ازکی سلر

از معرفی و فروش بیمه باربری تا ثبت سفارش با ازکی سلر

برای چند لحظه خودتان را جای صاحبان کسب‌وکارهای مختلف یا به بیان بهتر مشتریان‌تان بگذارید. شما قصد دارید کالایی را از مبدأ مشخصی به یک مقصد معلوم ارسال کنید. تلاش خود را می‌کنید که بسته‌بندی‌های محصولات از کیفیت خوبی برخوردار باشد و حتی حاضرید هزینه‌ای اضافه‌تر برای ارسال کالا از راه‌های مطمئن‌تر بپردازید. اما موضوعی که شما نمی‌توانید آن را پیش‌بینی کنید، مواردی مثل بلایای طبیعی، تصادف وسیله نقلیه حامل بار، سرقت یا اتفاقاتی مشابه اینها است. خب، برای حل این مشکل باید چه کاری انجام دهید؟ پاسخ قطعا خرید یک بیمه باربری خوب و با پوشش حداکثری است. 

حالا که از نقطه‌نظر مشتری به موضوع بیمه باربری نگاه کردیم، می‌توانیم با کشف نیازهای او پاسخی کامل‌تر و کاربردی‌تر به او ارائه دهیم. پس برای شروع این سفر ماجراجویانه و جذاب برای جذب مشتری و فروش بیمه باربری همراه این مقاله از ازکی سلر باشید. 

بیمه باربری چیست؟

بیمه باربری و حمل‌ونقل کالا (زمینی، دریایی و هوایی برای کالاهای وارداتی، صادراتی، ترانزیت و داخلی) یک بیمه اجباری است که شرکت‌ها یا افراد حقیقی باید بیمه‌نامه آن را به گمرک و بانک ارائه دهند. 

بیایید کمی ساده‌تر چیستی بیمه باربری را از نقطه‌نظر شما بررسی کنیم:

هنگام فروش بیمه باربری، بسته به نیاز مشتری‌تان و از میان شرکت‌های فروشنده این بیمه،‌ بهترین گزینه را پیدا می‌کنید و به مشتری ارائه می‌دهید. سپس در ادامه مسیر همراه او خواهید بود. مشتری شما به‌عنوان بیمه‌شونده با پرداخت مبلغی مشخص از پوشش‌های بیمه آن شرکت در صورت لزوم استفاده می‌کند. از طرف دیگر، شرکت بیمه‌ تعهد می‌دهد که اگر در مسیر ارسال کالا از مبدأ به مقصد، خسارتی به کالا وارد و یا تلف شود، بنا به قراردادی که با مشتری بسته، ملزم به پرداخت خسارت با درصد مشخص خواهد بود. 

انواع بیمه باربری کدام است؟

بیمه باربری به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. در بیمه باربری داخلی، بار بین شهرهای داخلی جابه‌جا و همراه با بارنامه برای یک بار صادر می‌شود. شرکت‌های باربری داخلی که این بیمه را خریداری می‌کنند، در قدم اول سرمایه‌ای را که ممکن است در طول یک سال داشته باشند، اعلام و سپس هر ماه به‌صورت اظهارنامه‌ای بار جابه‌جاشده در ماه گذشته را اعلام می‌کنند. بسته به بارهایی که در ماه گذشته ارسال شده‌اند، الحاقیه کاهشی یا افزایشی برای آنها صادر می‌شود. اگر الحاقیه افزایشی باشد، شرکت باربری مبلغ اضافه‌تری را پرداخت کرده و اگر الحاقیه کاهشی باشد، در الحاقیه‌های بعدی حساب می‌شود. 

بیمه باربری خارجی به سه دسته وارداتی (کالاهایی که وارد کشور می‌شوند)، صادراتی (کالاهایی که به کشورهای دیگر صادر می‌شوند) و ترانزیت (کالاهایی که در مسیر رسیدن به مقصد از ایران عبور می‌کنند) تقسیم می‌شود. معمولا شرکت یا فردی که کالا را وارد می‌کند، بیمه را می‌خرد.

مدارک لازم برای خرید این بیمه به شکل زیر است:

  • پرفورما (فاکتور فروشی که شرکت خارجی می‌دهد)؛
  • ثبت سفارش (گمرک صادر می‌کند)؛
  • فرم پیشنهاد (که با مهر شرکت پر می‌شود).

پوشش‌های بیمه باربری 

بیمه‌های باربری ۴ کلوز (C و Total Loss، A، B) دارند که موارد مختلفی را تحت پوشش قرار می‌دهند. 

کلوز Total Loss

در این کلوز، شرکت بیمه‌کننده خسارت‌هایی را تحت پوشش قرار می‌دهد که در آنها کل محموله بر اثر حادثه از بین می‌رود.

کلوز A

این کلوز کامل‌ترین پوششی است که شرکت بیمه‌کننده همه آسیب‌ها را به‌جز آن‌هایی که از روی سوء‌نیت یا عمد باشد، تحت پوشش قرار می‌دهد. 

کلوز B

در این کلوز، شرکت بیمه‌کننده موارد زیر را تحت پوشش قرار می‌دهد:

  • آتش‌سوزی و انفجار؛
  • زمین‌گیرشدن و به‌گل‌نشستن کشتی؛
  • واژگون‌شدن یا تصادف؛
  • تخلیه اضطراری و تلف‌شدن کل کالا؛ 
  • به‌ دریا انداختن کالا جهت سبک‌سازی (صحت این مورد را کارشناسان مشخص می‌کنند).

شرکت باربری یا مالک کالا همچنین می‌تواند با پرداخت هزینه‌ای بیشتر موارد اضافی‌تری مثل سرقت، آب‌دیدگی، شکست و فساد کالاهای مجاور را تحت پوشش بیمه قرار دهد. 

کلوز C

این کلوز بیشتر برای شرکت‌های بازرگانی کاربرد دارد که قصد دارند مدرک را به بانک ببرند و  LC یا اعتبارنامه خود را آزاد کنند. موارد تحت پوشش این کلوز به شکل زیر است:

  • آتش‌سوزی و انفجار؛
  • به‌گل‌نشستن و زمین‌گیرشدن؛ 
  • تصادف؛
  • تخلیه اضطراری؛ 
  • تلف‌شدن کالا؛
  • به دریا انداختن کالا جهت سبک‌سازی.

این کلوز برخلاف کلوز B، مواردی مثل سرقت، آب‌دیدگی، شکست و فساد کالاهای مجاور را تحت پوشش قرار نمی‌دهد. 

چه شرکت‌هایی بیمه باربری می‌فروشند؟ 

خب حالا که با چیستی و انواع بیمه باربری آشنا شدیم، باید بدانیم که چه شرکت‌هایی این بیمه را می‌فروشند. شرکت‌های زیادی فروشنده این بیمه هستند که از میان آن‌ها می‌توانیم به پارسیان، رازی، ایران، آسماری، آسیا، سامان و ملت اشاره کنیم.  

فروش بیمه باربری از این شرکت‌ها چه مزایایی دارد؟

هر یک از شرکت‌هایی که در بند قبل نام بردیم، مزایایی دارد که می‌توانید بسته به نیاز مشتری خود آنها را پیشنهاد دهید. برای مثال شرکت بیمه سامان می‌تواند بیمه‌نامه با پوشش خسارت کلی یا تلف‌شدن کالا با حداقل حق بیمه را صادر کند و حتی در شرایط جنگ و آشوب هم محموله‌های بیمه‌شوندگان را تحت پوشش قرار دهد.  

کارمزد فروش بیمه باربری چقدر است؟

کارمزد بیمه باربری به طور کلی ۸ درصد است؛ یعنی شما به ازای فروش بیمه باربری از هر یک از انواعی که گفتیم، می‌توانید ۸ درصد کارمزد دریافت کنید.

بیمه باربری را به چه کسی بفروشیم؟

شرکت‌های باربری که کار اصلی‌شان جابه‌جایی کالا در داخل یا خارج از کشور است، می‌توانند جزء اهداف شما برای فروش بیمه باربری باشد. شرکت‌های بازرگانی واردکننده یا صادرکننده که واسط انتقال کالا هستند هم می‌توانند مشتری شما شوند. شما می‌توانید این دسته از مشتریان خود را با جست‌وجو در اینترنت پیدا و مذاکره با آنها را شروع کنید. 

نحوه مذاکره با مشتریان برای فروش بیمه باربری

نکته قابل‌توجه در فروش بیمه باربری «زبان مذاکره» است. شما به‌عنوان یک فروشنده باید ریزبین باشید و بتوانید کسب‌وکار مشتری خود را ارزیابی کنید؛ سپس تمام اطلاعات و پوشش‌ها را به مشتری خود توضیح دهید؛ به این معنی که تمامی قوانین و مقررات را با جزئیات شرح دهید تا بتوانید قرارداد بی‌نقصی با آنها ببندید.  از آن‌جایی‌که محموله‌های جابه‌جاشده در نقاط مختلف کشور و دنیا هم قیمت بالایی دارند و هم در حجم به‌نسبت زیادی منتقل می‌شود، سالم‌ رسیدن کالا به مقصد اهمیت بسیار زیادی دارد. پس شما باید در وهله اول مشتری‌تان را نسبت به اتفاقات ناگوار پیش‌بینی‌نشده آگاه کنید و بسته به نیاز آنها بهترین شرکت را پیشنهاد دهید. 

نکات ثبت سفارش بیمه باربری

در ثبت سفارش بیمه باربری باید به نکات زیر توجه کنید و این اطلاعات را به مشتریان خود انتقال دهید:

  • در بیمه‌های باربری وارداتی باید شخص فرم پیشنهاد، ثبت سفارش و پرفرما را بارگذاری کند.
  • در بیمه‌های باربری صادراتی باید شخص فرم پیشنهاد، کوتاژ صادراتی و پرفرما را بارگذاری کند.

همچنین به این نکته توجه کنید که نرخ‌گیری این بیمه به‌صورت آفلاین است و مراحل صدور این بیمه‌نامه حدود ۱ روز کاری زمان می‌برد. 

در این مقاله در ابتدا به چیستی بیمه باربری پرداختیم. سپس انواع آن را گفتیم و در آخر هر چیزی را که شما برای فروش این بیمه به آن نیاز داشتید، شرح دادیم. اگر سوالی درباره این موضوع داشتید، می‌توانید آن را با ما در میان بگذارید. ما در سریع‌ترین حالت پاسخ شما را خواهیم داد. 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا