بیمه شخص ثالث

چرا بیمه شخص ثالث را تمدید نمی‌کنیم؟

در دنیای پر از مشغله این‌ روزها، افراد معمولا مسئولیت‌هایی مانند تمدید بیمه شخص ثالث را پشت‌گوش می‌اندازند. اگرچه خرید این بیمه‌نامه برای همه دارندگان وسایل نقلیه الزامی است، بسیاری از افراد این‌کار را در اولویت قرار نمی‌دهند یا در موعد مقرر، بیمه خود را تمدید نمی‌کنند. اما چرا بیمه شخص ثالث را تمدید نمی‌کنیم و انجام‌دادن به‌موقع این‌ کار چه اهمیتی دارد؟

بیمه شخص ثالث چیست؟

قبل از اینکه به سوال «چرا بیمه شخص ثالث را تمدید نمی‌کنیم؟» بپردازیم، لازم است بدانیم که این بیمه دقیقا چیست و چرا داشتن آن برای همه کسانی که یک وسیله نقلیه موتوری دارند، الزامی است. به‌طور خلاصه، بیمه شخص ثالث خساراتی را که ممکن است در حوادث غیرمترقبه به اشخاص ثالث (افرادی به‌جز راننده‌ مقصر) وارد شود، پوشش می‌دهد. توجه کنید که این بیمه‌نامه خسارات واردشده به وسیله نقلیه شما را پوشش نمی‌دهد (البته ممکن است که برخی از شرکت‌های بیمه، پوشش‌هایی برای انجام این‌ کار به بیمه‌گذاران ارائه کنند).

۴ دلیل برای تمدید نکردن بیمه شخص ثالث

بیمه‌گذاران به دلایل متعددی بیمه‌نامه شخص ثالث خود را تمدید نمی‌کنند. این‌ کار عواقب خطرناکی دارد که اکثر افراد از آنها اطلاعی ندارند. برای رفع این مشکل، ابتدا باید پی ببریم که چرا بیمه شخص ثالث را تمدید نمی‌کنیم؛ سپس با شناسایی این دلایل، برای هر کدام راه‌حل مناسبی پیدا کنیم.

۴ دلیل برای تمدید نکردن بیمه شخص ثالث

در ادامه، ۴ دلیل متداول برای تمدید نکردن بیمه شخص ثالث و راه‌حل آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

۱. فراموشی و اهمال‌کاری

رایج‌ترین و در عین حال پیش‌پاافتاده‌ترین دلیل تمدیدنکردن بیمه شخص ثالث، به تعویق‌انداختن آن است. بسیاری از بیمه‌گذاران تمدید آن را پشت گوش می‌اندازند، چون فکر می‌کنند بعدا هم می‌توانند آن را انجام دهند؛ سپس در زمان تصادف، مجبور می‌شوند که با دردسرهای پرداخت جریمه دیرکرد سروکله بزنند!

جدا از این، با وجود دغدغه‌های بی‌شمار زندگی مدرن، فراموش‌کردن تمدید بیمه‌نامه چندان هم غیرعادی نیست. همچنین بیمه‌گذاران زیادی هستند که هنگام خریدوفروش خودروی خود، انتقال بیمه و تخفیفات آن را کاملا از یاد می‌برند.

خوشبختانه ازکی برای افرادی که بیمه شخص ثالث خود را از وب‌سایت خریده باشند، امکانی فراهم کرده است که زمان تمدید بیمه را به آنها یادآوری کند. بدین‌ترتیب، هم از ضرر مالی بیمه‌گذاران جلوگیری کرده و هم از آن‌ها در برابر پرداخت جریمه دیرکرد بیمه‌های اجباری محافظت می‌کند.

۲. بی‌تفاوتی

برخی از مالکان خودرو که چندین سال است با حوادث جاده‌ای مواجه نشده‌اند، تمدید بیمه را یک هزینه غیرضروری می‌دانند؛ غافل از اینکه این احساس امنیت کاذب، می‌تواند به عواقب پرهزینه‌ای در یک حادثه ناگوار منجر شود.

توجه کنید که از نظر قانونی داشتن بیمه شخص ثالث و تمدید به‌موقع آن اجباری است. همچنین اگر در مدت اعتبار بیمه‌نامه خود تصادف نکنید، می‌توانید از تخفیف‌های عدم خسارت شرکت‌ بیمه‌ای خودروی خود استفاده کنید؛ پس نگران دورریختن پول خود نباشید!

۳. مشکلات مالی

یکی از بزرگ‌ترین موانع تمدید به‌موقع بیمه شخص ثالث، شرایط مالی بیمه‌گذاران است. بسیاری از افرادی که با چالش‌های اقتصادی مواجه هستند، هزینه بیمه را در اولویت قرار نمی‌دهند؛ اما این‌کار یک قمار خطرناک است که می‌تواند به جریمه‌های سنگین و بدهی‌های ناشی از سانحه‌های رانندگی منجر شود.

خرید بیمه شخص ثالث با پرداخت مبلغی به عنوان پیش‌پرداخت و پرداخت مبلغ باقی‌مانده در اقساط ماهانه، می‌تواند حق بیمه را تقسیم‌بندی کرده و فشار مالی ناشی از آن را تا حد زیادی کاهش دهد. با مراجعه به وب‌سایت ازکی می‌توانید شرکت‌هایی که بیمه‌نامه‌های خود را به‌صورت اقساطی ارائه می‌کنند، با هم مقایسه نمایید و پس از استعلام بیمه شخص ثالث، بیمه مورد نظر خود را به‌صورت قسطی خریداری کنید.

۴. زمان‌بربودن

ممکن است که برخی افراد فرآیند تمدید بیمه را پیچیده یا زمانبر بدانند. این دیدگاه به‌دلیل سیاست‌های نامشخص بیمه‌گرها و فرایند دست‌وپاگیر تمدید حضوری به وجود آمده است. خوشبختانه، امروزه با امکان تمدید آنلاین بیمه شخص ثالث، می‌توانید در زمان و انرژی خود صرفه‌جویی نمایید و مراحل انجام‌ این‌کار را در کوتاه‌ترین زمان ممکن طی کنید.

آیا جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث بخشیده شده است؟

بیمه مرکزی به مناسبت هفته بیمه، طرح بخشودگی بیمه شخص ثالث را از ۱۳ آذر تا ۱۲ دی برای موتورسیکلت‌ها و از ۱۳ آذر تا ۳۰ آذر، برای سایر وسایل نقلیه اجرا کرده است. متاسفانه مهلت اجرای این طرح برای وسایل نقلیه‌ای از جمله خودروهای سواری، تاکسی‌ها و… تمام شده است؛ اما مالکان موتورسیکلت‌ها هم‌چنان می‌توانند بدون پرداخت جریمه، بیمه‌نامه خود را تمدید کنند. توجه کنید که این طرح، فقط و فقط شامل بیمه‌نامه‌هایی می‌شود که به مدت یک سال اعتبار داشته باشند.

آیا جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث بخشیده شده است؟

جمع‌بندی

اینکه چرا بیمه شخص ثالث خود را تمدید نمی‌کنیم، می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. هر مشکل کوچک و بزرگی، از فشار اقتصادی گرفته تا فراموشی و اهمال‌کاری، می‌تواند بهانه‌ای باشد تا تمدید بیمه‌نامه خود را یک روز عقب بیندازیم؛ اما هیچ‌کدام از این دلایل، از ما در برابر عواقب حوادث رانندگی محافظت نخواهد کرد!

تمدید منظم و به‌موقع بیمه شخص ثالث، فقط به‌خاطر رعایت قانون نیست؛ بلکه تعهد مالکان وسایل نقلیه به مسئولیت اجتماعی را نشان می‌دهد و امنیت مالی آنها را تضمین می‌کند. اکنون که با متداول‌ترین دلایل پشت‌گوش‌انداختن این‌کار آشنا شده‌اید، بهتر است که همین حالا قدمی برای حل آن‌ها بردارید!

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا