بیمه شخص ثالث

ثبت گواهی نامه در بیمه شخص ثالث چگونه است؟

در زمان صدور یا تمدید بیمه شخص ثالث و بر اساس بخش‌نامه صادره ۱۵۳۰۶۶/۴۰۱/۹۹ در مورد وسایل نقلیه موتوری زمینی که دارای پلاک ملی است، شرکت‌های بیمه‌گر موظف به ثبت گواهی‌نامه در بیمه شخص ثالث خواهند بود. تمامی‌ شرکت‌های بیمه‌گر باید اطلاعات گواهی‌نامه‌ای بیمه‌گذار را دریافت و در سامانه سنهاب ثبت کنند تا برای بیمه مرکزی ایران ارسال شود. باتوجه‌به اهمیت و ضرورت این موضوع، در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی قانون ثبت گواهی‌ نامه در بیمه شخص ثالث می‌پردازیم.

قانون جدید ثبت گواهی نامه در بیمه شخص ثالث

بسیاری از افراد قبل از خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث این سؤال را از خود می‌پرسند که آیا ثبت گواهی نامه در بیمه شخص ثالث اجباری است؟

طبق قانون جدیدی که بیمه مرکزی ایران اجرای آن را برای شرکت‌های بیمه‌گر اجباری کرده، ثبت گواهی نامه در بیمه شخص ثالث اجباری است. به این مفهوم که اطلاعات گواهی‌نامه بیمه‌گذار باید به‌طور کامل در بیمه شخص ثالث و سامانه سنهاب ثبت شود. بیمه‌گر باید طبق این قانون اطلاعات بیمه‌گذار را در بیمه‌نامه ثبت کند تا بعدها دچار مشکل نشود.

ثبت گواهی نامه در بیمه شخص ثالث

قانون ثبت گواهی نامه در بیمه نامه شخص ثالث با هدف شخصی‌سازی یا به‌عبارتی راننده‌‌محور کردن بیمه شخص ثالث اجرا می‌شود. همان‌ طور که می‌دانید، رانندگی بدون گواهی‌نامه در قانون جرم محسوب می‌شود و با متخلف برخورد قانونی خواهد شد.

درصورتی‌که برای گرفتن گواهی‌نامه رانندگی اقدام کرده‌‌اید، به‌منظور دریافت آن می‌توانید از روش‌های مختلف پیگیری ارسال استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله روش‌های استعلام و پیگیری صدور گواهی‌نامه رانندگی پستی را در بلاگ ازکی مطالعه کنید.

دلایل ثبت گواهی نامه در بیمه شخص ثالث

  • اولین دلیل برای ثبت گواهی نامه در بیمه شخص ثالث، شخصی‌سازی اطلاعات مندرج در بیمه‌نامه است. در چنین شرایطی بیمه شخص ثالث راننده‌محور است و به‌صورتی کاملاً شخصی توسط بیمه‌گر صادر می‌شود.
  • زمانی‌که گواهی‌ نامه در بیمه شخص ثالث ثبت شود، در صورت بروز هرگونه حادثه رانندگی و خسارت‌های ناشی از آن، تنها راننده‌ مقصر اعمال قانون خواهد شد. بنابراین در این شرایط فقط راننده مقصر مسئول پرداخت خسارت‌های جانی و مالی واردشده به اشخاص ثالث در حادثه خواهد بود.
  • شرکت‌های بیمه‌گر هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال رانندگانی که گواهی‌نامه رانندگی ندارد، نخواهند داشت. بنابراین اگر راننده‌ای بدون گواهی‌نامه تصادف کند، هیچ خسارتی از سوی بیمه‌گر پرداخت نمی‌شود. در نتیجه این قانون افراد را ملزم به دریافت و تمدید به‌موقع گواهی‌نامه خواهد کرد.
  • در صورتی که فردی اعتبار گواهی نامه‌اش تمام شده باشد و تصادف کند، شرکت بیمه‌گر بیمه شخص ثالث آن‌ فرد را ملزم به تمدید گواهینامه می‌کند و بعد از تمدید (دقیقا با شرایط پزشکی قبل) خسارت را پرداخت می‌کند. اگر در تمدید گواهینامه شرایط پزشکی جدیدی اضافه شده باشد، به عنوان مثال در گواهینامه قبلی لزوم استفاده از عینک وجود نداشته باشد اما الان لزوم استفاده از عینک در گواهینامه تمدید شده وجود داشته باشد، درصدی از خسارت کم می‌شود و باقی به زیان دیده‌ها پرداخت می‌شود.

دلایل ثبت گواهی نامه در بیمه شخص ثالث

پرداخت خسارت در صورت ثبت نبودن گواهی نامه راننده

این یک قانون واضح و صریح است، اگر راننده‌ای در یک حادثه رانندگی مقصر شناخته شود و گواهی‌نامه نداشته باشد، شرکت بیمه‌گر تعهدی برای پرداخت خسارت‌های واردشده نخواهد داشت، حتی اگر راننده مقصر بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه داشته باشد.

پرداخت خسارت در صورت ثبت نبودن گواهی‌نامه فقط برای آن دسته از بیمه‌گذارهایی انجام می‌شود که قبل از شروع اجرای این قانون برای تمدید بیمه‌ شخص ثالث اقدام کرده و هنوز بیمه‌نامه آنها معتبر است.

رانندگی بدون گواهی‌نامه مساوی است با برخوردار نبودن از کلیه پوشش‌های بیمه‌نامه

یکی از مواردی که استرس زیادی به راننده وارد می‌‌کند، گم‌شدن یا به سرقت‌رفتن مدارکی مانند کارت ماشین است. برای کسب اطلاعاتی کامل در این زمینه می‌توانید مقاله گم شدن کارت ماشین: نحوه استعلام و دریافت کارت ماشین المثنی را در بلاگ ازکی بخوانید.

زمان تحت پوشش بیمه قرار گرفتن بعد از گرفتن گواهی‌نامه

باید بدانید که اعتبار بیمه شخص ثالث از ساعت ۱۲ بامداد روز بعد از خرید یا تمدید بیمه‌نامه شروع خواهد شد و بیمه‌نامه تا ۱۲ بامداد روز سررسید اعتبار خواهد داشت. باتوجه‌به اینکه ارائه اطلاعات و ثبت گواهی نامه در بیمه شخص ثالث اجباری است، بنابراین هر زمان که شخص بیمه‌گذار گواهی‌نامه خود را دریافت کند، می‌تواند برای ثبت این اطلاعات به شرکت بیمه‌گر مراجعه کند.

طبق قانون ۰۰ در بیمه، دقیقاً در ساعت ۱۲ بامداد روز بعد از خرید یا تمدید بیمه‌، شرکت بیمه‌گر موظف به پرداخت خسارت خواهد بود و بیمه‌گذار تحت پوشش قرار می‌گیرد. بنابراین کلیه بیمه‌گذارها باید این فاصله زمانی از خرید تا شروع خدمات را در نظر بگیرند و قبل از اتمام اعتبار بیمه شخص ثالث برای تمدید اقدام کنند؛ چون در غیر این صورت و در این فاصله زمانی شرکت بیمه‌گر تعهدی در قبال پرداخت خسارت نخواهد داشت.

ثبت گواهینامه در بیمه شخص ثالث چگونه است؟

زمانی‌ که اعتبار گواهی‌نامه رانندگی تمام می‌شود، باید خیلی زود برای تمدید آن اقدام کرد، چون رانندگی بدون گواهی‌نامه جرم است و عواقب سنگینی به‌دنبال دارد. برای کسب اطلاعات در این زمینه می‌توانید مقاله تمدید گواهی‌نامه رانندگی: مدارک، مراحل و هزینه‌ها را در بلاگ ازکی بخوانید.

نکاتی در مورد قانون ثبت گواهی‌ نامه در بیمه شخص ثالث

  • راننده وسیله نقلیه‌ای که برای خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث اقدام کرده است، می‌تواند فردی غیر از بیمه‌گذار یا مالک خودرو باشد. توجه کنید که عدم انطباق مشخصات راننده و بیمه‌گذار مانعی برای صدور و تمدید بیمه شخص ثالث نخواهد بود.
  • با اجرای قانون ثبت گواهی نامه در بیمه شخص ثالث، اطلاعات راننده با هدف مطالعات و محاسبات آماری بیمه مرکزی ایران برای صدور بیمه شخص ثالث و بر اساس ویژگی‌های راننده جمع‌آوری خواهد شد.
  • منطبق‌نبودن مشخصات راننده در زمان دریافت خسارت از شرکت‌های بیمه‌گر با اطلاعات راننده در زمان صدور بیمه‌نامه، مانعی برای پرداخت خسارت توسط بیمه‌گر نخواهد بود. بنابراین در این شرایط خسارت‌های واردشده به شخص یا اشخاص زیان‌دیده پرداخت می‌شود.
  • این قانون مشمول افرادی نخواهد شد که بیمه شخص ثالث آنها در حال حاضر دارای اعتبار است. بنابراین این افراد نیازی به ثبت گواهی نامه در بیمه شخص ثالث ندارند؛ اما زمانی‌که اعتبار بیمه‌نامه آنها تمام شد، برای تمدید آن باید اقدام به ثبت گواهی‌نامه کنند.
  • شرکت‌های بیمه‌گر در زمان صدور یا تمدید بیمه شخص ثالث برای استعلام اعتبار گواهی‌نامه از مراجع مربوطه اقدام می‌کنند. در صورتی که گواهی‌نامه شخصی اعتبار نداشته باشد، استعلام داده نخواهد شد. بنابراین داشتن گواهی‌نامه معتبر برای صدور بیمه شخص ثالث الزامی است.
  • اطلاعات گواهی‌نامه برای صدور یا تمدید بیمه شخص ثالث یک وسیله نقیله می‌تواند متعلق به یکی از کسانی باشد که از آن وسیله استفاده می‌کند.
  • اگر بیمه‌گذار قبل از اجرای قانون ثبت گواهی‌نامه، برای خرید بیمه شخص ثالث و تمدید آن اقدام کرده باشد، نبودن اطلاعات گواهی‌نامه در این بیمه‌نامه مانعی برای دریافت خسارت در زمان بروز حادثه نخواهد بود.
نکاتی در مورد ثبت گواهینامه در بیمه شخص ثالث

تا به اینجای مطلب به اهمیت و ضرورت خرید و تمدید بیمه شخص ثالث با اطلاعات گواهی‌نامه پی برده‌اید. همان‌ طور که می‌دانید، عوامل مختلفی بر قیمت بیمه شخص ثالث تأثیر می‌گذارد، بنابراین برای اطلاع از حداقل بودجه مورد نیاز برای خرید و تمدید این بیمه‌‌نامه می‌توانید مقاله قیمت بیمه شخص ثالث در سال 1402 و نحوه محاسبه آن را در بلاگ ازکی بخوانید.

ثبت گواهی نامه در بیمه شخص ثالث و دریافت خسارت

بیمه مرکزی ایران برای احیای حقوق بیمه‌گذارها و شفافیت در پرداخت خسارت‌های واردشده در حوادث رانندگی، قانون‌های جدیدی را اجرا می‌کند. یکی از این قوانین که در سال ۱۴۰۲ اجرایی شده، قانون ثبت گواهی نامه در بیمه شخص ثالث است. طبق این قانون شرکت‌های بیمه‌گر موظف به ثبت اطلاعات گواهی‌نامه بیمه‌گذار در بیمه‌نامه شخص ثالث هستند تا علاوه‌بر شخصی‌سازی اطلاعات، بیمه‌نامه هم راننده‌محور شود. توجه کنید که پس از اتمام اعتبار بیمه‌نامه فعلی خود، تمدید بیمه شخص ثالث منوط به ثبت اطلاعات گواهی‌نامه خواهد بود. در صورت تمایل می‌توانید برای تمدید آنلاین بیمه شخص ثالث در سایت ازکی نیز اقدام کنید.

سؤالات متداول

  • آیا ثبت گواهی‌نامه در بیمه شخص ثالث اجباری است؟
    بله. طبق قانون جدید بیمه مرکزی ایران، برای صدور و تمدید بیمه شخص ثالث باید اطلاعات گواهی‌نامه بیمه‌شده ثبت شود.
  • شرکت‌های بیمه‌گر اطلاعات گواهی‌نامه بیمه‌گذار را در چه سامانه‌ای ثبت می‌کنند؟
    شرکت‌های بیمه‌گر اطلاعات گواهی‌نامه متقاضی را در سامانه سنهاب ثبت می‌کنند تا برای بیمه مرکزی ایران ارسال شود.
  • آیا دارندگان بیمه شخص ثالث معتبر ملزم به ثبت اطلاعات گواهی‌نامه در بیمه شخص ثالث هستند؟
    خیر. از زمان اجرای این قانون، کسانی که بیمه‌‌نامه آنها معتبر باشد، نیازی به ثبت اطلاعات گواهی‌نامه ندارند؛ اما در زمان تمدید بیمه شخص ثالث باید اطلاعات گواهی‌نامه آنها ثبت شود.
  • هدف از اجرای قانون ثبت گواهی نامه در بیمه شخص ثالث چیست؟
    شخصی‌سازی اطلاعات، راننده‌محور شدن بیمه شخص ثالث، اعمال قانون برای راننده مقصر و جمع‌آوری اطلاعات آماری از جمله اهداف اجرای قانون ثبت گواهی‌نامه در بیمه شخص ثالث است.
  • آیا در صورت ثبت نبودن گواهی‌نامه در بیمه شخص ثالث، پرداخت خسارت انجام می‌شود؟
    پرداخت خسارت در صورت ثبت نبودن گواهی‌نامه فقط برای آن دسته از بیمه‌گذارهایی انجام می‌شود که قبل از شروع اجرای این قانون برای تمدید بیمه‌ شخص ثالث اقدام کرده‌اند و هنوز بیمه‌نامه آنها معتبر است.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا