اطلاعات بیمه ای

آیا بیمه روستایی خوب است؟

روستاییان بسته به نوع محصولی که می‌کارند، ممکن است هر روز از سال را به سختی کار کنند. زمانی‌ بود که این مردم زحمت‌کش از خدمات بیمه‌ای و درمانی محروم بودند؛ چون شغل آنها زیرمجموعه هیچ‌ ارگانی نبود تا به‌عنوان شاغل بیمه شوند. بیمه روستایی یک بیمه‌یمناسب برای تمام روستاییانی است که می‌خواهند از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند شوند. باتوجه‌به جمعیت بزرگی که روستاییان تشکیل دادند و نقش مهمی که در تامین نیازهای ما در زنجیره‌ تامین مواد غذایی دارند، در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی پوشش‌های بیمه‌‌ای و حق‌بیمه بیمه‌ روستایی می‌پردازیم.

بیمه روستایی چیست؟

همان‌طور که می‌دانید مواد غذایی که هر روز مصرف می‌کنیم به‌دست روستاییان و کشاورزان تامین می‌شود. اما چالش اصلی اینجا بود که آنها با وجود کار سخت در تمام سال از هیچ بیمه‌ای بهره‌مند نبودند تا در مواقع اضطراری از آن استفاده کنند. در سال 1383 آیین‌نامه بیمه‌ روستایی و عشایر توسط وزارت رفاه و تامین اجتماعی به تصویب رسید. هدف اصلی این قانون، تحت پوشش قراردادن روستاییان و کم‌کردن فاصله‌ طبقاتی بود که به فقر منجر می‌شد؛ چون بسیاری از روستاییان توان پرداخت هزینه‌های درمانی را نداشتند.

آیین‌نامه بیمه‌ اجتماعی روستاییان و عشایر ذیل قانون نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی به تصویب رسیده است. اما به اختصار به آن «بیمه‌ روستایی» می‌گویند. برای اجرایی‌کردن این طرح، نیاز به بودجه‌ای مناسب بود و جالب است بدانید که صندوق‌های مختلفی توانستند با همکاری یکدیگر این بودجه را تامین کنند. این صندوق‌ها به شرح زیر است.

  • صندوق تامین اجتماعی؛
  • صندوق بازنشستگی کشوری؛
  • صندوق فولاد؛
  • صندوق بیمه‌ تامین اجتماعی کشاورزان، عشایر و روستاییان.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیمه‌ روستاییان کشاورز در سراسر کشور می‌توانید مقاله انواع بیمه کشاورزی چیست و چه شرایطی دارد؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

پوشش‌های بیمه روستایی

اکنون که با ماهیت و چگونگی شکل‌گیری بیمه‌ روستایی آشنا شدید، وقت آن رسیده تا برای عقد قرارداد بیمه آماده شوید. اما قبل از آن باید بدانید این بیمه چه نوع پوشش‌هایی دارد. پوشش‌های بیمه روستایی به شرح زیر است. توجه داشته باشید که سن بازنشستگی در بیمه‌ روستایی 65 سال است.

پوشش خدمات درمانی

خدمات درمانی مهم‌ترین پوشش بیمه‌ روستایی است. عشایر و روستاییان می‌توانند با پرداخت 10% از حق‌بیمه سرانه‌ درمان از مزایای خدمات درمانی بیمه‌ روستایی بهره‌مند شوند.

پوشش بازنشستگی

پوشش بازنشستگی برای دریافت مستمری در بیمه‌ روستایی شرایط خاص خود را دارد که به شرح زیر است.

  • متقاضی که 65 سال سن دارد، برای دریافت مستمری بازنشستگی باید حداقل 15 سال سابقه پرداخت حق‌بیمه داشته باشد.
  • متقاضی که 70 سال سن دارد، برای دریافت مستمری بازنشستگی باید حداقل 10 سال سابقه پرداخت حق‌بیمه داشته باشد.

همان‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره شد، سن بازنشستگی بیمه‌ روستایی برای زنان و مردان 65 سالگی است. اگر هر کدام از شرایط بالا برای متقاضی احراز شود، می‌تواند برای دریافت مستمری بازنشستگی یا حقوق بازنشستگی اقدام کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله هر آنچه باید در مورد نحوه و میزان مستمری بازنشستگی بدانید؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

پوشش ازکارافتادگی

پوشش ازکارافتادگی تنها به روستاییانی تعلق می‌گیرد که سابقه پرداخت حق‌بیمه‌ی آنها حداقل یک‌سال باشد و از طرفی در سالی که منتهی به آسیب و ازکارافتادگی شده، حداقل 90 روز حق‌بیمه پرداخت شده باشد. اگر بیمه‌شده‌ روستایی در اثر حادثه‌ای حین کار یا در اثر بیماری، از کارافتاده شود، شرایط لازم برای دریافت مستمری ازکارافتادگی را دارد. در این شرایط، متقاضی باید ابتدا به کمیسیون پزشکی مراجعه کند تا پزشک نامه‌ تاییدیه را صادر کند.

پوشش فوت یا مستمری بازماندگان

وقتی بیمه‌شده‌‌ اصلی برای بیمه‌کردن اعضای خانواده خود اقدام می‌کند، آنها غیر از دریافت پوشش‌های خدمات درمانی می‌توانند از مستمری بازماندگان در بیمه‌ روستایی نیز استفاده کنند. بنابراین در صورت فوت بیمه‌گذار، تمامی کسانی که تحت تکفل او بودند می‌توانند برای دریافت مستمری اقدام کنند. برای دریافت این مستمری هیچ‌گونه محدودیتی برای سابقه‌ پرداخت حق‌بیمه وجود ندارد.

محاسبه حق بیمه در بیمه روستایی

در محاسبه حق بیمه در بیمه روستایی، معیار اصلی میانگین حق‌بیمه پرداختی در 5 سال آخر بیمه‌ای است. سن بازنشستگی در این نوع بیمه برای زنان و مردان روستایی 65 سالگی است. بنابراین مبلغ‌ حق‌بیمه‌ای که از 5 سال قبل پرداخت کرده‌اند، نقش تعیین‌کننده‌ای در محاسبه مبلغ مستمری در بیمه روستایی را بازی می‌کند.

در بیمه‌های روستایی 15% از درآمد متقاضی به‌عنوان حق‌بیمه در نظر گرفته می‌شود. از این 15% حق‌بیمه، 10% سهم دولت و 5% نیز سهم بیمه‌شده خواهد بود. بنابراین متقاضیان در بیمه‌ روستایی تنها 5% از درآمد سالانه خود را به‌عنوان حق‌بیمه پرداخت خواهند کرد. لازم است بدانید که اگر شرایطی خاص و خارج از کنترل رخ دهد، دولت موظف است غیر از 10% سهم خود، 5% از سهم متقاضی را نیز پرداخت کند. این شرایط خاص و خارج از کنترل به شرح زیر است.

  • خشکسالی؛
  • آفات آسیب‌زننده و خراب‌کننده محصولات باغ‌ها و محصولات کشاورزی؛
  • حوادث غیرطبیعی در روستا.

جدول حق بیمه روستایی در سال ۱۴۰۲

در بیمه‌ روستایی چندین سطح درآمدی برای افراد در نظر گرفته شده و مطابق آن سطح درآمد، حق‌بیمه تعیین می‌شود. حق بیمه روستایی در سال 1402 برای این سطوح درآمدی به شرح زیر است.

سطح درآمدی مبلغ درآمد در سال 1402 5% سهم بیمه‌شده برای 1 ماه 5% سهم بیمه‌شده برای 1 سال
1 12.500.000 625.000 7.500.000
2 15.000.000 750.000 9.000.000
3 18.500.000 925.000 11.100.000
4 23.000.000 1.150.000 13.800.000
5 28.500.000 1.425.000 17.100.000
6 35.000.000 1.750.000 21.000.000
7 42.000.000 2.125.000 25.500.000
8 51.000.000 2.550.000 30.600.000
9 60.500.000 3.025.000 36.300.000
10 71.000.000 3.550.000 42.600.000

اگر بیمه‌شده با حداکثر سن 40 سال و در سال 1401 در سطح درآمدی 8 برای پرداخت حق‌بیمه اقدام کرده باشد، می‌تواند در سال 1402 سطح درآمدی 9 را انتخاب کند. توجه کنید که برای قرارگرفتن در سطح درآمدی 9، متقاضی باید حق‌بیمه در این سطح درآمدی را قبل از پایان 40 سالگی خود پرداخت کرده باشد.

کسانی که متقاضی عضویت در صندوق بیمه‌ روستایی با حداکثر سن 40 سال در سال 1402 هستند، می‌توانند سطوح درآمدی 9 و 10 را انتخاب کنند. لازم است بدانید که پرداخت حق‌بیمه در این سطوح درآمدی باید قبل از 40 سالگی انجام شود. یکی از مشاغل روستایی که تحت پوشش بیمه‌ قرار می‌گیرد، قالی‌بافی است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله همه‌چیز درباره بیمه قالی‌بافی! را در بلاگ ازکی بخوانید.

محاسبه مبلغ مستمری در بیمه روستایی

در محاسبه مبلغ مستمری در بیمه روستایی، میانگین حق‌بیمه پرداختی در 5 سال آخر لحاظ می‌شود. باتوجه‌به اینکه متقاضیان این نوع بیمه در سن 65 سالگی بازنشسته می‌شوند، بنابراین حق‌بیمه‌ای که از 60 سالگی تا 65 سالگی پرداخت می‌کنند، نقش موثری در مبلغ حقوقی دارد که پس از بازنشستگی دریافت خواهند کرد.

تفاوت‌های بیمه روستایی با بیمه تامین اجتماعی

بیمه‌ روستایی توسط وزارت رفاه و تامین اجتماعی طراحی شده و تفاوت‌هایی با بیمه‌های پایه‌ دیگر مانند بیمه‌ تامین اجتماعی دارد. تفاوت‌های بیمه روستایی با بیمه تامین اجتماعی به شرح زیر است.

  • بیمه‌ روستایی 3 پوشش به بیمه‌شده‌ ارائه می‌دهد، در‌حالی‌که بیمه تامین اجتماعی 18 نوع پوشش دارد.
  • سهم دولت در کمک به بیمه‌شده در بیمه‌ روستایی معادل 66% است. درحالی‌که سهم دولت در بیمه‌ تامین اجتماعی تنها 7% بوده و حتی در بیمه‌ خویش‌فرما سهم دولت به صفر می‌رسد.
  • بیمه‌ روستایی دارای بیمه‌ بیکاری نیست، این ‌درحالی ‌است که بیمه‌شده در بیمه‌ تامین اجتماعی مشمول بیمه‌ بیکاری خواهد شد.
  • پوشش خدمات درمانی یکی از پوشش‌های اصلی در بیمه‌ روستایی است، اما برای ارائه این خدمات از بیمه‌شده هزینه‌ای اضافه دریافت خواهد شد. بنابراین برخی از منابع، پوشش خدمات درمانی را جزء پوشش‌ها و تعهدات بیمه‌ روستایی در نظر نمی‌گیرند. درحالی‌که پوشش‌های خدمات درمانی و پزشکی اصلی‌ترین پوشش در بیمه‌ تامین اجتماعی است.
  • در بیمه‌ روستایی و طبق میزان درآمد متقاضی، چندین سطح بیمه‌‌ای تعریف شده است. بنابراین کسانی که درآمد بیشتری داشته باشند، حق‌بیمه‌ بیشتری پرداخت خواهند کرد و در نهایت می‌توانند مستمری بیشتری بعد از بازنشستگی دریافت کنند. درحالی‌که در بیمه‌ تامین اجتماعی افراد بر اساس مبلغ حق‌بیمه و تعداد سال‌های پرداخت آن مستمری می‌گیرند.

تغییر بیمه روستایی به بیمه تامین اجتماعی و بالعکس

سازمان تامین اجتماعی شرایطی را فراهم کرده تا روستاییان بتوانند برای تغییر بیمه روستایی به بیمه تامین اجتماعی و بالعکس اقدام کنند. بنابراین اگر فردی بیمه‌ روستایی داشته باشد، می‌تواند سوابق بیمه‌ای خود را به بیمه‌ تامین اجتماعی منتقل کند. در شرایطی که فردی سوابق بیمه‌‌ تامین اجتماعی خود را به بیمه‌ روستایی انتقال دهد، بیشترین میزان دستمزد او مبنای محاسبه‌ حق‌بیمه قرار خواهد گرفت. به‌عبارت‌ساده‌تر، دستمزد دریافتی متقاضی زمانی که تحت پوشش بیمه‌ تامین اجتماعی بوده با دستمزد فعلی او مقایسه خواهد شد. به‌همین‌دلیل نیز مبنای پرداخت حق‌بیمه‌ روستایی بیشترین میزان دستمزد فرد خواهد بود.

اطلاع از مبلغ مستمری یکی از سوالات همیشگی بیمه‌شده‌ها است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله مبلغ بیمه مستمری چقدر است؟ معرفی انواع پوشش‌ها را در بلاگ ازکی بخوانید.

بیمه زنان خانه‌دار روستایی

در همان ابتدای سال 1402 مجلس شورای اسلامی، طرحی را تصویب کرد که به‌واسطه‌ آن دولت موظف به پرداخت حق‌بیمه زنان خانه‌دار روستایی شد. این قانون مشمول مادران روستایی و خانه‌دار است که حداقل تعداد فرزندان در قید حیات آنها 3 نفر بوده و همگی در روستا زندگی می‌کنند. طبق قوانین کار حق‌بیمه‌ زنان خانه‌دار روستایی طبق قانون محاسبه شده و 100% آن توسط دولت پرداخت خواهد شد. تنها کسانی می‌توانند از مزایای این طرح استفاده کنند که سن آنها بین 18 تا 50 سال باشد و همان شرط‌های 3 فرزند در قید حیات ساکن روستا را داشته باشند.

اگر قصد خرید بیمه‌ عمر را دارید بهتر است، اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید. برای این منظور می‌توانید مقاله تفاوت بیمه عمر با بیمه زنان خانه دار چیست؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

ثبت‌نام بیمه روستایی و عشایر

برای ثبت‌نام بیمه روستایی و عشایر باید شرایط لازم را داشته باشید. در این بیمه شاخص‌های زیر برای صدور بیمه لحاظ خواهد شد.

  • بازه‌ سنی؛
  • وضعیت محل سکونت؛
  • شغل.

قبل از اینکه به بررسی شرایط بیمه‌ روستایی بپردازیم لازم است بدانید که شرایط بیمه‌ روستایی مردان با زنان متفاوت است. به‌صورت‌کلی اگر شخصی مایل به ثبت‌نام در بیمه‌ روستایی است، باید شرایط زیر را داشته باشد.

شرایط لازم برای ثبت‌نام بیمه‌ روستایی

  • متقاضی باید تابعیت جمهوری اسلامی را داشته باشد.
  • زنان متقاضی باید در بازه‌ سنی 18 تا 45 سال و مردان متقاضی باید در بازه‌ سنی 18 تا 50 سال باشند.
  • متقاضی باید دارای شغلی فصلی در یکی از شهرهای با جمعیت کمتر از 20 هزار نفر باشد.
  • متقاضی باید در حوزه‌ قالی‌بافی یا صنایع‌دستی مشغول به‌کار باشد.
  • متقاضی باید ساکن روستا بوده یا در مناطق عشایری کشور ساکن باشد.
  • متقاضی می‌تواند جزء کشاورزانی باشد که در روستا ساکن نیستند.
  • متقاضی باید در یکی از 130 شغل تعاون روستایی مشغول به‌کار باشد.
  • راننده‌های باربر یا مسافربر به روستاهایی که جمعیت کمی دارند.
  • پرسنل اداره‌هایی که وابسته به منابع طبیعی، نظام مهندسی، کشاورزی و دامپزشکی هستند.

اگر متقاضی جزء یکی از موارد بالا باشد، می‌تواند برای ثبت‌نام در بیمه‌ روستایی و عشایر اقدام کند. نکته‌ مهم اینجاست که طبق قرارداد بیمه‌ی روستایی، 5% از درآمد متقاضی به‌عنوان حق‌بیمه دریافت می‌شود.

مدارک لازم برای ثبت‌نام بیمه‌ روستایی

  • اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی متقاضی و افراد تحت تکفل؛
  • تاییدیه محل سکونت؛
  • 1 قطعه عکس 3×4 متقاضی؛
  • تاییدیه مشاغل (برای باربری و رانندگان).

بیمه روستایی از ازکی

همه‌ ما با اهمیت و ضرورت داشتن بیمه آشنا هستیم. زمانی‌ بود که روستاییان نمی‌توانستند از پوشش‌های بیمه‌ای مانند کارمندان و کارگران بهر‌ه‌مند شوند. اما با تصویب بیمه روستایی در سال 1383، کشاورزان و روستاییان تحت پوشش‌های بیمه‌ای قرار گرفتند و بعد از بازنشستگی می‌توانستند مستمری دریافت کنند. اکنون که با پوشش‌ها، نحوه‌ی ثبت‌نام، تفاوت‌های بیمه‌ روستایی با بیمه‌ تامین اجتماعی و میزان حق‌بیمه‌ افراد آشنا شده‌اید، وقت آن رسیده تا برای خرید بیمه‌ روستایی از ازکی اقدام کنید تا از خدمات و مزایای آن بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

  • بیمه روستایی چیست؟
    بیمه‌ روستایی که در سال 1383 به‌ تصویب رسید، بیمه‌ای است که روستاییان و عشایر در سراسر کشور را تحت پوشش خدمات بیمه‌ای و درمانی قرار داده و از طریق آن می‌توانند مستمری بازنشستگی دریافت کنند.
  • بیمه‌ روستایی چند سطح درآمدی دارد؟
    بیمه‌ روستایی دارای 10 سطح درآمدی است که حق‌بیمه متقاضی بر اساس آنها تعیین خواهد شد.
  • بیمه‌ روستایی چه پوشش‌هایی دارد؟
    پوشش خدمات درمانی، پوشش حقوق بازنشستگی، پوشش ازکارافتادگی و فوت از جمله پوشش‌های بیمه‌ روستایی است. پوشش خدمات درمانی این بیمه، توسط سازمان بیمه‌ سلامت ارائه خواهد شد.
  • حق‌بیمه در بیمه‌ روستایی چطور تعیین می‌شود؟
    حق‌بیمه‌ روستایی 15% از درآمد فرد است که 10% آن سهم دولت بوده و تنها 5% آن را متقاضی پرداخت خواهد کرد.
  • مدارک لازم برای ثبت‌نام بیمه‌ روستایی کدامند؟
    اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی متقاضی و افراد تحت تکفل، تاییدیه محل سکونت، 1 قطعه عکس پرسنلی و تاییدیه مشاغل برای رانندگان و باربری‌ جزء مدارک لازم برای ثبت‌نام بیمه‌ روستایی است.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا