بیمه شخص ثالث

قیمت بیمه شخص ثالث در سال 1403 و نحوه محاسبه آن

بیمه شخص ثالث برای همه ماشین‌ها و موتورسیکلت‌ها اجباری است و نداشتن آن جریمه دارد. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که همیشه درباره بیمه شخص ثالث سوال می‌شود، میزان و مبلغ قیمت بیمه شخص ثالث است. قیمت بیمه شخص ثالث هر ساله با توجه به میزان دیه‌ای که برای آن سال مشخص شده است از سوی بانک مرکزی تعیین می‌شود. اگر شما هم می‌خواهید بدانید قیمت بیمه شخص ثالث 1403 چقدر است، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بیمه ماشینت رو با تخفیف ویژه بخر. کد تخفیف: car

نرخ بیمه شخص ثالث 1403 چقدر است؟

نرخ دیه در سال 1403 حدود 33.3 درصد افزایش پیدا کرده است و بر همین اساس تعرفه حق بیمه شخص ثالث هم نسبت به پارسال حدود ۳۵.۵ درصد افزایش پیدا کرده است. البته نرخ بیمه شخص ثالث برای گروه‌های مختلف ماشین (۲ سیلندر، ۴ سیلندر و … موتور سیکلت) و سایر خودروها مثل ماشین آلات کشاورزی و…. متفاوت است. نرخ بیمه شخص ثالث خودورها، از سوی بانک مرکزی مشخص شده است که در ادامه نحوه محاسبه و جدول نرخ‌های آن آمده است.

نحوه محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث در سال 1403

گفتیم که مبلغ بیمه شخص ثالث به مبلغ تعیین‌شده برای دیه در هر سال بستگی دارد. رئیس قوه قضاییه باتوجه‌به نرخ تورم و شاخص اعلام‌شده توسط بانک مرکزی، هر سال نرخ دیه را اعلام می‌کند. البته عوامل دیگری مثل نوع و مدل ماشین، سال ساخت، کاربری ماشین و همچنین میزان و مبلغ درخواستی برای سقف تعهدات پوشش مالی بیمه شخص ثالث هم می‌تواند قیمت بیمه شخص ثالث ماشین شما را بالا و پایین کند. سایر عوامل مؤثر برای محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث 1403 عبارت است از:

  • نوع و مدل ماشین (تعداد سیلندر)؛
  • سال ساخت؛
  • نوع کاربری ماشین (تاکسی‌های اینترنتی مثل اسنپ، آژانس و تاکسی‌های داخل شهر و خارج شهر بین ۱۰٪ تا ۲۰٪ حق بیمه بیشتری نسبت به نرخ پایه دارند)؛
  • میزان و مبلغ درخواستی برای سقف تعهدات پوشش مالی بیمه شخص ثالث؛
  • مدت اعتبار بیمه شخص ثالث (یک‌ساله یا کوتاه‌مدت)؛
  • میزان تخفیف عدم خسارت؛
  • جریمه دیرکرد بیمه‌نامه؛
  • تعداد و میزان نمره منفی راننده (نرخ حق بیمه برای نمرات منفی رانندگان  ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند).

تعهد جانی بیمه شخص ثالث 1403

جبران هرگونه خسارت جانی و بدنی که به هر یک از افراد در یک تصادف وارد شود، در حوزه تعهدات جانی بیمه شخص ثالث راننده مقصر قرار می‌گیرد؛ به این معنا که هزینه‌های ناشی از صدمه به اعضای بدن مانند شکستگی، نقص عضو و ازکار‌افتادگی‌های جزئی و کلی، موقت یا دائم که بر اثر تصادفی رخ دهد که یک وسلیه نقلیه در آن دخیل بوده است، به کمک بیمه شخص ثالث خودرو پرداخت می‌شود.  تعهدات جانی بیمه شخص ثالث به مبلغ دیه سال بستگی دارد و سقف پرداختی در خسارت جانی بیمه شخص ثالث برابر با دیه کامل یک انسان در ماه‌های حرام است و برای همه بیمه‌ها یکسان است.

تعهد مالی بیمه شخص ثالث 1403

بیمه شخص ثالث راننده مقصر در یک تصادف، هزینه‌های مربوط به تعمیرات و بازسازی ماشین‌های آسیب‌دیده را به زیان‌دیده‌ها پرداخت می‌کند. البته برخلاف تعهدات جانی بیمه شخص ثالث، میزان تعهدات مالی این بیمه برای همه بیمه‌نامه‌ها یکسان نیست و رانندگان و مالکان هر خودرو می‌توانند به دلخواه خود این تعهدات را انتخاب کنند. البته معمولا حداقل و حداکثری برای تعهدات مالی بیمه شخص ثالث مشخص می‌شود که در ادامه به آن پرداخته شده است.

حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث

معمولا حداقل تعهدات مالی بیمه شخص ثالث ۲٫۵ درصد مبلغ دیه هر سال در ماه حرام است. پس افزایش نرخ دیه سال 1403، حداقل تعهدات مالی شرکت‌ها مختلف برای بیمه شخص ثالث از 30 میلیون تومان در سال 1402 به نزدیک 40 میلیون تومان در سال 1403 می‌رسد. بر اساس قانون برای گرفتن خسارت مالی تا سقف این مبلغ، باتوجه‌به موارد زیر دیگر نیازی به گزارش مقامات انتظامی و کروکی پلیس نیست.

  • هر دو طرف دارای گواهی‌نامه باشند؛
  • خسارت جانی اتفاق نیافتاده باشد.

سقف پوشش مالی بیمه شخص ثالث 1403

معمولا حداکثر سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث ۵۰ درصد یا نیمی از مبلغ دیه تعیین‌شده برای ماه‌های حرام در هر سال است. پس باتوجه‌به دیه 1 میلیارد و 600 میلیون تومانی ماه‌های حرام سقف خسارت بیمه شخص ثالث در سال 1403 هم 800 میلیون تومان است.

سقف پوشش مالی بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲

مدت اعتبار بیمه شخص ثالث در سال 1403

معمولا بیمه‌های شخص ثالث یک‌ساله صادر می‌شود؛ منتها امکان خرید بیمه شخص ثالث مدت‌دار ۶ ماه یا ۹ ماه هم وجود دارد. نکته مهم این است که برای کسانی که شروع اعتبار بیمه‌نامه آنها قبل از ۲۹ اسفند سال گذشته بوده است، افزایش مبلغ دیه نیاز به الحاقیه ندارد. اما چون تعهدات مالی بیمه‌نامه آنها بر طبق سال قبل است، درصورت تمایل می‌توانند آن را افزایش دهند.

میزان افزایش قیمت بیمه شخص ثالث 1403

علاوه بر افزایش 35 درصدی نرخ بیمه شخص ثالث در سال 1403، قیمت بیمه شخص ثالث در موارد زیر هم تغییراتی داشته است:

  • به راننده‌های بدون حادثه خسارت‌ساز تا ۷۰ درصد تخفیف نرخ قیمت بیمه تعلق می‌گیرد؛
  • نرخ حق بیمه به ازای نمرات منفی رانندگان ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند؛
  • نداشتن معاینه فنی هم تا ۵ درصد نرخ قیمت بیمه شخص ثالث را افزایش می‌دهد؛
  • نرخ حق بیمه رانند‌ه‌هایی که تخلف حادثه‌ساز داشته‌اند، تا ۳ درصد افزایش پیدا می‌کند؛
  • شرکت‌های بیمه ۲٫۵٪ تا ۷٪ مبلغ خسارت پرداختی در حوادث با خسارات بدنی را از راننده مقصر دریافت کنند.

با توجه به مقایسه قیمت‌ها و درصد افزایش بیمه شخص ثالث، متوجه می‌شویم که همواره تلاش سازمان بیمه مرکزی هرچه کمتر اضافه‌شدن قیمت بیمه‌نامه ثالث بوده است تا همه شهروندان بتوانند راحت‌تر ماشین‌های خود را بیمه کنند.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری برای همه ماشین‌ها و موتورسیکلت‌ها است؛ یعنی اگر با بیمه‌نامه فاقد اعتبار در خیابان‌ها تردد کنیم، هم پلیس ما را جریمه می‌کند و هم برای هر روزی که بیمه شخص ثالث نداریم، جریمه دیرکرد برایمان محاسبه می‌شود. نکته مهم اینکه جریمه دیرکرد حتی اگر ماشین یا موتور شما در پارکینگ خانه باشد و از آن استفاده نکنید هم شامل حالتان می‌شود. پس همیشه حواستان به تمدید به‌ موقع بیمه شخص ثالث باشد.

برای محاسبه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث برای هر روز هم حق بیمۀ کامل بدون تخفیف یک سال ماشین را تقسیم بر ۳۶۵، یعنی تعداد روزهای سال می‌کنند. البته مبلغ جریمه فقط و فقط برای یک سال محاسبه می‌شود؛ یعنی اگر بیشتر از یک سال بیمه شخص ثالث نداشته باشیم و بخواهیم دوباره ان را تمدید کنیم، فقط برای یک سال جریمه دیرکرد برایمان محاسبه می‌شود. جدول جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث برای سال 1403 عبارت است از:

نوع وسیله نقلیه مبلغ جریمه دیرکرد روزانه 1403 (تومان)
سواری/ کمتر از چهار سیلندر 11.312
سواری/ پیکان، پراید و سپند 13.397
سواری/ سایر چهار سیلندرها ۱۵.۷۴۷
سواری/ بیش از چهار سیلندرها 17.624
موتورسیکلت گازی 2.808
موتورسیکلت دنده‌ای یک سیلندر 3.431
موتورسیکلت دو سیلندر به بالا 3.769
موتورسیکلت سه چرخ 4.054
بارکش تا ۱ تن 13.860
بارکش بیش از ۱ تن تا ۳ تن 16.688
بارکش بیش از ۳ تن تا ۵ تن 21.123
بارکش بیش از ۵ تن تا ۱۰ تن 27.064
بارکش بیش از ۱۰ تن تا ۲۰ تن 31.494
بارکش بیش از ۲۰ تن 33.376

تخفیف عدم خسارت در سال 1403

اگر در طول مدت داشتن بیمه، تصادف نداشته باشیم و از شرکت بیمه خسارت نگیریم، شرکت‌ بیمه موقع تمدید بعدی بیمه‌نامه به ما تخفیف می‌دهد. طبق قانون بیمه مرکزی تمام شرکت‌های بیمه تخفیف عدم خسارت برای بیمه‌های شخص ثالث دارند. نرخ این تخفیف‌ها هم یکسان است و براساس تعرفه‌های مصوب برای سال اول ۵ درصد، برای سال دوم ۱۰ درصد، برای سال سوم ۱۵ درصد است و می‌تواند درصورت ادامه تمدید‌ها تا سال چهاردم به ۷۰ درصد هم برسد.

جدول نرخ بیمه شخص ثالث در سال 1403

بر اساس اعلام سازمان بیمه مرکزی جدول نرخ بیمه شخص ثالث 1403 برای انواع مختلف مدل‌های ماشین‌‌‌ عبارت است از:

وسیله نقلیه مبلغ پایه حق بیمه
ماشین‌های کمتر از ۴ سیلندر 4,129,000 تومان
پیکان، پراید و سپند 4,689,900 تومان
ماشین‌های ۴ سیلندر 5,747,800 تومان
سایر ماشین‌های بیشتر از ۴ سیلندر 6,433,000 تومان

تعرفه بیمه شخص ثالث موتورسیکلت‌‌ در 1403

بیمه شخص ثالث برای موتورسیکلت‌ها هم اجباری است. قیمت بیمه موتورسیکلت‌ هم باتوجه‌به نوع موتور، دنده‌ای یا گازی بودن آن و همین‌طور قدرت موتور یعنی تعداد سیلندرهای موتور تعیین می‌شود. جدول حق بیمه شخص ثالث 1403 برای موتورسیکلت‌ها هم به شکل زیر محاسبه می‌شود.

نوع موتورسیکلت مبلغ پایه حق بیمه
گازی 1,025,200 تومان
دنده‌ای ۱ سیلندر 1,252,400 تومان
دنده‌ای ۲ سیلندر به بالا 1,375,700 تومان
دنده‌ای ۳ چرخ و سایدکار 1,479,700 تومان

محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث در ازکی

در سایت ازکی می‌توانید محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث 1403 را برای تمام ماشین‌ها و موتورسیکلت‌ها با هر نوع مدل و کاربری انجام دهید. فقط باید شماره پلاک ماشین و کد ملی مالک پلاک یا مشخصاتی مثل مدل ماشین و سال ساخت آن را وارد کنید تا حق بیمه شخص ثالث 1403 برای ماشین مورد نظرتان در تمامی شرکت‌های بیمه‌ به شما نشان داده شود. پس از آن می‌توانید از بین پیشنهادات شرکت‌های بیمه بررسی و انتخاب کنید.

سوالات متداول

۱. نرخ بیمه شخص ثالث 1403 چقدر است؟
نرخ بیمه شخص ثالث در سال 1403 به دلیل افزایش 33 درصدی نرخ دیه، حدود 35 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. البته نرخ بیمه برای انواع مختلف وسایل نقلیه متفاوت است و بر اساس عواملی مانند تعداد سیلندر، سال ساخت، نوع کاربری و سقف تعهدات پوشش مالی تعیین می‌شود.

۲. تعهد جانی و مالی بیمه شخص ثالث چیست؟
تعهد جانی بیمه شخص ثالث شامل جبران خسارت‌های جانی و بدنی ناشی از تصادفات است و معمولاً برابر با دیه کامل یک انسان در ماه‌های حرام است. تعهد مالی این بیمه شامل جبران هزینه‌های تعمیر و بازسازی خودروهای آسیب‌دیده است و میزان آن بر اساس انتخاب راننده و مالک خودرو متفاوت است.

۳. چگونه می‌توان بیمه شخص ثالث را خریداری کرد و چه عواملی در قیمت آن تأثیر دارند؟
بیمه شخص ثالث می‌تواند از طریق شرکت‌های بیمه یا به صورت آنلاین خریداری شود. قیمت آن بر اساس عواملی مانند نوع و مدل وسیله نقلیه، سال ساخت، نوع کاربری، مدت اعتبار بیمه، تخفیف عدم خسارت، جریمه دیرکرد و نمرات منفی راننده تعیین می‌شود.

۴. چه تخفیفات و مزایایی در خرید بیمه شخص ثالث وجود دارد؟
تخفیفات عدم خسارت برای بیمه‌گیرندگانی که در طول دوره بیمه‌نامه خود تصادف نداشته‌اند وجود دارد، که می‌تواند تا 70 درصد در سال چهاردهم باشد. همچنین برخی شرکت‌های بیمه ممکن است تخفیفات اضافی برای شرایط خاصی مانند داشتن معاینه فنی یا عدم وقوع تخلفات حادثه‌ساز ارائه دهند.

نمایش بیشتر

5 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر
    ماشین من تیگو 5 هستش توی تصادف درب عقب و سپر ماشین آسیب دیده اما بیمه فقط هزینه صافکاری درب و سپر کامل دنا پلاس رو به من میده. سقف بیمه شخص ثالث مقصر 60 میلیون هستش. من بیمه بدنه ندارم. در این بین بنده متضرر می شم می خواستم بدونم آیا راه چاره ای هست که جبران بیشتری از بیمه گرفت؟

    1. محمد عزیز سلام
      می‌توانید برای افت قیمت شکایت کنید. البته بیمه خسارت رو پرداخت نمی‌کنه بلکه خود فرد مقصر باید پرداختش کنه.

  2. سلام
    من‌۱۴۰۱‌خودروم رو بیمه کردم و ۵ درصد تخفیف شاملم‌شد.
    امسال چون برای تمدید گفتن چون پارسال خسارت گرفتین، تخفیفتون حدف میشه. گفتم درسته قبول.
    ولی در ادامه گفتن باید ۱۵ درصد هم جریمه بدم.
    گفتن بدلیل دریافت‌خسارت ۲۰ درصد از تخفیفات کسر میشه و چون شما فقط ۵ درصد تخفیف داشتین باید ۱۵ درصد منفی میشین و از مبلغ تعیین شده پایه حق بیمه ثالث ۱۵ درصد هم بیشتر بدین.
    این‌چه قانونی هستش؟؟
    این قانون واسه مواردی هستش ک‌طرف تخفیف داره و از تخیفیش کسر میشه و به‌قیمت‌پایه نزدیک‌میشه پرداختیش.
    نه اینکه یکی مثه من مجبور بشه از مبلغ پایه حق بیمه ۱۵ درصد هم‌بیشتر پرداخت کنه. این واقعا مسخره هستش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا