دریافت خسارت

چگونه خسارت تصادف با اجسام ثابت را بگیریم؟ + شرایط و مدارک

وقتی حرف از تصادف باشد، همیشه برخورد دو ماشین یا ماشین با یک موجود زنده (انسان و حیوان) را تصور می‌کنیم. درست است که پای طرف دوم تصادف در بیشتر مواقع یک موجود یا وسیله متحرک است، ولی شاید در تصادفی به یک جسم ثابت بزنیم. مثلا به‌دلیل سرعت بالا، مشکل فنی در ترمز ماشین یا حتی برای جلوگیری از تصادف با شخص یا ماشین دیگری کنترل هدایت ماشین از دست راننده خارج شود و به وسیله‌ای ثابت در کنار خیابان برخورد کنیم. در بیشتر این تصادف‌ها هم ماشین آسیب می‌بیند و هم جسم ثابتی که ماشین به آن برخورد کرده است. راننده  باید هم خسارت وارد‌شده به جسمی که با آن برخورد کرده است را پرداخت کند و هم ماشین خودش را دوباره سرپا کند. خوشبختانه بیمه ماشین برای چنین تصادف‌هایی به‌کمک می‌آید و خسارت‌های وارد‌شده را جبران می‌کند. اما از کدام بیمه ماشین (بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه) و تا چه مبلغی می‌توانیم خسارت تصادف با اجسام ثابت را بگیریم؟ اگر شما هم می‌خواهید همه‌چیز را درباره پوشش تصادف با اشیا ثابت را بدانید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

منظور از تصادف با اجسام ثابت چیست؟

تصادف با هر جسمی که حرکت نداشته باشد و به‌نوعی در گوشه خیابان‌ها و اتوبان‌ها ثابت‌ باشد تصادف با جسم ثابت محسوب می‌شود. البته معمولا منظور از اجسام ثابت در قوانین مربوط به تصادفات عبارتند از:

  • گاردریل‌ها و نرده‌های کنار جاده
  • چراغ‌های راهنمایی‌و‌رانندگی
  • کیوسک‌ها
  • درختان
  • تیرهای چراغ برق و تابلوهای برق
  • جدول‌های کنار خیابان

مقصر تصادف با جسم ثابت کیست؟

معمولا اجسام ثابتی که بالا گفته شده تأسیسات سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی مثل اداره برق، سازمان شهرداری یا اداره راه‌و‌ترابری و پلیس راهنمایی‌ورانندگی هستند. بنابراین راننده ماشینی که با این اجسام برخورد کرده، مقصر است و باید خسارت وارد‌شده به اموال عمومی را پرداخت کند.

نکته مهم اینکه در تصادف با اشیا ثابتی مثل حاشیه کوه‌ها و … شما دیگر مقصر شناخته نمی‌شوید و فقط زیان‌دیده در حادثه تصادف هستید.

کدام بیمه خسارت تصادف با اجسام ثابت را پرداخت می‌کند؟

جبران خسارت وارد شده در تصادف با اشیا ثابت شامل دو مورد می‌شود:

  • جبران هزینه وارد کردن خسارت به اموال عمومی
  • جبران هزینه خود ماشین راننده مقصر

پرداخت خسارت تصادف با اموال عمومی با بیمه شخص ثالث

گفتیم که در تصادف با تاسیسات شهری و جاده‌ای راننده مقصر است و باید خسارت وارد‌شده به این اموال را پرداخت کند. برای جبران خسارت وارد شده به اجسام ثابتی که بخشی از اموال عمومی محسوب می‌شوند، می‌توان از بیمه شخص ثالث استفاده کرد.

به‌طور کلی بیمه شخص ثالث خسارت‌های مالی و جانی وارد شده به فردی غیر از راننده مقصر را پراخت می‌کند. در تصادف با اجسام ثابت هم اگر خسارت مالی به اموال عمومی وارد شده باشد بیمه شخص ثالث تا سقف تعهدات مالی بیمه‌نامه، این خسارت را به نهاد و ارگان مالک این اموال پرداخت می‌کند.

اگر می‌خواهید بدانید مبلغ پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث در سال 1401 چقدر است مقاله سقف پرداخت خسارت بیمه ثالث در ۱۴۰۱ را بخوانید.

پرداخت خسارت ماشین راننده مقصر با بیمه بدنه

احتمالا در تصادف با یک جسم ثابت، خود ماشین راننده مقصر هم آسیب می‌بیند و نیاز به تعمیر و بازسازی پیدا می‌کند. در این شرایط اگر ماشین بیمه بدنه داشته باشد، راننده می‌تواند خسارت وارد‌شده به ماشین‌ش را از بیمه بدنه دریافت کند. میزان و مبلغ خسارت (خسارت کلی یا خسارت جزیی) پرداختی هم براساس تشخیص کارشناس بیمه و درصد آسیب به ماشین است.

حتما می‌دانید که برای خرید بهترین بیمه بدنه خودرو حتما باید برای ماشین شما بازدید بیمه بدنه انجام شود. اگر می‌خواهید مراحل دقیق انجام بازدید بیمه بدنه را بدانید اینجا را بخوانید.

شرایط دریافت خسارت تصادف با اجسام ثابت

فرقی نمی‌کند که می‌خواهیم خسارت وارد شده به اموال عمومی را با بیمه شخص ثالث جبران کنیم یا قرار است از بیمه بدنه خسارت وارد‌شده به ماشین خودمان را بگیریم. برای گرفتن خسارت در تصادف با اجسام ثابت حتما باید کروکی رسمی (آشنایی با انواع کروکی تصادف، نحوه اعتراض خسارت و شرایط آن در سال 1401) داشته باشیم. یعنی اگر ماشین‌تان در تصادف با جسم ثالث آسیب دید فقط می‌توانید خسارت بیمه بدنه با کروکی بگیرید.

نکته مهم‌تر اینکه اگر راننده گواهی‌نامه معتبر نداشته باشد یا تصادف به‌دلیل مستی یا استفاده از مواد مخدر اتفاق افتاد باشد، خسارتی از طرف شرکت بیمه پرداخت نمی‌شود.

برای اینکه شرایط پرداخت خسارت تصادف با حیوانات را هم بدانید می‌توانید مقاله خسارت تصادف با حیوانات را از کدام بیمه بگیریم؟ + مدارک لازم را بخوانید.

نحوه دریافت خسارت تصادف با اشیا ثابت

برای استفاده از پوشش دریافت برخورد با اجسام ثابت می‌توانیم به یکی از دو روش زیر اقدام کنیم:

  • مراجعه مقصر به شرکت بیمه: در این حالت مقصر قبل از هر کاری باید با پلیس تماس بگیرد تا کروکی و گزارش پلیس راهور از تصادف را بگیرد. سپس نماینده سازمان مالک اموال آسیب‌دیده باید میزان خسارت را اعلام و ثبت کند. مقصر نهایتا باید با گزارش پلیس و کروکی و همچنین نامه مبلغ خسارت از سازمان مربوطه به مراکز دریافت خسارت بیمه ثالث خود برود. کارشناس بیمه مدارک را بررسی می‌کند و مبلغ خسارت به حساب سازمان واریز خواهد شد. (اگر حواله پرداخت خسارت به خود بیمه‌شده تحول شود شرکت بیمه یک مبلغ وثیقه برای تضمین تحویا فیش پرداخت به سازمان مربوطه از او می‌گیرد)
  • مراجعه نماینده اداره یا سارمان مربوطه به شرکت بیمه: نماینده سازمان مالک اموال آسیب‌‌دیده هم می‌تواند مستقیم به شرکت بیمه راننده مقصر مراجعه کند. منتها حتما باید معرفی‌نامه داشته باشد. در این حالت کارشناس ارزیاب خسارت بیمه با حضور نماینده شرکت از محل حادثه بازدید و میزان خسارت را تعیین می‌کند. در نهایت هم مبلغ تعیین‌شده خسارت به حساب سازمان واریز می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت خسارت تصادف با اجسام ثابت

برای اینکه خسارت برخورد با اشیا ثابت را شرکت بیمه بگیریم، باید مدارک زیر را آماده کنیم:

  • کروکی و گزارش پلیس
  • گزارش نماینده سازمان مالک اموال آسیب‌دیده از میزان خسارت
  • مدارک ماشین (کارت ماشین و کارت سبز خودرو)
  • تصویر برابر اصل شده گواهینامه راننده مقصر
  • کد یکتا بیمه‌نامه شخص ثالث
  • معرفی‌نامه شامل شماره حساب سپرده اداره مربوطه یا شماره حساب دیگر (اگر نماینده شرکت بخواهد کارهای دریافت خسارت را انجام بدهد.)

می‌توانید چک لیست کامل دریافت خسارت بیمه بدنه و مدارک لازمش را اینجا بخوانید.

آیا بدون کروکی هم می‌توانیم خسارت تصادف با اجسام ثابت را بگیریم؟

خیر. برای اینکه خسارت تصادف با اجسام ثابت را بگیریم حتما باید کروکی داشته باشیم. اگر می‌خواهید بدانید دقیقا در کدام تصادف‌ها برای گرفتن خسارت نیاز به کروکی ندارید مقاله راهنمای دریافت خسارت بدون برگه کروکی را بخوانید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا