بیمه تأمین اجتماعی

سرانه درمان چیست؟ راهنمای کامل برای همه

سرانۀ درمانی برای بسیاری از بیمه‌گذارها واژه جدیدی است. به‌طوری‌که وقتی حق بیمه از حقوق آن‌ها کسر می‌شود، نمی‌دانند این مبلغ تحت چه عنوانی و برای چه خدماتی کسر شده است. این مبلغ برای هر فرد به‌صورت ماهانه تعیین شده و سرانه درمان تامین اجتماعی نیز با بیمه سلامت متفاوت است. اطلاع نداشتن در مورد این اصطلاحات و ضرورت پرداخت مبلغ‌های تعیین شده می‌تواند بعدها مشکلاتی را به‌ وجود آورد. به‌همین‌دلیل در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی موضوع سرانۀ درمان مشاغل مختلف و تفاوت آن با اصطلاحاتی مانند فرانشیز می‌پردازیم.

سرانه درمان چیست؟

سرانه درمان در واقع مبلغی است که بیمه‌گذار بابت دریافت خدمات و پوشش بیمه‌ای به‌صورت سالانه پرداخت کند. حق سرانه بر اساس خدماتی که به هر یک از مشمولین ارائه می‌شود، به‌صورت ماهانه برای هر فرد تعیین می‌شود.

نکته مهم اینجاست که حق سرانه در صندوق‌های بیمه‌ای پایه مانند بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت با یکدیگر متفاوت است. حال که می‌دانید سرانه درمان چیست، در ادامه توضیحات بیشتری در مورد آن ارائه می‌شود.سرانه درمان چیست؟

یکی دیگر از اصطلاحات بیمه‌ای جدید برای بسیاری از افراد، بیمه فراگیر خانواده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله بیمه فراگیر خانواده ایرانی چیست؟ را در بلاگ ازکی بخوانید. طبق این بیمه، خانم‌های خانه‌دار، دختران و دانشجویان تحت پوشش بیمه قرار گرفته و از خدمات مختلف سازمان تامین اجتماعی بهره‌مند خواهند شد.

تفاوت سرانه درمان با فرانشیز

سرانه درمانی و فرانشیز از آن دسته اصطلاحاتی است که بسیاری از بیمه‌گذارها مفهوم و نقش آن را در بیمه خود نمی‌دانند. نداشتن چنین اطلاعاتی گاهی باعث می‌شود که برخی از افراد حتی این دو اصطلاح را به‌جای هم استفاده کنند.

فرانشیز در قراردادهای بیمه‌ای به بخشی از هزینه‌هایی گفته می‌شود که بیمه‌گذار موظف است در ازای دریافت خدمات از مراکز درمانی به موسسات طرف قرارداد پرداخت کند. به‌عبارت ساده‌تر، زمانی‌که شما برای دریافت خدمات درمانی به یک مرکز درمانی مانند کلینیک، درمانگاه یا بیمارستان مراجعه می‌کنید، باید مبلغی را به‌عنوان هزینه دریافت خدمات درمانی به آن مرکز پرداخت کنید که همان فرانشیز است.

مبلغ فرانشیز بیمه به‌صورت درصدی از هزینه‌های درمانی است و شرکت‌های بیمه‌گر تعهدی برای پرداخت آن ندارند و باید توسط بیمار (بیمه‌گذار) پرداخت شود. این مهم‌ترین تفاوت سرانه درمان با فرانشیز است.

در مقابل فرانشیز، سرانۀ درمان مبلغی است که هر فرد در ازای دریافت خدمات درمانی باید به طور مستقیم به صندوق بیمه تامین اجتماعی یا صندوق بیمه سلامت پرداخت کند.

حق سرانه درمان را چه کسی مشخص می‌کند؟

در هر سال حق سرانۀ ماهانه را مصوبه هیئت وزیران تعیین می‌کند و به مراکز مرتبط ابلاغ خواهد شد. هیئت وزیران باتوجه‌به معیارهای مختلفی حق سرانه را تعیین می‌کنند و بیمه‌گذار موظف به پرداخت آن است.

تفاوت سرانه درمان با فرانشیز

طبق بند 3 مصوبه شماره 12488‏‏‏‏‏‏‏/ت61035 هـ هیات وزیران در تاریخ 29 فروردین 1402، حق سرانه درمانی بیمه‌شده‌های صاحبان حرف و مشاغل آزاد و همین‌طور مستمری بگیر‌ها از ابتدای فروردین سال 1402 معادل مبلغ 1.196.000 ریال برای هر نفر تعیین شده است. این نرخ در سال 1401، معادل 920.000 ریال تعیین شده بود.

اگر مایل به کسب اطلاعات تکمیلی درباره نحوه محاسبه حق‌بیمه تامین اجتماعی هستید، می‌توانید مقاله همه چیز درباره حق بیمه تامین اجتماعی و شرایط و قوانین آن را در بلاگ ازکی بخوانید.

سرانه درمان در بیمه سلامت

در بیمه سلامت، 5 صندوق بیمه‌ای وجود دارد که هر کدام از آن‌ها باتوجه‌به شرایط و ضوابط، حق سرانه متفاوتی دریافت می‌کنند. در ادامه ۵ صندوق مختلف بررسی خواهند شد.

سرانه درمان بیمه سلامت در صندوق کارکنان دولت 1402

صندوق کارکنان دولتی دارای 3 بخش مجزا به شرح زیر است:

  • شاغلان دولتی؛
  • بازنشستگان دولتی؛
  • موظفان دولتی؛

در صندوق کارکنان دولت، حق سرانه درمانی بر اساس نسبت هر فرد با شخص بیمه‌شده در دولت تعیین خواهد شد. به‌عنوان‌مثال، فرد بیمه‌شده در دولت با ‌عنوان تبعی (1)، همسر و فرزندان فرد بیمه‌شدۀ اصلی با عنوان تبعی (2) و پدر و مادر بیمه‌شدۀ اصلی در دولت با عنوان تبعی (3) شناخته می‌شوند. البته در مورد نیروهای مسلح، تبعی درجه 3، غیر از پدر و مادر، شامل خواهر و برادر و عروس و داماد نیز خواهد شد.

سرانه درمان تامین اجتماعی برای مشاغل آزاد

سرانه تبعی (1)

سرانه تبعی (1) مختص بیمه‌شدۀ اصلی است. حق سرانه برای افراد شاغل و همین‌طور شاغل‌های خودکفا، 2٪ از حقوق و مزایای مصوب و مستمر آن‌ها تعیین شده است. سرانه درمان در دوران بازنشستگی و موظفین (خودکفا) نیز 1٫7٪ از حقوق و مزایای مصوب آن‌ها خواهد بود.

سرانه تبعی (2)

سرانه تبعی (2) برای همسر و فرزندان بیمه‌شدۀ اصلی تعیین می‌‌شود. حق‌بیمه سرانه همسر و فرزندان افراد شاغل طبق ضوابط جاری در هر صندوق پرداخت شده که معادل حق سرانه بیمه مصوب است.

سرانه تبعی (3)

سرانه تبعی (3) برای پدر و مادر بیمه‌شدۀ اصلی تعیین می‌شود. حق بیمه افراد تبعی درجه 3 برای خدمات درمانی نیروهای مسلح طبق ضوابط صندوق‌ها معادل 2٫9٪ از مازاد حق سرانه بیمه مصوب خواهد بود. در مورد خدمات درمانی نیروهای مسلح، افراد زیر به‌عنوان افراد تبعی درجه ۳ تعیین می‌شوند.

  • پدر؛
  • مادر؛
  • خواهر؛
  • برادر؛
  • عروس؛
  • داماد.

سرانه بیمه سلامت سایر صندوق‌ها

سرانه بیمه سلامت برای سایر صندوق‌ها به ۲ بخش تقسیم می‌شود. کسانی که توانایی پرداخت سرانه را دارند، مبلغ مصوب از حقوق آن‌‌ها کسر می‌شود. اما کسانی که در دهک‌های پایین یارانه (دهک 1، 2 و 3) قرار گرفته و یا جزء بیماران خاص هستند، مستثنی بوده و 100% سرانه درمان آن‌ها را دولت پرداخت خواهد کرد.

سرانه درمان در دوران بازنشستگی

طبق ماده 89 قانون تامین اجتماعی، این سازمان با هدف مساعدت به بازنشستگان تامین اجتماعی، حق سرانه که در دوران اشتغال و برای شاغل‌های بیمه‌گذار 9٪ بوده را در دوران بازنشستگی کاهش داده و به 2٪ رسانده است. بنابراین بازنشستگان با پرداخت 2٪ از حقوق یا مستمری خود از خدمات درمانی بهره‌مند می‌شوند. توجه کنید که مابه‌التفاوت مبلغ پرداختی مستمری‌بگیران، از سوی سازمان تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد.

حق سرانه اتباع خارجی

حق سرانه درمان اتباع خارجی

طبق مصوبه هیات وزیران در تاریخ 29 فروردین سال 1402، حق سرانه اتباع خارجی و مهاجرانی که صاحب‌های حرف و مشاغل آزاد در چارچوب مقررات کار و بیمه باید پرداخت کنند، مبلغ 2.197.000 ریال به‌ازای هر نفر خواهد بود.

اگر اتباع خارجی هستید یا یکی از نیروهای شما از اتباع خارجی است، باید اطلاعات لازم برای صدور بیمه برای آن‌ها را بدانید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله شرایط صدور بیمه اتباع خارجی در ایران چیست و چه مواردی را پوشش می‌دهد؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

سرانه درمان تامین اجتماعی برای مشاغل آزاد

سرانه درمان تامین اجتماعی برای مشاغل آزاد با سرانه درمان تامین اجتماعی برای شاغلین در شرکت‌های دولتی و خصوصی و سرانه درمان بیمه سلامت در صندوق کارکنان دولت متفاوت است. مبلغ این سرانه را نیز هیئت وزیران تعیین می‌‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیمه حرف و مشاغل آزاد می‌توانید مقاله بیمه مشاغل آزاد چیست؟ معرفی بهترین بیمه برای مشاغل آزاد را در بلاگ ازکی بخوانید.

مبلغ سرانه درمان بیمه مشاغل

حق بیمه مشاغل و حرف آزاد باتوجه‌به نوعِ بیمه و درصد آن مشخص خواهد شد. در مشاغل آزاد 3 نوع بیمه با 3 درصد مختلف وجود دارد که حق‌بیمه هر کدام از آن‌ها متفاوت از دیگری است.

سرانه درمان بیمه سلامت در صندوق کارکنان دولت

به‌طورکلی، مبلغ سرانه درمان بیمه مشاغل آزاد یا به‌عبارتی سرانه درمان تامین اجتماعی برای مشاغل آزاد برای هر نفر در سال 1402، مبلغ 1.196.000 ریال تعیین شده است که باید به‌صورت ماهانه پرداخت شود.

در مواردی که امکان مراجعه حضوری به دفاتر و مراکز کارگزاری بیمه تامین اجتماعی وجود ندارد، می‌توانید حق‌بیمه را به‌صورت غیرحضوری یا آنلاین پرداخت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله چطور بیمه تأمین اجتماعی را با موبایل پرداخت کنیم؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

افراد معاف از پرداخت سرانه درمان

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که چه کسانی از پرداخت حق سرانه معاف هستند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که دهک‌های درآمدی پایین (یعنی دهک‌های درآمدی 1، 2 و 3) و افرادی که بیماری‌های خاص دارند، از پرداخت حق سرانه معاف خواهند بود. لازم است بدانید که حتی اگر این افراد استطاعت مالی لازم برای پرداخت حق سرانه را داشته باشند، دولت موظف به پرداخت 100 درصدی حق سرانه از سوی آن‌ها خواهد بود.

اگر جزء کسانی هستید که از بیماری‌های خاص رنج می‌برند، باید اطلاعات بیمه‌ای خود را به‌روز و برای دریافت بیمه تکمیلی اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله بیمه تکمیلی بیماری های خاص به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

سرانه درمان در دوران بازنشستگی

سرانه درمان؛ آشنایی با واژه‌های تخصصی

آشنا شدن با اصطلاحات و واژه‌های جدید در صنعت بیمه به شما کمک می‌کند تا انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید. از طرفی برای برخی از این خدمات جدید، مبالغی به‌عنوان حق‌بیمه از بیمه‌گذارها دریافت می‌شود که بسیاری از افراد علت دریافت و محل مصرف آن را نمی‌دانند. در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی سرانه درمان در بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت برای کارکنان دولت و شرکت‌های خصوصی و بازنشسته‌ها پرداختیم. با اطلاعاتی که در این مطلب به‌دست آورده‌اید، حالا می‌دانید که این حق سرانه با چه هدفی دریافت شده و مبلغ ماهانه آن برای هر فرد چقدر است.

سوالات متداول

  • سرانه درمان چیست؟
    حق سرانه مبلغی است که بیمه‌گذار در ازای دریافت خدمات درمانی و پوشش بیمه‌ای به‌صورت سالانه پرداخت می‌کند.
  • سرانه درمان تامین اجتماعی برای مشاغل آزاد چقدر است؟
    حق سرانه مشاغل آزاد در سال 1402 مبلغ 1.196.000 ریال به‌صورت ماهانه است.
  • سرانه درمان بیمه سلامت در صندوق کارکنان دولت را چه کسی تعیین می‌کند؟
    حق سرانه هر سال توسط هیئت وزیران تعیین شده و به مراکز مرتبط ابلاغ خواهد شد.
  • حق سرانه برای شاغلین چقدر است؟
    سرانه درمانی برای شاغلان در شرکت‌های دولتی و خصوصی در سال 1402 مبلغ 1.196.000 ریال در ماه برای هر فرد است.
  • حق سرانه اتباع خارجی چقدر است؟
    طبق بند 4 مصوبه هیات وزیران در تاریخ 29 فروردین 1402، حق سرانه اتباع خارجی برای هر نفر در ماه 2.197.000 ریال است.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا