بیمه عمر و سرمایه‌گذاری

بازنشستگی پیش از موعد چیست و مناسب چه کسانی است؟

کسانی که در مشاغل دولتی و خصوصی مشغول به‌ کار هستند، گاهی بنا‌ به‌ دلایل پزشکی یا شخصی برای بازنشستگی پیش از موعد اقدام می‌کنند. در خصوص بازنشستگی زودتر از موعد، قوانین متعددی وجود دارد که باید با آن‌ آشنا شوید. در سال 1402 لایحه جدیدی برای خانم‌ها و آقایان صادر شده است که شرایط لازم برای بازنشستگی را نشان می‌دهد. با‌توجه‌به درخواست برخی از افراد برای بازنشستگی در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی شرایط و قوانین بازنشستگی زودتر از موعد می‌پردازیم.

بازنشستگی پیش از موعد چیست؟

بازنشستگی شامل تمامی کسانی می‌شود که در شرکت مشغول به‌ کار بودند و برای آنها بیمه رد می‌شود. البته کسانی که بیمه خویش‌فرما یا اختیاری دارند، مشمول بازنشستگی خواهند شد. سن قانونی بازنشستگی برای آقایان 60 سال و برای خانم‌ها 55 سال است. از طرفی بیمه‌شده‌ها در صورت داشتن سابقه کار 35 ساله هم می‌توانند بدون هیچ محدودیت سنی بازنشسته شوند.

برخی از افراد می‌خواهند قبل از سن 60 سالگی یا 55 سالگی بازنشسته شوند. در چنین شرایطی ممکن است سابقه کار آنها کمتر از 30 سال باشد که به آن بازنشستگی زودتر از موعد می‌گویند. بازنشستگی پیش از موعد می‌تواند به‌دلیل سختی‌ زیاد کار یا حتی دلایل شخصی باشد.

بازنشستگی پیش از موعد چیست؟

اگر دلیل بازنشستگی پیش از موعد سختی کار باشد، افراد بسته به شغل و میزان سختی یا زیان‌آوربودن آن که قانون مشخص می‌کند، برای بازنشستگی اقدام کنند. یکی از شروط اصلی این روش از بازنشستگی، داشتن حداقل 20 سال متوالی یا 25 سال متناوب سابقه کار است. در کنار حقوق بازنشستگی می‌توانید حقوق دیگری هم دریافت کنید، بنابراین برای خرید بیمه عمر اقدام کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیمه بازنشستگی می‌توانید مقاله بهترین بیمه بازنشستگی کدام است؟ راهنمای انتخاب بهترین بیمه بازنشستگی 1402 را در بلاگ ازکی بخوانید.

انواع بازنشستگی پیش از موعد

بازنشستگی پیش از موعد می‌تواند با سابقه کاری کمتر از 30 سال یا حتی در سن کمتر و بدون محدودیت سنی انجام شود. افرادی که 30 سال سابقه کار مرتبط داشته باشند، خانم‌ها در سن 45 سالگی و آقایان در سن 50 سالگی، یعنی 10 سال زودتر از موعد امکان بازنشستگی را خواهند داشت.

انواع بازنشستگی پیش از موعد خانم‌ها

انواع بازنشستگی زودتر از موعد برای خانم‌ها به شرح زیر است:

  • بازنشستگی 10 سال زودتر از موعد قانونی:
    سن بیمه‌شده خانم با داشتن حداقل 30 سال تمام سابقه پرداخت حق‌بیمه از 55 سال به 45 سال کاهش پیدا خواهد کرد.
  • بازنشستگی با کمتر از 20 سال سابقه کار:
    خانم‌های 55 ساله می‌توانند با داشتن 10 سال تا 19 سال سابقه پرداخت حق‌بیمه برای بازنشستگی پیش از موعد درخواست دهند. مستمری این افراد طبق میزان سابقه پرداخت حق‌بیمه آنها پرداخت می‌شود. بنابراین اگر خانمی 15 سال سابقه بیمه داشته باشد و بازنشسته شود، تنها مستمری 14 روز از ماه را دریافت خواهد کرد.
  • بازنشستگی با سابقه کمتر از 10 سال:
    اگر خانمی 55 سال سن داشته باشد و بخواهد برای بازنشستگی زودتر از موعد اقدام کند، در شرایطی که که سابقه پرداخت حق‌بیمه او کمتر از 10 سال باشد، با خرید تفاوت سابقه تا 10 سال می‌تواند سابقه خود را به 10 سال رسانده و در نتیجه با 10 سال سابقه بازنشسته شود.
  • سال‌های متوالی و متناوب پرداخت حق‌بیمه:
    اگر خانمی 20 سال متوالی یا 25 سال متناوب سابقه پرداخت حق‌بیمه در مشاغل زیان‌آور و سخت را داشته باشد، می‌تواند بازنشسته شود.
انواع بازنشستگی پیش از موعد

انواع بازنشستگی پیش از موعد آقایان

انواع بازنشستگی زودتر از موعد برای آقایان به شرح زیر است.

  • بازنشستگی 10 سال پیش از موعد:
    سن بیمه‌شده مرد با حداقل 30 سال سابقه پرداخت حق‌بیمه می‌تواند از 60 سال به 50 سال کاهش پیدا کند. بنابراین اگر فردی 30 سال سابقه بیمه داشته و 50 ساله باشد، می‌تواند برای بازنشستگی زودتر از موعد درخواست دهد.
  • بازنشستگی با سابقه کمتر از 20 سال:
    آقایانی با 60 سال سن که بین 10 سال تا 19 سال سابقه پرداخت حق‌بیمه دارند، می‌توانند برای بازنشستگی زودتر از موعد درخواست دهند. مستمری این افراد طبق میزان سابقه کار آنها پرداخت خواهد شد؛ به‌عنوان مثال اگر فردی 60 سال سن داشته و 17 سال سابقه پرداخت بیمه داشته باشد، حقوق‌ مستمری برای 17 روز از ماه را دریافت خواهد کرد.
  • بازنشستگی پیش از موعد با 10 سال سابقه:
    آقایانی با سن 60 سال که سابقه کمتر از 10 سال دارند، می‌توانند با خرید تفاوت سابقه خود تا 10 سال برای بازنشستگی زودتر از موعد درخواست دهند؛ به‌عنوان‌مثال اگر فردی 8 سال سابقه بیمه داشته و 60 سال داشته باشد، با خرید 2 سال سابقه بیمه خود می‌تواند 10 روز مستمری بازنشستگی دریافت کند.
  • سال‌های متوالی و متناوب پرداخت حق‌بیمه:
    اگر یک آقا 20 سال متوالی یا 25 سال متناوب سابقه پرداخت حق‌بیمه در مشاغل زیان‌آور و سخت را داشته باشد، می‌تواند بدون شرط سنی بازنشسته شود.

قوانین و شرایط بازنشستگی پیش از موعد

طبق تبصره 1 قوانین و شرایط بازنشستگی زودتر از موعد، پس از اینکه افراد درخواست بازنشستگی خود را به کارفرما اعلام و آن را در اداره تامین اجتماعی ثبت کردند، اگر کارفرما به تخصص آن نیرو نیاز داشته باشد، باید درخواست خود را حداکثر ظرف مدت 5 روز به اداره تامین اجتماعی ارائه کند.

درخواست کارفرما در یک کمیته با حضور مدیرکل اداره کار و امور اجتماعی، مدیرکل سازمان تامین اجتماعی، نماینده قانونی کارگر یا نماینده شورای اسلامی محل کار بررسی خواهد شد. در این کمیته دلایل دو طرف یعنی کارفرما و کارگر ظرف مدت 10 روز بررسی می‌شود و رای نهایی را صادر خواهد کرد. اگر کارفرما دلایلی قانع‌کننده مبنی بر نیاز به تخصص کارگر ارائه کرده باشد، بازنشستگی کارگر به مدت 3 ماه به‌تعویق خواهد افتاد.

نکته مهم در مورد بازنشستگی پیش از موعد این است که متقاضی باید حداقل 20 سال سابقه پرداخت بیمه به‌صورت متوالی داشته باشد. البته اگر خانم‌های بیشتر از 55 سال و آقایان بیشتر از 60 سال سابقه کمتر از 20 سال داشته باشند نیز می‌توانند برای بازنشستگی اقدام کنند. اگر متقاضی مایل باشد، می‌تواند برای ادامه واریز بیمه در صورت کم‌بودن سابقه اقدام کند.

طبق قانون بازنشستگی زودتر از موعد تامین اجتماعی کارفرما تنها در شرایطی اجازه درخواست بازنشستگی برای کارمند و کارگران را دارد که سن آقایان بیشتر از 65 سال و سن خانم‌ها بیشتر از 60 سال باشد.

قوانین و شرایط بازنشستگی زودتر از موعد

میزان مستمری بازنشستگی تاثیر زیادی روی رفاه زندگی بازنشستگان دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله هر آنچه باید در مورد نحوه و میزان مستمری بازنشستگی بدانید؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

کسانی که در مشاغل زیان‌آور و سخت مشغول به‌کار هستند از حداکثر 10 سال ارفاق بهره‌مند خواهند شد. طبق تعریف ارائه‌شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشاغل زیان‌آور و سخت به شرح زیر است.

تعریف کارهای سخت و زیان‌آور

کارهای زیان‌آور و سخت کارهایی است که عوامل شیمیایی، فیزیکی، بیولوژیکی و مکانیکی محیط کار، غیراستاندارد بوده و در اثر اشتغال فرد در این مشاغل تنشی بسیار بیشتر از ظرفیت‌های طبیعی (روحی و جسمی) به او وارد می‌شود. نتیجه این‌گونه مشاغل معمولا بیماری شغلی و عوارض متعددی است که می‌تواند روحی و جسمی باشد. در برخی موارد می‌توان با به‌کارگیری تمهیدات فنی-مهندسی، ایمنی و بهداشتی صفت زیان‌آوربودن یا سختی کار را حذف نمود.

حداقل سال پرداخت حق‌بیمه

طبق بخش اول بند ب تبصره 2 قانون بازنشستگی پیش از موعد تامین اجتماعی در مشاغل زیان‌آور و سخت، متقاضیان در صورت اشتغال به‌مدت 20 سال متوالی یا 25 سال متناوب در این مشاغل می‌توانند درخواست بازنشستگی خود را به اداره کار و امور اجتماعی استان ارائه کنند. اگر فردی حق‌بیمه مدت ذکرشده را به صندوق تامین اجتماعی پرداخت کرده باشد، دیگر نیازی به نداشتن شرط سنی اعلام شده نخواهد بود.

تعداد روزهای مشمول پرداخت حقوق

در مورد حقوق بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل عادی، افراد به‌ازای سال‌های سابقه‌کاری خود حقوق ماهانه دریافت خواهند کرد. به‌عنوان مثال اگر فردی 22 سال سابقه پرداخت حق‌بیمه داشته باشد، حقوق 22 روز در ماه را به‌عنوان مستمری دریافت خواهد کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله سن بازنشستگی تامین اجتماعی در سال 1402 چقدر است؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

تعداد روزهای مشمول پرداخت حقوق

جدیدترین قانون بازنشستگی پیش از موعد

طبق ماده واحده بخشنامه جدید، بازنشستگی زودتر از موعد 1402 آقایان و خانم‌ها، بیمه‌شده‌های تامین اجتماعی در صورت داشتن حداقل 55 سال و سابقه پرداخت حق‌بیمه به‌مدت 20 سال یا بیشتر می‌توانند تقاضای بازنشستگی خود را ارائه کنند. برای این کار متقاضی باید درخواست خود را به‌صورت کتبی به کارفرما ارائه کند. در مرحله بعد متقاضی باید درخواست بازنشستگی خود را برای سازمان تامین اجتماعی حوزه محل کار خود ارسال کند. لازم است بدانید که سن موضوع این قانون برای خانم‌ها 10 سال کمتر از آقایان است.

در شرایطی که متقاضی بازنشستگی پیش از موعد یکی از شرایط زیر را داشته باشد، حداقل سن مطرح‌شده در قانون بازنشستگی زودتر از موعد برای او صدق نمی‌کند.

  • متقاضی حداقل 30 سال سابقه پرداخت حق‌بیمه داشته باشد.
  • متقاضی حداقل 20 سال سابقه پرداخت حق‌بیمه در مشاغل زیا‌ن‌آور و سخت داشته باشد.
  • متقاضی حداقل 30 سال سابقه پرداخت حق‌بیمه برای مجموع مشاغل سخت‌ و زیان‌آور و مشاغل عادی داشته باشد. با لحاظ‌شدن این موضوع هر سال پرداختی برای مشاغل زیان‌آور و سخت معادل 1.5 سال پرداختی برای مشاغل عادی در نظر گرفته می‌شود. آیین‌نامه مشاغل زیان‌آور و سخت توسط شورای عالی حفاظت فنی و تنها با حضور مدرعامل سازمان تامین اجتماعی با حق رای تجدیدنظر می‌شود و درحال‌حاضر حداکثر مدت ارفاق برای متقاضیان 10 سال است.

قانون اشتغال دوباره بازنشسته زودتر از موعد

طبق تبصره 7 ماده واحده قانون بازنشستگی پیش از موعد، اگر فرد بیمه‌شده طبق این قانون بازنشسته شده و سپس در شرکت دیگری مشغول به‌کار شود، مستمری یا حقوق بازنشستگی او قطع می‌شود. از طرفی حق بازنشستگی قبل از موعد نیز به او تعلق نمی‌گیرد.

گاهی افراد نیاز به بیمه مستمری دارند، برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله بیمه مستمری آنی چیست و چه شرایطی دارد؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

استثنائات قوانین بازنشستگی پیش از موعد

قوانین بازنشستگی زودتر از موعد استثنائاتی برای کارکنان دولت دارد. طبق قانون کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی موسسه‌ها و وزارت‌خانه‌های دولتی که دارای حداقل 25 سال سابقه پرداخت بیمه و خدمت قابل‌قبول هستند، می‌توانند با حداکثر 5 سال سنوات ارفاقی و بدون داشتن شرط سنی بازنشسته شوند. این در شرایطی است که سازمان یا اداره مربوطه با درخواست آنها موافقت کند.

بخشنامه بازنشستگی پیش از موعد 1402 آقایان

لایحه بازنشستگی زودتر از موعد بانوان در سال ۱۴۰۲

طبق آخرین اخبار بازنشستگی زودتر از موعد تامین اجتماعی، لایحه بازنشستگی پیش از موعد بانوان در سال 1402 مطابق شرایط زیر است.

  • حداقل 10 سال سابقه کار با 55 سال سن؛
  • حداقل 20 سال سابقه پرداخت حق‌بیمه زیان‌آور و سخت با حداقل 42 سال سن؛
  • 30 سال سابقه پرداخت حق‌بیمه با حداقل 45 سال سن؛
  • 35 سال پرداخت حق‌بیمه مشاغل سخت‌ و زیان‌آور و عادی بدون لحاظ شرط سنی؛
  • 20 سال سابقه متوالی پرداخت حق‌بیمه در مشاغل زیان‌آور و سخت بدون لحاظ شرط سنی؛
  • 25 سال سابقه متناوب پرداخت حق‌بیمه در مشاغل زیان‌آور و سخت بدون لحاظ شرط سنی؛
  • 30 سال سابقه مشاغل سخت و زیان‌آور یا عادی با حداقل 45 سال سن.

در شرایطی که خانم‌ها دارای سابقه پرداخت حق‌بیمه زنان خانه‌دار باشند، شرایط بازنشستگی کمی متفاوت خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله راهنمای کامل شرایط و پوشش‌های بیمه زنان خانه‌دار تامین اجتماعی را در بلاگ ازکی بخوانید.

بخشنامه جدید بازنشستگی پیش از موعد ۱۴۰۲ آقایان

طبق آخرین اخبار بخشنامه جدید بازنشستگی زودتر از موعد آقایان 1402 به شرح زیر است.

  • حداقل 10 سال سابقه‌کار با داشتن 60 سال سن؛
  • 30 سال سابقه کار در مشاغل سخت و زیان‌آور یا عادی با حداقل 50 سال سن؛
  • 30 سال سابقه کار با داشتن 50 سال سن؛
  • 35 سال پرداخت حق‌بیمه در مشاغل عادی و در مشاغل سخت‌ و زیان‌آور بدون لحاظ شرط سنی؛
  • 20 سال سابقه متوالی پرداخت حق‌بیمه در مشاغل زیان‌آور و سخت بدون لحاظ شرط سنی؛
  • 25 سال سابقه متناوب پرداخت حق‌بیمه در مشاغل زیان‌آور و سخت بدون لحاظ شرط سنی.
آخرین خبر بازنشستگی پیش از موعد بیماران خاص

بازنشستگی پیش از موعد و آشنایی با قوانین جدید

بازنشستگی زودتر از موعد یکی از روش‌هایی است که خانم‌ها و آقایان می‌توانند زودتر از سن تعیین‌شده در قانون بازنشستگی برای بازنشسته‌شدن درخواست دهند. بازنشستگی زودتر از موعد قوانین خاص خودش را دارد که در این مقاله بررسی شدند. اگر می‌خواهید برای این کار اقدام کنید، قاعدتا باید با قوانین آن آشنا شوید. یکی از اقداماتی که قبل از بازنشستگی می‌توانید انجام دهید خرید بیمه عمر از ازکی است. به‌این‌ترتیب می‌توانید ماهانه مبلغی علاوه‌بر حقوق یا مستمری بازنشستگی دریافت کنید.

سوالات متداول

  • بازنشستگی پیش از موعد چیست؟
    بازنشستگی زودتر از موعد در شرایطی است که متقاضی زودتر از موعد مقرر برای بازنشستگی خود درخواست می‌دهد.
  • آیا بازنشستگی زودتر از موعد تصویب شد؟
    بله. قوانین بازنشستگی زودتر از موعد برای خانم‌ها و آقایان در سال 1402 تصویب شده است.
  • چگونه پیش از موعد بازنشسته شویم؟
    برای بازنشستگی زودتر از موعد باید درخواست خود را به اداره کار و رفاه اجتماعی ارائه کنید تا در کمیسیون بررسی و در نهایت رای صادر شود.
  • بازنشستگی پیش از موعد شامل چه کسانی میشود؟
    بازنشستگی زودتر از موعد می‌تواند مشمول افرادی شود که دارای سابقه کار در مشاغل عادی و سخت و زیان‌آور هستند.
  • آخرین خبر بازنشستگی زودتر از موعد بیماران خاص چیست؟
    بازنشستگی زودتر از موعد بیماران خاص در برنامه هفتم دولت گنجانده شده است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا