بیمه آتش سوزی و زلزله

مسئولیت خرید بیمه آتش سوزی آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی به عهده چه کسی است؟

اگر در یک مجتمع مسکونی زندگی می‌کنید، یا اگر به عنوان مدیر مجتمع انتخاب شده اید، باید با قوانین مربوط به آن آشنا باشید.

مثلا آیا می‌دانید که اگر در یکی از واحدهای مجتمع شما آتش سوزی اتفاق بیفتد و آتش به واحدهای دیگر یا به مشاعات مجتمع سرایت کند، مسئولیت آن به عهده کیست؟ و چه کسی باید خسارت بدهد؟

مدیر ساختمان چه مسئولیت‌هایی دارد؟

وقتی کسی از طرف ساکنین به عنوان مدیر ساختمان انتخاب می‌شود باید مسئولیت‌هایی را هم بپذیرد. اما مسئولیت‌های مدیر ساختمان فقط در حد گرفتن شارژ از ساکنین نیست.

بر اساس قانون یکی از وظایف مهم مدیر مجتمع مسکونی یا مدیر ساختمان این است که برای مجتمع خود بیمه آتش سوزی تهیه کند. یعنی باید کل ساختمان را در برابر آتش سوزی بیمه کند.

البته پرداخت هزینه این بیمه به عهده مدیر محترم نیست و هر واحد باید سهم خود را بر اساس متراژ واحدش بپردازد.

توجه داشته باشید که اگر مدیر ساختمان بیمه آتش سوزی را تهیه نکند و آتش سوزی یا انفجاری در ساختمان اتفاق بیفتد، مسئولیت آن به عهده مدیر است و مالکان ساختمان می‌توانند از او شکایت کنند و خسارت بگیرند.

پس اگر در مجتمع یا آپارتمان زندگی می‌کنید، حتما از مدیر ساختمان خود بخواهید که برای خرید بیمه آتش سوزی اقدام کند.

اگر هم مدیر ساختمان هستید حتما به فکر خرید بیمه آتش سوزی آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی باشید، چون مسئولیت سنگینی به عهده شماست!

مالکان واحدها چه مسئولیتی دارند؟

همه واحدها وظیفه دارند سهم حق بیمه خود را برای تهیه بیمه آتش سوزی پرداخت کنند و اگر واحدی این کار را نکند، مدیر ساختمان می‌تواند از نظر قانونی این موضوع را پیگیری کند.

آیا در بیمه آتش سوزی آپارتمان‌ها ، وسایل خانه هم بیمه می‌شود؟

خیر. در این بیمه فقط ساختمان شما بیمه می‌شود نه وسایلتان. اما اگر بخواهید می‌توانید با پرداخت حق بیمه بیشتر وسایل منزلتان را هم بیمه کنید.

البته برای این کار لازم است لیست وسایل خود به همراه قیمت آن‌ها را تهیه کرده و به شرکت بیمه ارائه دهید.

نمایش بیشتر

48 دیدگاه

  1. سلام
    لطفا بفرماييد:
    هزينه بيمه ساختمان از جمله بيمه آتش سوزي و زلزله را مالك بايد بپردازد يا مستأجر؟؟؟
    ممنون

    1. سلام وقت بخیر
      هزینه خرید بیمه آتش سوزی برای ساختمان به عهده مالک هست ولی مستاجرها هم میتونن برای اثاثیه خودشون بیمه آتش سوزی تهیه کنن.

  2. بنده مدیرهستم اما عده ای از ساکنین حق بیمه پرداخت نمیکنند وبنده امضا واثرانگشت انها را ثبت میکنم اگر حادثه ای رخ دهد میتوانم برعلیه آنهایی که حق بیمه ندادن استفاده کنم ویا باید خسارت را خودم بپردازم راهنمایی کنید لطفا

    1. سلام و وقت بخیر.
      اگه امضایی که از ساکنین ثبت کردن، از نظر قانونی معتبر و رسمی باشه، در زمان خسارت مسئولیتی به عهده شما نیست

      1. سلام نقض قانون غیرممکن است و با امضا گرفتن مسئولیت مدیر ساختمان از بین نخواهد رفت

    2. خیر.مسئولیت شما مسئولیت خودتان هست
      با امضا گرفتن از بین نمیره.شما باید بیمه کنید و هرکس حق بیمه رو نداد باید ازش شکایت کنید.کلا خیلی دردسر داره و پیشنها میکنم مبلغ شارژ رو بالا ببرید و از مبلغ شارژ ساختمان رو بیمه کنید.همینطور اسانسور رو
      اگر قبول نکنن شما هم مدیریت رو ول کن چون مسئولتش واقعا سنگینه

  3. سلام
    ممنون از پاسخ شما به سوالات مطرح شده . اگه آپارتمان 15 واحده ای حدود 5 واحد آن توسط مالکان در بیمه های مختلف مثل پاسارگاد ، ایران، دانا ،البرز ،معلم بیمه آتش سوزی شده باشند چطور باید کل آپارتمان , نما رو در یکی از شرکت های بیمه ، بیمه آتش سوزی و زلزله انجام داد آیا باید متراژ این 5 واحد کم بشه و حق بیمه واریز بشه یا خیر . و اینکه اگر تمام نما و مشاعات و ساختمان بیمه بشه زمان حادثه و اخذ خسارت مشکلی بین پرداخت خسارت بین بیمه ها صورت نمی گیره ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام وقتتون بخیر.
      شما باید به بیمه مراجعه کنید و همه این اطلاعات رو در اختیارشون قرار بدید. احتمالا برای شما بیمه نامه ای صادر میشه که در اون مشاعات و واحدهای فاقد بیمه، تحت پوشش قرار میگیرن.
      ضمنا بعد از انقضای بیمه اون پنج واحد، شما میتونید درخواست بدید تا بیمه الحاقیه بزنه و کل ساختمون رو تحت پوشش قرار بده

  4. سلام مجتمع های کوچک هم باید بیمه کنند یا این قانون فقط برای مجتمع های بزرگ هست

  5. سلام
    وقتتون بخير
    در اپارتمان ما مدير ساختمان ٧ واحد بيمه كرده و واحد ٨ بيمه نكرده
    ١- ايا اجازه همچين كاري داره؟؟
    ٢-اگر در محتمع اتفاقي بيافتد ايا واحد بيمه نشده بايد خسارت پرداخت كند؟
    ٣-قانون با اينچنين مدير ساختمانها چه برخوردي مي كند
    لطفا راهنمايي فرماييد
    با تشكر

    1. سلام و وقت بخیر.
      اگه مالک اون واحد زیر بار پرداخت حق بیمه نرفته یا به هر دلیلی در مورد خرید بیمه با مدیر ساختمان مخالفت کرده، مدیر ساختمان میتونه که اون واحد رو بیمه آتش سوزی نکنه. ولی در غیر این صورت مالک اون واحد میتونه از نظر قانونی تصمیم مدیر ساختمان رو پیگیری کنه.

  6. بسیار موارد درستی هستش و کاربردی.
    هر انسان عاقلی باید برای آپارتمان خود به ویژه نوساز انجام دهد.
    سوال ؛ هزینه بیمه آتش‌سوزی آپارتمان و بیمه آتش‌سوزی وسایل خانه ماهی یا سالی چه قدر می شود؟
    لطفا پاسخ دهید.با تشکر

    1. سلام و وقت بخیر.
      ممنون از توجه و همراهی شما.
      اگه وارد سایت azki.com بشید میتونید از بخش بیمه آتش سوزی، قیمت این بیمه رو در شرکت های بیمه مختلف مشاهده کنید.

  7. با سلام.
    داخل صورت جلسه مدیر ساختمان میشه یه بند اضافه کرد با مجمع مالکین که هر واحد اقدام به بیمه ی اتش سوزی واحد خویش کند و هیچ مسعولیتی به جانب مدیر نباشه؟(با امضا اکثریت مالکین)

    1. سلام وقتتون بخیر.
      صورت جلسه ای که میفرمایید باید حتما از نظر قانونی معتبر و رسمی باشه. در مورد این موضوع بهتره که با یک مشاور حقوقی مشورت کنید که بعدا مشکلی براتون ایجاد نشه

  8. بيمه آتشسوزي ساختمان شامل كابينت ، رنگ ، اجاق گاز ، كليد و پريز و شير آلات هم ميشود ؟

    1. با سلام وقت بخیر.
      فقط شامل بنا میشه. اجاق و کابینت شیر الات و … جزو اثاثیه هستن که اگر بخواید میتونید برای اثاثیه هم بیمه اتش سوزی بگیرید.

  9. سلام شوهر من مدیر یک مجتمع هست ولی هیچ یک از مالکان و مستاجران زیر بار حق بیمه نرفتند با وجود پیگیری های زیاد هیچکس استقبال نکرد آیا در صورت بروز اتفاقی شوهر من مسؤل است؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      همونطور که در متن اشاره شد تهیه این بیمه از وظایف مدیر ساختمان هست و در صورتی که واحدی هزینه رو پرداخت نکنه مدیر ساختمان میتونه به صورت قانونی پیگیر بشه. البته در شرایط شما که هیچکس حاضر به خرید بیمه نیست پیشنهاد ما اینه که تعهد نامه کتبی و قانونی از مالکان و مستاجران (مالکان واحدهای استیجاری هم باید در نظر گرفته شوند) تهیه کنین مبنی بر اینکه در صورت وقوع آتش‌سوزی یا حوادث این چنینی مسئولیت حادثه و هزینه‌های اون به عهده خود افراد است و برای واحد خودتون بیمه رو تهیه کنین تا در صورت وقوع حادثه خسارات ایجاد شده جبران بشه. داشتن تعهد کتبی و قانونی به شما کمک میکنه تا در صورت وقوع حادثه بقیه ساکنین نتونن از شما شکایت کنن و حتی ممکنه ثبت تعهد نامه باعث بشه نظرشون عوض بشه و باهاتون همکاری کنن.

  10. اگر اکثریت ساختمان مخالف بیمه آتش سوزی باشند، آیا هیئت مدیره با اخذ امضای آنان طی یک صورت جلسه، به هنگام بروز آتش سوزی از مسئولیت قانونی آن مبرا خواهد شد؟

    1. سلام دوست عزیز
      در صورتی که تعهد کتبی و قانونی از اعضای ساختمان گرفته بشه در صورت وقوع حادثه مدیریت میتونن با استفاده از این تعهد نامه کسر مسئولیت کنن. با این وجود پیشنهاد ما این هست که برای واحد خودتون حتما بیمه رو تهیه کنید و در حین درخواست تعهد نامه تمامی شرایط رو اعم از مسئولیتی که برای هرکدام از واحد ها داره ذکر کنید تا در آینده مشکلی پیش نیاد و یا حتی افراد مایل به تهیه بیمه آتش‌سوزی بشن.

  11. آتش سوزی انباری که در پارکینگ هست هم جز بیمه ساختمان میشه یا خیر؟ ما انباری خونمون به خاطر لامپ پر مصرف که روشن مانده بود اتش گرفته…ایا مدیر مقصر است یا سازنده

    1. سلام دوست عزیز
      مسئولیت خرید بیمه آتش‌سوزی برای کل ساختمان و مشاعات (مثل انباری و …) به عهده مدیر ساختمان هست. البته این تعیین مقصر نمیکنه و اگر انباری به صورت سندی به نام شما باشه، شما باید حق بیمه آتش‌سوزی رو پرداخت کرده باشین. اگه ساختمان بیمه هست میتونین از طریق شرکت بیمه پیگیری کنید.

  12. با سلام
    ساختمانی که هنوز پایان کار نگرفته و امور مربوط به نصب وسایل آتش نشانی در آن انجام نشده است و ساکنین در آن درحل حاضر ساکن هستند آیا در صورت آتش سوزی بیمه خسارت را پرداخت خواهد کرد؟

    1. سلام دوست عزیز
      خیر در صورتی که ساختمان بیمه نداشته باشه مبلغی پرداخت نمیشه اما در صورتی که بیمه خریداری شده باشه (در صورت توافق شرکت بیمه و بررسی ساختمان) هزینه خسارت در صورت وقوع آتش‌سوزی پرداخت میشه.

  13. سلام، اگر اپارتمانی دارای پایان ساخت شهرداری باشد و ،بیمه نامه آتش سوزی هم داشته باشد ، ایا در صورت وقوع آتش سوزی شرکت پوشش دهنده بیمه ، مدارک ساختمان و بخصوص تأییدیه آتش نشانی مرکزی برای دریافت پایان ساخت ،را بررسی میکنند(مثال :از راه غیر موجه پایان ساخت دریافت شده باشد و سند ها هم ثبت شده باشد)

    1. سلام دوست عزیز
      موردی که شما میفرمایید بستگی به نوع و مقدار آتش‌سوزی داره. گزارش آتش‌نشانی با توجه به موارد مختلفی نوشته میشه و در چنین شرایطی بیمه خسارت رو پرداخت میکنه ولی مبلغ خسارت بستگی به شرایط داره. به طور معمول شما میتونین واحد یا آپارتمان مسکونی رو بدون داشتن پایان کار هم بیمه کنید ولی در پروسه‌ی بازدید تمام موارد نوشته میشه و در زمان پرداخت خسارت مواردی که مشکل زا بودن هم بررسی میشن.

  14. سلام.میتونیم واحد خودمو مستقلا در مجتمع مسکونی بیمه کنم در این صورت از فرم پیشن
    نویس نویس منازل مسکونی استفاده کنم یا مجتمع مسکونی؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله این امکان برای شما وجود داره. اگر به سایت ازکی مراجعه کنین بخش بیمه آتش‌سوزی و زلزله گزینه‌ای هست تحت عنوان یک واحد در آپارتمان. با استفاده از این گزینه میتونین واحدتون رو بیمه کنین.

  15. سلام
    وقتی بحث مدیریت ساختمان میشه منشور مدیرهای توافقی ساختمان هستن یا اونهایی که ثبت رسمی میشن؟
    و سوال دیگه اینکه
    آیا امکانش هست فقط از واحدهایی که تمایل به بیمه دارن پول جمع کنم و پول مشاعات رو‌ از صندوق ساختمان بدم و از بقیه تعهد کتبی با اثر انگشت بگیرم که مسئولیت بیمه نکردن با خودشونه؟
    و سوال آخر اینکه آیا «واقعا» بیمه حوادث ساختمان هم احباری هست؟

    1. سلام دوست عزیز
      به طور کلی از وظایف مدیر ساختمان (چه رسمی و چه توافقی) هست که بیمه آتش‌سوزی رو خریداری کنن. در شرایطی که برخی واحدها تمایل ندارن بهتر هست که تعهد کتبی و رسمی گرفته بشه و تمام مسئولیت با خودشون هست.
      در رابطه با اجباری بودن هنوز فکر میکنم به اون مرحله نرسیده ولی با توجه به هزینه‌ها بهتره خریداری بشه چون هزینه منطقی‌ای داره.

    2. سلام.
      در ساختمان هشت واحدی ما هیچ کسی زیر بار مدیر ساختمان بودن،نمیرود،حالا تکلیف چیست؟

      1. علی عزیز سلام
        می‌توانید خودتان مدیریت را قبول کنید یا جلسه ساختمان را تشکیل دهید و با قرعه‌کشی مدیر را مشخص کنید.

  16. سلام وقت بخیر
    شرایط خرید بیمه نامه مجتمع مسکونی چیست ؟
    منظورم با نداشتن تاییدهای نظام مهندسی و پایان کار شهرداری امکان بیمه آتش سوزی و زلزله وسیل وجود دارد
    باتشکر

  17. سلام
    وقت شما بخیر
    دو تا سوال داشتم
    اول اینکه من به عنوان مدیر ساختمان آیا می توان واحد خودم رو به طور مجزا تحت بیمه آتش سوزی از یک شرکت بیمه با پوششهای کامل قرار دهم و همزمان برای کل ساختمان یک بیمه آتش سوزی عادی از یک شرکت بیمه دیگر تهیه کنم؟
    سوال دوم اینکه در صورت خرید بیمه آتش سوزی در ساختمانهای فاقد پایانکار و استاندارد آتش نشانی، در صورت بروز حادثه آیا خسارت پرداخت می گردد؟

    1. محمد عزیز سلام
      برای سوال اول بله شما این امکان رو دارید که برای واحد خودتان هم بیمه آتش‌سوزی تهیه کنید.
      برای سوال دوم هم داشتن این مدارک لازمه و برای گرفتن خسارت با مشکل مواجه می‌شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا