جریمه

جریمه‌های ستاره‌دار رانندگی کدامند؟

علت ۹۲ درصد حوادث رانندگی در کشور ما عامل انسانی است. هر نوع خلافی در رانندگی می‌تواند باعث تصادف شود اما بعضی از آن‌ها از بقیه خطرناک‌تر هستند. برای همین هر سال پلیس راهنمایی‌ و رانندگی جریمه‌های رانندگی را در جدول تخلفات دسته‌بندی و درجه‌بندی می‌کند. در این دسته‌بندی میزان خطرناک بودن‌ تخلف‌های رانندگی، با گذاشتن ستاره کنار نام و مبلغ جریمه‌شان مشخص می‌شود. تا انتهای این مقاله را کنار ما بمانید تا انواع جریمه های ستاره دار در لیست استعلام خلافی موتور یا خودرو را برایتان معرفی کنیم. دانستن این جریمه‌ها می‌تواند باعث شود که با احتیاط بیشتری رانندگی کنیم و جان خودمان و دیگران را به‌خطر نیدازیم و از طرفی مجبور به پرداخت جریمه‌های سنگین نشویم.

منظور از جریمه های ستاره دار چیست؟

جریمه‌های ستاره‌دار درواقع جریمه برای رانندگی پرخطر هستند و می‌توانند باعث تصادف‌های جبران نشدنی، شوند. این جریمه‌ها به‌جز پرداخت جریمه شامل عواقب دیگری مثل خواباندن ماشین در پارکینگ و … هم می‌شوند. جریمه‌های رانندگی ستاره‌دار از یک ستاره تا چهار ستاره درجه‌بندی می‌شوند و  در هر کدام جریمه متفاونی برای راننده در نظر گرفته شده است. در ادامه انواع جریمه‌های ستاره‌دار و مجازاتشان را به شما معرفی می‌کنیم.

جریمه‌های یک ستاره

جریمه‌‌های دارای علامت تک‌ستاره در جدول تخلفات راهنمایی‌ورانندگی عبارتند از:

  • رعایت نکردن سرعت مجاز و راندن با سرعت بیش از ۳۰ کیلومتر در ساعت
  • انجام حرکات نمایشی مثل دور زدن درجا، تک‌چرخ زدن با موتورسیکلت
  • انجام سبقت‌های غیرمجاز در مسیرهای دو طرفه
  • تجاوز به چپ محور راه
  • انجام حرکات مارپیچی
  • رد کردن چراغ قرمز و بی‌توجهی به چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی

طبق بند «د» ماده قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، اگر دو تا از خلاف‌های بالا همزمان انجام شود، پلیس راهور باید رانندگی خلاف‌کار را هم جریمه مالی کند و هم ماشینش را به‌مدت 72 ساعت توقیف کند. همان‌طور هم که می‌دانید برای خارج کردن ماشین از پارکینگ پلیس، باید تمامی خلافی‌های ماشین و  عوارض شهرداری و هزینه پارکینگ را پرداخت کنیم، البته همراه با مراحل اداری و کاغذبازی‌های زمان‌بر.

جریمه‌‌های دوستاره

جریمه‌های دو ستاره بیتشر مربوط به خلاف‌هایی هستند که رانندگی در حالت غیرعادی محسوب می‌شود. به‌طور کلی تخلفات جریمه‌های دو ستاره شامل موارد زیر است:

  • رانندگی در حالت مستی
  • مصرف دارهای روان‌گردان یا مخدر در حین رانندگی

طبق بند «ب» ماده ۱۰ قوانین رسیدگی به تخلفات رانندگی، اگر راننده‌ای به‌خاطر مصرف مشروبات الکی یا داروهای روان‌گردان حالت عادی نداشته باشد، هم جریمه می‌شود و هم گواهینامه‌اش ۶ ماه ضبط می‌شود. پلیس این راننده را به مراجع قضایی معرفی می‌کند که باید برای پاسخگویی و دریافت دوباره گواهینامه به دادگاه برود.

جریمه‌های سه ستاره

حتما می‌دانید که داشتن بیمه شخص ثالث برای تمام ماشین‌ها اجباری است. یعنی اگر راننده‌ای بدون داشتن بیمه‌نامه ثالث دارای اعتبار در خیابان‌ها و اتوبان‌ها رانندگی کند، خلاف کرده و  اگر  پلیس او را بگیرد هم 50 هزار تومان جریمه می‌شود و هم ماشینش توقیف و به پارکینک منتقل می‌شود. بعد از توقیف ماشین هم راننده باید تمام خلافی‌های آن را پرداخت کند و هم بیمه‌نامه ثالثش تهیه کند. همچنین باید تمام مراحل ترخیص خودرو و پرداخت عوارض شهرداری و پارکینگ را هم انجام بدهد.
نداشتن بیمه‌نامه شخص ثالث دارای اعتبار یعنی اگر راننده تصادف کند و باعث صدمه مالی و جانی به فرد دیگری شود، تمام خسارات واردشده به زیان‌دیده را باید از جیب بدهد. برای همین هم نداشتن بیمه شخص ثالث جریمه سه‌ستاره رانندگی است. بهتر است همیشه یک‌هفته قبل از اینکه مدت اعتبار بیمه‌نامه تمام شود کارهای تمدید آن را انجام بدهیم.

خبر خوب اینکه در سال ۱۴۰۰ می‌توانید برای دریافت خسارت‌های کم‌تر از ۱6 میلیون تومان از روش دریافت خسارت آنلاین استفاده کنید. اگر بیمه‌نامه خود را به‌صورت آنلاین از وب‌سایت یا اپلیکیشن ازکی خریده‌اید، کارهای آنلاین دریافت خسارت را هم می‌توانید توسط همین سامانه‌ها انجام بدهید.

جریمه‌‌های چهار ستاره

دنده عقب گرفتن در مسیرهایی مثل آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها می‌تواند خطرات زیادی داشته‌باشد و حتی تصادف زنجیره‌ای در اتوبان راه بیندازد. برای همین هم بند «ب» ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ردیف ۶ می‌گوید، اگر راننده‌ای در هرکدام از آزادراه‌ها یا بزرگراه‌ها حتی برای رسیدن به دوربرگردانی که رد کرده و تنها کمی از آن گذشته، دنده عقب بگیرد، پلیس می‌تواند او را جریمه کند و ماشینش را بخواباند.

تخلف-رانندگی

جریمه های ستاره دار با تخلفات حوزه ایمنی چه فرقی دارند؟

علاوه بر جریمه های ستاره دار ، از ابتدای سال 1400، پلیس راهور طرح برخورد با «تخلفات حوزه ایمنی» را هم شروع کرده است. این تخلفات شاید به‌صورت مستقیم باعث تصادف نشوند اما می‌توانند برای راننده حواس‌پرتی ایجاد کرده و احتمال تصادف را بالا ببرند. مهم‌ترین این تخلفات که متاسفانه انجام آن‌ها برای بسیاری از رانندگان عادی و عادت شده عبارتند از:

  • استفاده از موبایل در حین رانندگی.
  • در آغوش داشتن کودکان حین رانندگی.
  • پرتاب کردن اشیا یا ریختن آشغال به بیرون از ماشین.
  • ریختن روغن، بنزین، نفت یا گازوییل در سطح معابر.
  • نپوشیدن کلاه ایمنی توسط راننده و سرنشین موتورسیکلت.
  • نبستن کمربند ایمنی توسط همه سرنشینان.
  • رعایت نکردن پروتکل بهداشتی توسط رانندگان و مسافران تاکسی‌ها و اتوبوس‌های درون‌شهری و برون‌شهری.
  • نشاندن کودکان زیر 12 سال در صندلی جلو.
  • سوار کردن سرنشنی اضافی در تاکسی و اتوبوس.
  • سوار کردن سرنشین اضافی در ماشین شخصی.
  • سوار کردن سرنشنین اضافی در موتورسیکلت.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا