بیمه عمر و سرمایه‌گذاری

بیمه عمر بهتر است یا خرید طلا؟ راهنمای واقعی برای همه


بیمه عمر یا خرید طلا، ۲ روش سرمایه‌گذاری است که هر کدام ریسک‌ها، مزایا و معایب خود را دارد. هر ۲ روش می‌تواند در طولانی‌مدت سود زیادی داشته باشد، اما برخی از تفاوت‌های اساسی بین آنهاست که انتخاب را برای افراد مشکل می‌کند. در مقایسه بیمه عمر و خرید طلا باید به نکات زیادی توجه کرد، چون عدم آگاهی و ورود به هر کدام از این روش‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند با ریسک همراه باشد. به‌همین‌دلیل در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی بهترین روش سرمایه‌گذاری بین خرید طلا و ارز و سکه در مقایسه با خرید بیمه عمر می‌پردازیم.

مقایسه بیمه عمر و خرید طلا، ارز یا سکه

در مقایسه میان خرید بیمه عمر یا خرید طلا باید موارد زیادی را در نظر گرفت که مهم‌ترین آنها به شرح زیر است:

امنیت سرمایه‌گذاری

اگر موضوع امنیت سرمایه‌گذاری برای شما در اولویت قرار دارد، خرید بیمه عمر روش‌ سرمایه‌گذاری امن‌تری خواهد بود. احتمال از دست‌دادن سرمایه‌ای مانند ارز و سکه و طلا بنا به‌دلایل مختلف مانند سرقت، نوسان بازار یا کاهش تقاضا وجود دارد، اما سرمایه شما در بیمه‌نامه عمر همواره محفوظ خواهد بود.

خرید بیمه عمر یا خرید طلا

استهلاک سرمایه‌گذاری

استهلاک سرمایه ممکن است در مورد خرید بیمه عمر یا خرید طلا رخ دهد؛ به‌این‌دلیل که تورم باعث کاهش ارزش اندوخته در بیمه عمر شده و از طرفی زمان طولانی برای افزایش قیمت طلا باعث استهلاک سرمایه‌گذاری می‌شود.

نقدشوندگی

یکی از مزایای مهم سرمایه‌ گذاری در طلا، نقدشوندگی آسان آن است. شما هر زمان که بخواهید می‌توانید به یک طلافروشی مراجعه کنید و طلاهای خود را به قیمت روز بفروشید، اما در مورد بیمه‌عمر باید گفت که بازخرید یا فسخ قرارداد یک کار اداری بوده و زمان‌بر است.

بازدهی سرمایه‌گذاری

بازدهی سرمایه‌گذاری در خرید طلا و بیمه عمر برای افراد مختلف متفاوت است، چون افراد با نیت‌های مختلفی برای این روش‌های سرمایه‌گذاری اقدام می‌کنند. اگر هدف شما سرمایه‌گذاری بلندمدت باشد، خرید طلا و بیمه عمر هر دو می‌توانند بازدهی سرمایه‌گذاری داشته باشد.

نظم سرمایه‌گذاری

یکی از موارد مهم در بیمه عمر، نظم سرمایه‌گذاری است؛ چون بیمه‌گذار باید در بازه‌های زمانی مشخص برای پرداخت حق‌بیمه اقدام کند. در این شرایط بیمه‌گذار از افزایش منظم اندوخته خود مطمئن خواهد بود.

مزایای خرید بیمه عمر

خرید بیمه عمر مزایای بسیاری دارد که باید با دقت بررسی شود. در ادامه برخی از مهم‌ترین مزایای این روش سرمایه‌گذاری آمده است.

در مقاله بیمه عمر یا بیمه تکمیلی؛ کدامیک بهتر است مقایسه‌ای بین این دو نوع بیمه داشته‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید این مقاله را در بلاگ ازکی بخوانید.

مقایسه بیمه عمر و خرید طلا

داشتن پوشش‌های بیمه‌ای

یکی از مهم‌ترین موارد در مقایسه بین خرید بیمه عمر یا خرید طلا، پوشش‌های بیمه‌ای بیمه عمر است. با خرید بیمه عمر علاوه‌بر سرمایه‌گذاری بلند‌مدت، تحت پوشش‌های بیمه‌ای هم قرار می‌گیرید. این پوشش‌ها متنوع است و موارد بسیاری را شامل می‌شود. پوشش‌های بیمه عمر به شرح زیر است:

  • پوشش تکمیلی هزینه‌های پزشکی؛
  • پوشش بیماری‌های خاص؛
  • پوشش سرطان؛
  • پوشش نقص عضو و ازکارافتادگی؛
  • پوشش سرمایه فوت طبیعی یا فوت بر اثر حادثه غیرعمدی.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، اگر چیزی فراتر از سرمایه‌گذاری می‌خواهید و به‌دنبال مزایایی مانند پوشش‌های درمان و غیره هستید، در پاسخ به سوال خرید بیمه عمر یا طلا باید گفت بیمه عمر انتخاب هوشمندانه‌تری خواهد بود. توجه کنید که در مقایسه بیمه عمر با ارز، سکه و طلا، هیچ‌کدام پوشش‌هایی مانند هزینه‌های پزشکی، بیماری‌های خاص و سرطان و پوشش سرمایه فوت را در اختیار شما قرار نمی‌دهند.

امکان دریافت وام

یکی از جذاب‌ترین مزایا در مقایسه با خرید بیمه عمر یا خرید طلا، امکان دریافت وام با بیمه عمر است. از سال دوم بیمه‌ای یا در برخی موارد حتی از ماه ششم بیمه‌ای، بیمه‌گذار می‌تواند تا سقف ۹۰٪ از اندوخته خود را وام دریافت کند.

میزان بهره وام بیمه عمر به میزان سود پرداختی بیمه‌گر به بیمه‌گذار در سال گذشته بیمه‌ای بستگی دارد. در مقایسه بیمه عمر با روش‌های دیگر سرمایه‌گذاری مانند خرید طلا، خرید سکه و ارز می‌توان گفت که تنها با خرید بیمه عمر است که می‌‌توانید روی اندوخته خود وام دریافت کنید. هیچ بانک یا سازمانی روی سکه، ارز یا طلا به شما وام نخواهد داد.

اگر مایل به دریافت وام از طریق بیمه عمر خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله شرایط وام بیمه عمر؛ از بیمه عمر خود بدون ضامن و وثیقه وام بگیرید را در بلاگ ازکی بخوانید.

مقایسه بیمه عمر با ارز

امکان پرداخت قسطی حق بیمه

قابلیت تعیین روش‌های پرداخت حق‌بیمه عمر توسط بیمه‌گذار یکی دیگر از مزایای خرید بیمه عمر در مقایسه با سرمایه‌گذاری در طلا است. بیمه‌گذار می‌تواند حق‌بیمه سالانه را به روش‌های زیر پرداخت کند.

  • پرداخت حق‌بیمه به‌صورت یک‌جا؛
  • پرداخت حق‌بیمه به‌صورت سالانه؛
  • پرداخت حق‌بیمه به‌صورت ۶ ماهه؛
  • پرداخت حق‌بیمه به‌صورت ۲ ماهه.

این روش‌های پرداخت متنوع به بیمه‌گذار امکان می‌دهد تا سرمایه‌گذاری خود را اندک‌اندک انجام دهد و در نتیجه نیازی به تامین یک‌جای سرمایه برای خرید بیمه عمر نخواهد داشت. این درحالی‌است که شما برای خرید طلا باید سرمایه اولیه را به‌صورت کامل تامین و یک‌جا پرداخت کنید. غیر از شیوه‌های پرداخت مختلف در بیمه عمر، بسیاری از شرکت‌های بیمه‌گر شرایطی را فراهم کرده‌اند تا بیمه‌گذار بتواند حق‌بیمه را به‌صورت قسطی پرداخت کند؛ مزیتی که هرگز در خرید طلا، ارز و سکه میسر نخواهد بود.

امکان افزایش سود بیمه عمر

سود بیمه عمر یکی از ویژگی‌های بسیار جذاب و قابل‌توجه این روش سرمایه‌گذاری است. با خرید بیمه عمر در مقایسه با سرمایه‌گذاری در طلا می‌توانید از ۲ نوع سود بهره ببرید که شامل سود تضمینی و سود مشارکت در منافع است.

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های خرید بیمه عمر یا خرید طلا، امکان افزایش سود و دریافت سود به ۲ روش است. وقتی طلا، سکه یا ارز خریداری می‌کنید، سود شما بستگی به شرایط بازار دارد و هیچ تضمینی برای دریافت سودی مشخص یا ضرر نکردن وجود ندارد. اما در مقایسه بیمه عمر با سکه یا ارز، علاوه‌بر سود تضمینی سالانه که مبلغی مشخص است، از سود سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه‌ای در پروژه‌های مختلف اقتصادی هم بهره‌مند خواهید شد. بنابراین دریافت سود حتمی است.

سود تضمینی بیمه عمر در ۲ سال اول قرارداد، ۱۶٪، در ۲ سال دوم قرارداد، ۱۳٪ و از سال پنجم به بعد هم ۱۰٪ خواهد بود. از طرفی بیمه‌گذار در هر سال ۸۵٪ از سود حاصل از سرمایه‌گذاری شرکت بیمه‌گر در پروژه‌های اقتصادی را دریافت خواهد کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله چگونه سود بیمه عمر خود را افزایش دهیم + 4 روش مطمئن را در بلاگ ازکی بخوانید.

مقایسه بیمه عمر با سکه و مزایا و معایب آن

امکان تعیین ذی‌نفعان

امکان تغییر بیمه‌گذار یکی از مزایای بیمه عمر است. واقعیتی به‌نام مرگ همیشه وجود دارد و در چنین شرایطی بیمه‌گذار با تعیین ذی‌نفع خود می‌تواند مشخص کند که چه کسی از سرمایه او بهره‌مند شود. این در حالی است که تعیین ذی‌نفع مشخص در مورد طلا، ارز و سکه تنها با تنظیم وصیت‌نامه میسر خواهد بود. در برخی شرایط افراد مایل هستند فرد خاصی از خانواده آنها از دارایی‌های او بعد از فوت استفاده کند، در این شرایط باید وصیت‌نامه تنظیم شود، اما در زمان خرید بیمه‌نامه عمر از بیمه‌گذار سوال می‌شود که ذی‌نفع یا ذی‌نفعان او چه کسانی هستند و به‌این‌ترتیب او هرگز نگران عدم تنظیم وصیت‌نامه یا تغییر آن پس از مرگ نخواهد بود. ذی‌نفعان در بیمه‌نامه عمر می‌توانند یکی از افراد زیر باشند.

  • اعضای خانواده؛
  • بستگان؛
  • آشنایان؛
  • سازمان‌های خیریه.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله بیمه عمر و آتیه فرزندان؛ تکیه‌گاه امروز و روشنی فردا را در بلاگ ازکی بخوانید.

امنیت بالا

وقتی موضوع خرید بیمه عمر یا خرید طلا به میان می‌آید، مهم‌ترین مسئله یا چالش برای افراد امنیت خواهد بود. احتمال مفقودشدن و حتی سرقت ارز، سکه و طلا به‌دلیل ماهیتی که دارد، زیاد است. این درحالی‌ است که سرمایه شما در بیمه عمر همواره محفوظ می‌ماند، چون امکان مفقودی و دزدی آن وجود ندارد. بنابراین بیمه عمر امنیت بسیار بیشتری در مقایسه با طلا، سکه و ارز خواهد داشت.

علاوه‌براین، باتوجه‌به اینکه بیمه‌نامه عمر به نام شخص صادر می‌شود، بنابراین هیچ فردی نمی‌تواند ادعای مالکیت بر آن را داشته باشد. اما خریداران سکه و ارز و طلا با این مشکل روبه‌رو هستند که هر فردی که این سرمایه‌ها را در دست داشته باشد می‌تواند ادعای مالکیت کند.

مقایسه بیمه عمر با سکه

امکان بازخرید بیمه عمر

در بیمه عمر بیمه‌گذار به‌صورت منظم برای پرداخت حق‌بیمه اقدام می‌کند. این حق‌بیمه در کنار سودهای تضمینی و مشارکت در منافع به‌عنوان سرمایه برای بیمه‌گذار اندوخته می‌شود. بیمه‌گذار می‌تواند در پایان مدت قرارداد بیمه عمر خود یا به‌ اصطلاح در زمان سررسید بیمه‌نامه، این اندوخته را به‌صورت یک‌جا یا به‌صورت مستمری دریافت کند.

بازخرید بیمه عمر به این‌ مفهوم است که بیمه‌گذار قبل از سررسید بیمه‌نامه برای دریافت اندوخته خود اقدام کند. در این شرایط بیمه‌نامه فسخ شده و مبلغ اندوخته به بیمه‌گذار پرداخت می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله شرایط و جزئیات کامل بازخرید بیمه عمر و هر آنچه باید بدانید را در بلاگ ازکی بخوانید.

معایب خرید بیمه عمر در مقایسه با خرید طلا

در مقابل تمامی مزایایی که خرید بیمه عمر در مقایسه با خرید طلا دارد، باید معایب آن را نیز به جان خرید.

زمان‌بربودن فرآیند فسخ

یکی از معایب خرید بیمه عمر، زمان‌بربودن فرآیند فسخ قرارداد است. در چنین شرایطی باید یک‌سری کارهای اداری انجام شود که فرآیند فسخ را طولانی خواهند کرد.

هماهنگی بین تورم و سرمایه بیمه عمر

بالا رفتن تورم یکی از اصلی‌ترین عوامل در کاهش ارزش سپرده‌های بانکی است. بیمه عمر از این موضوع مستثنی نیست،‌ اما می‌توانید برای مبارزه با تاثیر تورم روی سرمایه خود راهکار زیر را در پیش بگیرید.

هر سال و هم‌‌زمان با افزایش میزان تورم، حق‌بیمه خود را بین ۵٪ تا ۲۰٪ نسبت به سال قبل افزایش دهید. توجه کنید که در مورد هماهنگی بین تورم و بیمه عمر موارد زیر هم میسر خواهد بود:

  • درصد افزایش حق‌بیمه معمولا بیشتر از درصد افزایش سرمایه فوت خواهد بود؛
  • می‌توانید حق‌بیمه را افزایش داده و سرمایه فوت را ثابت نگه دارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزایا و معایب بیمه عمر می‌توانید مقاله مزایا و معایب بیمه عمر چیست و چه شرایطی دارد؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

سرمایه گذاری در طلا چه معایبی دارد؟

مزایای سرمایه‌گذاری در طلا

خرید طلا در مقایسه با خرید بیمه عمر مزایایی دارد که بسیاری از افراد را به این روش سرمایه‌گذاری ترغیب می‌کند.

نقدشدگی آسان

یکی از مهم‌ترین مزایای خرید طلا در مقایسه با خرید بیمه عمر، نقدشوندگی طلا است. شما هر زمان که مایل باشید می‌توانید به یک طلافروشی مراجعه کنید و طلاهای خود را با قیمت روز بفروشید. بااین‌حال در مورد بیمه عمر، فرایند فسخ قرارداد زمان‌بر خواهد بود، چون نیازمند انجام یک‌سری کارهای اداری است.

هماهنگ‌بودن با تورم

مسئله هماهنگی با تورم اهمیت ویژه‌ای در روش‌های سرمایه‌گذاری دارد. قیمت طلا همواره با میزان تورم جامعه افزایش پیدا می‌کند و هر سال بیشتر از سال قبل خواهد شد. بنابراین شما هرگز نگران کاهش ارزش طلای خود نخواهید بود.

این در حالی است که بیمه‌گذار برای جلوگیری از کاهش ارزش اندوخته خود در بیمه عمر باید هر سال حق‌بیمه را بین ۵٪ تا ۲۰٪ نسبت به سال قبل افزایش دهید تا تاثیر تورم خنثی شود.

ریسک‌های خرید طلا برای سرمایه‌گذاری

عوامل مختلفی روی قیمت طلا در بازار تاثیر می‌‌گذارد، بنابراین این روش سرمایه‌گذاری می‌تواند ریسک‌هایی داشته باشد. در ادامه ریسک‌های خرید طلا برای سرمایه‌گذاری آمده است.

  • ریسک دزدی یا ریسک نگهداری طلا؛
  • ریسک تغییرات تقاضا در بازار طلا؛
  • تاثیر نوسانات ارز روی قیمت طلا.

چرا بیمه عمر بهتر از خرید طلا است؟

در مقایسه بیمه عمر و خرید طلا باید گفت که خرید بیمه عمر بهتر است؛ چون علاوه‌بر دریافت سود تضمینی و سود مشارکت در منافع بیمه‌گر می‌توانید از پوشش‌های متنوع بیمه‌ای نیز بهره‌مند شوید.

ریسک های خرید طلا برای سرمایه گذاری

بیمه عمر یا خرید طلا، کدام سود بیشتری دارد؟

از بررسی مزایا و معایب و ریسک‌های خرید بیمه عمر یا خرید طلا می‌توان نتیجه گرفت که ریسک‌های خرید طلا برای سرمایه‌گذاری بیشتر از خرید بیمه عمر است. برای اینکه بتوانید امنیت اندوخته خود را تامین کنید و میزان آن را افزایش دهید، باید روش سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید که برای شرایط شما مناسب‌تر است. در این مقاله و با بررسی مزایا و معایب خرید بیمه عمر و طلا به این نتیجه رسیدیم که خرید بیمه عمر گزینه‌ مناسب‌تری خواهد بود. بنابراین به صفحه بیمه عمر و سرمایه‌گذاری ازکی مراجعه کرده و بیمه‌نامه خود را خریداری کنید.

سوالات متداول

  • خرید بیمه عمر بهتر است یا خرید طلا؟
    خرید بیمه عمر بهتر از خرید طلا خواهد بود، چون علاوه‌بر سود تضمینی و سود مشارکت در منافع می‌توانید از پوشش‌های بیمه‌نامه عمر هم استفاده کنید.
  • آیا قیمت طلا با تورم هماهنگی دارد؟
    بله. قیمت طلا هر سال با افزایش تورم، افزایش پیدا می‌کند؛ این در حالی است که ارزش اندوخته بیمه عمر می‌تواند با افزایش تورم کاهش پیدا کند.
  • مزایای خرید طلا برای سرمایه‌گذاری چیست؟
    نقدشوندگی آسان و هماهنگ‌بودن با تورم از جمله مهم‌ترین مزایای خرید طلا برای سرمایه‌گذاری است.
  • ریسک‌های خرید طلا برای سرمایه‌گذاری چیست؟
    تاثیر نوسانات ارز روی قیمت طلا، ریسک نگهداری یا سرقت طلا و تغییرات تقاضا در بازار طلا از جمله ریسک‌های این روش سرمایه‌گذاری است.
  • مهم‌ترین مزیت رقابتی خرید بیمه عمر در مقایسه با خرید طلا چیست؟ امکان گرفتن وام و دریافت سود تضمینی و سود مشارکت در منافع از جمله مهم‌ترین مزیت‌های خرید بیمه عمر است.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا