بیمه تکمیلی درمان

راهنمای کامل شرایط و نحوه دریافت هزینه بیمه تکمیلی

هزینه‌های درمان هر روز گران‌ و گران‌تر می‌شود و پرداخت آن برای خیلی‌ها دشوار شده است. در این شرایط، بیمه تکمیلی بهترین راه‌حل برای جبران هزینه‌های درمان است. اما گاهی پیش می‌آید که شرکت بیمه به خاطر کامل نبودن مدارک هزینه‌ها را پرداخت نمی‌کند،‌ برای همین حتما قبل از درمان باید از نحوه دریافت هزینه بیمه تکمیلی مطلع شوید. همه افراد برای این هدف بیمه تکمیلی می‌خرند که بتوانند بخش زیادی از هزینه‌های درمان خود را از بیمه بگیرند. در واقع مهم ترین مرحله بعد از خرید، استفاده از بیمه تکمیلی است. در ادامه مدارک لازم برای گرفتن خسارت بیمه درمان تکمیلی در شرکت‌های مختلف بیمه و نحوه دریافت هزینه بیمه تکمیلی را بررسی می‌کنیم.

روش‌های دریافت هزینه بیمه تکمیلی

برای دریافت خسارت از بیمه تکمیلی دو راه داریم:

۱. انجام خدمات پزشکی در مراکز طرف قرارداد شرکت بیمه تکمیلی 

در این مراکز نیازی به پرداخت هزینه برای درمان نیست و تمام موارد تحت پوشش مثل عمل جراحی، گرفتن عکس سی‌تی‌اسکن و … فقط با پرداخت فرانشیز انجام می‌شود؛ فقط کافی است کد ملی بیمه‌شده را به پذیرش مرکز درمانی طرف قرارداد اعلام کنید. برخی مراکز درمانی هم نیاز به دریافت معرفی‌نامه از شرکت بیمه تکمیلی دارد.

۲. انجام خدمات پزشکی در مراکز غیر طرف قرارداد شرکت بیمه تکمیلی 

در این مراکز باید اول هزینه را کامل پرداخت کنیم و بعد هزینه را از شرکت بیمه بگیریم. البته حتما باید فاکتور هزینه‌های پرداختی درمان را به همراه اصل گواهی و دستور پزشک، اصل تصاویر رادیوگرافی، سونوگرافی، آنژیوگرافی و … را به شرکت بیمه تحویل دهیم. درواقع حداکثر ۵ تا ۱۰ روز بعد از دریافت خدمات درمانی باید هزینه خدمات انجام شده را به شرکت بیمه اعلام کنیم.

مدارک موردنیاز برای دریافت هزینه از بیمه تکمیلی

مدارک لازم برای گرفتن هزینه بیمه درمان تکمیلی در شرکت‌های مختلف و باتوجه‌به شرایط هر بیمار کمی متفاوت است، اما به طور کلی می‌توان گفت باید شرایط زیر رعایت شود:

در صورتی که بیمه‌گذار در مرکزی غیر از مراکز طرف قرارداد با بیمه تکمیلی درمان شده باشد، برای دریافت هزینه بیمه تکمیلی باید مدارک زیر را به بیمه ارائه کند:

  • اصل صورت‌حساب با مهر معتبر مرکز درمانی (کپی و صورت‌حساب بدون مهر قابل قبول نیست)؛
  • اصل قبض پرداختی برای هزینه‌های پاراکلینیکی به همراه نسخه کپی جواب؛
  • دستور پزشک؛
  • گواهی معتبر و مهر شده به همراه ذکر تعداد جلسات برای هزینه‌های روان درمانی؛
  • گواهی معتبر و مهر شده به همراه ذکر تعداد جلسات برای هزینه‌های فیزیوتراپی؛
  • کپی برابر اصل چک دریافتی از شرکت بیمه پایه (در شرایط استفاده همزمان از بیمه پایه و بیمه تکمیلی)؛
  • ریز صورت‌حساب عمل مانند هزینه‌های داروها، هزینه مربوط به پزشک بیهوشی و … به صورت دقیق در صورت حساب (برای عمل جراحی).

نحوه دریافت هزینه بیمه تکمیلی تامین اجتماعی (آتیه سازان حافظ)

در صورتی که مایل به استفاده از خدمات بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی طرف قرارداد هستید و می‌خواهید از نحوه دریافت هزینه از بیمه تکمیلی آتیه سازان حافظ مطلع شوید، باید بگوییم که می‌توانید به شعب شرکت آتیه‌سازان حافظ مراجعه و با ارائه دستور پزشک، معرفی‌نامه‌ای را برای ارائه به بیمارستان یا سایر مراکز درمانی دریافت کنید. در ضمن، علاوه‌ بر این موارد، باید اصل و کپی شناسنامه به همراه کپی صفحه اول دفترچه بیمه را در کنار مدارک پزشکی به بیمه ارائه کنید.

دریافت هزینه بیمه تکمیلی ایران

برای گرفتن خسارت درمان تکمیلی بیمه ایران باید مدارک و اسناد مربوط به بیمارستان را به شرکت بیمه تحویل ‌دهید و بعد از بررسی‌های لازم که احتمالاً تا ۱ هفته طول می‌کشد، مبلغ تعیین‌شده به‌حساب شما واریز می‌شود.

اگر به بیمارستان‌هایی مراجعه کردید که با سازمان تأمین اجتماعی طرف قرارداد نیستند، برای دریافت سهم سازمان تأمین اجتماعی از هزینه‌های انجام‌شده، باید صورت‌حساب خود را به این سازمان تحویل دهید تا موردبررسی قرار گیرد. این بررسی معمولاً تا ۱ ماه طول می‌کشد و بعد از آن، سهم تأمین اجتماعی به حسابتان واریز می‌شود. می‌توانید گواهی پرداخت وجه را دریافت کرده و به شرکت بیمه درمان تکمیلی ایران تحویل دهید و مبلغ تعهد شده را دریافت کنید.

دریافت هزینه بیمه تکمیلی دانا

اگر به مراکز غیر طرف قرارداد بیمه دانا مراجعه کنید، باید خودتان هزینه را پرداخت کنید و بعد از آن مدارک لازم را برای دریافت هزینه بیمه تکمیلی دانا به شعب این شرکت تحویل دهید. پرونده‌های بیمارستانی غیر طرف قرارداد با تامین اجتماعی باید اول به بیمه تامین اجتماعی تحویل داده شود و بعد از محاسبه و پرداخت هزینه توسط این سازمان، مدارک را به بیمه دانا بدهید.

توجه داشته باشید که بیمه دانا پرونده‌های خسارت را معمولا بعد از حدود ۲ ماه محاسبه و پرداخت می‌کند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم به مراکز طرف قرارداد بیمه دانا مراجعه کنید.

موارد زیر برای بررسی و پرداخت هزینه بیمه درمان تکمیلی دانا ضروری است:

  • معرفی‌نامه از طرف بیمه‌گذار (شرکتی که از طریق آن بیمه شده‌اید)؛
  • تصویر دفترچه بیمه مربوط به بیمه شده اصلی و بیماری؛
  • اصل شناسنامه فرزندان مونث بالای ۱۷ سال و مطلقه؛
  • گواهی اشتغال به تحصیل فرزندان مذکر بالای ۲۲ سال (حداکثر تا ۲۵ سال و برای دانشجویان دکتری تا ۲۶ سال).

دریافت هزینه بیمه تکمیلی البرز

بیمه البرز در پرداخت هزینه‌های درمانی سخت‌گیری زیادی دارد که در ادامه مطب آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • دستور پزشک معالج شامل تاریخ بستری و نوع بيماری؛
  • نامه بيمه‌گذار مبنی درخواست معرفی‌نامه؛
  • تصوير صفحه اول دفترچه بيمه‌گر اول (خدمات درمانی، تامين اجتماعی و … ) ، بيمه شده اصلی و فرعی
  • تایید پزشک معتمد شرکت بیمه البرز (برای انواع جراحی، بیماری‌های اعصاب و روان، ماموپلاستی، هزینه اتاق ایزوله و …)؛
  • صورت‌حساب پرداختی‌ها؛
  • شرح عمل و خلاصه وضيعت بيمار و سير بيماری؛
  • ساير مدارک پزشكی مربوط.

پرداخت هزینه بیمه تکمیلی البرز حدود ۱۵ روز کاری طول می‌کشد.

دریافت هزینه بیمه تکمیلی کوثر

برای دریافت هزینه‌های بیمه درمان تکمیلی کوثر به مدارک زیر احتیاج دارید:

  • اصل فاکتور مرکز درمانی؛
  • تصویر جواب؛
  • تصویر دستور پزشک؛
  • تصویر کارت ملی بیمار؛
  • تصویر صفحه اول دفترچه بیمار.

فهرست کامل‌تر مدارک لازم برای گرفتن خسارت بیمه درمانی را در سایت بیمه کوثر ببینید.

دریافت هزینه بیمه تکمیلی آسیا

شرکت بیمه آسیا، درمان کارت بیمه آسیا را به شما می‌دهد تا برای مراجعه به مراکز طرف قرارداد در روزهای تعطیل به مشکل نخورید و کارتان در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود. در فرصت بعدی باید معرفی‌نامه را از این شرکت بگیرید. دریافت هزینه بیمه تکمیلی آسیا ۱۵ روز بعد از تحویل مدارک انجام می‌شود.

دریافت هزینه بیمه تکمیلی سامان

در ابتدا فاکتور هزینه‌ها و مدارک درمانی را به بیمه‌ پایه خود بدهید و مبلغ مورد تعهد بیمه گر اول را دریافت کنید. بعد از آن باید به یکی از نمایندگی‌های بیمه سامان مراجعه کنید و با تحویل مدارک خود مابقی هزینه‌ها را به استثنای ۱۰ درصد فرانشیز دریافت کنید. علاوه بر تحویل مدارک به نماینده‌ خود، می‌توانید به طور مستقیم مدارک خود را تحویل شعبات بیمه سامان بدهید؛ در غیر این صورت، اگر بیمه‌‌ پایه نداشته باشید یا نخواهید از آن استفاده کنید، می‌توانید از همان ابتدا به یکی از نمایندگی‌های بیمه سامان مراجعه کنید و هزینه‌های پزشکی خود را مطابق تعرفه تا سقف تعهدات بیمه سامان دریافت کنید.

برای دریافت هزینه بیمه تکمیلی به کجا مراجعه کنیم؟

برای دریافت هزینه بیمه تکمیلی باید به شعب و نمایندگی‌های هر شرکت بیمه مراجعه و مدارک مورد نیاز هرکدام را ارائه کنید،؛ اما با خرید بیمه درمان تکمیلی از ازکی دیگر چنین مشکلاتی ندارید. همه روند دریافت خسارت از جمله ارسال مدارک، ارزیابی آن‌ها و پرداخت خسارت کاملا غیرحضوری انجام می‌شود و ازکی هیچ کارمزد یا هزینه‌ اضافی دریافت نمی‌کند. روشی ساده و سریع که تمام مراحل آن آنلاین، شفاف و ساده انجام می‌شود. در صورتی که در هر یک از مراحل دریافت خسارت با مشکل مواجه شدید، می‌توانید با پشتیبانی ۲۴ ساعته اختصاصی ازکی تماس بگیرید تا کارشناسان ما به بهترین شکل شما را راهنمایی کنند.

سوالات متداول

۱. بیمه تکمیلی چگونه می‌تواند در پوشش هزینه‌های درمانی کمک کند؟
بیمه تکمیلی به افراد کمک می‌کند تا بخش زیادی از هزینه‌های درمانی خود را که توسط بیمه پایه پوشش داده نمی‌شود، جبران کنند. این کار از طریق دو روش امکان‌پذیر است: استفاده از خدمات در مراکز طرف قرارداد بیمه که نیازی به پرداخت هزینه اولیه ندارد، و یا پرداخت هزینه در مراکز غیر طرف قرارداد و سپس درخواست بازپرداخت از بیمه.

۲. چه مدارکی برای دریافت خسارت از بیمه تکمیلی نیاز است؟
مدارک مورد نیاز ممکن است بسته به شرکت بیمه و شرایط درمانی متفاوت باشد اما به طور کلی شامل اصل صورت‌حساب‌های پرداختی، دستور پزشک، گواهی‌های معتبر، ریز صورت‌حساب‌های عمل جراحی، و اصل و کپی شناسنامه و دفترچه بیمه است.

۳. آیا می‌توانم بیمه تکمیلی را برای دریافت خدمات در مراکز غیر طرف قرارداد استفاده کنم؟
بله، می‌توانید خدمات درمانی را در مراکز غیر طرف قرارداد دریافت کنید، اما باید هزینه‌ها را ابتدا خودتان پرداخت کنید و سپس برای بازپرداخت به بیمه مراجعه نمایید. این فرآیند مستلزم ارائه مدارک و صورت‌حساب‌های مربوطه به بیمه است.

۴. چقدر زمان می‌برد تا بیمه تکمیلی هزینه‌ها را بازپرداخت کند؟
زمان لازم برای بازپرداخت هزینه‌ها توسط بیمه‌های تکمیلی متفاوت است و بستگی به شرکت بیمه و نوع خدمات دریافتی دارد. به طور معمول، این فرآیند می‌تواند از چند روز کاری تا چند هفته طول بکشد.

نمایش بیشتر

4 دیدگاه

  1. ودرآخر متوجه نشدیم برای بیمه تکمیلی انفرادی یاتکمیلی خانواده کدام شرکتها واگذارمیکنند؟؟؟
    همچنین بیمه عمریاحوادث خانواده گی

    1. با سلام.
      دوست عزیز بیمه تکمیلی، بیمه عمر و بیمه حوادث سه بیمه کاملا جدا و متفاوته. شما اول تصمیم بگیرید که قصد خرید چه بیمه ای رو دارید، بعدش میتونید از طریق همین سایت یعنی azki.com استعلام بگیرید یا با مشاوران ما تماس بگیرید تا راهنماییتون کنن

  2. باسلام من به تازگی متوجه شدم باردار هستم و حدود 4 هفته ام هست میشه یه بیمه تکمیلی نام ببرید که بتونم از خدماتشون استفاده کنم ؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      تو بیمه‌های تکمیلی انفرادی ممکن نیست چنین چیزی مگر اینکه تحت پوشش بیمه تکمیلی گروهی باشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا