بیمه عمر و سرمایه‌گذاری

در بیمه عمر سرمایه‌گذاری کنیم یا بورس؟


روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری در بازار پُرفراز و نشیب ایران و سود و زیان‌هایی که بسیاری از افراد تجربه کرده‌اند، آنها را برای ورود به بازار ترغیب می‌کند. بازار بورس مدتی رشدی قابل‌توجه داشت و بسیاری از کسانی وارد آن شدند که دانش کافی نداشتند، اما مشکلات آغاز شد. بورس یکی از بازارهای مالی است که نیازمند دانش زیادی است. با وجود زیان‌های هنگفتی که بسیاری از افراد به جان خریده‌اند، شاید لازم باشد بازار دیگری را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید که می‌تواند بیمه عمر و سرمایه‌گذاری از طریق آن باشد. در این مقاله از بلاگ ازکی به این موضوع می‌پردازیم که بهترین انتخاب میان بیمه عمر یا بورس چه خواهد بود.

بیمه عمر بهتر است یا بورس؟

باتوجه‌به تقاضای زیاد افراد برای استفاده از روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری، شرکت‌های بیمه‌گر هم طرح‌هایی ارائه کردند تا از این قافله عقب نمانند. طرح «بیمه عمر و سرمایه‌گذاری» برای سرمایه‌گذارها فراهم شده تا علاوه‌بر شرکت در طرحی امن و سودده بتوانند از خدمات دیگری هم استفاده کنند.

شرکت‌های بیمه‌گر علاوه‌بر ۲ روش سوددهی در بیمه عمر و سرمایه‌گذاری، پوشش‌های بیمه‌ای را هم ارائه کردند تا بسته خدماتی جذابی داشته باشند. ثبات مالی، دریافت سود به ۲ روش و پوشش‌های بیمه‌ای مانند پوشش هزینه‌های پزشکی، بیماری‌های خاص و سرطان و پوشش فوت توانست برتری بیمه عمر در مقابل روش‌های دیگر را ثابت کند.

بیمه عمر بهتر است یا بورس؟

بنابراین در پاسخ به سوال بیمه عمر بهتر است یا بورس، باید گفت که هر کدام مزایا و معایبی دارد و افراد با‌توجه‌به دانش، مهارت‌ها، میزان سرمایه و صلاحدید خود یکی از آنها را انتخاب خواهند کرد. در ادامه مقایسه بورس و بیمه عمر انجام می‌شود و مزایا و معایب هر کدام بررسی خواهد شد، به‌این‌ترتیب راحت‌تر می‌توانید روش سرمایه‌گذاری مناسب خود را انتخاب کنید.

اگر به فکر سرمایه‌گذاری در بازار طلا هستید، می‌توانید مقاله بیمه عمر بهتر است یا خرید طلا؟ راهنمای واقعی برای همه را در بلاگ ازکی بخوانید.

سرمایه‌گذاری در بورس

همیشه از سودهای سرمایه‌گذاری در بورس صحبت می‌شود. همین موضوع هم بسیاری از هموطنان را به سرمایه‌گذاری در این بازار ترغیب می‌کند. قیمت سهام در بورس به عوامل مختلفی مانند سیاست‌های مالی دولت‌ها در داخل و خارج از کشور بستگی دارد. این تاثیرپذیری باعث ایجاد نوسان‌های زیادی در بازار بورس می‌شود. این نوسان‌ها می‌تواند بستری برای ازدست‌رفتن کامل سرمایه یک فرد یا سود فرد دیگری باشد. اینکه در پیچ‌وتاب بازار بورس سود کنید یا ضرر به سطح دانش و کمی شانس بستگی دارد، اما لازم است بدانید که حتی گاهی قدیمی‌های این بازار هم ممکن است ضرر کنند.

برای سرمایه‌گذاری در بورس باید سهام یک یا چند شرکت را خریداری کنید و در موعد مناسب آنها را بفروشید. تعیین زمان مناسب خرید و فروش سهام به دانش زیادی نیاز دارد که بخشی از آن را تجربه تشکیل داده است. بنابراین اگر بدون دانش و تجربه قدم به بازار بورس بگذارید، احتمال ضررکردن شما بیشتر از سود است.

سرمایه‌گذاری در بورس یا بیمه عمر

مزایای سرمایه‌گذاری در بورس

هر فردی برای جمع‌آوری سرمایه‌ای که دارد، زحمت زیادی کشیده و نمی‌خواهد یک‌شبه آن را از دست بدهد. روش‌های سرمایه‌گذاری مختلف در بورس وجود دارد که شامل معاملات آنلاین و لحظه‌ای در بازارهای مختلف، خرید سهم یا مشارکت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت است.

اگر دانش کافی دارید و صبور هستید، بازار بورس جای مناسبی برای شما خواهد بود. ممکن است امروز سهمی را بخرید که فردا با رشد عجیبی روبه‌رو شده و سود کنید یا حتی برعکس. پس باید قبل از هر چیز برای ورود به این بازار بزرگ آموزش ببینید.

لازم است بدانید که مواردی مانند شایعات و اخبار هم روی بورس تاثیر می‌گذارد. بنابراین ممکن است شخصی در دوردست‌ها و کشوری دیگر خبری را منتشر کند یا توییتی بزند که مستقیم روی بورس تاثیر می‌گذارد. پس باید همیشه گوش‌به‌زنگ اخبار باشید و با دنیای سیاست آشتی کنید.

قابلیت نقدشوندگی سریع

سرمایه‌گذاران در بورس امکان نقدشوندگی سریع سرمایه خود را خواهند داشت. خرید و فروش سهام در بورس دارای رویه خاص اداری نیست و بعد از ثبت‌نام هر فردی می‌تواند کد بورسی دریافت و با آن برای خرید و فروش سهام اقدام کند. اگر انتخابی درست داشته باشید، برگه‌های سهام شما قابلیت‌ نقدشوندگی زیادی دارد. چیزی که در مورد بیمه عمر میسر نیست. بنابراین در پاسخ بیمه عمر یا بورس باید گفت اگر یکی از دلایل سرمایه‌گذاری شما قابلیت نقدشوندگی زیاد است، باید بدانید که فسخ قرارداد بیمه عمر روال اداری دارد و کمی زمان می‌برد. بنابراین نقدشوندگی سریع یکی از مزایای سرمایه گذاری در بورس است.

امکان سرمایه‌گذاری مطابق میزان سرمایه شخصی

هر فردی با هر میزان سرمایه‌ای که دارد، می‌تواند در بازار بورس سرمایه‌گذاری کند. باتوجه‌به اینکه میزان سرمایه‌گذاری در بازار بورس رابطه مستقیمی با میزان سود دارد، بنابراین با افزایش سرمایه‌گذاری می‌توانید انتظار سود بیشتری را داشته باشید، به شرط اینکه آگاهانه و هوشمندانه سهام‌ها را در زمان مناسب خریداری کرده و بفروشید.

بیمه عمر بهتر است یا بورس

شفافیت و امنیت سرمایه‌گذاری

همه کسانی که با سرمایه‌ای وارد بازار بورس می‌شوند، به‌دنبال کسب سود و گسترش منابع مالی خود هستند. هر سهامی که خریداری کنید، به‌عنوان سهام‌دار آن شرکت شناخته خواهید شد. شرکت‌ها باید اطلاعات مالی و برنامه‌های اقتصادی خود را به اطلاع سهام‌داران برسانند. بنابراین شفافیت سرمایه‌گذاری هر فرد تضمین می‌شود.

کسب سود

با سرمایه‌گذاری در بازار بورس به ۲ روش سود خواهید کرد که به شرح زیر است:

  • سود ناشی از افزایش قیمت سهام؛
  • سود نقدی ناشی از مشارکت با شرکت‌های مربوطه.

حفظ سرمایه در مقابل تورم

در سال‌های گذشته رشد صعودی و نگران‌کننده تورم در کشور باعث شده تا حفظ پول به‌صورت نقد یا حساب بانکی با ضرر زیادی همراه باشد. هر روز که تورم درصد جدیدی را تجربه می‌کند، سرمایه‌های خوابیده در بانک‌ها بی‌ارزش‌تر می‌شود.

وقتی سهام یک شرکت را در بورس خریداری می‌کنید، بسته به میزان سهام در سود و زیان دارایی شرکت عرضه‌کننده، شریک خواهید شد. باتوجه‌به اینکه ارزش دارایی شرکت‌ها در زمان تورم افزایش پیدا می‌کند، بنابراین مبلغی که سرمایه‌گذاری کرده‌اید مطابق با میزان تورم رشد خواهد کرد و ارزش سهام ببشتر می‌شود.

عدم وجود محدودیت زمانی و مکانی سرمایه‌گذاری

برای سرمایه‌گذاری در بورس فقط به یک حساب بانکی، گوشی همراه یا لپ‌تاپ و اینترنت نیاز دارید که شامل فرایند ثبت‌نام و خرید سهام است. با این تفاسیر در هر ساعتی از شبانه‌روز و در هر جایی می‌توانید بدون محدودیت برای خرید سهام اقدام کنید. بین بیمه عمر یا بورس این محدودیت زمانی بیشتر به چشم می‌آید، چون شما برای خرید بیمه عمر باید به شرکت بیمه‌گذار مراجعه کنید تا قرارداد رسمی تنظیم شود.

دارای حمایت قانونی

بورس یک بازار قانونی است و معاملات زیرنظر سازمان بورس انجام می‌شود. سازمان بورس از بروز هرگونه تخلفی توسط افراد حقیقی و حقوقی جلوگیری خواهد کرد، اما باید بدانید که این حمایت قانونی تنها برای درست انجام‌شدن معاملات و جلوگیری از تخلف است و هیچ حمایت قانونی برای حفظ سرمایه یا جلوگیری از زیان در این بازار وجود ندارد. زیان و سود در این بازار ناشی از تحلیل‌های افراد در زمان خرید و فروش است که می‌تواند اشتباه یا درست باشد.

سرمایه گذاری در بورس

معایب سرمایه‌گذاری در بورس

شاید تمام مزایای سرمایه‌گذاری در بورس مانند سودهای کلانی که برخی افراد کسب کرده‌اند، شما را در سر دوراهی انتخاب بین بیمه عمر یا بورس قرار دهد، اما باید قبل از هر اقدامی با معایب سرمایه‌گذاری در بورس آشنا شوید:

عدم تضمین بازگشت سرمایه

اگر در بازار بورس ورشکسته شوید، هیچ سازمان یا ارگانی بازگشت سرمایه شما را تضمین نخواهد کرد.

عدم قطعیت سود

یکی از مزایای سرمایه‌گذاری در بورس، دریافت سود به ۲ روش است که پیش‌تر در مورد آن توضیح داده شد. اما لازم است بدانید که در مقایسه بیمه عمر یا بورس باید گفت که تنها سرمایه‌گذاری در بیمه عمر است که سود تضمینی دارد. بنابراین اگر در بورس سرمایه‌گذاری کردید، نباید انتظار میزان مشخص یا ثابتی از سود در هر دوره را داشته باشید.

ریسک بسیار زیاد

در مقایسه بورس و بیمه عمر، سرمایه‌گذاری در بورس ریسک بسیار زیادی دارد. به‌صورت‌کلی بازارهای مالی پُرریسک است و این موضوع را می‌توان در سودها و زیان‌های یک‌شبه دید. ریسک زیاد این بازار است که باعث‌شده برخی افراد تمام سرمایه خود را از دست دهند و هیچ تضمینی برای بازگشت آن نباشد. اما یکی از مزایای سرمایه‌گذاری در بیمه عمر حفظ سرمایه و اندوخته افراد است. بنابراین بین بیمه عمر یا بورس، بورس ریسک بسیار بیشتری دارد، اما بیمه عمر یک روش سرمایه‌گذاری کم‌ریسک است.

سرمایه‌گذاری در بیمه عمر

اگر بین خرید بیمه عمر یا بورس مردد هستید، بهتر است قبل از هر اقدامی در مورد مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در بیمه عمر هم اطلاعات کاملی دریافت کنید. سرمایه‌گذاری در بیمه عمر برای کسانی که زیاد اهل ریسک بازارهای مالی مانند بورس و سکه و طلا و ارز نیستند و به‌دنبال یک سود تضمین شده‌ هستند، بهترین انتخاب خواهد بود.

اگر مایل به خرید بیمه عمر هستید باید شرکت مناسبی را انتخاب کنید. در همین راستا می‌توانید مقاله بهترین بیمه عمر را از کجا بخریم؟ مقایسه و بررسی شرکت‌های بیمه برتر را در بلاگ ازکی بخوانید.

معایب سرمایه‌گذاری در بورس

مزایای سرمایه‌گذاری در بیمه عمر

در مقایسه بیمه عمر یا بورس باید گفت که بیمه عمر مزایای بسیار بیشتری برای افراد دارد، چون غیر از حفظ سرمایه اصلی و دریافت سود از پوشش‌های بیمه‌ای نیز بهره‌مند خواهند شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله 11 نکته مهم خرید بیمه عمر؛ چرا به بیمه عمر و سرمایه‌گذاری نیاز داریم؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

دارای حمایت قانونی بیمه مرکزی

خیلی از افراد از ورشکستگی شرکت‌های بیمه‌ای واهمه دارند، اما باید بدانید که شرکت بیمه مرکزی ایران از تمامی حساب‌های بیمه عمر حمایت می‌کند. اگر شرکت بیمه‌ای منحل یا ورشکست شود، شرکت بیمه مرکزی ایران تعهدات مالی بیمه‌گر در قبال بیمه‌گذار را برعهده می‌گیرد.

دریافت سود قطعی به ۲ روش

سرمایه‌گذاران بیمه عمر می‌توانند به ۲ روش قطعی سود دریافت کنند که شامل سود تضمینی و سود مشارکت در منافع شرکت‌های بیمه‌گر است. سود تضمینی درصد مشخصی دارد و هر سال پرداخت می‌شود، اما سود مشارکت در منافع بستگی به میزان سوددهی پروژه‌هایی دارد که شرکت بیمه‌گر در آنها ورود کرده است.

برای کسب اطلاعات در مورد نحوه محاسبه سود می‌توانید مقاله آموزش کامل محاسبه سود بیمه عمر شرکت‌های مختلف را در بلاگ ازکی بخوانید.

مزایای سرمایه گذاری در بورس

امکان دریافت وام

یکی از جذابیت‌های بیمه عمر برای سرمایه‌گذاران، امکان دریافت وام روی اندوخته است. از سال دوم بیمه‌ای، تمامی‌ بیمه‌گذارها می‌توانند تا سقف ۹۰٪ از اندوخته خود را وام دریافت کنند. بعضی از شرکت‌ها حتی از ماه ششم بیمه‌ای هم وام پرداخت می‌کنند. این در شرایطی است که هیچ سرمایه‌گذاری نمی‌تواند روی سرمایه خود در بورس وام دریافت کند. این موضوع بزرگ‌ترین مزایای سرمایه گذاری در بیمه عمر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دریافت وام از بیمه عمر مقاله شرایط وام بیمه عمر؛ از بیمه عمر خود بدون ضامن و وثیقه وام بگیرید را در بلاگ ازکی بخوانید.

استفاده از پوشش‌های بیمه‌ای

یکی از مهم‌ترین مزایا و تفاوت‌های اصلی بیمه عمر یا بورس، استفاده از پوشش‌های بیمه‌ای در بیمه عمر است. این پوشش‌ها به شرح زیر است.

  • پوشش بیماری‌های خاص؛
  • پوشش هزینه‌های پزشکی؛
  • پوشش سرطان؛
  • پوشش نقص عضو و ازکارافتادگی؛
  • پوشش فوت طبیعی یا فوت بر اثر حادثه غیرعمدی.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله چرا خانواده‌ها باید بیمه عمر بخرند؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

امکان بازخرید بیمه عمر

بیمه‌گذاران در بیمه عمر می‌توانند قبل از سررسید بیمه‌نامه برای بازخرید اقدام کنند. به‌این‌ترتیب می‌توانید قبل از موعد بیمه‌نامه، اندوخته خود را دریافت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله شرایط و جزئیات کامل بازخرید بیمه عمر و هر آنچه باید بدانید را در بلاگ ازکی بخوانید.

مزایای سرمایه گذاری در بیمه عمر

معایب سرمایه‌گذاری در بیمه عمر

بیمه عمر مانند بورس معایبی دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

زمان‌بربودن فرایند فسخ بیمه

فسخ قرارداد یا بیمه‌نامه بیمه عمر فرایندی اداری است که نیاز به زمان دارد، بنابراین نمی‌تواند مانند بورس، نقدشوندگی زیادی داشته باشد. در مقایسه بیمه عمر یا بورس باید گفت که بورس قدرت نقدشوندگی بیشتری دارد.

عدم هماهنگی بین تورم و سرمایه

بالا رفتن تورم باعث کاهش ارزش اندوخته سرمایه‌گذاران در بیمه‌ عمر خواهد شد. برای برقراری تعادل میان تورم و سرمایه، سرمایه‌گذار باید هر سال بین ۵٪ تا ۲۰٪ حق‌بیمه خود را نسبت به سال قبل افزایش دهد. این‌درحالی‌است که سرمایه افراد در بورس با تورم افزایش می‌یابد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله مزایا و معایب بیمه عمر چیست و چه شرایطی دارد؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

بیمه عمر یا بورس؛ سرمایه‌گذاری مطمئن و پُرسود

اگر دانش و تجربه کافی را دارید و از ریسک‌های زیاد نمی‌ترسید، شاید سرمایه‌گذاری بین بیمه عمر یا بورس در بورس بهتر باشد. اما مواردی مانند سود تضمینی، پوشش‌های بیمه‌ای متنوع، امنیت زیاد، دریافت وام و حفظ سرمایه می‌تواند شما را به خرید بیمه عمر ترغیب کند. در هر صورت هر فردی بنا به شرایط و صلاحدید خود می‌تواند در یکی از این بازارها سرمایه‌گذاری کند. اگر مایل به خرید بیمه عمر هستید وارد صفحه بیمه عمر و سرمایه‌گذاری ازکی شده و اقدام به خرید کنید.

 سوالات متداول

  • خرید بیمه عمر یا بورس، کدامیک بهتر است؟
    خرید بیمه عمر و بورس هرکدام مزایا و معایبی دارد که در این مقاله به آن پرداخته شد. افراد بنابه‌صلاحدید خود و به‌جان خریدن معایب باید بین بیمه عمر یا بورس یکی را انتخاب کنند.
  • آیا بورس با تورم کشور هماهنگ است؟
    بله. با افزایش تورم، سرمایه افراد در بورس هم بیشتر می‌شود.
  • معایب خرید بیمه عمر چیست؟
    طولانی‌بودن فرایند فسخ و عدم هماهنگی با تورم از معایب بیمه عمر است.
  • ریسک‌های بورس چیست؟
    ریسک زیاد سرمایه‌گذاری، امکان ازدست‌دادن سرمایه و عدم تضمین سود از جمله ریسک‌های بازار بورس است.
  • مهم‌ترین مزایای بیمه عمر در مقابل بورس کدامند؟ مهم‌ترین مزیت بیمه عمر پوشش‌های بیمه‌ای، امنیت زیاد و حفظ سرمایه، دریافت وام و سود تضمینی است.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا