بیمه آتش سوزی و زلزلهبیمه بدنه

خسارت جنگ و اعتراضات در بیمه

امیدواریم که کشور عزیزمان ایران، همیشه در صلح و آرامش باشد. اما ممکن است پس از آشوب‌های خیابانی اخیر، این سوال ایجاد شده باشد که اگر در چنین شرایطی آسیبی به جان و اموال افراد وارد شود، آیا بیمه خسارت آن را پرداخت خواهد کرد؟ برای پاسخ به این پرسش، در متن زیر به موضوع خسارت جنگ و اعتراضات در بیمه پرداخته‌ایم.

خسارت جنگ و اعتراضات در بیمه آتش سوزی

با هدف کنترل ریسک شرکت‌های بیمه، در قانون بیمه و برای تمامی بیمه‌نامه‌ها استثنائاتی در نظر گرفته می‌شود. یکی از این استثنائات، خطرات ناشی از جنگ، جنگ داخلی، آشوب و بلوا، اعتصاب، قیام، انقلاب، کودتا، اغتشاشات داخلی و یا اقدامات احتیاطی مقامات نظامی و انتظامی است. به این معنی که اگر به دلیل جنگ، آشوب و … ساختمان بیمه شده دچار آتش سوزی شود، بیمه هیچ تعهدی برای پرداخت خسارت ندارد.

البته بیمه‌گذار می‌تواند با پرداخت حق بیمه بیشتر و ارائه مجوزهای لازم، خسارت جنگ و اعتراضات را به عنوان یک پوشش اضافی به بیمه‌نامه آتش سوزی خود اضافه کند. یعنی اگر شما می‌خواهید برای ساختمان خود (خانه، مکان تجاری، مکان صنعتی و …) بیمه آتش سوزی تهیه کنید، می‌توانید در زمان صدور بیمه، حق بیمه اضافه مربوط به پوشش جنگ و آشوب را بپردازید تا ساختمان شما در برابر این خطرات هم بیمه شود.

البته معمولا برای صدور این پوشش نیاز است که شما به شعبه اصلی شرکت بیمه مورد نظر خود مراجعه کنید و پس از طی کردن مراحل اداری آن، مجوزهای لازم را دریافت نمایید.

خسارت جنگ و اعتراضات در بیمه بدنه

به جز بیمه آتش سوزی، خسارت جنگ و اعتراضات در بیمه بدنه خودرو هم جزو استثنائات است. یعنی وقتی شما بیمه بدنه خریداری می‌کنید و ماشین شما در جریان جنگ، آشوب و … آسیب می‌بیند، خسارت‌های آن به صورت پیش فرض توسط بیمه‌نامه شما پرداخت نمی‌شود، مگر اینکه در زمان خرید بیمه بدنه، با پرداخت حق بیمه بیشتر، این پوشش را به بیمه‌نامه خود اضافه کرده باشید.

البته این پوشش به ندرت، در شرایط خاص و با داشتن مجوزهای لازم صادر می‌شود.

سایر استثنائات بیمه بدنه

به جز خطرات ناشی از جنگ، آشوب و اعتصاب، موارد دیگری هم هستند که جزو استثنائات بیمه بدنه محسوب می‌شوند و شرکت بیمه خسارت مربوط به آنها را جبران نمی‌کند. مواردی مثل:

  • خسارت‌های ناشی از انفجارهای هسته ای
  • خسارت‌هایی كه عمداً توسط بیمه‌گذار ، ذی نفع و یا راننده ماشین به آن وارد می‌شود.
  • خسارت‌های وارد شده به ماشین، در زمان گریز از تعقیب مقامات انتظامی
  • در صورتی كه راننده ماشین گواهینامه رانندگی متناسب با خودرو نداشته باشد یا گواهینامه او باطل شده باشد.
  • خسارت‌هایی که به علت مصرف مشروبات الكلی و یا استعمال مواد مخدر یا روان گردان توسط راننده رخ داده باشد.
  • خسارت ناشی از بكسل كردن وسیله نقلیه دیگر (مگر آنكه ماشین بیمه شده مخصوص و مجاز به انجام این كار باشد و اصول و مقررات ایمنی را رعایت كرده باشد)
  • خسارت‌های وارد شده به وسایل و دستگاههای الكتریكی و الكترونیكی ماشین بیمه شده، در صورتی كه ناشی از نقص و خرابی در كاركرد آنها باشد.
  • خسارت‌هایی كه به علت حمل بار بیش از حد مجاز توسط ماشین به آن وارد شود.

پرداخت خسارت اغتشاشات اخیر از زبان رئیس کل بیمه مرکزی

رئیس کل بیمه مرکزی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در آبان ماه 1398 برگزار شد، در پاسخ به پرسشی پیرامون خسارت‌های به بارآمده در اغتشاشات اخیر، گفت که ساختمان‌های دولتی و بانک‌های آسیب دیده، بیمه آتش سوزی با پوشش آشوب و بلوا را داشته‌اند و خسارت‌های آنها توسط بیمه جبران خواهد شد.

همچنین اگر خودروهای آسیب دیده در این حوادث، بیمه بدنه با پوشش آشوب و بلوا را داشته باشند، بیمه خسارتشان را پرداخت خواهد کرد.

خسارت جنگ و اعتراضات در بیمه عمر

همانطور که می‌دانید هزینه‌های پزشکی در بیمه عمر، برای بیماری‌های خاصی مثل سرطان، بیماری قلبی و … پرداخت می‌شود. همچنین یکی از مزیت‌های اصلی بیمه عمر این است که در صورتی که بیمه شده در مدت بیمه‌نامه فوت کند، علاوه بر ارزش بازخریدی، سرمایه فوت هم به ذی‌نفعان او پرداخت می‌شود.

اما در بیمه عمر هم مانند سایر بیمه‌ها، خسارت جنگ، آشوب و بلوا جزو استثنائات است. یعنی اگر فرد بیمه شده در جریان جنگ و اعتراضات فوت کند، سرمایه فوت به او تعلق نمی‌گیرد و ذی نفعان فقط می‌توانند ارزش بازخریدی بیمه‌نامه را دریافت کنند.

البته بعضی از شرکت‌های بیمه مثل بیمه سامان و بیمه پاسارگاد، مجوزهای لازم را از بیمه مرکزی دریافت کرده‌اند و در پرسشنامه بیمه عمر خود، پوششی را با عنوان پوشش آشوب، اعتصاب و بلوا قرار داده‌اند. یعنی اگر بیمه‌گذار بیمه عمر خود را به همراه این پوشش خریدرای کند، در صورت فوت در اثر آشوب، اعتصاب و بلوا، سرمایه فوت هم به ذی نفعان بیمه شده پرداخت می‌شود.

خسارت جنگ و اعتراضات در بیمه درمان تکمیلی

در بیمه تکمیلی هم خسارت جنگ و اعتراضات استثناء است. یعنی اگر فردی که بیمه تکمیلی دارد، با شرکت در آشوب‌ها و اعتراضات دچار آسیب جسمی شده باشد و برای هزینه‌های درمان خود بخواهد از بیمه تکمیلی استفاده کند، بیمه هزینه ای به او پرداخت نمی‌کند. مخصوصا اگر برای مرکز درمانی یا شرکت بیمه محرز شود که آسیب یا بیماری بیمه شده به علت جنگ و آشوب ایجاد شده است.

خرید اینترنتی بیمه تکمیلی، عمر و بدنه از ازکی

همه افراد ممکن است به هر دلیلی در معرض آسیب‌ها و خطرات مختلف قرار بگیرند و برای جبران آن آسیب‌ها هزینه‌های سنگینی را متحمل شوند. اما اگر قبل از اینکه حادثه‌ای رخ دهد، با آینده نگری جان یا مالمان را بیمه کرده باشیم، دیگر در زمان بروز خسارت نگران نخواهیم بود.

بیمه هایی مثل بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه، بیمه آتش سوزی، بیمه تکمیلی و بیمه عمر از ضروری ترین بیمه‌هایی هستند که خرید آنها توسط ازکی بسیار آسان شده است. همچنین ازکی برای دریافت مشاوره، مقایسه قیمت‌ها، خرید اینترنتی و حتی مشاوره دریافت خسارت در خدمت شما خواهد بود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا