بیمه شخص ثالث

بیمه ثالث چیست؟ | روش محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث ، تخفیف ثالث و جریمه دیرکرد بیمه ثالث

بیمه‌نامه شخص ثالث در واقع قراردادی است بین شرکت بیمه و خریدار برای جبران خسارات جانی (مثل آسیب به جسم یا فوت اشخاص ثالث) و مالی (مثل خسارت‌های وارد شده به خودروها در تصادفات) که به اشخاص ثالث وارد شده است. در حال حاضر در صنعت بیمه و در میان انواع طرح‌های بیمه، بیشترین سهم را بیمه ‌شخص ثالث به خود اختصاص داده است. قطعا مهم‌ترین دلیل بالا بودن این سهم از بازار «اجباری بودن» این بیمه است. در این مقاله قصد داریم به معرفی بیمه شخص ثالث، علت نام‌گذاری بیمه‌نامه شخص ثالث، روش محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث، تخفیف ‌و عواقب تمدید نکردن بیمه‌نامه شخص ثالث ‌و جریمه دیرکرد بپردازیم.

فهرست مطالب

مفهوم مسئولیت در بیمه شخص ثالث

در دنیای امروز و در همه جوامع انسانی، قبول مسئولیت کارهای هر فرد جزء اصول اساسی و انسانی است. بنابراین هروقت از طرف فردی به دیگران خسارت و ضرری وارد شود، باید آن را جبران نماید.

بیمه شخص ثالث یکی از انواع رایج بیمه مسئولیت است و مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث را تحت پوشش قرار می‌دهد. همه افرادی که در حادثه تصادف دچار زیان مالی و جانی می‌‌شوند، تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرند. با تغییر جدیدی در قانون بیمه شخص ثالث راننده مقصر هم می‌تواند از مزایای بیمه حوادث راننده که شاخه‌ای جدید از بیمه شخص ثالث است، بهره‌مند شود.

داشتن بیمه‌نامه ‌شخص ثالث برای دارندگان همه وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی (موتورسیکلت، سواری، مسافری و بارکش) خواه این افراد حقیقی باشند یا حقوقی اجباری و الزامی است و قوانین آن با هدف حمایت از اشخاص ‌زیان‌دیده در حوادث رانندگی تدوین گردیده است.

شخص ثالث کیست؟

به همه افراد و کسانی (اشخاص حقیقی یا حقوقی) که وسیله نقلیه موتوری مانند خودرو و یا موتورسیکلت به آنها خسارت بدنی و یا مالی وارد کند، به جز خود راننده‌ مقصر حادثه، شخص‌ ثالث گفته می‌شود.

علت نام‌گذاری بیمه شخص ثالث چیست؟

در پوشش بیمه ‌شخص ثالث، مالک وسیله نقلیه یا بیمه‌گذار شخص اول، شرکت بیمه یا بیمه‌‌گر شخص ثانی و همه افراد ‌زیان‌دیده غیر از راننده مقصر در حادثه شخص ثالث هستند.

طبق قوانین جدید، راننده مقصر هم تحت پوشش بیمه‌ای با عنوان «بیمه حوادث راننده» قرار می‌گیرد. بیمه حوادث راننده خسارت‌های مرتبط با فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمان راننده مقصر را پرداخت می‌نماید.

بیمه شخص ثالث
بیمه شخص ثالث

خسارت بیمه شخص ثالث

به صورت کلی مفهوم «خسارت» را در بیمه شخص ثالث می‌توان به دو گروه تقسیم کرد:

  • خسارت‌های جانی یا همان خسارت بدنی؛
  • خسارت‌های مالی یا همان خسارت مادی.

خسارت‌های جانی بیمه شخص ثالث

به هر نوع آسیب جسمی که در اثر حادثه و توسط خودروی بیمه‌شده به اشخاص ثالث وارد و یا باعث مرگ آنها شود، خسارت جانی گفته می‌شود. بیمه شخص ثالث خسارت‌های جانی را با پرداخت دیه یا ارش (ارش نوعی از دیه است که مقدار آن مشخص نشده و توسط پزشکی قانونی و رای دادگاه تعیین می‌شود) جبران می‌نماید. دیه به بروز هر نوع آسیب، شکستگی، نقص عضو و ازکارافتادگی (جزیی یا کلی ـ موقت یا دائم) یا فوت شخص ثالث تعلق می‌گیرد و توسط بیمه ثالث فرد مقصر حادثه قابل پرداخت است.

خسارت‌های مالی در بیمه شخص ثالث

به هر نوع آسیب و خسارت که به اموال مردم (اشخاص ثالث) وارد شود، خسارت مالی گفته می‌شود. از مصادیق خسارت مالی می‌توان به خسارت‌های وارد شده به خودروها در تصادف اشاره کرد؛ این خسارت‌ها را بیمه شخص ثالث مقصر حادثه تحت پوشش قرار می‌دهد.

چرا باید بیمه شخص ثالث داشته باشیم ؟

تصور کنید، رانندگی شما با اتومبیل و یا موتورسیکلت باعث بوجود آمدن خسارت بدنی و یا مالی برای افراد دیگر باشد و در آن حادثه مقصر شناخته شوید، طبق قانون شما مسئول جبران این خسارت می‌باشید. ممکن است این خسارت مالی و یا خسارت بدنی باشد.

داشتن بیمه‌نامه ‌شخص ثالث برای دارندگان همه وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی (موتورسیکلت، سواری، مسافری و بارکش) خواه این افراد حقیقی باشند یا حقوقی اجباری و الزامی است و قوانین آن با هدف حمایت از اشخاص ‌زیان‌دیده در حوادث رانندگی تدوین شده است.

پیش از استفاده از هر وسیله نقلیه موتوری، ابتدا از اعتبار بیمه‌نامه شخص ثالث برای پوشش‌دهی خسارت‌های جانی و مالی حوادث احتمالی مطمئن شوید.

نداشتن بیمه شخص ثالث جرم محسوب می‌شود؟

در قانون بیمه شخص ثالث، کلمه «اجباری» به صراحت دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی را موظف به تهیه این بیمه‌نامه کرده است. نداشتن بیمه ‌شخص ثالث برای این وسایل جرم محسوب می‌شود.

طبق ماده ۴۲ ‌قانون بیمه شخص ثالث:

«حركت وسایل نقلیه موتوری زمینی بدون داشتن بیمه‌نامه موضوع این قانون ممنوع است. كلیه دارندگان وسایل مزبور مكلفند سند حاكی از انعقاد قرارداد بیمه را هنگام رانندگی همراه داشته باشند و در صورت درخواست مأموران راهنمایی و رانندگی و یا پلیس راه ارائه كنند.

مأموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راه موظفند از طرق مقتضی مانند دوربین‌های نظارت ترافیكی ضمن شناسایی وسایل نقلیه فاقد بیمه‌نامه نسبت به اعمال جریمه‌های مربوط اقدام كنند. همچنین مأموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راه موظفند در صورت احراز فقدان بیمه‌نامه، وسایل نقلیه فاقد بیمه‌نامه موضوع این قانون را تا هنگام ارائه بیمه‌نامه مربوط در محل مطمئنی متوقف كنند.»

بیمه شخص ثالث
بیمه شخص ثالث

 

روش محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث

قیمت نهایی حق بیمه ‌شخص ثالث بر اساسی عوامل مختلفی تعیین می‌شود که در ادامه به این عوامل خواهیم پرداخت.

۱. حق بیمه پایه ابلاغ شده توسط بیمه مرکزی

روش محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث و میزان پوشش مالی و بدنی آن بر اساس دیه کامل یک انسان در ماه حرام است. قوه قضائیه هر ساله با انتشار بخش‌نامه‌ای میزان دیه کامل در ماه حرام را اعلام می‌کند. نرخ دیه کامل انسان در سال ۱۴۰۲، در ماه‌های غیر حرام یا عادی، ۹۰۰ میلیون تومان و در ماه‌های حرام، معادل ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است. بیمه مرکزی بر این اساس حداقل و حداکثر مبلغ حق‌بیمه‌ را به شرکت‌های بیمه ابلاغ می‌کند. البته حق‌بیمه پرداختی می‌تواند با توجه به دلایلی مانند تخفیف‌ها و تغییر برخی از موارد موثر بر قیمت حق‌بیمه کاهش یا افزایش یابد.

۲. تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث

از عوامل مهم و تاثیر‌گذار بر قیمت نهایی حق‌بیمه و محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث تخفیف عدم خسارت بیمه است؛ یعنی به نسبت تعداد سال‌های عدم استفاده از بیمه ‌شخص ثالث به بیمه‌گذار به صورت تصاعدی تخفیف تعلق می‌گیرد. برای مثال اگر شخص 1 سال از بیمه ‌شخص ثالث خود استفاده نکرده باشد و یا در تصادفی مقصر شناخته نشده باشد، برای تمدید بیمه‌نامه ‌شخص ثالث خود در سال آینده مشمول 5% تخفیف حق‌بیمه می‌شود. به همین ترتیب با افزایش تعداد سال عدم خسارت، درصد تخفی  ثالث افزایش می‌یابد.

این تخفیفات بیمه شخص ثالث در قانون جدید به جای 8 سال در 15 سال اعمال می‌شود. در ادامه به میزان این تخفیفات با افزایش‌ سال‌های عدم خسارت اشاره کرده‌ایم:

جدول تخفیف بیمه شخص ثالث

تخفیف عدم خسارت درصد
سال اول (سال دوم بیمه‌نامه) 5 %
سال دوم (سال سوم بیمه‌نامه) 10 %
سال سوم (سال چهارم بیمه‌نامه) 15 %
سال چهارم( سال پنجم بیمه‌نامه) 20 %
سال پنجم (سال ششم بیمه‌نامه) 25 %
سال ششم (سال هفتم بیمه نامه) 30 %
سال هفتم (سال هشتم بیمه‌نامه) 35 %
سال هشتم (سال نهم بیمه‌نامه) 40 %
سال نهم (سال دهم بیمه‌نامه) 45 %
سال دهم (سال یازدهم بیمه‌نامه) 50 %
سال یازدهم (سال دوازدهم بیمه‌نامه) 55 %
سال دوازدهم (سال سیزدهم بیمه‌نامه) 60 %
سال سیزدهم (سال چهاردهم بیمه‌نامه) 65 %
سال چهاردهم (سال پانزدهم بیمه‌نامه) 70 %

۳. جریمه خسارت

جریمه دریافت خسارت به دو دسته مالی و جانی تقسیم شده است، در صورت تعدد دریافت خسارت، درصد جریمه بیشتر لحاظ می‌شود.

جدول دریافت خسارت

دریافت خسارت در سال قبل جریمه خسارت مالی جریمه خسارت جانی
یکبار خسارت 10 % 20 %
دوبار خسارت 20 % 40 %
سه‌بار خسارت 40 % 60 %
چهاربار خسارت 80 % 100 %

۴. کاربری خودرو

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت نهایی حق‌بیمه شخص ثالث، کاربری خودرو و همچنین میزان ریسک خودرو برای رخ دادن حادثه رانندگی است؛ به عنوان مثال خودروهای آموزش رانندگی یا تاکسی‌ها، بیشتر در معرض حوادث رانندگی هستند و باید حق‌بیمه ‌شخص ثالث بیشتری را پرداخت کنند. کاربری‌‌های مختلفی مانند کاربری صنعتی، آمبولانس، آتش‌نشانی، بارکش و … تعریف شده است و باعث افزایش حق بیمه شخص ثالث می‌شود.

کاربری خودرو در بیمه شخص ثالث
کاربری خودرو در بیمه شخص ثالث

۵. جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

نقطه مقابل تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث، جریمه دیرکرد است و باعث افزایش حق‌بیمه می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم بیمه شخص ثالث برای تمامی دارندگان وسایل نقلیه موتوری اجباری است؛ درصورت دیرکرد تمدید بیمه ‌شخص ثالث خودرو، به صورت روزشمار مبلغی به حق بیمه اضافه خواهد شد. اضافه شدن جریمه دیرکرد به حق بیمه به صورت روز شمار تنها تا 365 روز محاسبه و اعمال می‌شود؛ به این صورت که جریمه دیرکرد بیمه‌نامه ‌شخص ثالث برای تاخیر بیشتر از یک سال ثابت خواهد ماند و تغییری نمی‌کند.

مانند محاسبه بیمه شخص ثالث عوامل متعددی همچون شرکت بیمه، تعداد سیلندر ماشین‌های سواری، ظرفیت بار ماشین‌های بارکش و … در محاسبه جریمه روزانه دیرکرد بیمه ‌شخص ثالث تاثیر گذارند.

حداقل مبلغ جریمه دیرکرد برای خودروهای سواری و به ازای هر روز در جدول زیر آمده است.

نوع وسیله نقلیه

جریمه دیرکرد (به تومان)

سواری کمتر از ۴ سیلندر

۱۱.۴۲۷

سواری پیکان، پراید و سپند

۱۳.۳۴۷

سواری سایر چهار سیلندر

۱۵.۹۰۷

سواری بیش از چهار سیلندر

۱۱۷.۸۰۳

موتورسیکلت گازی

۲.۷۹۸

موتورسیکلت دنده ای یک سیلندر

۳.۴۱۹

موتورسیکلت دو سیلندر به بالا

۳.۷۵۵

موتورسیکلت سه چرخ

۴.۰۳۹

بارکش تا ۱ تن

۱۳.۸۰۹

بارکش بیش از ۱ تن تا ۳ تن

۱۶.۶۲۶

بارکش بیش از ۳ تن تا ۵ تن

۲۱.۰۴۵

بارکش بیش از ۵ تن تا ۱۰ تن

۲۶.۹۶۴

بارکش بیش از ۱۰ تا ۲۰ تن

۳۱.۳۷۸

بارکش بیش از ۲۰ تن

۳۳.۲۵۳

۵. میزان پوشش بیمه‌نامه شخص‌ثالث

از دیگر موارد تعیین کننده حق‌بیمه میزان پوشش مالی بیمه شخص ثالث است. میزان پوشش، مقدار تعهد مالی شرکت بیمه را در مقابل بیمه‌گذار تعیین می‌کند. بیمه مرکزی حداقل میزان پوشش مالی را برای سال برای سال ۱۴۰۳ ۴۰ میلیون تومان تعیین کرده است. بیمه‌گذار با پرداخت حق‌بیمه بیشتر، می‌تواند پوشش مالی بالاتری را بخرد و از خدمات بیشتری بهره‌مند شود. در صورت تمایل به انتخاب پوشش‌های مالی بالاتر در بیمه شخص ثالث، می‌توان با مقایسه قیمت‌ بیمه شرکت‌های مختلف و بر اساس ملاک‌های مورد نظر بیمه‌گذار، بهترین گزینه را انتخاب کرد.

 

تخفیف بیمه شخص ثالث
تخفیف بیمه شخص ثالث

۶. تخفیف شرکت بیمه

همان‌طور که اشاره کردیم، در ابتدای هر سال بیمه مرکزی حداقل و حداکثر حق‌بیمه را طی بخشنامه‌ای به شرکت‌‌های بیمه ابلاغ می‌کند. بر اساس این بخشنامه شرکت‌‌های بیمه مبلغی را که برایشان مطلوب است، به عنوان حق‌بیمه به متقاضیان بیمه شخص ثالث اعلام می‌کنند. متفاوت بودن قیمت حق‌بیمه ‌شخص ثالث در میان شرکت‌‌های بیمه  به خاطر تخفیف است. برخی از شرکت‌‌های بیمه می‌توانند با استفاده از تخفیف‌‌های مجاز، قیمت کمتری را به بیمه‌گذاران ارائه دهند. بااین‌حال حتی با وجود اعمال تخفیف‌ ثالث، حق‌بیمه دریافتی نباید از حداقل حق‌بیمه‌ تعیین شده توسط بیمه مرکزی کمتر باشد.

۷. مدت اعتبار بیمه‌نامه

مدت اعتبار بیمه‌نامه ‌شخص ثالث می‌تواند از چند روز تا یک سال باشد. برخی از شرکت‌‌ها بیمه ‌شخص ثالث را به صورت روز شمار هم ارائه می‌دهند. در کل خرید بیمه شخص ثالث به صورت سالانه مقرون‌به‌صرفه‌تر است. برای مثال قیمت بیمه‌نامه شش ماهه از نصف قیمت بیمه‌نامه یک ساله بیشتر است. چراکه بیمه‌‌های کوتاه‌مدت برای شرکت‌‌های بیمه ریسک بیشتری دارند.

 

محاسبه ثالث
عکس محاسبه ثالث

 

الحاقیه بیمه شخص ثالث بخریم؟ یا نخریم؟

در سال‌های گذشته بیمه‌گذارانی که سررسید بیمه‌نامه‌‌شان ابتدای سال شمسی نبود، با اعلام نرخ جدید حق‌بیمه از جانب بیمه مرکزی، موظف بودند مابه‌التفاوت حق‌بیمه را از طریق الحاقیه بپردازند تا بتوانند حداقل میزان پوشش مالی را برای بیمه‌نامه خود تهیه کنند. خوشبختانه در سال 96 الحاقیه حذف شده است و در صورت بروز حادثه، مابه‌التفاوت مبلغ خسارت ناشی از افزایش نرخ دیه و حق‌بیمه توسط صندوق خسارات بدنی پرداخته می‌شود و بیمه‌گذاران دیگر نگران خرید الحاقیه نخواهند بود.

اما در مواردی مثل تغییرات اطلاعات بیمه‌گذار یا موضوع بیمه، افزایش ارزش موضوع بیمه، اضافه کردن پوشش جدید و طولانی‌تر کردن زمان اعتبار بیمه‌نامه نیاز به دریافت الحاقیه دارید.

الحاقیه در بیمه شخص ثالث
الحاقیه در بیمه شخص ثالث

 

کوپن بیمه شخص ثالث

تا پایان سال 96 به همراه برگه بیمه‌نامه ثالث علاوه بر مشخصات وسیله نقلیه و مالک، ۴ کوپن اعتباری وجود داشت که در هنگام بروز حوادث و در صورت لزوم پرداخت خسارت از این کوپن‌ها استفاده می‌شد. کوپن از ابتدای سال 97 از بیمه‌نامه حذف شد. در برخی بیمه‌نامه‌ها هنوز به صورت ظاهری وجود دارد اما قابلیت استفاده ندارند.

حال سوال اینجاست که با حذف کوپن هنگام بروز حوادث چه کنیم؟

از آنجایی که استفاده از بیمه‌نامه باعث کاهش تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث می‌شود، در خسارت‌های کوچک ترجیحا از بیمه‌نامه شخص ثالث استفاده نکنید؛ اما در صورت بروز حادثه اگر نیاز به استفاده از بیمه بود، کافی‌ است به نیروی انتظامی اطلاع داده و بعد از دریافت کروکی پلیس، یک کپی از بیمه‌نامه‌های فرد مقصر و زیان‌دیده رد و بدل شود تا مراحل پرداخت خسارت توسط شرکت بیمه‌گر انجام شود.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث را می‌توان کاهش داد؟

همان‌ طور که قبلا گفته شد به دلیل اجباری بودن بیمه شخص ثالث برای تمامی دارندگان وسایل نقلیه موتوری، نداشتن آن حتی برای مدت یک روز عواقبی در پی خواهد داشت. افراد ممکن است به دلایل متعددی در تاریخ سررسید موفق به تمدید بیمه‌نامه خود نشوند؛ مواردی مانند فراموشی، مشکلات مالی، عدم دسترسی به دفتر نمایندگی بیمه و … . در چنین شرایطی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به صورت روزانه محاسبه و حق بیمه شخص اضافه می‌شود.

کاهش جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به عنوان تخلف نمایندگی بیمه محسوب می‌شود و این جریمه به هیچ عنوان قابل بخشش و تخفیف نیست.

عواقب دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث

در صورت دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث، علاوه بر عواقب مالی، مشکلات دیگری هم وجود خواهد داشت که موجب صرف زمان زیادی می‌شود. از عواقب نداشتن بیمه‌نامه ‌شخص ثالث می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. توقف خودرو توسط پلیس راهنمایی و رانندگی

در صورت شناسایی خودروی فاقد بیمه شخص ثالث توسط پلیس راهنمایی و رانندگی، خودرو متوقف شده و به پارکینگ منتقل می‌شود. در این حالت شخص خاطی باید بیمه‌نامه ‌شخص ثالث دارای اعتبار تهیه کند و علاوه بر پرداخت جریمه دیرکرد، هزینه پارکینگ را نیز بپردازد.

جریمه بیمه شخص ثالث
جریمه بیمه شخص ثالث

۲. خسارت ناشی از حوادث رانندگی

در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث در حوادث، اگر مالک خودرو مقصر باشد، باید کلیه هزینه‌ها را شخصا بپردازد. حوادث منجر به فوت یا خسارات بدنی دیگر، خسارت‌های مالی جبران‌ناپذیری برای راننده مقصر در پی خواهد داشت.

راننده فاقد بیمه شخص ثالث هم اگر مقصر تصادف نباشد، ممکن است با مشکلات متعددی مواجه شود. در صورت بروز حادثه پلیس راهنمایی و رانندگی برای ارائه گزارش به مدارک هر دو طرف نیاز دارد. از سوی دیگر ممکن است شرکت بیمه طرف قرارداد با خودروی مقصر هم مشکلاتی در پرداخت خسارت به راننده ‌زیان‌دیده فاقد بیمه شخص ثالث به وجود آورد.

۳. خرید و فروش خودروی فاقد بیمه شخص ثالث

امکان خرید و فروش خودرویی که تحت پوشش بیمه شخص ثالث نیست وجود ندارد. در صورتی‌ که مالک خودروی فاقد بیمه شخص ثالث قصد معامله آن را داشته باشد، ابتدا باید برای وسیله نقلیه خود بیمه شخص ثالث تهیه کند.

آیا از پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث فرانشیز و کسورات قانونی کم میشه؟

طبق قانون، فرانشیز بیمه شخص ثالث برای رانندگان مقصر در حادثه اعمال می‌شود. بنابراین پس از گزارشات پلیس و تشخیص مقصر حادثه، شرکت بیمه می‌تواند پس از پرداخت خسارت به فرد زیان‌دیده، آن را از راننده حادثه‌ساز پس بگیرد:

محاسبه درصد فرانشیز برای رانندگان متخلف و حادثه‌ساز  در شرایط مختلف متفاوت است:

۱. اگر راننده حادثه‌ساز و متخلف برای بار اول مرتکب خسارت شود، 2٫5 درصد از کل خسارت جانی و مالی را به عنوان فرانشیز باید به شرکت بیمه پرداخت کند.

۲. اگر راننده حادثه‌ساز و متخلف برای بار دوم مرتکب خسارت شود، 5 درصد از کل خسارت جانی و مالی را به عنوان فرانشیز باید به شرکت بیمه پرداخت کند.

۳. اگر راننده حادثه‌ساز و متخلف برای بار سوم و بیشتر مرتکب خسارت شود، 10 درصد از کل خسارت جانی و مالی را به عنوان فرانشیز باید به شرکت بیمه پرداخت کند.

تمدید بیمه شخص ثالث

برحسب یک عادت قدیمی ‌افراد همه کار‌هایشان را دقیقه 90 انجام می‌دهند، این عادت را در مورد تمدید بیمه‌نامه ‌شخص ثالث فراموش کنید. بهتر است بدانید اگر در تمدید بیمه‌نامه ‌شخص ثالث وقفه ‌ایجاد شود باید جریمه پرداخت کنید.

بهترین زمان برای تمدید بیمه شخص ثالث یک هفته قبل از اتمام تاریخ اعتبار بیمه‌نامه است.

نکته: در مدت زمانی که بیمه‌نامه قبلی و جدید همپوشانی دارند اگر حادثه رانندگی رخ دهد، از بیمه‌نامه قبلی استفاده می‌شود.

تمدید بیمه شخص ثالث
تمدید بیمه شخص ثالث

 

استثنا بخشش جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

تنها در صورت پایان اعتبار بیمه‌نامه ‌شخص ثالث در زمان توقف در پارکینگ نیروی انتظامی، جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث بخشیده می‌شود. در این صورت مالک خودرو با ارائه مدارک به شرکت بیمه از پرداخت جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث معاف شود.

روش‌های انتقال بیمه شخص ثالث

ممکن است افراد قصد انتقال بیمه شخص ثالث خود را داشته باشند. در اینجا به برخی از راه‌های انتقال اشاره خواهیم کرد:

۱. تمدید بیمه شخص ثالث با شرکت بیمه‌ای متفاوت

ممکن است بیمه‌گذار به دلایلی مانند تفاوت قیمت یا عدم رضایت از نحوه سرویس‌‌دهی شرکت بیمه و غیره، تمایل به تمدید بیمه شخص ثالث خود از طریق شرکتی دیگر داشته باشد. در این صورت روندی مشابه تمدید بیمه‌نامه از طریق شرکت قبلی انجام می‌شود. برای تمدید بیمه‌نامه می‌توان مدارک همیشگی را به شرکت منتخب ارائه داد.

نکته: درصورت تمدید بیمه‌نامه با شرکت متفاوت، تخفیف بیمه‌نامه ‌شخص ثالث دارای تخفیف عدم خسارت از بین نمی‌رود.

۲. انتقال بیمه شخص ثالث به مالک جدید خودرو

بیمه شخص ثالث می‌تواند متعلق به ‌شخص یا خودرو باشد. در صورت معامله خودرو مالک جدید خودرو می‌تواند بیمه‌نامه را به نام خود ثبت کند که در این صورت الحاقیه‌ای مبنی بر تغییر مالک بیمه‌نامه ضمیمه بیمه‌نامه می‌شود. همچنین می‌تواند مشخصات بیمه‌نامه را تغییر ندهد، چراکه شماره شاسی خودرو در بیمه‌نامه درج شده است و از آن‌ جایی که کارت خودرو به نام مالک جدید است مشکلی پیش نخواهد آمد.

انتقال بیمه شخص ثالث
انتقال بیمه شخص ثالث

۳. انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

انتقال تخفیف ثالث بیمه‌نامه خود به خودروی دیگر به دو صورت امکان‌‌پذیر است.

  • ممکن است فرد قصد داشته باشد که تخفیف عدم خسارت بیمه‌نامه‌‌اش را به شخص دیگری انتقال دهد. در این حالت انتقال تخفیف ثالث تنها در بین اعضای یک خانواده و بین مادر، پدر و فرزندان امکان‌‌پذیر است.
  • در مورد دیگر ممکن است فرد قصد فروش خودروی خود را داشته باشد. در این حالت می‌تواند تخفیف بیمه‌نامه خود را به خودروی جدید خود انتقال دهد.

نکته: در انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث، امکان انتقال تخفیف ثالث فقط برای خودروهایی با کاربری مشابه امکان‌پذیر است. برای مثال امکان انتقال تخفیف ثالث از بیمه‌نامه خودرویی با کاربری بارکش به خودرو با کاربری سواری وجود ندارد.

اقدام برای اعلام گم شدن بیمه شخص ثالث

در نگهداری از اصل بیمه‌نامه ‌شخص ثالث باید دقت فراوان داشته باشیم؛ زیرا درصورت گم شدن اصل بیمه‌نامه، بیمه‌نامه المثنی صادر نمی‌شود و شرکت بیمه‌گر صرفا ‌گواهی مفقودی بیمه‌نامه را صادر می‌کند.

در ابتدا فرد باید بداند که بیمه‌نامه شخص ثالث‌ش از کدام شرکت بیمه صادر شده است. ممکن است بیمه‌گذار فراموش کرده باشد که شرکت بیمه‌گر خودرو کدام شرکت است. با در اختیار داشتن هر یک از موارد شماره پلاک، شماره شاسی، شماره موتور یا شماره بیمه‌نامه، می‌تواند از طریق وبسایت بیمه مرکزی استعلام گرفت و شرکت بیمه‌گر را شناسایی کند. برای دریافت گواهی بیمه شخص ثالث باید با سند خودرو و کارت شناسایی به مجتمع‌های بیمه مراجعه کرد.

اقدامات تکمیلی برای اعلام گم شدن بیمه شخص ثالث

پس از استعلام وضعیت بیمه شخص ثالث گم‌ شده توسط شرکت بیمه، تعداد کوپن‌‌های استفاده‌ شده و تعداد سال تخفیف در گواهی درج می‌شود. در صورتی‌ که بعد از دریافت گواهی، بیمه‌گذار در حادثه رانندگی مقصر شناخته شود و بخواهد از بیمه شخص ثالث خود استفاده کند، باید گواهی را به شرکت بیمه یا نمایندگی بیمه ارائه دهد تا وضعیت به‌ روز‌ شده استفاده از بیمه‌نامه روی آن درج شود. در صورتی‌ که بعد‌ها شخص در حادثه رانندگی دچار خسارت شود الحاقیه‌ای مبنی بر استفاده از بیمه ‌شخص ثالث و از بین رفتن تخفیف عدم خسارت ضمیمه گواهی بیمه خواهد شد.

در صورتی‌ که مدارک ارائه‌ شده کامل باشد، دریافت گواهی بیمه شخص ثالث زمان بسیار کمی می‌برد. از لحاظ هزینه هم هیچ نمایندگی یا سازمانی اجازه دریافت هزینه در قبال صدور گواهی بیمه ‌شخص ثالث را ندارد و دریافت گواهی رایگان است.

نمایش بیشتر

6 دیدگاه

  1. سلام، در فرم اطلاعات بیمه‌ای، پس از تخفیف بیمه ثالث، آیتمی بانام تخفیف حوادث راننده وجود دارد که نمی‌دانم باید چه عددی را در آن بنویسم تخفیف ثالث من چهل درصد است باتشکر

    1. سلام وقتتون بخیر.
      در بیمه نامه ثالثتون تخفیف عدم خسارت حوادث راننده نوشته شده. اگه با دقت نگاه کنید حتما پیداش می کنید.

  2. سلام من یک آدم بسیار گرفتار و درمانده هستم یک پراید 83 دارم که بخاطر گرفتاریهای شدید که داشتم 5سال نبودم و نمی‌توانستم از خودرو استفاده کنم و در این مدت خودرو خوابیده و ازجایش حرکت نکرده حتی لاستیک‌هایش پوسیده بود حالا باید 1200000تومان جریمه بدهم، خودرویی که هیچ استفاده‌ای از آن نمیشده چرا باید بیخودی حق بیمه می‌داده؟ میدانم این یک مورد استثنایی است ولی بهرحال این ظلم به یک آدم گرفتار و درمانده است و نقص قانون است و نشان‌دهنده ناتوانی وعدم کفایت قانون‌گذار است و یا عدم مسئولیت‌پذیری، آیا کسی جوابی دارد؟

    1. سلام وقتتون بخیر.
      در مورد قوانین بیمه شخص ثالث دقت و حساسیت زیادی وجود داره و متاسفانه نمیشه استثنائی قائل شد

دکمه بازگشت به بالا