اطلاعات بیمه ای

چند نوع بیمه وجود دارد؟ و چه بیمه‌‌هایی هستند؟ | بررسی انواع بیمه

اکثر مردم اطلاعات چندانی درباره بیمه و انواع آن ندارند. با این حال، قوانین بیمه‌ای و پوشش‌های بیمه‌نامه‌ها یک جنبه مهم از رفاه مالی  شما محسوب می‌شود و داشتن سیاست‌های مناسب و به‌صرفه می‌تواند تأثیر جدی بر زندگی شما داشته باشد. از طرف دیگر هیچ بیمه‌نامه واحدی وجود ندارد که تمام جنبه‌های خطرات و حوادث تهدید کننده زندگی شما را پوشش بدهد. بنابراین، اگر می‌خواهید درصورت بروز حادثه، بیماری، کارافتادگی، بازنشستگی و … از بروز مشکلات مالی عمده  برای خود و خانواده و عزیزانتان جلوگیری کنید، به انواع مختلفی از پوشش نیاز خواهید داشت. پس مهم است که اطلاعات هرچند اندک اما کافی درباره بیمه و اهمیت آن، انواع و مزایای بیمه‌های مختلف داشته باشید. ما در این مقاله قصد داریم انواع بیمه را به زبان ساده و در چند دقیقه برای شما توضیح بدهیم.

بیمه چیست؟

بیمه درحقیقت یک قرارداد حقوقی بین شما و یک شرکت بیمه (بیمه‌گر) است که بر اساس آن شرکت بیمه متعهد می شود در صورت وقوع حادثه و بیماری و ازکارافتادگی خسارت واردشده به شما را تا سقف مشخصی که در بیمه‌نامه تعیین شده، جبران کند. به طور کلی بیمه‌ها اعم از بیمه اتومبیل و مسافرت یا بازنشستگی و عمر و حتی بیمه‌های درمانی و تکمیلی در سه دسته بیمه اشخاص، بیمه اموال و بیمه مسئولیت تقسیم‌بندی می‌شوند. در ادامه هرکدام از این دسته‌های بیمه‌ای و محصولات و پوشش‌های مربوط به آن‌ها را به‌صورت جداگانه به شما معرفی می‌کنیم.

بیمه شخص ثالث

این بیمه شامل هرگونه خسارت مالی و جانی وارد شده به اشخاص ثالث در حوادث رانندگی است. بر اساس قانون، خرید بیمه شخص ثالث برای تمام خودروها اجباری است و نداشتن این بیمه عواقب جبران ناپذیری برای دارندگان وسائل نقلیه به همراه خواهد داشت. بیمه شخص ثالث برای وسایل نفلیه مختلف از جمله خودروها و موتور سیکلت‌عا استفاده می‌شود.

بیمه اشخاص چیست و چه نوع بیمه ‌نامه ‌هایی را شامل می ‌شود؟

همان‌طور که از نام این دسته از بیمه‌ها مشخص است، هرگونه بیمه‌ای که مربوط به جان و سلامتی اشخاص باشد و پرداخت خسارت‌های بدنی و جسمی را پوشش بدهد بیمه اشخاص محسوب می‌شود. اصلی‌ترین بیمه‌‌نامه‌های اشخاص نیز عبارتند از: بیمه عمر، بیمه حادثه و بیمه درمان (بیمه تکمیلی). البته بیمه‌هایی مثل بیمه از کار افتادگی، بیمه مراقبت طولانی مدت و بیمه‌ مسافرتی نیز به‌نوعی بیمه اشخاص هستند.

منظور از بیمه اموال چیست؟

بیمه‌نامه‌های اموال، خسارت‌های وارد شده به اموال و دارایی‌های افراد بیمه‌‌شده را پوشش می‌دهند. این بیمه‌نامه پوششی برای خسارات‌های ناشی از حوادث و بلایای طبیعی هستند و معمولا آتش‌سوزی، سیل، سرقت، آب‌و‌هوا و سایر خسارت‌های حادثه‌ای و خارج از کنترل به خانه یا ماشین یا کارخانه شما را جبران می‌کنند.

چه کالاهایی تحت پوشش بیمه اموال قرار می‌ گیرند؟

به‌طور کلی بیمه اموال ۳ نوع بیمه را شامل می‌شود:

·     بیمه آتش‌سوزی (شامل خسارت‌های ناشی از زلزله و سرقت هم می‌شود.)

·      بیمه مهندسی

·      بیمه حمل‌ونقل کالا (صادرات، واردات، ترانزیت، داخلی)

البته بیمه‌های تخصصی‌تر اموال نیز وجود دارد که پوشش خسارت‌هایی مثل مرگ‌ومیر طیور و آبزیان، مرگ‌و‌میر زنبور‌عسل و کرم‌ابریشم، خسارت محصولات کشاورزی و … را هم شامل می‌شود.

بیمه مسئولیت چه کاری برای ما انجام می‌ دهد؟

یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین بیمه‌ها مخصوصا برای مشاغل، بیمه مسئولیت است. یک بیمه‌نامه مسئولیت، از شما و کسب‌وکارتان در برابر ادعاهای خسارت ناشی از حوادث غیرعمدی که ممکن است به افراد و دارایی‌هایشان آسیب برساند، پشتیبانی می‌کند. درواقع بیمه مسئولیت هزینه‌های قانونی و پرداخت‌هایی را پوشش می‌دهد که شخص بیمه‌شده مسئول آن شناخته می‌شود. البته خسارت عمدی، مسئولیت‌های قراردادی و تعقیب کیفری شامل پوشش‌های این بیمه نخواهند بود.

بیمه‌های مسئولیت طیف گسترده‌ای دارند، اما به‌طور کلی می‌توان آن‌ها را به چند دسته اصلی طبقه‌بندی کرد که عبارتند از:

·      مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان

·      بیمه مسئولیت حرفه‌ای و مدنی (بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان، مهندسان و…، بیمه مسئولیت حرفه‌ای مهدکودک، بیمه مسئولیت حرفه‌ای شهربازی و اماکن تفریحی و…)

·      مسئولیت تولیدکنندگان در قبال مصرف‌کنندگان (بیمه مسئولیت ناشی از تولید)

·      بیمه مسئولیت عمومی (بیمه مسئولیت جامع شهرداری، بیمه مسئولیت تابلوهای تبلیغاتی، بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی و ….)

به جز این، شرکت‌های بیمه بیمه‌های خاص دیگری هم عرضه می‌کنند که شاید چندان به‌کار بخش بزرگی از افراد نیاید. منتها ممکن است در شرایطی و برحسب موقعیت نیازمند تهیه و خرید یکی از انواع بیمه‌نامه‌های خاص زیر باشید:

  • بیمه وام‌های بانکی
  • بیمه‌ پول در صندوق
  • بیمه شترمرغ
  • بیمه اسب
  • بیمه‌های بدنه و مسئولیت انواع شناورها
  • بیمه‌نامه بدنه و مسئولیت هواپیما‌ها و هلی‌کوپتر
  • بیمه فساد کالا در سردخانه (DOS)
  • بیمه‌ هزینه‌های حقوقی

 

ما در مجموعه ازکی تمامی این بیمه‌ها و مزایا و چگونگی پوشش آن‌ها را همراه با شرایط و نحوه محاسبه تعرفه‌های حق بیمه‌ای در مطالب بعدی به شکلی کاملا ساده توضیح خواهیم داد. پس اگر می‌خواهید از به‌روزترین قوانین و شرایط بیمه‌ای کشور آگاه باشید و بهترین و بهینه‌ترین بیمه‌نامه‌ها را برای خود و عزیزانتان تهیه کنید، همچنان وبلاگ و نوشته‌های ما را دنبال کنید.

نمایش بیشتر

38 دیدگاه

    1. بیمه یک طرح پانزی (طرح پانزی اصل سرمایه ی افراد جدید سیستم را به افراد قدیمی میده) است در ایران.
      چطور شده افرادی که ۳۰ سال حق بیمه واریز کردن. الان حقوقی بازنشستگی ای که میگیرن. کفاف خورد و خوراک و پوشاک و سلامتشونو نمیده.
      همه می‌شناسیم کسانی رو که حق بیمه میگیرن و الان دارن با سن بالا. کار میکنن چون حقوقشون کفاف خودشونو نمیده.

  1. سلام.وقت بخیر
    ببخشید بیمه مستمری چیست؟
    آیا درایران بیمه مستمری فهرست شده ثابت است؟
    اگر هست ممنون میشم توضیحی بفرمایید.

    سپاسگزارم

    1. سلام وقت شما هم بخیر.
      دوست عزیز اگه منظورتون از بیمه مستمری، پرداخت حقوق در دوران بازنشستگی هست، شما میتونید بیمه عمر تهیه کنید و بعد از پرداخت حق بیمه برای مدت مشخص، از بیمه مستمری دریافت کنید.
      لطفا برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.
      https://www.azki.com/life-insurance

  2. تشکر از توضیحاتتون
    اگه میشه این سوال دوستمون در مورد مستمری رو بیشتر توضیح بدین
    اون مدت مشخص که باید حق بیمه پرداخت بشه چه مدته

    1. دوست عزیز بیمه مستمری همون بیمه عمر هست که بعد از اتمام قرارداد شما میتونید جمع حق بیمه ها و سود اون رو به صورت یکجا یا مستمری از بیمه دریافت کنید.
      تعداد سال های قرارداد معمولا از 10 تا 30 سال در نظر گرفته میشه و شما میتونید مدت قرارداد رو انتخاب کنید. مبلغ مستمری هم به حق بیمه و مدت قراردادتون بستگی داره.

  3. سلام بیمه شخص ثالث جزء بیمه اموال نمی باشد بیمه شخص ثالث بیمه ای دو وجهی می باشد یعنی شامل بیمه مسئولیت رانندگان وسایل نقلیه موتوری(بیمه مسئولیت) و بیمه حوادث راننده (بیمه اشخاص)

  4. سلام ،درمورد بیمه وام سوال داشتم 1این بیمه به استناد کدام آئین نامه اجرا می شود؟2-چرا بانک ها سازمان بیه کر را در فرمی که به وام گیرنده می دهند مشخص نمی کنند؟3- همچنین همانطور که دربیمه ماشین وبیمه های دیگرتعدات خود وووام گیرنده را درقالب فرم مشخص که مواد مرتبط واز جمله مقام مسئول بیمه را به وام گیرنده تحویل نمی دهند؟وراث وام گیرنده با چه سند قانونی موضوع بیمه را پیگیری کنند؟درهرصورت عدم ارائه سندبیمه ائی درقبال مبلغی که دریافت می کنند توجیه قانونی ندارد لطف مینمایید که پاسخ می دهید؟

    1. با سلام وقت بخیر.
      چون بیمه وام رو در ازکی نداریم و با توجه به این که سوال شما مختص بیمه سامان هست پیشنهاد میشه از شعبه سامان سوال بفرمایید.

    2. سلام
      بیمه های وام در دو دسته قرار می‌گیرند
      1-بیمه نامه مرهوناتی که تابع شرایط عمومی بیمه های آتش سوزی می‌شود.
      2-بیمه نامه عمر مانده بدهکار تابع شرایط بیمه های عمر ساده زمانی میشوند

      با توجه به اینکه این بیمه نامه اجباری نیست بانک‌ها نمی‌تواند افراد را ملزم کنند که نزد بیمه گر خاصی بیمه نامه ابتیاع کنند.
      در هر دو بیمه نامه به توجه به اینکه ذینفع بیمه نامه بانک میباشد نسخه مخصوص بیمه گذار به بانک تحویل داده می‌شود و بیمه گذار می‌تواند یک نسخه از بیمه نامه را بصورت کپی برابر اصل از بیمه گر در خواست نماید

  5. سلام سوالی داشتم. من یک شرکت خدماتی دارم که در آن در صورت درخواست مشتریان، خدمات جوشکاری، لوله کشی، برقکاری، بنایی، نصب ایزوگام و دهها خدمت دیگر به مشتریان ارائه میدهم. قرارداد ما با متخصصین دریافت پورسانت دستمزد است و قرارداد کارفرما – کارگری نیست. میخواستم بدانم آیا میشود افراد فوق را بیمه مسئولیت نمایم. محل کار سراسر نقاط شهر یعنی در منزل مشتریان است. و ایشان خدمات خود را در محلی که مشتری درخواست نماید ارائه می دهند. با تشکر

    1. سلام و وقت بخیر.
      شما میتونید بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان رو تهیه کنید.
      اگه قصد دریافت مشاوره و خرید این بیمه رو دارید، میتونید شماره موبایلتون رو بفرمایید تا کارشناسان بخش مسئولیت باهاتون تماس بگیرن

  6. سلام
    بیمه ای که مربوط به سابقه کاری فرد میشه که در شرکت کار میکنه چه نوع بیمه ای حساب میشه؟

  7. سلام، لطفا درمورد تبعی ۱ ،۲ و ۳ بیمه و فرزندان تحت تکفل و غیر تحت تکفل توضیح بدید.

  8. سلام
    ببخشید من از یه شرکت شغل کارشناس بیمه رو بهم پیشهاد دادن میشه برام توضیح بدین که وظایف و کارهای مربوط به این شغل چی هست؟؟اگه میشه راهنمایی کنید.ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      شرح شغلی شرکت‌های مختلف باهم متفاوت هست و شما باید از طریق همون شرکت جویا بشین.

  9. ایا برای بیمه های مخاطرات دریایی مثل سونامی ویا طوفانهای دریایی که هم جان وهم مال ساکنان سواحل راتهدید می کند بیمه های تخصصی خاصی درایران وجودارد ؟ واگر وجودندارد چگونه میتوان برا ی اینگونه مخاطرات دریایی بیمه های خاص تعریف کرد

    1. رضا عزیز سلام
      کشور ما به خاطر شرایط جغرافیایی ریسک بالایی در مقابل این نوع حوادث ندارد و نیاز به اون تا به خال احساس نشده است، اما بیمه مرکزی از طرح‌ها و ایده‌‌های جدید استقبال می‌کند.

  10. سلام علیکم ببخشید یکی از فعالیت هایی که نیازمند حمایت است، فعالیت های دانش بنیان است که ممکن است یک طرح تحقیقاتی، به سرانجام نرسد و به همین دلیل انجام نمی شود.
    حال سوال این است که آیا بیمه ها فعالیت های دانش بنیان را پوشش می دهند؟

    1. همراه عزیز سلام
      بستگی دارد که چه نوع فعالیتی انجام می‌دهند و بیمه‌گزار چه تعهداتی میخواد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا