران‌ترین نیستند. چرا که ممکن است نرخ کمتری را در هنگام صدور بیمه‌نامه محاسبه کنند و همین موضوع باعث شود قیمت بیمه بدنه آن‌ها کاهش پیدا کند.

 آیا امکان انتقال تخفیف بیمه بدنه وجود دارد؟

بله شما می‌توانید تخفیف‌های بیمه بدنه ماشین‌تان را به ماشین یا شرکت دیگری منتقل کنید. منتها فقط تخفیف عدم خسارت بیمه بدنه چنین امکانی دارد. یعنی تخفیف‌های مناسبی و گروهی و … قابل انتقال نیستند. درضمن اگر می‌خواهید بیمه بدنه ماشین‌تان را انتقال بدهید باید حتما نهایتا تا 24 ساعت بعد از معامله و خرید یا فروش ماشین کارهای مربوط به انتقال تخفیف بیمه بدنه را انجام بدهید.

به‌طور کلی در موذرد زیر می‌توانید تخفیف بیمه بدنه ماشین را انتقال بدهید:

  • ماشین جدید خریده‌اید. چه ماشین صفر و چه کار کرده.
  • می خواهید بیمه بدنه ماشین‌تان را از شرکت بیمه دیگری بخرید ولی نمی‌خواهید تخفیف‌های بیمه‌نامه شرکت قبلی از بین برود
  • می خواهید تخفیفات را به فرد دیگری منتقل کنید

شرایط انتقال تخفیف بیمه بدنه

برای اینکه بتوانید تخفیف ییمه بدنه ماشین‌تان را انتقال بدهید باید حتما شرایط زیر را داشته باشید:

  • بیمه‌نامه باید هنوز تاریخ داشته باشد
  • حداقل یک سال تخفیف عدم خسارت داشته باشید
  • برای انتقال تخفیف بیمه بدنه به ماشین دیگری با ارزش متقاوت باید حق بیمه مربوط به ماشین جدید پرداخت شود
  • نباید بیشتر از 10 یا 15 سال از سال ساخت ماشین جدید گذشته باشد
  • کاربری ماشین جدید و ماشین قدیمی بیمه‌شده باید یکی باشد (هردو سواری باشند یا هر دو وانت باشند)

نکته مهم این است که معمولا امکان انتقال تخفیف بیمه بدنه به فرد دیگری وجود ندارد. مگر اینکه خریدار یا فرد دیگر اعضای درجه یک خانواده بیمه‌شده (پدر، مادر، فرزند و همسر) باشند.

بهترین بیمه بدنه خودرو

با توجه به اهمیت بیمه بدنه و فروش آن توسط اکثر شرکت‌ها، انتخاب بهترین بیمه بدنه نیاز به دریافت اطلاعات بیشتری خواهد داشت. علاوه بر تخفیف بیمه بدنه در شرکت‌های مختلف، عوامل دیگری در تعیین بهترین بیمه بدنه موثر است. میزان فروش شرکت‌ها، توانگری مالی آن‌ها، پوشش‌های ارائه شده، تخفیفات ویژه و درصد فرانشیز کسر شده در خسارت قابل پرداخت، از عواملی است که در تعیین بهترین بیمه بدنه تاثیر دارد. البته باید توجه داشت ارزان‌ترین بیمه بدنه همیشه بهترین بیمه نیست و تخفیف به تنهایی نمی‌تواند معیار درستی در انتخاب آن باشد.

خرید و انتخاب بیمه بدنه با حداکثر تخفیف از ازکی

اکثر شرکت‌ها علاوه بر تخفیفات دائمی، تخفیف مناسبتی هم برای بیمه‌گذاران در نظر می‌گیرند. برای آگاهی از طرح‌های تخفیفی شرکت‌های بیمه و به روزترین اطلاعات آن‌ها به سایت ازکی مراجعه کنید. همچنین می‌توانید برای انتخاب مناسب‌ترین بیمه بدنه با توجه به شرایط مالی خود با مشاوران ازکی تماس بگیرید تا به شکل رایگان اطلاعات مورد نظر خود را به دست آورده، بهترین آن را انتخاب کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا