بیمه موبایل و تجهیزات الکترونیک

چگونه از آتش‌گرفتن باتری موبایل جلوگیری کنیم؟

تابه‌حال چیزی راجع به آتش‌‌گرفتن باتری موبایل شنیده‌اید؟ علت انفجار شارژر چیست؟ اگرچه احتمال آن زیاد نیست، عواملی مانند دمای زیاد موبایل، استفاده از شارژر نامناسب و آسیب فیزیکی به باتری می‌تواند منجر به انفجار دستگاه شود. در این مطلب، مهم‌ترین عوامل آتش‌گرفتن باتری موبایل و روش‌های جلوگیری از این اتفاق را بررسی می‌کنیم.

دلیل انفجار و آتش‌گرفتن باتری موبایل چیست؟

انفجار گوشی می‌تواند به‌خاطر عوامل مختلفی اتفاق بیفتد؛ اما مهم‌ترین دلایل آن، به باتری دستگاه مربوط می‌شود. در موبایل‌های مدرن، از باتری لیتیوم _ یونی (lithium-ion) استفاده می‌کنند. این باتری‌ها برای فراهم‌کردن امکان شارژ مجدد، تعادل دقیقی از الکترودهای مثبت و منفی دارد. هنگامی که مشکلی پیش بیاید، اجزای داخلی باتری خراب می‌شود و می‌تواند با ایجاد یک واکنش فر‌‌ار به آتش‌سوزی منجر شوند.

برخی از شایع‌ترین دلایل آتش‌گرفتن باتری موبایل عبارت است از:

دمای زیاد گوشی موبایل

آتش‌گرفتن باتری موبایل به دلیل دمای بالای گوشیداغ‌شدن بیش از حد گوشی متداول‌ترین عامل آتش‌گرفتن باتری موبایل است. اگر همیشه با گوشی در حالِ شارژ کار کنید یا زیاد از پردازنده دستگاه کار بکشید، روی ترکیب شیمیایی اجزای آن تاثیر می‌گذارید. واکنش زنجیره‌ای در باتری‌ها به نام «فرار حرارتی» باعث می‌شود که باتری گرمای بیشتری ایجاد کند و در نهایت منفجر شود.

صدمه‌ دیدن باتری گوشی موبایل

یکی از مهم‌ترین دلایل منفجرشدن و آتش‌گرفتن باتری موبایل، وضعیت فیزیکی آن است. اگر باتری به زمین بخورد، آسیب می‌بیند. چنانچه شدت آسیب واردشده زیاد باشد، ممکن است که ساختار مکانیکی یا شیمیایی داخلی باتری تغییر کند. این تغییرات می‌تواند به مواردی مثل اتصال کوتاه، دمای زیاد گوشی موبایل و … منجر شود.

معمولا هنگامی که باتری آسیب می‌بیند، متورم می‌شود. گهگاهی پنل پشتی موبایل خود را چک کنید و زمانی که با چنین مشکلی مواجه شدید، باتری آن را در اسرع وقت تعویض کنید.

استفاده از شارژر نامناسب گوشی موبایل

آتش‌گرفتن باتری موبایل به دلیل استفاده ار شارژر نامناسببسیاری از ما، همیشه از شارژر مخصوص گوشی موبایل خود استفاده نمی‌کنیم. این‌کار می‌تواند به انفجار باتری منجر شود. اگرچه ممکن است که شارژرهای مختلف، یکسان به‌ نظر برسد، هر کدام مشخصات متفاوتی دارد. شارژرهای غیراستاندارد می‌تواند گوشی را داغ کند و به اجزای داخلی باتری آسیب برسانند.

از شب تا صبح شارژکردن گوشی

بسیاری از ما عادت کرده‌ایم که قبل از خواب، گوشی خود را به شارژ بزنیم. اگرچه این کار به‌صورت مستقیم باعث انفجار باتری نمی‌شود، به آن آسیب می‌زند. شارژکردن بیش‌ازاندازه موبایل می‌تواند باعث گرم‌شدن یا اتصال کوتاه  شود؛ البته امروزه بسیاری از گوشی‌های هوشمند تراشه‌ای دارند که وقتی باتری ۱۰۰٪ شارژ می‌شود، جریان را متوقف می‌کند.

چگونه از منفجر شدن باتری گوشی جلوگیری کنیم؟

اگر از گوشی خود صدای خش‌خش می‌شنوید یا بویی مشابه سوختن پلاستیک و مواد شیمیایی حس می‌کنید، سلامت باتری آن را بررسی کنید. این نشانه‌ها را نادیده نگیرید!

برای جلوگیری از آتش‌گرفتن باتری موبایل و افزایش دوام آن، بایدها و نبایدهایی وجود دارد؛ مثلا نگذارید که گوشی بیش‌ازاندازه گرم شود و در چنین شرایطی آن را از برق بکشید.

در ادامه، برخی از نکاتی را که می‌تواند از انفجار دستگاه جلوگیری کند، بررسی می‌کنیم.

از شارژر با کیفیت و مناسب گوشی خود استفاده کنید

از شارژر با کیفیت و مناسب گوشی خود استفاده کنید

برای اینکه موبایل شما به‌درستی شارژ شود، به ولتاژ و جریان بهینه نیاز دارد؛ بنابراین، حتما از شارژر مخصوص خود دستگاه استفاده کنید. اگر شارژر اصل گوشی را گم کرده‌اید و باید یک مدل دیگر بگیرید، بهتر است که آن را از یک برند شناخته‌شده (مثل Anker) بخرید. این شارژرها قیمت بیشتری از مدل‌های بی‌نام‌ونشان دارند؛ اما از آسیب‌دیدن باتری موبایل در درازمدت جلوگیری می‌کنند.

از باتری مناسب و سالم استفاده کنید

آتش‌گرفتن باتری موبایلعمر گوشی موبایل شما به باتری آن بستگی دارد. با گذشت زمان باتری فرسوده می‌شود و می‌تواند کاملا از کار بیفتد. اگر از باتری مناسبی برای موبایل خود استفاده نکنید، داغ می‌کند و ممکن است که آتش بگیرد.

سعی کنید که زود به زود گوشی خود را به شارژ بزنید

باتری‌ها در یک شب منفجر نمی‌شود؛ بلکه در طول زمان فرسوده می‌شود. بهترین کاری که می‌توانید برای جلوگیری از آتش‌گرفتن باتری موبایل انجام دهید، این است که فرسایش آن را به تاخیر بیندازید. توصیه می‌شود که تا جای ممکن، گوشی خود را بین ۳۰ الی ۸۰ درصد شارژ نگه دارید (لازم نیست که باتری همیشه کاملا شارژ باشد).

از مکانی امن به منظور شارژ باتری گوشی استفاده کنید

موبایل خود را در رختخواب شارژ نکنید. غلت‌خوردن و خوابیدن روی گوشی در حال شارژ، باعث گرم‌شدن آن می‌شود. بهترین روش برای شارژکردن دستگاه، این است که آن را روی یک سطح صاف و سخت (مانند میز) قرار دهید. از گذاشتن موبایل خود روی سطوح مخملی و به‌هم‌ریخته خودداری کنید.

در حین شارژ، کیس یا قاب گوشی را جدا کنید

هنگام شارژکردن گوشی، قاب آن را جدا کنید. برخی از قاب‌ها به‌خاطر ضخامت یا جنسی که دارند، به افزایش دمای باتری موبایل منجر می‌شوند؛ مثلا موادی مانند چرم، عایق است و احتمال داغ‌کردن گوشی هنگام شارژشدن را افزایش می‌دهد.

از تابش نور مستقیم آفتاب جلوگیری کنید

دیدیم که بزرگ‌ترین دشمن باتری موبایل، گرما است. سعی کنید که گوشی خود را در معرض نور مستقیم خورشید و محیط‌های گرم و آفتابی قرار ندهید؛ مثلا آن را روی داشبورد ماشین رها نکنید و از تغییر دمای ناگهانی دستگاه خودداری کنید.

به گوشی خود استراحت دهید

 عمر باتری گوشی به‌شدت تحت‌تاثیر دما و میزان استفاده از آن است. باتری‌ها زمانی بهترین عملکرد و کارایی را دارند که کاملا سالم باشند و از آن‌ها در دمای اتاق استفاده شود. از آنجا که تلفن‌ها در حین استفاده گرم می‌شود، هرچه کمتر به موبایل خود استراحت دهید، باتری آن زودتر از کار می‌افتد.

آیا احتمال آتش گرفتن و انفجار شارژر وجود دارد؟

آتش‌گرفتن باتری موبایل

تا زمانی که به‌درستی از شارژر استفاده کنید، منفجر نخواهد شد؛ اما مثل آتش‌گرفتن باتری موبایل، رعایت‌نکردن نکات ایمنی و استفاده نادرست از شارژر می‌تواند به انفجار آن منجر شود.

علت انفجار شارژر چیست؟

معمولاً آتش‌گرفتن شارژر موبایل، به ۳ دلیل اتفاق می‌افتد:

۱) استفاده از محصولات بی‌کیفیت:

شاید برخی شارژرها ارزان‌قیمت باشد و کارتان را برای مدتی راه بیندازند؛ اما اجزای آنها به علت داشتن ولتاژ ناپایدار، به‌راحتی خراب شده و باعث اتصال کوتاه می‌شود. قبل از خرید شارژر، اطلاعات آن را به‌دقت بررسی کنید. ببینید که وقتی گوشی به شارژر وصل می‌شود، صفحه‌‌نمایش آن ثابت است یا می‌لرزد. اگر چیز مشکوکی دیدید، دیگر از آن شارژر استفاده نکنید.

۲) همیشه وصل‌بودن به پریز:

پس از شارژ، گوشی را از پریز جدا کنید و آن را همیشه وصل نگه ندارید. اگر شارژر برای مدت طولانی به پریز متصل باشد، جریان برق به اتصال کوتاه منجر می‌شود. بنابراین، برای جلوگیری از آتش‌گرفتن شارژر موبایل، آن را پس از شارژ کامل از برق بکشید.

۳) عمر شارژر:

پس از مدتی اجزای داخلی شارژر کهنه می‌شود. این مسئله روند شارژکردن گوشی را کند می‌کند. همچنین درصورت ناپایداربودن ولتاژ خطر انفجار شارژر را هم افزایش می‌دهد.

پس از آتش‌گرفتن باتری موبایل چه کنیم؟

اگر فکر می‌کنید که موبایل شما در خطر انفجار است (مثلا باتری دستگاه متورم شده یا خش‌خش می‌کند)، کارهای زیر را انجام دهید:

  • فورا موبایل را خاموش کنید؛
  • برای لمس گوشی از ابزارهای مختلف (مثلا انبردست) یا دستکش استفاده کنید؛
  • دستگاه را از هر منبع برق یا پریز جدا کنید.

پس از انفجار و آتش‌گرفتن باتری موبایل:

  • تا جایی که می‌توانید شعله‌های آتش را با کپسول خاموش کنید؛
  • اگر انفجار باعث آتش‌سوزی بزرگی در محیط خانه شده است، در اسرع وقت با آتش‌نشانی تماس بگیرید؛
  • مطمئن شوید که موبایل شما به پریز برق وصل نیست.

قبل از حادثه به فکر بیمه موبایل باشید!

آتش‌گرفتن باتری موبایل حادثه‌ای است که سلامت شما را تهدید می‌کند؛ اما حتی اگر اتفاق بزرگی هم نیفتد و فقط گوشی از بین برود، خسارت بزرگی است. در سال‌های اخیر و با افزایش نرخ دلار، قیمت گوشی‌های موبایل رشد زیادی داشته است. بنابراین جبران خسارت‌هایی که به آن وارد می‌شود، راحت نخواهد بود.

مانند هر کالای باارزش دیگری، شما می‌توانید تلفن همراه خود را هم بیمه کنید. با خرید بیمه موبایل، خسارت‌هایی مانند سرقت دستگاه، آب‌دیدگی، نوسانات برق، ضربه‌دیدن و آتش‌سوزی را تحت پوشش قرار می‌دهید.

هشدارها را جدی بگیرید!

برخلاف تمام این هشدارها و خبرهایی که راجع به این موضوع می‌شنوید، انفجار باتری موبایل اتفاقی بسیار نادر است که می‌توانید با رعایت چند نکته ساده به‌راحتی از آن جلوگیری کنید. برخی از علائمی که نشان می‌دهد باتری گوشی آسیب دیده و ممکن است که منفجر شود، متورم‌شدن و صدای خش‌خش است. برای جلوگیری از آتش‌گرفتن باتری موبایل، از شارژر مخصوص دستگاه استفاده کنید. همچنین از شب تا صبح و زمانی که گوشی داغ کرده است، آن را به شارژ نزنید.

سوالات متداول

  • بیشترین آمار انفجار گوشی مربوط به کدام مدل است؟
    سامسونگ گلکسی نوت ۷ (Samsung Galaxy Note 7)، به‌خاطر آتش‌گرفتن و انفجار به‌دلیل نقص باتری بدنام بود. جالب است بدانید که چند سال پیش، افراد نمی‌توانستند این گوشی را در هواپیماها حمل کنند!
  • آتش‌گرفتن باتری موبایل چقدر رایج است؟
    این روزها منفجرشدن گوشی موبایل چندان متداول نیست؛ بااین‌حال رعایت‌نکردن نکات ایمنی و داغ‌شدن بیش‌ازاندازه باتری می‌تواند به این اتفاق منجر شود.
  • چرا گوشی داغ می‌کند؟
    معمولا گوشی به‌خاطر استفاده بیش‌ازحد، قرارگرفتن در معرض گرمای مستقیم یا کارکرد زیاد CPU داغ می‌کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا