بیمه خودرو

چگونه از بیمه ماشین خود در مواقع اضطراری استفاده کنیم؟

بیمه‌ ماشین در ۲ دسته‌ اصلی بیمه‌ شخص ثالث و بیمه بدنه خلاصه می‌شود. طبق قانون راهنمایی و رانندگی، بیمه‌ شخص ثالث اجباری است، اما بیمه‌گذار در صورت تمایل می‌تواند بیمه بدنه را خریداری کند. در شرایطی که حادثه‌ای رخ می‌دهد، هر کدام از این ۲ بیمه‌ها به‌نحوی می‌توانند خسارت‌های مالی و جانی را پوشش دهند. بنابراین شاید برای دریافت کامل‌ترین پوشش‌ها بهتر باشد هر ۲ بیمه را خریداری کنید. اگر شرایط اضطراری پیش آید، فقط این بیمه‌ها می‌توانند خسارت‌ها را تا سقف بیمه‌نامه پوشش دهند. به‌همین‌دلیل در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چگونه از بیمه خود در مواقع اضطراری استفاده کنیم؟

استفاده از بیمه بدنه در مواقع اضطراری

یکی از سوالات اصلی بیمه‌گذارها این است که چگونه از بیمه خود در مواقع اضطراری استفاده کنیم؟ شاید برای بسیاری از شما شرایطی اضطراری پیش آمده که تنها راهکار موجود، استفاده از بیمه‌های خودرو مانند بیمه‌ بدنه و بیمه‌ شخص ثالث باشد. اما این شرایط و مواقع اضطراری به چه مواردی اشاره دارد و چطور می‌تواند در این مواقع از بیمه استفاده کرد؟

استفاده از بیمه بدنه وقتی در تصادف با یک ماشین دیگر مقصرید

بیمه‌ بدنه روشی برای جبران خسارت‌های واردشده به خودرو در حوادث رانندگی است. بیمه‌گذار با پرداخت مبلغی به‌عنوان حق‌بیمه می‌تواند از پوشش‌های اصلی و اضافی بیمه‌ بدنه خودرو بهره‌مند شود. این بیمه، خودرو را در برابر حوادث رانندگی و خطرات بیمه خواهد کرد و شرکت بیمه‌گر هم در صورت بروز حادثه، خسارت را به بیمه‌گذار پرداخت می‌کند. اما یکی از دلایلی که افراد از خرید بیمه‌ بدنه خودداری می‌کنند، تصور پوشش‌ ندادن هزینه‌ها در صورت مقصر بودن در حادثه است.

استفاده از بیمه بدنه در صورت مقصر بودن بیمه‌گذار

در صورتی‌که بیمه‌گذار در یک حادثه‌ رانندگی مقصر باشد، می‌تواند از بیمه‌ی بدنه‌ برای جبران خسارت‌های مالی واردشده به خودروی خود استفاده کند. اما باید بدانید اگر بیمه‌گذار در حادثه مقصر باشد، امکان جبران کردن صدمه‌های واردشده به اموال و دارایی‌ دیگران از طریق بیمه‌ بدنه وجود نخواهد داشت. بنابراین، بیمه بدنه تنها خسارت مالی راننده مقصر را پوشش خواهد داد.

اگر راننده در حادثه آسیب دیده باشد و خسارت‌های جانی واردشده از طریق بیمه‌ شخص ثالث جبران نشود، می‌توانید از بیمه‌ بدنه برای جبران باقی خسارت‌ها استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله شرایط و پوشش‌های بیمه راننده مقصر حادثه چیست؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

چگونه از بیمه خود در مواقع اضطراری استفاده کنیم؟ / مهلت مراجعه به بیمه بعد از تصادف

استفاده از بیمه بدنه وقتی در تصادف با یک عابر پیاده مقصرید

در هر مسیری، تلاش شده است که محلی برای عبور عابر پیاده وجود داشته باشد که شامل پل‌هوایی، خط‌کشی عابر پیاده و زیرگذرها است. قوانین کاملی برای تصادف با عابر پیاده وجود دارد. وقتی در این‌گونه تصادفات راننده مقصر باشد، قوانین زیر اجرا خواهد شد.

  • اگر راننده در حالت عدم‌هوشیاری یا مستی با عابر پیاده تصادف کند، مجرم شناخته می‌شود؛ حتی اگر عابر مقصر حادثه باشد.
  • اگر راننده‌ای با عابر پیاده تصادف کرد، نباید صحنه‌ حادثه را ترک کند.
  • رعایت نکردن قوانین در تصادف با عابر پیاده برای راننده‌ی مقصر ۲ ماه تا ۶ ماه حبس دارد.

در صورتی‌که با یک عابر پیاده تصادف کرده و راننده مقصر حادثه است، می‌تواند از بیمه‌ شخص ثالث برای جبران خسارت‌ها استفاده کند. مهم‌ترین شرط‌های دریافت خسارت در این شرایط، داشتن گواهینامه معتبر و بیمه‌نامه معتبر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله تصادف با عابر پیاده زندان دارد؟ قوانین تصادف با عابر پیاده را در بلاگ ازکی بخوانید.

استفاده از بیمه بدنه وقتی خسارت دیده‌اید

استفاده از بیمه بدنه در صورت مقصر نبودن در حادثه هم شرایط خاص خود را دارد. اگر بیمه‌گذار در یک حادثه‌ رانندگی مقصر نباشد، می‌تواند از بیمه‌ شخص ثالث راننده‌ مقصر برای جبران خسارت‌های جانی و مالی واردشده استفاده کند.

در برخی موارد، خسارت‌های واردشده به‌حدی سنگین است که از سقف تعهدات مالی بیمه‌ شخص ثالث راننده مقصر بیشتر می‌شود. در این شرایط ۲ راهکار وجود دارد که به شرح زیر است:

  • اگر بیمه‌گذار بیمه‌ بدنه داشته باشد، می‌تواند از این بیمه برای جبران خسارت‌های باقی‌مانده استفاده کند. در چنین شرایطی تخفیف بیمه‌ بدنه بیمه‌گذار صفر نمی‌شود و شرکت بیمه بعدها از راننده‌ مقصر خسارت را خواهد گرفت.
  • اگر بیمه‌گذار بیمه‌ بدنه نداشته باشد، باید به شورای حل اختلاف مراجعه کند. این موضوع به خسارت خودروی متعارف و نامتعارف، خسارت 50 50 و برخی موارد دیگر بستگی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خسارت 50 50 می‌توانید مقاله خسارت تصادف 50 50 چگونه پرداخت می‌شود؟ نحوه محاسبه دیه را در بلاگ ازکی بخوانید.

چگونه از بیمه خود در مواقع اضطراری استفاده کنیم؟

استفاده از بیمه شخص ثالث در مواقع اضطراری

برخلاف بیمه‌ بدنه، بیمه‌ی شخص ثالث اجباری است، بنابراین دیگر نگران جبران نکردن خسارت‌ها در صورت مقصر بودن در حادثه رانندگی نخواهید بود. بنابراین سوال اصلی که ممکن است ذهن افراد را مشغول کند، چگونگی استفاده از بیمه شخص ثالث در مواقع اضطراری است.

تعداد دفعات استفاده از بیمه شخص ثالث

تعداد دفعات استفاده از بیمه شخص ثالث در شرایطی که در یک سال بیمه‌ای بیشتر از یک بار دچار حادثه‌ای منجر به خسارت جانی و مالی می‌شوید، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. طبق شرایط استفاده از بیمه ماشین در تصادف، اینکه چگونه از بیمه خود در مواقع اضطراری استفاده کنیم مطرح می‌شود.

لازم است بدانید که طبق قانون بیمه، تعداد دفعاتی که یک بیمه‌گذار می‌تواند از بیمه‌ شخص ثالث و بیمه‌ بدنه‌ خودروی خود در طول یک‌سال استفاده کند، 4 بار است. در صورتی‌که بیمه‌گذار ۴ بار از بیمه‌نامه خود برای دریافت خسارت استفاده کرده باشد، بیمه‌نامه منقضی شده و باید بیمه‌ جدید خریداری کند.

شرایط استفاده از بیمه شخص ثالث برای راننده هم توسط بیمه‌ مرکزی تعیین شده است. طبق قانون، خسارت راننده‌ مقصر از محل بیمه‌ حوادث سرنشین جبران خواهد شد. البته خسارت واردشده نباید جزء استثنائات بیمه‌ای باشد. از طرفی راننده‌ مقصر باید گواهینامه معتبر داشته و دچار حادثه‌ فوت یا نقص‌عضو کلی یا جزئی شده باشد.

همان‌طور که اشاره شد امکان 4 بار استفاده از بیمه‌ بدنه وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله از بیمه بدنه چندبار می‌شود استفاده کرد؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

استفاده همزمان از بیمه شخص ثالث و بدنه

اگر در تصادفی زنجیره‌ای که معمولا در آن بیشتر از چند خودرو آسیب دیده و میزان خسارت‌های وارده قطعا بیشتر از سقف تعهدات بیمه‌ شخص ثالث راننده مقصر است، برای جبران خسارت‌های باقی‌مانده می‌توان از بیمه‌ بدنه ماشین‌های آسیب‌دیده استفاده کرد. در چنین شرایطی استفاده همزمان از بیمه شخص ثالث و بدنه مطرح می‌شود. تصادف‌های زنجیره‌ای یکی از آن شرایط خاص و اضطراری است که افراد می‌خواهند بدانند چگونه از بیمه خود در مواقع اضطراری استفاده کنیم؟

اگر خودروهای آسیب‌دیده دارای بیمه‌ بدنه معتبر باشد، می‌تواند باقی‌مانده‌ خسارت را از شرکت بیمه‌گر خود دریافت کند. راننده‌ی مقصر در حادثه باید این هزینه‌ها را به‌صورت قسطی به شرکت بیمه‌گر پرداخت کند؛ چون خودروهای دیگر از بیمه‌ بدنه خود به‌عنوان پوشش ریکاوری استفاده می‌کنند، در این شرایط تخفیف‌های بیمه‌ بدنه آنها از بین نخواهد رفت.

شرایط استفاده از بیمه ماشین در تصادف

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله استفاده همزمان از بیمه ثالث و بیمه بدنه چگونه است؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

مهلت مراجعه به بیمه بعد از تصادف

مهلت مراجعه به بیمه بعد از تصادف یکی از اصلی‌ترین سوالاتی است که بیمه‌گذارها دارند. اینکه تا چند روز بعد از تصادف می‌توانند برای دریافت خسارت اقدام کنند. در مورد بیمه‌ شخص ثالث باید قوانین این بیمه بررسی شود.

طبق ماده‌ی 15 قانون بیمه، بیمه‌گذار باید حداکثر ظرف مدت 5 روز از تاریخ وقوع حادثه به شرکت بیمه‌گر اطلاع دهد. در‌غیراین‌صورت، شرکت بیمه‌گر خسارت‌های واردشده را جبران نخواهد کرد. البته در این شرایط اگر بیمه‌گذار بتواند ثابت کند که به‌دلیل حوادثی که خارج از اختیار او بوده نتوانسته ظرف مدت 5 روز شرکت بیمه‌گر را مطلع کند، ممکن است بیمه‌گر خسارت‌های وارده را جبران کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله نحوه دریافت خسارت بیمه شخص ثالث + شرایط و مدارک لازم را در بلاگ ازکی بخوانید.

دریافت خسارت بیمه بدون حضور مقصر

در برخی موارد، راننده‌ مقصر صحنه‌ حادثه را ترک می‌کند. در چنین شرایطی دریافت خسارت بیمه بدون حضور مقصر در حادثه مطرح می‌شود. وقتی مقصر صحنه‌ حادثه را ترک می‌کند، امکان کشیدن کروکی وجود ندارد. افراد می‌خواهند بدانند چگونه از بیمه خود در مواقع اضطراری استفاده کنیم، خصوصا مواقع اضطراری مانند نداشتن کروکی که ممکن است روند دریافت خسارت را طولانی‌تر کند.

نداشتن کروکی باتوجه‌به متفاوت‌ بودن پوشش‌های بیمه‌ بدنه مشکلی در دریافت خسارت ایجاد نخواهد کرد. در مواقعی که راننده‌ مقصر از صحنه‌ تصادف فرار می‌کند، خسارت بدون حضور مقصر به‌ فرد زیان‌دیده در حادثه پرداخت خواهد شد.

البته فرد زیان‌دیده می‌تواند از راننده متواری شکایت کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله مجازات فرار از صحنه تصادف و نحوه شکایت از راننده متواری را در بلاگ ازکی بخوانید.

همین حالا بیمه ماشین‌تان را برای مواقع ضروری از ازکی بخرید

حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌کند و گاهی ممکن است در شرایطی اضطراری قرار بگیرید که باید از بیمه‌ شخص ثالث و بدنه استفاده کنید. بنابراین این موضوع مطرح می‌شود که چگونه از بیمه خود در مواقع اضطراری استفاده کنیم؟ خرید بیمه‌ شخص ثالث اجباری است اما اگر می‌خواهید پوشش‌های کامل‌تری دریافت کنید که تنها در جبران خسارت‌های مالی و جانی شخص ثالث خلاصه نمی‌شود، باید بیمه‌ بدنه خودرو را نیز خریداری کنید. پس همین امروز برای خرید بیمه‌ خودرو از ازکی اقدام کنید تا در مواقع اضطراری به نحوه‌ی جبران خسارت‌ها فکر نکنید.

سوالات متداول

  • مهلت مراجعه به بیمه بعد از تصادف چقدر است؟ بیمه‌گذار باید حداکثر 5 روز بعد از حادثه با شرکت بیمه‌گر تماس بگیرد. درغیراین‌صورت، پرداخت خسارت مشروط به اثبات شرایط خاص برای عدم اطلاع به شرکت بیمه‌گر است.
  • تعداد دفعات استفاده از بیمه شخص ثالث چقدر است؟ بیمه‌گذار در طول یک سال می‌تواند حداکثر 4 بار برای دریافت خسارت از بیمه‌ی شخص ثالث و بدنه اقدام کند.
  • اگر بیمه‌گذار 4 بار از بیمه‌ی استفاده کرده باشد چطور برای بار پنجم خسارت دریافت کند؟ پس از 4 بار دریافت خسارت در یک سال، بیمه‌نامه منقضی شده و بیمه‌گذار باید بیمه‌ی جدید خریداری کند.
  • شرایط استفاده از بیمه بدنه در صورت مقصر نبودن در حادثه چیست؟ اگر بیمه‌گذار در حادثه‌ی رانندگی مقصر نباشد، می‌تواند از بیمه‌ی شخص ثالث راننده‌ی مقصر برای جبران خسارت‌ها استفاده کند.
  • آیا امکان استفاده همزمان از بیمه شخص ثالث و بدنه وجود دارد؟ بله. در شرایطی که خسارت‌های وارده از سقف تعهدات بیمه شخص ثالث بالاتر باشد، فرد زیان‌دیده می‌تواند از بیمه‌ی بدنه خود برای جبران خسارت‌های باقی‌مانده استفاده کند.
نمایش بیشتر

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا