خبر روز

خدمات حجامت تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت خبر داد که سه خدمت طب سنتی ایرانی تحت پوشش بیمه قرار گرفت و تعرفه آن تصویب شد.

نفیسه حسینی‌یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، اعلام کرد بر اساس قانون بودجه سال 1402 مقرر شده بود که سه خدمت طب ایرانی تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار بگیرد. بر همین اساس، اخیراً هیئت‌دولت پوشش بیمه‌ای سه خدمت فصد، حجامت خشک و حجامت تر را ابلاغ کرده است.

به‌گفته حسینی‌یکتا این خدمات توسط متخصصصان طب سنتی ایرانی قابل‌انجام‌شدن است و تعرفه آن نیز تصویب شده است.

آن‌طور که گفته شده در هر مرکز درمانی که متخصصان طب سنتی در آن فعالیت داشته باشند این خدمات به مردم و بیماران قابل‌ارائه است. در سال گذشته هم، ۵۶ فرآورده دارویی سنتی تحت پوشش خدمات بیمه قرار دارد.

پیش از این مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، توضیح داده بود: «پزشکان دارای مدرک تحصص طب ایرانی و پزشکانی که دوره طب ایرانی را سپری کرده باشند مجاز به ارائه خدمات طب ایرانی هستند. افراد دیگر مجاز به ارائه خدمات طب ایرانی نیستند، کسانی با عنوان طب ایرانی ارائه می‌دهند به‌صورت ادغام‌یافته توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی مورد ارزیابی قرار گرفتند و در صورت اینکه بتواند حد نصاب لازم را به دست بیاورند از تجربیات این افراد در حوزه طب ایرانی استفاده می‌شود. وزازت بهداشت به‌منظور اینکه افراد از خدمات متخصصان واقعی برخوردار شوند اطلاعات ان‌ها را در سایت نظام پزشکی و دفتر طب ایرانی ثبت کرده‌ است.»

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO)، طب سنتی «مجموعه‌ای است از دانسته‌ها، مهارت‌ها و اعمال که بر پایه نظریه‌ها، باورها و تجربه‌های بومی فرهنگ‌های مختلف است، خواه قابل شرح باشد یا نباشد، که در بهداشت و نیز پیشگیری، تشخیص، بهبود و مداوای بیماری‌های جسمی و ذهنی مورد استفاده قرار می‌گرفتند».

منبع: عصر ایران

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا